Jaroměř — Přibližně po roce, v sobotu 19. listopadu ráno, se opět vracíme do Jaroměře, abychom se odtud vypravili na další zajímavé putování s historickým motorákem „hurvínek“. Dnes nemíříme do Otovic zastávky a Žacléře, ale vypravíme se na cestu po tratích Královéhradeckého a Pardubického kraje, z nichž dvě jsou již bez pravidelné osobní i nákladní dopravy a jedna obsluhovaná pouze jedním párem osobních vlaků denně. Hlavní cíle naší cesty jsou koncové stanice Prachovice a Dobruška, jež jsou od sebe po kolejích naší trasy vzdáleny přibližně 83 kilometrů.
Z Jaroměře vyrážíme po odjezdu pravidelných vlaků s nepatrným zpožděním před osmou hodinou ranní v téměř plném počtu. Zbytek přihlášených účastníků se k nám hodlá připojit až v Hradci Králové. Míjíme odjezdová návěstidla jaroměřské stanice a přes Smiřice pokračujeme po jedné z tratí bez pravidelné osobní dopravy - 046 Smiřice – Hněvčeves. Ve zpustlé stanici Račice nad Trotinou probíhá první focení „hurvínka“. Vládne pravé sychravé podzimní počasí a sluníčka se asi nedočkáme. Po náležitém zdokumentování pokračujeme do Hněvčevsi, kam dorážíme již s předstihem a máme opět možnost vlak vyfotit, tentokrát při posunu na první staniční kolej z lávky nad kolejištěm.
Podle sestaveného jízdního řádu pokračuje naše cesta po trati 041 do krajského města Hradec Králové, kde se k nám připojuje zmíněný zbytek účastníků. Po této zastávce absolvujeme vcelku kuriózní část trasy do Pardubic, která v našem případě zahrnuje jízdu po trati 020 z Hradce Králové do Praskačky a úvraťově po takzvané Plačické spojce, kterou běžně využívají pouze nákladní vlaky, do stanice Opatovice nad Labem. Mimořádná událost - lom kolejnice pod lokomotivou posledního osobního vlaku u stanice Rosice nad Labem ze 17. listopadu naši cestu naštěstí příliš neovlivní. Připomíná nám ji pouze vlak navážející osobní vozy do Hradce a pomalá jízda v inkriminovaném úseku. V Pardubicích nás kromě „švestkového brejlovce“ 750.346 s měřícím vozem na odstavné koleji příjemně překvapili také zaměstnanci řízení provozu SŽDC, díky nimž se náš vlak objevil na pragotronu i ve staničním rozhlasu. Po plánované desetiminutové přestávce jsme s naším motoráčkem s maximální rychlostí 60 kilometrů za hodinu pokračovali po koridorové trati 010 do Přelouče.
Odtud jsme jeli další úvratí po trati 015 až do Prachovic. V úseku Heřmanův Městec – Prachovice obdivujeme okolní krajinu. Trať stoupá v zářezu okolních kopců podzimní divokou přírodou v kontrastu s množstvím vleček, do areálů Prachovické cementárny a skladu státních hmotných rezerv, jež uskladňuje motorovou naftu a letecký petrolej. Nadšení s námi nicméně nesdílí náš motoráček, který po téměř vysokohorském výstupu do koncové stanice Prachovice trochu více dýmá. Po krátkém focení následuje návrat do Heřmanova Městce, nakonec se objevily i sluneční paprsky, které hned činí cestu veselejší. Naopak rozhořčení v nás vyvolává fakt, že pravidelná osobní doprava bude v tomto zajímavém úseku od nového JŘ (2011/2012) zrušena.
Po neodmyslitelném focení v Heřmanově Městci odbočujeme na trať 017, která je pro změnu bez pravidelné osobní dopravy už letos. Cestou absolvujeme fotozastávku v Bylanech a pokračujeme do stanice Chrudim-Město, kam přijíždíme třicet minut po poledni. Úvratí následně odjíždíme do stanice Chrudim, kterou s naším příjezdem opouští osobní vlak do Pardubic v režii regionovy 814.166, která má jako první získat celoplošný polep s motivy Pardubického kraje. Ale vraťme se zpět k našemu sobotnímu putování. Kvůli zpoždění na příjezdu, které způsobilo čekání před vjezdovým návěstidlem do stanice Chrudim-město, odjíždíme už po deseti minutách. Plánovaná pauza přitom byla 27 minut. Jedeme po trati 016 do Hrochova Týnce, kde máme možnost vyfotit náš vlak společně s křižujícím vlakem Os 25051 vedeným motorovým vozem 810. Pro zdejší stanici je to výjimečná dopravní situace, neb se zde vlaky běžně nekřižují.
V Moravanech po úrovňovém překonání koridoru a vyřízení nezbytných formalit pokračujeme do Holic, kde probíhá další focení ve společnosti regionovy 814.136. Poslední úsek trati 016 Holice – Borohrádek který projíždíme, nebude již od nového GVD využíván k pravidelné osobní dopravě. Z Borohrádku po krátké zastávce jedeme na trati 020 do Týniště nad Orlicí a následně tratí 026 do Opočna, kde úvraťově odbočujeme po nejhůře vyhlížející kolej na pětikilometrovou trať 028 do Dobrušky, kterou obsluhuje v rámci základní dopravní obslužnosti pouze jeden pár ranní vlaků v pracovní dny. Před koncovou železniční stanicí Dobruška stíháme ještě focení v zastávce Pulice a následně v samotné stanici Dobruška. Za soumraku se vracíme zpět do Týniště nad Orlicí, čemuž ještě předchází čekání na zpožděný protijedoucím vlak ve stanici Bolehošť, jehož zpoždění se přenáší i na nás. Naštěstí můžeme dopravnu Týniště nad Orlicí po příjezdu vzápětí opustit a pokračovat na „zelenou vlnu“ až do Hradce Králové, kam nakonec dorážíme včas a kde se s většinou účastníků loučíme. Zbylé osazenstvo vlaku s námi pokračuje až do konečné stanice Jaroměř.
Po deponování „hurvínka“ v jaroměřské výtopně můžeme směle prohlásit, že se akce vydařila. Poděkování za pohodový průběh si zaslouží nejen organizátoři, ale všichni ostatní zúčastnění. Tak zase někdy příště!


Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
