..: Zajímavost v Chrasti u Chrudimi :..

obrazekChrast u Chrudimi - na internetu se stále častěji píše o brzkém rušení zabezpečovacího zařízení v žst. Chrast u Chrudimi. Tato stanice je zajímavá hned z několika pohledů. Je to menší stanice na trati 238 z Pardubic - Rosic do Havlíčkova Brodu. Dříve vedla trať 016 z Hrochova Týnce přímo do stanice Chrast u Chrudimi, dne 31.1.1978 byl ukončen provoz na trati z H. Týnce do Chrasti a do roku 1990 byl svršek kompletně snesen až do stanice Chrast u Chrudimi město.

Do této stanice vede trať z Chrasti i nadále, ale osobní provoz je zastaven a jezdí tam již jen nákladní vlaky. Tuto zrušenou trať doporučujeme na léto – třeba i jako výlet na kolech. Stopy po této zrušené trati jsou hodně patrné.

Vraťme se ale ke stanici Chrast u Chrudimi. Další zvláštností je použité zabezpečovací zařízení. U stanice se nachází 3 přejezdy vybavené mechanickými závorami. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se tyhle závory neovládaly dálkově pomocí elektromotoru, který se nachází vedle závor, a táhel.

Další zvláštnost je jednosvětelný blikač, který je u každé závory. Závory resp. elektromotory a blikače se ovládají centrálně z dopravní kanceláře. Jeden přejezd je hned před zhlavím stanice  od Rosic, druhý je kus před zhlavím od Havlíčkova Brodu a třetí se nachází na trati vedoucí do Chrasti město. Vlastní zabezpečovací zařízení obsluhující stanici a její zhlaví, závory, blikače, návěstidla atd. je reléového typu a je unikátní v tom že ho sestrojila firma Ericsson. Bylo vystavěno roku 1949 a bylo prvním takovým zařízením na síti tehdejších ČSD. Dodejme, že druhé takové zařízení fungovalo na Slovensku v Králově Lehotě, ale brzy nato bylo nahrazeno standardní reléovkou.

Ale k orientaci na SSSR bylo vyrábění těchto zařízení zrušeno a stavěla se již jen reléová zařízení se stejnosměrnými obvody. Dodnes je toto reléové zařízení v provozu. To se má ale začátkem dubna změnit a má být podle všech informací demontováno spolu se zabezpečením přejezdů. Nám se podařilo ale za velmi špatného počasí nejdůležitější části této zajímavé stanice zdokumentovat. Pokud jsou všechny informace o rušení pravdivé doporučujeme Vám to i my.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Foto: Ice-Bear
Děkujeme zaměstnancům ČD za vstřícnost a umožnění reportáže.
V textu jsou použity informace z publikace 130 let trati Havlíčkův Brod - Rosice nad Labem
Obsáhlé informace o zrušené trati z Hrochova Týnce do Chrasti najdete na webu pardubického spolku historie železniční dopravy


Pavel Vlček Poslat mail autorovi | 26.3.2004 (17:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Pardubický

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko