..: Zachraňte skleníky! :..

skalsko, foto: zdenek sindlauerByly miliónkrát pomluveny, rozcupovány, zdecimovány, zdeptány, proklety, zesměšněny a hystericky zatraceny. Tisíckrát jsem z nich vystoupil tu s otlačenou zadnicí, tu s omrzlinami, tu s náběhem na pořádného vlka, tu kapánek ohluchlý, tu s rukou vyždímanou od stírání oroseného okna. Třeba je to jen mým stárnutím a senilitou, třeba je to jen mým zděšením z údajně modernějších následníků, ale neubráním se divnému pokušení: začínám mít skleníky nějak rád.

Corporate identity vnější nátěry, naklápěcí skříně, interiéry špičkových designérů, ergonomicky bujaré sedačky a loga dopravců na hlavových opěrkách, to vše je (někdy) hezké, ale z takového vozu se naší krásnou krajinou kochat nedá. Nemluvě o zvěrstvech v podobě sedaček proti směru jízdy, determálních oken, dotěrných záclonek, žaluzií, a spodního okenního rámu v úrovni huby. Z konstelace sedaček a meziokenních sloupků v Regionově mívám kopřivku. Mně, co se vlakem jen tak vozím a kochám, ke štěstí stačí průhledná okna a prkno k sedění potažené koženkou po směru jízdy vpravo (musím vidět na šajby) vzadu (jediné místo, kde se v létě dá přežít). Nevadí, že to drncá, řve, piští, vibruje, kope a nejede stošedesát.

Pročež hup k oknu vpravo dozadu, pravý loket na stolek, levou paži na vrchní hranu opěradla, pravou haksnu na topení, levou natáhnout pod sedačku naproti, dveře upšouknou, pragovácká hydromechanika nakopne jedničku, a - můžeme se kochat. Jednou se mi to neplánovaně povedlo z České Lípy přes Lovosice, Louny, Rakovník, Beroun, Březnici, Strakonice, Vimperk, Volary, Kájov, České Budějovice a České Velenice až do Veselí nad Lužnicí (553 km, 18 hodin, 11 skleníků). Obrázky skleníků ale dnes většinou budou odjinud.

ondrejovice, foto: zdenek sindlauer

Tak lokálka z Mikulovic do Zlatých Hor je prý k ničemu, pravila tuhle státní organizace, která tratě spravuje tak, že je chce rušit. No dobře, ale jak se budu příště v těch zákrutách podél Olešnice a polské hranice kochat? Kdepak, milá státní organizace; sem prostě vlak, a skleníky obzvláště, patří. Tím spíš, že jsem tudy nikdy ničím jiným vlastně ani nejel. Ten „motor“ na obrázku sice nijak exkluzívní není a stráně u Ondřejovic taky vypadají drobet jinak, ale mám tenhle nenáročný obrázek rád. Mezi námi děvčaty, nebylo by nakonec lepší zrušit tu státní organizaci než desítky „skleníkových“ lokálek?

velebka, foto: zdenek sindlauerKomerciálkou z Jičína do Nymburka a Poříčan jezdívaly mnohavozové soupravové osobáky se všudybylkami a bulíky - a najednou je koncem sedmdesátých let nebylo čím nahradit, poněvadž „kravičkářští“ brejlovci byli hýčkáni především rumburskými turnusy. A tak se hady motorových a přípojných skleníků pracně a znovu vlnily kopečky okolo Mrliny, traťové sedmdesátky dosahujíce pouze v klesáních. Ale ta sedmdesátka v obloucích s poloměry 300 metrů a převýšením snad i oněch bájných 150 mm stála v polovině osmdesátých let za to. Ani z pendolina není takový náklon tak pěkně vidět. Co by tomu asi tak řekl pan Muzika?

moldava, foto: zdenek sindlauer

Přece jen nejsa domorodcem z moldavské horské dráhy, nikdy jsem tady ničím jiným než skleníkem nejel. Škoda; je přece tolik krásných černobílých fotografií všemožných parních krasavic, pod Pramenáčem těžce dupajících k mikulovickému tunelu. Na spoustě snímků se přece kousek od nádraží v Hrobu mostečtí hektoři kouzelně vznášejí příhradovými nebesy nad mlýneckými manufakturami. Poklidný obrázek skleníku mezi Mikulovem a Moldavou jsem stvořil záhy po první zdejší výpravě v dubnu 1985, a krajinné barvy nasvědčují tomu, že krušnohorské exhalační lesy mému trampsko-ekologicko-estétskému seběvědomí udělaly pořádné bebíčko.

oldrichov retenice, foto: zdenek sindlauerVlastně jen pár kilometrů odtud a ve značně mírumilovnější nadmořské výšce uhání z Řetenic do Oldřichova u Duchcova další mostecký skleník, tentokrát s osobním vlakem Teplice - Litvínov. Touhle tratí, přesněji řečeno jejím elektrizovaným úsekem z Oldřichova do Louky, jsem se odjakživa vozil jen a jen skleníky a když tu od června 1992 do jara 1996 jezdily na osobních vlacích ústecké uhelky 121.028, 29, 30 a 31 s balmy (!) nebo prostoráky, tak k mé smůle zrovna byla trakční výluka a jela bangle se dvěma přívěsnými skleníky… Na obrázku jsem si zvláště zamlsal na uhelně prachovém svršku koleje v popředí; na trati z Třebušic do Ústí, kudy se dvouapůltisícitunové odesílatelské vlaky s uhlím honily často tak říkajíc „na oddíl“, to tehdy býval celkem samozřejmý jev.

litkovice, foto: zdenek sindlauer

Koukám, že pytel mých obrázků se všemi možnými skleníky na Pražsko-duchcovské dráze utrpěl újmu. Tak třeba tady poněkud zanedbaným traťovým obloukem okolo Chýně poskakuje tuším libeňský skleník, obstarávající v polovině osmdesátých let osobní vlak z Hostivic do Rudné u Prahy. Jak patrno, už dávno i na kdysi hlavních tratích neotřesitelně a celodenně kralovaly jednovozové motorové „vlaky“. Kompoziční prostota díla svádí možná k domněnce, že jde o výřez z nějakého většího a duchaplnějšího obrázku, ale opravdu tam už nic jiného okolo není. Ať žije jednoduchost.

luzec nad vltavou, foto: zdenek sindlauer

Ač se to nezdá, ani na tak lokálkovité lokálce, jakou je krátká trať z Vraňan do Lužce nad Vltavou, nehrávaly skleníky jednoznačně první housle osobní dopravy; sám jsem se tady dokonce dvakrát svezl velkolepou soupravou T 669.0001 + rybák, kterážto by se spíše než pod Řípem dala čekat někde v nekonečné středoruské Černozemi (akorát, že rybáky tam pochopitelně nemívali a tak by za ???3 zavěsili jeden hytlákovitý dobytčák). Sám nevím, proč jsem v Lužci namísto skleníku nenakreslil to šestinápravové kralupské zvíře. Na skoro třicet let staré kresbě pastelky věrně drží, zato černá konturová fixa už téměř odešla do věčných lovišť.

vidnava, foto: zdenek sindlauerPřímo spartánsky strohou kompozicí vyniká kresba skleníku, jenž roku 1985 drandí podél silnice z Vidnavy do Velké Kraše. Ještě že jsem tam zapíchal aspoň tři telefonní sloupy a jeden zatoulaný sklonovník. Inu, chtěl jsem si to tam ještě jednou trochu líp prohlídnout, ale už jsem to nestihl. Úředníci Olomouckého kraje byli nezvykle akční a tak mohu na tu dlouhatánskou zastřešenou verandu vidnavského nádraží už jen vzpomínat. Milá vidnavská dráho, děkuji ti za ty krásné chvíle a až zjistím adresu drážního nebe, tak ti tam tenhle obrázek pošlu.

lipova lazne, foto: zdenek sindlauer

Sám nechápu, proč jsem v poměrně krátké době stvořil tolik obrázků zamračených a skleníků ze všech těch podhrubojesenických drah. Oba vlaky z Lipové-lázní vyrazily víceméně společně, ale zatímco javornický skleník na druhý hydraulický měnič do sedmadvaceti promilí stoupá, fíra na zamračené už dávno škrábnul průběžnou brzdu, aby se mu pětivozová souprava s kopečka nezdravě nerozjela a o kousek dál nesetřela ze zeměkolule jesenické nádraží i s přilehlými čtvrtěmi. Potešitelné rovněž je, že jsem se v porovnání s předchozími obrázky polepšil a odvážné stopy kuličkového fixu téměř připomínají svahové šrafování vojenských speciálních map. Obyvatelstvu Lipové-lázní se omlouvám za neurvalé ztvárnění jejich krásné obce.

rakovnický m1520284, foto: zdenek sindlauer

A nakonec téměř dokumentační obrázek rakovnického skleníku M 152.0284, jednoho z prvních, který se už roku 1986 mohl pochlubit tehdy nesměle zaváděným „jednotným nátěrem hnacích vozidel ČSD“ (z něhož ale cirkusácky pruhovaný pluh, mám dojem, tak trochu vybočoval). Taková ta opravdu zdravě chromově žlutá nicméně zaručovala, že jí opatřený skleník kdekoli v Čechách, nebude-li zrovnat skřípět nějakým údolím, bude za slušného počasí viditelný z Milešovky či Kleti.

Nuže, to by byly skleníky - a co jejich následníci? Proč jsem ani jednoho dosud nedokázal nakreslit? Jedním z nich, tím třívozovým, jsem v létě cestoval z Tišnova přes Nové Město do Žďáru nad Sázavou. Pravda, technický stav svršku, velmi decentně řečeno, neměl zrovna nejlepší den. Nicméně, o rámy otevřeného okna si už za Prudkou omlátiv čelo, rozraziv bradu a málem ztrativ zuby, poté asi desetkrát po podlaze honiv brýle, tužky a sešitky popadavší ze stolku, není divu, že ve Žďáru jsem děkoval prozřetelnosti a ČD, že na pražském rychlíku jelo kupátkové béčko, nad nímž by se sice ošil i ten poslední bezďák, ale já tu proskákanou koženku vnímal jako vysvobození.

Kdepak. Když se z vlaku kochat, tak jedině ze skleníku. Akorát musí mít původní sedačky, musím sedět vpravo vzadu, nesmí být moc vedro, nesmí být moc zima, topení nesmí topit, cestující nesmí dýchat a senioři nesmí věšáky ověsit kabáty a síťovkami. (Jejda, to jsem ale náročný klient…)


Zdeněk Šindlauer | 9.1.2011 (9:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Honza  mail  
09.01.2011 (16:49)  
Ono tím, že už teď skoro všude jezdí různé jednotky s řídícím vozem, tak už není pomalu ale jistě odkud filmovat trať jako z Btax (já teda dávám přednost filmování z okna, čímž u city elefantu mám i tak smůlu), ale kamarád filmuje zásadně z konce a je to docela problém a získat povolenku na stanoviště je v dnešní době téměř nemožné.
09.01.2011 (16:20)  
Honza - 09.01.2011 (16:12):
Stačí koupit jako dosud, ve vlaku by měl být označovač, tak si ji tam orazíš (alespoň u nás to tak funguje)
registrovaný užívateľ Honza  mail  
09.01.2011 (16:16)  
ReActor: cyklostezky a dálniční přivaděče

Regionova není ve skutečnosti náhrada, je to jen 810 v novém kabátě
registrovaný užívateľ ReActor  mail  
09.01.2011 (16:13)  
článek je psán od srdce, to se musí autorovi uznat. I mě to trochu vzalo. Po krátkém uvažování si však říkám, že jak lidi, tak i stroje ze světa odcházejí a přicházejí. 810tky nahradí RegioNovy, ale co nahradí vytrhané kolejnice zrušených lokálek?
registrovaný užívateľ Honza  mail  
09.01.2011 (16:12)  
outdoor,
Mr. T:


Do těch 45 minut je to dobré, když můžu jet z Děčína do Ústí střekovskou stranou tak jedu, je to příjemné zpestření každodenného ježdění po koridoru. Bohužel to tam jezdí jen málo kdy a většinou v době kdy se mi to nehodí. A teď když tam zavedly specifický způsob odbavení, tak vlastně nevím, jestli si musím koupit zvlášť jízdenku na tento úsek, nebo stačí koupit jako dosud Děčín - Lovosice přes Boletice a platilo by to. (Prosím poraďte)

Byl bych rád, kdyby se 810 nasazovali na ty co by historické jízdy, které jsou více méně pravidelný provoz, místo Hurvínků, tím fakt jet nemusím. Chudáci lidi, co s ním museli denně jezdit.
Když jezdí 810 coby dvounápravák po lokálkách co jsou v hrozném stavu, kde se skáče přes styky, že ani neudržím foťák v ruce, je opravdu hrozné, ale na těch lepších tratích to nemá chybu.
Kde jsou ty časy když jezdily z Lovosic do Ústí.
09.01.2011 (15:39)  
zakazat provoz skukafonu v normalni doprave!!!OKAMZITE! a uz vubec je nepouzivat na trasy Protivin-Beroun, Havl. Brod-Pardubice, C.Bud.-Volary apod...
pro fandy zeleznice mozna dobre, ale kdybych v tom jezdit nekolikrat za tyden, tak beru priste auto!!!
a kdyz vidite lidi napr. na Posaz. pacif., kdyz toto prijede, tak si jen povzdechnou co to je za retro akci, ze tedy nejeli vlakem hodne dlouho a doufaji, ze zase dlouho nepojedou...a pak se divte, ze obliba zeleznice klesa, je to jen o nabidce/poptavce
registrovaný užívateľ Mr. T 
09.01.2011 (15:00)  
Je to moc hezké čtení a také vzpomínám na doby, kdy jsem jezdil 810 hodně, ale tahle nádhera patří do šrotu a ne na moderní železnici. Také se s tím rád občas svezu, ale podotýkám , že pouze občas na výlet do 30 minut... Pak mě bolí zadnice. Je mi líto lidí, kteří musí v tomto krámu dojíždět každý den do práce. Takhle akorát dochází k odlivu cestujících k busům. Doufám, že se snad někdy dožijeme doby, kdy to budou pouze muzejní vozidla a budeme jezdit v něčem moderním. A tím rozhodně nemyslím regiokrám, který je o malinko lepší. Dají se tam alespoň v létě otevřít okna, ale v zimě málo topí...
registrovaný užívateľ Honza  mail  
09.01.2011 (14:05)  
Nádherné čtení, v šukafónu jsem toho teda zdaleka tolik nenacestoval, ale ty 3 první odstavce je moje řeč. Šukafón je prostě nejlepší, ale opravdu na ty dálky je nenasazovat. Nejlíp se s níma jezdí na tratích vyšší kvality (koridory). Nebo stoupání z Lovosic do Chotiměře, to bez šukafónu prostě nejde.

R 1463 ÚPA: Proč jen 2 kusy, vždyť Hurvínků je taky plno a jejich "pohodlí" je daleko horší a to že se s jejich nasazováním na nejrůznější akční jízdy zrovna nešetří.

Radiat: Jaké pazvuky? To hlášení, to mi tam vadí taky! Ale přestože regína je vzhledově (a hlavně barevně) hnus, docela jsem si je oblíbil. Ten interiér je pěký!!
registrovaný užívateľ R.U.R.  mail  
09.01.2011 (13:12)  
Hm, pokud jedu na výlet, je 810 fajn a 010 (Btax) skvělá, zejména je-li řazená na konci vlaku a povede se mi ulovit prémiové vyhlídkové místo na zadním představku:-) To je to co mi chybí u většiny moderních vozů, výhled dozadu… To samé 021 (Btx) - skáče to šíleně a když v tom pracuju na notebooku, tak si připadám spíš jako když hraju na klavír; ale na konci vlaku má 4 prémiová sedadla se super výhledem, to člověk překousne i ty neskutečně nepohodlná sedadla (subjektivně to nejhorší na čem se dá u ČD sedět).
Nicméně na pravidelné dojíždění bych si vybral radši něco novějšího, pohodlnějšího, tiššího, méně skákajícího…:-)
dopisovateľ alebo člen ŽP CzechDave  mail  
09.01.2011 (12:13)  
Do Českých Velenic za komunistů vlastně nic jiného než skleníky nejezdilo (když tedy nepočítám občasné mezinárodní a vnitrostátní rychlíky, kterých ale moc nebylo a které měly v čele brejlovce nebo hydry). Zato to bývaly pěkné ropovody, pět nebo šest krabiček v jedné soupravě nebývalo u ranních a odpoledních osobáků, přesouvajících dělnictvo mezi fabrikami a domovy, nijak výjimečné. Ropovod vyjížděl z ČB a cestou nabíral lidi v Borovanech / Jílovicích (dřevozpracující průmysl) a v Nových Hradech (výroba pro ŽPSV). Do Velenic to dorazilo docela slušně napráskané. Ráno to bylo naopak.
Jízdu se skleníkem beru jako romantiku, ale upřímně - kdybych tím měl dojíždět každý den 60 km z Velenic do ČB, tak to raději autem.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko