..: Zachraňte skleníky! :..

skalsko, foto: zdenek sindlauerByly miliónkrát pomluveny, rozcupovány, zdecimovány, zdeptány, proklety, zesměšněny a hystericky zatraceny. Tisíckrát jsem z nich vystoupil tu s otlačenou zadnicí, tu s omrzlinami, tu s náběhem na pořádného vlka, tu kapánek ohluchlý, tu s rukou vyždímanou od stírání oroseného okna. Třeba je to jen mým stárnutím a senilitou, třeba je to jen mým zděšením z údajně modernějších následníků, ale neubráním se divnému pokušení: začínám mít skleníky nějak rád.

Corporate identity vnější nátěry, naklápěcí skříně, interiéry špičkových designérů, ergonomicky bujaré sedačky a loga dopravců na hlavových opěrkách, to vše je (někdy) hezké, ale z takového vozu se naší krásnou krajinou kochat nedá. Nemluvě o zvěrstvech v podobě sedaček proti směru jízdy, determálních oken, dotěrných záclonek, žaluzií, a spodního okenního rámu v úrovni huby. Z konstelace sedaček a meziokenních sloupků v Regionově mívám kopřivku. Mně, co se vlakem jen tak vozím a kochám, ke štěstí stačí průhledná okna a prkno k sedění potažené koženkou po směru jízdy vpravo (musím vidět na šajby) vzadu (jediné místo, kde se v létě dá přežít). Nevadí, že to drncá, řve, piští, vibruje, kope a nejede stošedesát.

Pročež hup k oknu vpravo dozadu, pravý loket na stolek, levou paži na vrchní hranu opěradla, pravou haksnu na topení, levou natáhnout pod sedačku naproti, dveře upšouknou, pragovácká hydromechanika nakopne jedničku, a - můžeme se kochat. Jednou se mi to neplánovaně povedlo z České Lípy přes Lovosice, Louny, Rakovník, Beroun, Březnici, Strakonice, Vimperk, Volary, Kájov, České Budějovice a České Velenice až do Veselí nad Lužnicí (553 km, 18 hodin, 11 skleníků). Obrázky skleníků ale dnes většinou budou odjinud.

ondrejovice, foto: zdenek sindlauer

Tak lokálka z Mikulovic do Zlatých Hor je prý k ničemu, pravila tuhle státní organizace, která tratě spravuje tak, že je chce rušit. No dobře, ale jak se budu příště v těch zákrutách podél Olešnice a polské hranice kochat? Kdepak, milá státní organizace; sem prostě vlak, a skleníky obzvláště, patří. Tím spíš, že jsem tudy nikdy ničím jiným vlastně ani nejel. Ten „motor“ na obrázku sice nijak exkluzívní není a stráně u Ondřejovic taky vypadají drobet jinak, ale mám tenhle nenáročný obrázek rád. Mezi námi děvčaty, nebylo by nakonec lepší zrušit tu státní organizaci než desítky „skleníkových“ lokálek?

velebka, foto: zdenek sindlauerKomerciálkou z Jičína do Nymburka a Poříčan jezdívaly mnohavozové soupravové osobáky se všudybylkami a bulíky - a najednou je koncem sedmdesátých let nebylo čím nahradit, poněvadž „kravičkářští“ brejlovci byli hýčkáni především rumburskými turnusy. A tak se hady motorových a přípojných skleníků pracně a znovu vlnily kopečky okolo Mrliny, traťové sedmdesátky dosahujíce pouze v klesáních. Ale ta sedmdesátka v obloucích s poloměry 300 metrů a převýšením snad i oněch bájných 150 mm stála v polovině osmdesátých let za to. Ani z pendolina není takový náklon tak pěkně vidět. Co by tomu asi tak řekl pan Muzika?

moldava, foto: zdenek sindlauer

Přece jen nejsa domorodcem z moldavské horské dráhy, nikdy jsem tady ničím jiným než skleníkem nejel. Škoda; je přece tolik krásných černobílých fotografií všemožných parních krasavic, pod Pramenáčem těžce dupajících k mikulovickému tunelu. Na spoustě snímků se přece kousek od nádraží v Hrobu mostečtí hektoři kouzelně vznášejí příhradovými nebesy nad mlýneckými manufakturami. Poklidný obrázek skleníku mezi Mikulovem a Moldavou jsem stvořil záhy po první zdejší výpravě v dubnu 1985, a krajinné barvy nasvědčují tomu, že krušnohorské exhalační lesy mému trampsko-ekologicko-estétskému seběvědomí udělaly pořádné bebíčko.

oldrichov retenice, foto: zdenek sindlauerVlastně jen pár kilometrů odtud a ve značně mírumilovnější nadmořské výšce uhání z Řetenic do Oldřichova u Duchcova další mostecký skleník, tentokrát s osobním vlakem Teplice - Litvínov. Touhle tratí, přesněji řečeno jejím elektrizovaným úsekem z Oldřichova do Louky, jsem se odjakživa vozil jen a jen skleníky a když tu od června 1992 do jara 1996 jezdily na osobních vlacích ústecké uhelky 121.028, 29, 30 a 31 s balmy (!) nebo prostoráky, tak k mé smůle zrovna byla trakční výluka a jela bangle se dvěma přívěsnými skleníky… Na obrázku jsem si zvláště zamlsal na uhelně prachovém svršku koleje v popředí; na trati z Třebušic do Ústí, kudy se dvouapůltisícitunové odesílatelské vlaky s uhlím honily často tak říkajíc „na oddíl“, to tehdy býval celkem samozřejmý jev.

litkovice, foto: zdenek sindlauer

Koukám, že pytel mých obrázků se všemi možnými skleníky na Pražsko-duchcovské dráze utrpěl újmu. Tak třeba tady poněkud zanedbaným traťovým obloukem okolo Chýně poskakuje tuším libeňský skleník, obstarávající v polovině osmdesátých let osobní vlak z Hostivic do Rudné u Prahy. Jak patrno, už dávno i na kdysi hlavních tratích neotřesitelně a celodenně kralovaly jednovozové motorové „vlaky“. Kompoziční prostota díla svádí možná k domněnce, že jde o výřez z nějakého většího a duchaplnějšího obrázku, ale opravdu tam už nic jiného okolo není. Ať žije jednoduchost.

luzec nad vltavou, foto: zdenek sindlauer

Ač se to nezdá, ani na tak lokálkovité lokálce, jakou je krátká trať z Vraňan do Lužce nad Vltavou, nehrávaly skleníky jednoznačně první housle osobní dopravy; sám jsem se tady dokonce dvakrát svezl velkolepou soupravou T 669.0001 + rybák, kterážto by se spíše než pod Řípem dala čekat někde v nekonečné středoruské Černozemi (akorát, že rybáky tam pochopitelně nemívali a tak by za ???3 zavěsili jeden hytlákovitý dobytčák). Sám nevím, proč jsem v Lužci namísto skleníku nenakreslil to šestinápravové kralupské zvíře. Na skoro třicet let staré kresbě pastelky věrně drží, zato černá konturová fixa už téměř odešla do věčných lovišť.

vidnava, foto: zdenek sindlauerPřímo spartánsky strohou kompozicí vyniká kresba skleníku, jenž roku 1985 drandí podél silnice z Vidnavy do Velké Kraše. Ještě že jsem tam zapíchal aspoň tři telefonní sloupy a jeden zatoulaný sklonovník. Inu, chtěl jsem si to tam ještě jednou trochu líp prohlídnout, ale už jsem to nestihl. Úředníci Olomouckého kraje byli nezvykle akční a tak mohu na tu dlouhatánskou zastřešenou verandu vidnavského nádraží už jen vzpomínat. Milá vidnavská dráho, děkuji ti za ty krásné chvíle a až zjistím adresu drážního nebe, tak ti tam tenhle obrázek pošlu.

lipova lazne, foto: zdenek sindlauer

Sám nechápu, proč jsem v poměrně krátké době stvořil tolik obrázků zamračených a skleníků ze všech těch podhrubojesenických drah. Oba vlaky z Lipové-lázní vyrazily víceméně společně, ale zatímco javornický skleník na druhý hydraulický měnič do sedmadvaceti promilí stoupá, fíra na zamračené už dávno škrábnul průběžnou brzdu, aby se mu pětivozová souprava s kopečka nezdravě nerozjela a o kousek dál nesetřela ze zeměkolule jesenické nádraží i s přilehlými čtvrtěmi. Potešitelné rovněž je, že jsem se v porovnání s předchozími obrázky polepšil a odvážné stopy kuličkového fixu téměř připomínají svahové šrafování vojenských speciálních map. Obyvatelstvu Lipové-lázní se omlouvám za neurvalé ztvárnění jejich krásné obce.

rakovnický m1520284, foto: zdenek sindlauer

A nakonec téměř dokumentační obrázek rakovnického skleníku M 152.0284, jednoho z prvních, který se už roku 1986 mohl pochlubit tehdy nesměle zaváděným „jednotným nátěrem hnacích vozidel ČSD“ (z něhož ale cirkusácky pruhovaný pluh, mám dojem, tak trochu vybočoval). Taková ta opravdu zdravě chromově žlutá nicméně zaručovala, že jí opatřený skleník kdekoli v Čechách, nebude-li zrovnat skřípět nějakým údolím, bude za slušného počasí viditelný z Milešovky či Kleti.

Nuže, to by byly skleníky - a co jejich následníci? Proč jsem ani jednoho dosud nedokázal nakreslit? Jedním z nich, tím třívozovým, jsem v létě cestoval z Tišnova přes Nové Město do Žďáru nad Sázavou. Pravda, technický stav svršku, velmi decentně řečeno, neměl zrovna nejlepší den. Nicméně, o rámy otevřeného okna si už za Prudkou omlátiv čelo, rozraziv bradu a málem ztrativ zuby, poté asi desetkrát po podlaze honiv brýle, tužky a sešitky popadavší ze stolku, není divu, že ve Žďáru jsem děkoval prozřetelnosti a ČD, že na pražském rychlíku jelo kupátkové béčko, nad nímž by se sice ošil i ten poslední bezďák, ale já tu proskákanou koženku vnímal jako vysvobození.

Kdepak. Když se z vlaku kochat, tak jedině ze skleníku. Akorát musí mít původní sedačky, musím sedět vpravo vzadu, nesmí být moc vedro, nesmí být moc zima, topení nesmí topit, cestující nesmí dýchat a senioři nesmí věšáky ověsit kabáty a síťovkami. (Jejda, to jsem ale náročný klient…)


Zdeněk Šindlauer | 9.1.2011 (9:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
Registered user JK ml. 
09.01.2011 (11:56)  
Měl jsem dvě babičky. Když se jelo k jedné vystupovalo se v Roudnici nL - Hracholusky, když k druhé tak v Rynolticích. Cestou k první babce si taky ve vraňanech pamatuju na čmeldu s rybákem, občas k tomu připojili i hytláček Daak...Hracholusky jsou už dávno zastávkou, a to tam byly pěkně prosím namontontovaná odjezdová návěstidla AŽD, nákladní pokladna a třeba i kolejová váha.Sláva z dob filmu Marečku podejte mi pero je definitivně pryč.... Do stanice ústily tři vlečkové koleje.Posun z těhle vleček zajišťovala rosnička T334, s dopoledním manipulákem do Straškova a dál nevím kam jezdila bangláda. V hracholuskách to běžně křižovalo s motorem do Ŕroudnice . Léta letoucí ve šturcu stála pára ale nevím bohužel co to bylo za ráci.Nevíte někdo, kde zkončila? Krabička jezdila kromě řipské pouti okolo 24.dubna (sv Jiří) jedna jediná kam až moje paměť v 80.letech sahá 5x za den tam a zpět až do Zlonic soboty neděle včetně. Mezi Straškovem a Roudnicí těch párů jezdilo vždycky víc, dneska toho jezdí v kladívka jezdí možná i víc než kdysi (mezi straškovem a roudnicí)ale ten JŘ mate na pohled tím že sone jezdí jiné vlaky než v kldívka....Jo kde jsou doby kdy pod tabulkou jř byly poznámky jen dvě - jede v kladívka a druhá nejede 24,31 XII :-)Kolikrát já jel z čundru po českém středohoří do roudnice zadem (abych nemusel šlapat krpál od "hlavního" nádraží) po trase Lovosice - Libochovice - straškov - hracholusky, všechno samozřejmě krabičky, z lovosic teda krbička s vlekem....No nic to už je pryč. Chápu že doprava osob a materiálu si žádá jiné priority, ale proč když dneska vidím to zdevastované nádražíčko, kde paní (dlužno dodat, že i pánové) výpravčí pořádaly každý rok mistrovství světa v pěstování afrikánů....Je pravda že leta letoucí se tam po revoluci nic nekřižovalo, že služba tam byla v kladívka od 6.00 do 14.00 ale aspoň to tam nevypadalo jak u našich spluobčanů....
No nic a rynoltice? No to je taky příběh s 810:-) Když jsme tam nejeli přes neratovice, bolku a lípu(nebo turnov, liberec, podle co vyšlo lepší) tak to bylo drtivou většinou přes děčín, bo tatík tušil že pokud v lovosicích vystoupíme že za Ploskovicema nudou začneme rozebírat skromné vybavení těchto vozů (sklopné sedačky v prostoru proti WC to byla věc a když se pořádně praštilo s víkem od odpadkového koše to byl zvuk....A z liberce pamatuju vlak ve složení 810+010+010+010+010+810+810, ta jedna 810 jela do jabloného, tam se točila a jela zpět s dětma ze školy...To všechno obsluhovali tři fírové, jeden vlakvedoucí a dva průvočí :-):-):-)
Registered user zaza 
09.01.2011 (11:37)  
Musím uznat že tyto vozidla mám rovněž rád, sice jsem jimi nenacestoval tolik, nicméně tam, kde jsem bydel byly nasazovány místo řad 021 a 022 (omlouvám se, nové značení neznám) v letních měsících byly rovněž nasazovány vozy 015 na přepravu jízdních kol. Zkrátka pokud byl řazen skleník, šel jsem do něj. Tyto vozidla mají něco do sebe, mají své kouzlo.

Radiat zde píše "Radši zimnici v Orechestriónku než být spocenej v Regionovách". Skleníky mají výhodu, jsou relativně malé a když je obsazený, rychle se zadýchá :)
Registered user stoupa  mail  
09.01.2011 (11:34)  
Opět krásnej a výstižnej příspěvek. A vhodně víkendově umístěnej..

I já jsme nejednou 810 a její deriváty pomluvil. Ale snad nikdy M 152. Ta tehdy byla pokrokem.

Zrekapituluju dva kritické historicko-histerické body:

1) "Převýroba" M 152 v 80. letech pro "nevýrobu" M 474
2) Rekonstrukce M 152 / 810 na Regio(z)nova - a opět širší nasazení dvounápravového vozidla na dlouhá vozební ramena, namísto pořízení vozidel nových.

A vzpomínám, že jsem byl hrd, když náš průmysl dal na trh vozidla s automatickou převodovkou Praga (dle ŠM 11). Lepší, než "Ferkltaxe" z NDR. Moc jsem nerozuměl pohonu jen jedné nápravy - tedy ne železniční vozidlo, spíše kolejový autobus. 1977 jsem se směl svézt v "boudičce - kuchyni) z Vrchlabí do Kunčic - přiměřená délka ramene. Fíra lakl nad vedrem a raději stál, než seděl - míň místa vůči M 131.1.

A divnej subjektivní dojem - blbý lavice, malý otevírací okýnka (já vím, bezpečnost). Lavice v Bi/Be a Rybácích mému pozadí svým zakřivením vyhovují více, než koženkové prkno v Orchestriónu. Ale holt jsem asi přestárlej, když s láskou vzpomenu na pokrok ztělesňovaný Žabotlamy a Bp v době jejich prvotního nasazení...
09.01.2011 (11:26)  
Tolik zatracován, a přece - není československého modeláře (modelujícího naše dráhy), který by jej neměl nebo po něm netoužil. :-) I já mezi ně patřím (naštěstí mezi ty prvně jmenované).

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/mod073.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/mod075.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/mod084.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/mod096.jpg

Sám jsem v nich strávil velkou část času, kterou jsem za život projezdil ve vlaku. A nijak zvlášť mi to nevadí. Je to prostě symbol našich (nejen) lokálek. :-) Jako teď vidím, jak jsem nebyl líný běžet k oknu, když nám pod nimi několikrát denně "prosvištěl" spoj Trutnov - Žacléř. Má, resp. mělo to své výhody, to bydlení u kolejí.
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
09.01.2011 (11:08)  
Já jsem prohrábnul naši galerii a i když jsem se snažil řídit striktně prvním dojmem, vyselektoval jsem na 40 fotek strojů této řady v místech, kde by snad cokoli jiného ani nevypadalo dobře. Jasně, jde pouze o fotografický aspekt, nikoli provozně relevantní názor, ale uznejte sami, že to má něco do sebe...

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/809/809035.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/809122.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810007.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810994.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810059.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810231.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810729.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810075.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810148.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810189.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810250.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810605.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810164.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810037.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810185.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810137.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810012.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810433.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810132.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810400.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810202.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810086.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810224.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810420.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810260.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810156.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810323.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810443.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810364.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810307.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810453.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810215.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810333.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810109.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810220.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810025.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810377.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810188.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810203.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810826.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810023.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810198.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810372.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810330.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810762.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810247.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810358.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810293.html¨
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810113.html
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-vozy/810/810818.html

Doufám, že se mi podaří si letos v létě vybrat dovolenou a obnovit zašlou slávu mého šukafonního focení :o) Kdo do toho jde se mnou?
09.01.2011 (11:03)  
Samozřejmně opět pěkné počteníčko, souhlasím, takhle se přepravovat do 30 minut to ještě člověk vydrží, ale sedět v tom 2 hodiny v největším letním pařáku je tak na úpal a v 20° mrazech zase na otravu spálenou naftou :) ale bez těchto vozítek by naše lokálky zavřeli dávno. No a ještě dodám, cestující v tom tedy stráví průměrně 1/2hoďky ale co mají říkat ti, co to denně 8 i víc hodin řídí, ti jsou na tom hůř... chudáci
PS: něco pro zasmátí http://www.komik.cz/dir_obrazky/pozor_na_zatacku.jpg
Registered user Radiat 
09.01.2011 (10:39)  
Taky něco napíšu. Radši zimnici v Orechestriónku než být spocenej v Regionovách.
Ten článek je hodně výstižnej. I to řachtání 810tek je příjemnější než ty pazvuky 814tek, nehledně na to, že lezou kam nemají a nahradily větší pohodlnější motoráky typu 830/1 a 850/1, za které není dostatečná náhrada.

Prostě Orchestiony jsou ještě stále motoráky, Regionovu a další modernější už řadím mezi ty "moderní jednotky".
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
09.01.2011 (10:35)  
Parádní počtení, vzal jsem to jedním dechem. Jen málo lidem je dopřáno tvořit takto poutavě, jak slovy, tak obrazem. V neděli takle ke snídani, mohl snad den začít lépe?
Registered user Karel  mail  
09.01.2011 (10:32)  
Díky za krásný článek. Dříve jsem nemohl 810 vystát, dnes je situace jiná. Kde dříve tratě brázdily 810 a 830 se dnes prohání samé Regionovy, což už tak nějak není ono. Podle mě je 810 pro krátké tratě s nižší frekvencí cestujících stále slušné a dostačující vozidlo, zvláště pokud má nové vyšší sedačky.
Registered user karel.f  mail  
09.01.2011 (10:19)  
Pěkný reportík a hlavně vzpomínka na jejich původní nasazení. Na trati Zlaté Hory - Lipová Lázně - Hukovice - Vidnava jsem sám poprvé cestoval někdy v druhé polovině 60 let. To zde ještě jezdily jiné motorové vozy a to M 131 a od Krnova do Olomouce ještě pára. Každý večer si to na trati z Jeseníku do Bohumína uháněl spěšný vlak s M 262. V 70 letech přišly na tratě M 151 a páru vystřídaly zamračené. Autorovi článku děkuji za krásné čtení.
O tom jak je to dnes s nasazením 810 je lépe nepsat. Taky mě to netěší že jezdí tam kde by neměly.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko