Ostrava - Nedávno jsem z nudy listoval starými čísly ABC, a natrefil jsem na tento zajímavý dobový článeček o Čmelácích. Rozhodl jsem se s Vámi o něj podělit... Je to docela zajímavé čtení, hlavně dobové fráze Vás určitě vesele naladí. Ale hlavně je to z doby, kdy těchto krasavců jezdily po kolejích tehdejší ČSD stovky, a v exportních zemích další tisíce. Takovýchto archivních kusů ještě pár mám, čili je v případě zájmu opět rád nabídnu. A zde je již samotný článek v nezměněné podobě.
Montážní linka v ČKD Lokomotivka - Sokolovo
Aby bylo všem neinformovaným čtenářům hned v úvodu jasno: nebude řeč o čmelácích z našich luk a strání, ale o lokomotivách, které si tuto důvěrnou přezdívku vysloužily podle označení ČME. Celý název zní československá posunovací (manévrovací) lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu — to vše samozřejmě převedeno do azbuky, neboť jde o lokomotivu, která byla zpočátku vyrobena výhradně pro potřeby sovětských železnic. Hlavním výrobcem je známý závod o. p. ČKD Praha, závod ČKD Lokomotivka — Sokolovo. Podíl na její úspěšné výrobě má však mnoho dalších pobočných a kooperujících závodů. Například motor dodává závod Naftové motory v Praze 5 a Hradci Králové, elektrickou výzbroj závod Trakce v Praze 9, kompresory vyrábí závod Žandov, regulátory motoru závod Hronov, odlitky závod Slévárny v Praze 9 a v Kutné Hoře. Mimo tyto závody ČKD pak mnoho dalších dodává různé menší či větší součásti, například ZTS Dubnica n. V. podvozky, Janka-ZRL Radotín chladicí bloky. NHKG Kunčice dvojkolí. Škoda Plzeň klikové hřídele motoru...Novotou zářící čekatelé na export
Jak vidíte, na slávě lokomotivy ČME 3 má podíl mnoho našich průmyslových závodů. A je to sláva zasloužená. Již před dvaceti lety jsme na stránkách ABC informovali tehdejší čtenáře (možná dnešní vaše maminky a tatínky) o novince ve výrobě našich lokomotiv. Tehdy to byla věc neobvyklá. Vždyť parní stroje ještě na našilch tratích dominovaly a odborníci vedli spory, zda páru nahradit motorovými nebo elektrickými lokomotivami. V závodě ČKD Lokomotivka — Sokolovo ukončili výrobu parních strojů v roce 1959 a zvolna přešli na motorové lokomotivy. Z nich vzešel typ ČME 2, který později vystřídal ČME 3. Tato lokomotiva vznikla na základě objednávky a požadavků sovětských železnic. Projekt a konstrukce byly průběžně během vývoje konzultovány se sovětskými odborníky. Měla se zrodit lokomotiva, která by vyhovovala požadavkům těžkého posunovacího provozu, hodila se k práci na svážném pahrbku a k přetahům nákladních vlaků na krátké a střední vzdálenosti. První dva prototypy byly předány v roce 1963 k důkladnému prověření na sovětských tratích. O rok později se rozjela sériová výroba, která nemá ve světě obdoby. Nikdo tehdy netušil, že ČME 3 se stane u nás i ve světě tak žádanou lokomotivou, že ani po dvaceti letech nebude zastaralá a výroba bude stále pokračovat. Vždyť v květnu roku 1971 byla předána sovětským železničářům tisící lokomotiva a 11. listopadu 1982 již čtyřtisící! Čtyři tisíce lokomotiv stejného typu vyrobených pro jednoho zahraničního odběratele představuje světový rekord — největší sérii lokomotiv, jaká kdy byla ve světě vyrobena. A to se navíc vyrábí tento typ v modifikovaných verzích i pro další odběratele. Samozřejmě že pod různým označením, napří- klad do Polska jako S-200, do Indie DEC 120, do Iráku DES 3100 nebo do Albánie T 669.1 — tedy shodně, jako jsou vyrobeny a označeny u našich ČSD. Pro zajímavost: československou verzi čmeláka T 669.1 vyráběli podle dokumentace z ČKD v Závodech ťažkého strojárstva v Dubnici nad Váhom. Pražský závod nyní vyrábí mimo verzi pro SSSR také verzi pro Syrské státní dráhy pod označením LDE 1500 a pro naše průmyslové vlečky a provozy jako T 669.05. Novinkou roku 1983 bude malá série čmeláků vyrobená pro ČSD na naši širokorozchodnou trať na východním Slovensku. Stroje ponesou označení T 669.51.Čtyřtisící Čmelák do Sovětského svazu
Čmelák tedy nestárne ani po dvaceti letech, spíše se stále omlazuje. Vždyť dnešní stroje jsou proti těm původním v mnohém vylepšené, zdokonalené. Průběžná modernizace prvků zvyšuje spolehlivost hlavních agregátů, upravuje se i postup výroby podle moderních technologických poznatků. Je zřejmé, že lokomotiva kdysi silně předběhla čas. Výroba lokomotiv v ČKD má dlouholetou tradici. V roce 1871 vznikl v Praze-Libni závod nazvaný První českomoravská továrna na stroje. V roce 1900 zde byla vyrobena první parní lokomotiva. Již o tři roky později rychlíková lokomotiva řady 275.0, vyrobená v tomto závodě, dosáhla na trati u Vídně rychlosti 148 km/h a vytvořila tehdejší světový rekord.Legenda - K 6 S 310 DR
Nejenom práce, ale i revoluční boj za lepší svět patří k tradicím závodu, který si po druhé světové válce přiřadil ke jménu i název Sokolovo, na paměť velké bitvy u stejnojmenné obce v SSSR. Dodnes má závod s obcí Sokolovo velkou družbu. V únorových dnech roku 1948, které si v této době připomínáme, to byli právě libeňští kováči a další dělníci z tohoto i okolních závodů, kteří přispěli svou podporou a činností k vítězství našeho pracujícho lidu nad buržoazní reakcí, která se tehdy pokusila zastavit vývoj Československa k socialismu. Revoluční tradice závodu se úzce spojují s tradicí dobrých spolehlivých výrobků, s poctivou prací dělníků a techniků v lokomotivce. ČME 3 je toho důkazem. Nejen že si sovětští železničáři chválí první čtyři tisíce lokomotiv, ale další si objednávají. Jak řekl náměstek ministra dopravy SSSR soudruh A. T. Golovatyj, lokomotivy ČME 3 jsou pohodlné při řízení, spolehlivé v provozu a dostatečně jednoduché při opravách. Proto jsou objednány i na příští pětiletku. A není bez zajímavosti, že obchodníci z jiných světových lokomotivek nám tenhle kontrakt nesmírně závidí.Zdroj: ABC mladých techniků a přirodovědců, číslo 12, ročník 27 (rok 1983)
Autor: Martin Pilný
Foto: Václav Jirsa a archiv ČKD
"Stupidní rusáci ať nám navalí naše prachy!"
ČKD zkrachla protože neplatila daně za (myslím)200lokomotiv dodaných do SSSR,jenže neměla z čeho platit protože SSSR vzalo lokomotivy,ale prachy už nedalo
njn,dnes jak vidím SAZKA arénu je mi špatně nad tím jak ČKD zkončila:_(
jedine co me mrzi je, ze bylo vyrobeno jen par lokomotiv CME5, ktere se mi po vzhledove strance velmi libi (modre studeny a hranaty), jejich technickou stranku radsi hodnotit nebudu.
samozrejme tyto davne casy maji sve obhajce, co sice museli stat frontu na maso, ale meli svy teploucky misto jisty, nemohli zavidet sousedoj ani prd protoze na tom byli vsichni stejne spatne a pokud by nahodou mel soused o par desetniku na vejplate vic, tak ho bylo mozne napraskat estebakum.
vic uz toho psat nebudu, slusny clovek to pochopi, komous se nastve.
Chléb a hry. Jak dlouho ?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.