..: Z archivu: Nestárnoucí čmelák :..

NC_01Ostrava - Nedávno jsem z nudy listoval starými čísly ABC, a natrefil jsem na tento zajímavý dobový článeček o Čmelácích. Rozhodl jsem se s Vámi o něj podělit... Je to docela zajímavé čtení, hlavně dobové fráze Vás určitě vesele naladí. Ale hlavně je to z doby, kdy těchto krasavců jezdily po kolejích tehdejší ČSD stovky, a v exportních zemích další tisíce. Takovýchto archivních kusů ještě pár mám, čili je v případě zájmu opět rád nabídnu. A zde je již samotný článek v nezměněné podobě.

Montážní linka v ČKD Lokomotivka - Sokolovo

NC_02 Aby bylo všem neinformovaným čtenářům hned v úvodu jasno: nebude řeč o čmelácích z našich luk a strání, ale o lokomotivách, které si tuto důvěrnou přezdívku vysloužily podle označení ČME. Celý název zní československá posunovací (manévrovací) lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu — to vše samozřejmě převedeno do azbuky, neboť jde o lokomotivu, která byla zpočátku vyrobena výhradně pro potřeby sovětských železnic. Hlavním výrobcem je známý závod o. p. ČKD Praha, závod ČKD Lokomotivka — Sokolovo. Podíl na její úspěšné výrobě má však mnoho dalších pobočných a kooperujících závodů. Například motor dodává závod Naftové motory v Praze 5 a Hradci Králové, elektrickou výzbroj závod Trakce v Praze 9, kompresory vyrábí závod Žandov, regulátory motoru závod Hronov, odlitky závod Slévárny v Praze 9 a v Kutné Hoře. Mimo tyto závody ČKD pak mnoho dalších dodává různé menší či větší součásti, například ZTS Dubnica n. V. podvozky, Janka-ZRL Radotín chladicí bloky. NHKG Kunčice dvojkolí. Škoda Plzeň klikové hřídele motoru...

Novotou zářící čekatelé na export

NC_03 Jak vidíte, na slávě lokomotivy ČME 3 má podíl mnoho našich průmyslových závodů. A je to sláva zasloužená. Již před dvaceti lety jsme na stránkách ABC informovali tehdejší čtenáře (možná dnešní vaše maminky a tatínky) o novince ve výrobě našich lokomotiv. Tehdy to byla věc neobvyklá. Vždyť parní stroje ještě na našilch tratích dominovaly a odborníci vedli spory, zda páru nahradit motorovými nebo elektrickými lokomotivami. V závodě ČKD Lokomotivka — Sokolovo ukončili výrobu parních strojů v roce 1959 a zvolna přešli na motorové lokomotivy. Z nich vzešel typ ČME 2, který později vystřídal ČME 3. Tato lokomotiva vznikla na základě objednávky a požadavků sovětských železnic. Projekt a konstrukce byly průběžně během vývoje konzultovány se sovětskými odborníky. Měla se zrodit lokomotiva, která by vyhovovala požadavkům těžkého posunovacího provozu, hodila se k práci na svážném pahrbku a k přetahům nákladních vlaků na krátké a střední vzdálenosti. První dva prototypy byly předány v roce 1963 k důkladnému prověření na sovětských tratích. O rok později se rozjela sériová výroba, která nemá ve světě obdoby. Nikdo tehdy netušil, že ČME 3 se stane u nás i ve světě tak žádanou lokomotivou, že ani po dvaceti letech nebude zastaralá a výroba bude stále pokračovat. Vždyť v květnu roku 1971 byla předána sovětským železničářům tisící lokomotiva a 11. listopadu 1982 již čtyřtisící! Čtyři tisíce lokomotiv stejného typu vyrobených pro jednoho zahraničního odběratele představuje světový rekord — největší sérii lokomotiv, jaká kdy byla ve světě vyrobena. A to se navíc vyrábí tento typ v modifikovaných verzích i pro další odběratele. Samozřejmě že pod různým označením, napří- klad do Polska jako S-200, do Indie DEC 120, do Iráku DES 3100 nebo do Albánie T 669.1 — tedy shodně, jako jsou vyrobeny a označeny u našich ČSD. Pro zajímavost: československou verzi čmeláka T 669.1 vyráběli podle dokumentace z ČKD v Závodech ťažkého strojárstva v Dubnici nad Váhom. Pražský závod nyní vyrábí mimo verzi pro SSSR také verzi pro Syrské státní dráhy pod označením LDE 1500 a pro naše průmyslové vlečky a provozy jako T 669.05. Novinkou roku 1983 bude malá série čmeláků vyrobená pro ČSD na naši širokorozchodnou trať na východním Slovensku. Stroje ponesou označení T 669.51.

Čtyřtisící Čmelák do Sovětského svazu

NC_04 Čmelák tedy nestárne ani po dvaceti letech, spíše se stále omlazuje. Vždyť dnešní stroje jsou proti těm původním v mnohém vylepšené, zdokonalené. Průběžná modernizace prvků zvyšuje spolehlivost hlavních agregátů, upravuje se i postup výroby podle moderních technologických poznatků. Je zřejmé, že lokomotiva kdysi silně předběhla čas. Výroba lokomotiv v ČKD má dlouholetou tradici. V roce 1871 vznikl v Praze-Libni závod nazvaný První českomoravská továrna na stroje. V roce 1900 zde byla vyrobena první parní lokomotiva. Již o tři roky později rychlíková lokomotiva řady 275.0, vyrobená v tomto závodě, dosáhla na trati u Vídně rychlosti 148 km/h a vytvořila tehdejší světový rekord.

Legenda - K 6 S 310 DR

NC_05 Nejenom práce, ale i revoluční boj za lepší svět patří k tradicím závodu, který si po druhé světové válce přiřadil ke jménu i název Sokolovo, na paměť velké bitvy u stejnojmenné obce v SSSR. Dodnes má závod s obcí Sokolovo velkou družbu. V únorových dnech roku 1948, které si v této době připomínáme, to byli právě libeňští kováči a další dělníci z tohoto i okolních závodů, kteří přispěli svou podporou a činností k vítězství našeho pracujícho lidu nad buržoazní reakcí, která se tehdy pokusila zastavit vývoj Československa k socialismu. Revoluční tradice závodu se úzce spojují s tradicí dobrých spolehlivých výrobků, s poctivou prací dělníků a techniků v lokomotivce. ČME 3 je toho důkazem. Nejen že si sovětští železničáři chválí první čtyři tisíce lokomotiv, ale další si objednávají. Jak řekl náměstek ministra dopravy SSSR soudruh A. T. Golovatyj, lokomotivy ČME 3 jsou pohodlné při řízení, spolehlivé v provozu a dostatečně jednoduché při opravách. Proto jsou objednány i na příští pětiletku. A není bez zajímavosti, že obchodníci z jiných světových lokomotivek nám tenhle kontrakt nesmírně závidí.

NC_06ČME 3 v technickém řezu

Zdroj: ABC mladých techniků a přirodovědců, číslo 12, ročník 27 (rok 1983)

Autor: Martin Pilný

Foto: Václav Jirsa a archiv ČKD


Martin Grill Poslat mail autorovi | 14.4.2007 (18:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registered user Hanz 
17.04.2007 (0:52)  
To Flexo: Budeš jezdit starým Trabantem, když budeš mít možnost si pořídit za "slušný" peníz neco nového?
Není to o tom, že ty lokomotivy musí jezdit 100 let jako některé parní, je to možnostech. A taky o tom, co bylo před 40. lety a dneska. Ta lokomotiva byla na svoji dobu velmi dobrá.
Registered user Flexo 
16.04.2007 (23:52)  
Odkaz na Primu má být samozřejmě správně takhle:

http://www.railfaneurope.net/pix/ne/Syria/CFS_Alep_2004-07-01_A.jpg
Registered user Flexo 
16.04.2007 (23:50)  
PZ - děkuji za odkaz. Takže v Sýrii jich pár ještě jezdí. Ale pak bych měl na pana Zikmunda otázku, proč si syrské železnice pořizují jako jejich náhradu lokomotivy typu Prima od Alstomu, tedy "nějaké moderní výpočetní technickou řízené lokomotivy", viz stejný web http://www.railfaneurope.net/pix/ne/Syria/CFS_Alep_2004-07-01_A.jpg.

Nedělají syrští soudruzi nějakou chybu? Nebo je dostávají od Francie taktéž zdarma jako jsme jim čmeláky "prodávali" (za petrodolary :-)))) my?
Registered user koffr 
16.04.2007 (23:16)  
100kurev: vzdyt je to prece kvalitni socialisticka technologie, kterou spravuje fuhrer na trati, i kdyz se mu do tramvaje dostane pisek nebo ji prejede terenak. LOL komousi tu budou snad obhajovat i kvalitu muceni jejich rezimu. bleju z nich...

jo a jeste si vsimnete, ze ten cmelak pro syrii ma na strese kabiny o plech navic, aby se fuhreroj neroztejkala socialisticka technologie v kabine - to jen jak tu nejaky znalec obhajoval pracovni teploty ROFL

2 glagol: dalsi psycholog v diskuzi s mnoha argumenty a samozrejme prosazujici nasili - jak typicke pro priznivce totalitnich rezimu
Registered user PZ 
16.04.2007 (21:51)  
Jeden Čmelák ze Sýrie pro Flexa http://www.railfaneurope.net/pix/ne/Syria/CFS_Alep_2004-01-13.jpg .

A pro soudruha Sovu : Nemysli si, že na ruské věci neplatí fyzikální zákony. Když se ti do Kalacha dostane písek můžeš se jít klouzat úplně stejně jako s M16...
Registered user Flexo 
16.04.2007 (21:24)  
Miroslave Zikmunde, doporučil bych vám si trochu prostudovat dějiny Blízkého východu druhé poloviny 20. století, než ru začnete zase krmit o petrodolarech ze Sýrie a Iráku :-)))))) Zjistěte si, co tam vládlo za režimy a kým byly podporovány. ČSSR dostalo za čmeláky určitě hodně zaplaceno :-))) Mám spíš dojem, že ke čmelákům bylo ještě zdarma přibaleno pár absolventů univerzity Patrice Lumumby :-))))))
A také byste nás mohl seznámit s tím, kolik toho ty osvědčené lokomotivy v pouštních podmínkách najezdily. Mám dojem, že to byl podobný "úspěch" jako s tramvajemi Tatra v Káhiře.
A ještě jste zapomněl na jedno "úspěšné" působiště čmeláků - jejich reexport v devadesátých letech do africké Guineje. Tam toho pravděpodobně taky "hodně" najezdily.
Registered user Sova 
16.04.2007 (20:23)  
kalašnikov je právě dobrý příklad,přejeď ho teréňákem a mu se nic nestane
A ČME3 jsou podobné,sice ony spíš přejedou teréňák,ale jako přirovnání je to dobrý příklad odolnosti:-)
Registered user PZ 
16.04.2007 (18:42)  
Kalašnikov bych sem netahal. Minimálně ty kecy s pískem...
Registered user rk_kn.  mail  
16.04.2007 (17:53)  
Čo sa týka požiadavok na spoľahlivosť techniky v sibírskych, alebo púštnych podmienkach treba sa spýtať legionárov z Iraku, Afganistanu a pod. krajín, aké majú skúsenosti s vysokovyspelou technikou oproti menej vyspelým, ale nenáročnejším a spoľahlivejším strojom . Napríklad vyjadrenie jedného sibírskeho šoféra : V Mercedesi, s počítačom by mu kontroloval štart a pri spálenej žiarovke v merovke by mu nedovolil naštartovať, alebo sa pohnúť. Lenže, čo keď nie je poruke náhradná a najbližšia možnosť ju zohnať je v meste 100 km cez prázdnu krajinu? Strčí do smerovky kus drôtu, a ak sa mu podarí pohnúť, načo mu je potom drahý stroj ?
Druhý príklad ? Prečo má napr. Kalašnikovov samopal taký úspech vo svete, najmä u rôznych mafiánoch, partizánoch a rôznych teroristických ozbrojencoch ? Pre jeho jednoduchosť a spoľahlivosť ! Najmä v teréne, na púšti, v zime a piesku. a
Registered user Glagol  mail  
16.04.2007 (15:31)  
Skřivánci na niti, !!!PELÍŠKY!!!... historie dle Payus
No, smát se tomu nedokážu.
Svět dle Koffra-1)Hodňouši-stejná přiblbla jako on.
2)Komouši-ti ostatní
Ekonomika dle Koffra-1)Kup 1m3 vzduchu.
2)Přiraž si 100%
3)Nějakému lojzovi to prodej
Pochodující konjuktura...
Další blábolení už nekomentuji, jen doufám že ti nějaká ta ruská opice naklepe zpěvník.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko