..: Z archivu: Nestárnoucí čmelák :..

NC_01Ostrava - Nedávno jsem z nudy listoval starými čísly ABC, a natrefil jsem na tento zajímavý dobový článeček o Čmelácích. Rozhodl jsem se s Vámi o něj podělit... Je to docela zajímavé čtení, hlavně dobové fráze Vás určitě vesele naladí. Ale hlavně je to z doby, kdy těchto krasavců jezdily po kolejích tehdejší ČSD stovky, a v exportních zemích další tisíce. Takovýchto archivních kusů ještě pár mám, čili je v případě zájmu opět rád nabídnu. A zde je již samotný článek v nezměněné podobě.

Montážní linka v ČKD Lokomotivka - Sokolovo

NC_02 Aby bylo všem neinformovaným čtenářům hned v úvodu jasno: nebude řeč o čmelácích z našich luk a strání, ale o lokomotivách, které si tuto důvěrnou přezdívku vysloužily podle označení ČME. Celý název zní československá posunovací (manévrovací) lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu — to vše samozřejmě převedeno do azbuky, neboť jde o lokomotivu, která byla zpočátku vyrobena výhradně pro potřeby sovětských železnic. Hlavním výrobcem je známý závod o. p. ČKD Praha, závod ČKD Lokomotivka — Sokolovo. Podíl na její úspěšné výrobě má však mnoho dalších pobočných a kooperujících závodů. Například motor dodává závod Naftové motory v Praze 5 a Hradci Králové, elektrickou výzbroj závod Trakce v Praze 9, kompresory vyrábí závod Žandov, regulátory motoru závod Hronov, odlitky závod Slévárny v Praze 9 a v Kutné Hoře. Mimo tyto závody ČKD pak mnoho dalších dodává různé menší či větší součásti, například ZTS Dubnica n. V. podvozky, Janka-ZRL Radotín chladicí bloky. NHKG Kunčice dvojkolí. Škoda Plzeň klikové hřídele motoru...

Novotou zářící čekatelé na export

NC_03 Jak vidíte, na slávě lokomotivy ČME 3 má podíl mnoho našich průmyslových závodů. A je to sláva zasloužená. Již před dvaceti lety jsme na stránkách ABC informovali tehdejší čtenáře (možná dnešní vaše maminky a tatínky) o novince ve výrobě našich lokomotiv. Tehdy to byla věc neobvyklá. Vždyť parní stroje ještě na našilch tratích dominovaly a odborníci vedli spory, zda páru nahradit motorovými nebo elektrickými lokomotivami. V závodě ČKD Lokomotivka — Sokolovo ukončili výrobu parních strojů v roce 1959 a zvolna přešli na motorové lokomotivy. Z nich vzešel typ ČME 2, který později vystřídal ČME 3. Tato lokomotiva vznikla na základě objednávky a požadavků sovětských železnic. Projekt a konstrukce byly průběžně během vývoje konzultovány se sovětskými odborníky. Měla se zrodit lokomotiva, která by vyhovovala požadavkům těžkého posunovacího provozu, hodila se k práci na svážném pahrbku a k přetahům nákladních vlaků na krátké a střední vzdálenosti. První dva prototypy byly předány v roce 1963 k důkladnému prověření na sovětských tratích. O rok později se rozjela sériová výroba, která nemá ve světě obdoby. Nikdo tehdy netušil, že ČME 3 se stane u nás i ve světě tak žádanou lokomotivou, že ani po dvaceti letech nebude zastaralá a výroba bude stále pokračovat. Vždyť v květnu roku 1971 byla předána sovětským železničářům tisící lokomotiva a 11. listopadu 1982 již čtyřtisící! Čtyři tisíce lokomotiv stejného typu vyrobených pro jednoho zahraničního odběratele představuje světový rekord — největší sérii lokomotiv, jaká kdy byla ve světě vyrobena. A to se navíc vyrábí tento typ v modifikovaných verzích i pro další odběratele. Samozřejmě že pod různým označením, napří- klad do Polska jako S-200, do Indie DEC 120, do Iráku DES 3100 nebo do Albánie T 669.1 — tedy shodně, jako jsou vyrobeny a označeny u našich ČSD. Pro zajímavost: československou verzi čmeláka T 669.1 vyráběli podle dokumentace z ČKD v Závodech ťažkého strojárstva v Dubnici nad Váhom. Pražský závod nyní vyrábí mimo verzi pro SSSR také verzi pro Syrské státní dráhy pod označením LDE 1500 a pro naše průmyslové vlečky a provozy jako T 669.05. Novinkou roku 1983 bude malá série čmeláků vyrobená pro ČSD na naši širokorozchodnou trať na východním Slovensku. Stroje ponesou označení T 669.51.

Čtyřtisící Čmelák do Sovětského svazu

NC_04 Čmelák tedy nestárne ani po dvaceti letech, spíše se stále omlazuje. Vždyť dnešní stroje jsou proti těm původním v mnohém vylepšené, zdokonalené. Průběžná modernizace prvků zvyšuje spolehlivost hlavních agregátů, upravuje se i postup výroby podle moderních technologických poznatků. Je zřejmé, že lokomotiva kdysi silně předběhla čas. Výroba lokomotiv v ČKD má dlouholetou tradici. V roce 1871 vznikl v Praze-Libni závod nazvaný První českomoravská továrna na stroje. V roce 1900 zde byla vyrobena první parní lokomotiva. Již o tři roky později rychlíková lokomotiva řady 275.0, vyrobená v tomto závodě, dosáhla na trati u Vídně rychlosti 148 km/h a vytvořila tehdejší světový rekord.

Legenda - K 6 S 310 DR

NC_05 Nejenom práce, ale i revoluční boj za lepší svět patří k tradicím závodu, který si po druhé světové válce přiřadil ke jménu i název Sokolovo, na paměť velké bitvy u stejnojmenné obce v SSSR. Dodnes má závod s obcí Sokolovo velkou družbu. V únorových dnech roku 1948, které si v této době připomínáme, to byli právě libeňští kováči a další dělníci z tohoto i okolních závodů, kteří přispěli svou podporou a činností k vítězství našeho pracujícho lidu nad buržoazní reakcí, která se tehdy pokusila zastavit vývoj Československa k socialismu. Revoluční tradice závodu se úzce spojují s tradicí dobrých spolehlivých výrobků, s poctivou prací dělníků a techniků v lokomotivce. ČME 3 je toho důkazem. Nejen že si sovětští železničáři chválí první čtyři tisíce lokomotiv, ale další si objednávají. Jak řekl náměstek ministra dopravy SSSR soudruh A. T. Golovatyj, lokomotivy ČME 3 jsou pohodlné při řízení, spolehlivé v provozu a dostatečně jednoduché při opravách. Proto jsou objednány i na příští pětiletku. A není bez zajímavosti, že obchodníci z jiných světových lokomotivek nám tenhle kontrakt nesmírně závidí.

NC_06ČME 3 v technickém řezu

Zdroj: ABC mladých techniků a přirodovědců, číslo 12, ročník 27 (rok 1983)

Autor: Martin Pilný

Foto: Václav Jirsa a archiv ČKD


Martin Grill Poslat mail autorovi | 14.4.2007 (18:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Sova 
15.04.2007 (19:58)  
Ať už je osud ČME3 a celé ČKD jakýkoliv a jejich výrobky jakékoliv a kvalita jakákoliv musíme na to pohlížet tak,že to byla taková doba.Vzpomínejme na ČKD tak že něco dokázala než že v ní dělali 40let staré šroty(neříkám že to není pravda,ale co naděláme?).
Konec konců ti co měli ČKD opravdu rádi určitě nejednou mysleli,že by pod SAZKA arénu vložili pár tun TNT a pak tam postavili výrobní haly znova:DDD
15.04.2007 (19:45)  
koffr: no, obávám se, že Ážetďák se na tomhle servru vyskytuje podstatně déle, než Vy a s tím smradem bych to viděl taky trochu jinak (řekněmě asi tak, že když tu ještě nebyli lidé, kteří doporučovali jiným, aby šli smrdět jinam, smrdělo to tu podstatně méně)
Co se týká čmeláků a ČKD, tvrdit, že fírovy polní opravy jsou to pravé ořechové je asi tak stejná kravina, jako srovnat ukradení podniku ČKD (jakkoliv to je svinstvo), který ovšem po ukradení vyrobil tisíce lokomotiv (ale ty byly samozřejmě špatné z dokonalého důvodu, že vznikly za komunismu, ach já zapomínám...) s "privatizací", která tu firmu zavedla do horoucích pekel.
Ach jo...
registrovaný užívateľ koffr 
15.04.2007 (18:33)  
2 azetdak: tak za prve se koffr pise s malym K a za druhy mi laskave ukaz, kde jsem psal modrejch. je sranda ze v tejhle zemi se odpurce komunismu = modroptak. kdyz komousi fabriku ukradli, bylo to v poradku a kdyz se po 89 privatizovala, tak to oznacujes za kradez. asi bys uz mel svy poznamky z vumlu vyhodit.

CKD krachlo samo, protoze v roce 1990 melo ve vyrobnim portfoliu pouze moralne 40 let zastarale krumply. navic jak uz tu zaznelo, lokomotivka musela zaplatit dane za vyuctovany prodej ruskym opicim, ktere vsak jaksi nezaplatily.

a s kravinou, ze ty lokotky sly opravit kladivem bychom zase mohli vlaky taha konmo, protoze ty spravi i kazdej kovar. fira nema na trati co opravovat, stroj ma fungovat.

pokud nechapes vyhody elektronicky rizeneho motoru at z pohledu spotreby paliva, ekologie, zivotnosti ci prubehu vykonu tak bys mel radsi byt zticha a neztrapnovat se, nebo predloz statistiku poruch catu a DR motoru.

radsi si jdi procvicit vylepovani rudych vlajek do oken a nesmrd tady B-]
15.04.2007 (18:13)  
To Koffr: Komunisté jsou šmejdi, hlavně ti modří a ty jsi vůl. Kde asi skončilo know how na výrobu dieselových lokomotiv? ČKD nechal pseudosoudruh Klaus rozkrást, neboli jak on říká, zprivatizovat a unikátní konstrukce kývačkových podvozků, resp. technická dokumentace skončila bůhvíkde. A jsem zvědav, kdo bude dodávat pro ČD další dieselové lokomotivy, až ty současné odejdou do výsluhy. Jediné, na co se dnes náš průmysl zmůže, jsko výměny motorů za Caterpillary. Ty jsou nacpané elektronikou tak, že lokomotiva, kterou postihne prkotina, jako je utřesení odpůrku na tištákové desce, musí být potupně odtažena do servisu. Časy, kdy drobné poruchy dokázal na trati opravit fíra se sadou klíčů, kleštěmi a kusem drátu jsou nenávratně pryč a je otázkou, zda je to pro firmu, která potřebuje k životu dotace, to pravé ořechové. Já si myslím, že ne.
15.04.2007 (17:08)  
Před Sazka-arénu by měli na pomník postavit čmeláka...
15.04.2007 (16:37)  
to Venca Burgan: A nekdo nam snad branil v tom prodavat na vychod? Leda tak zdravej rozum. Sice by bylo pekne jak by vychod skvele objednaval, ale neplatil by. Pokud jste si nevsiml, tak tech poslendich 20 let ten vychod toho (oproti drivejsim dobam) nenakoupil. Proc asi? Protoze na to nema. Kdyby vychod rekl chceme je a ukazal penize, tak by urcite CKD sve stroje dodavala.
registrovaný užívateľ koffr 
15.04.2007 (16:23)  
2 84: psal jsem snad neco o tom, ze komous je clovek?
registrovaný užívateľ Robo 
15.04.2007 (12:47)  
Vďaka za článok.
Ak má niekto chuť, môže si prečítať o novom motore, ktorý je v súčasnosti dosadzovaní do ČME3. http://www.kolomnadiesel.com/eng/modernization/4_36dg/
dopisovateľ alebo člen ŽP Payus  mail  
15.04.2007 (10:54)  
už se stalo a dějiny nezměníme...jen abysme se už konečně poučili
dopisovateľ alebo člen ŽP Payus  mail  
15.04.2007 (10:47)  
byli jsme jejich kolonie(vyspělejší než uzurpátor) a nechali si to i líbit,tak není divu že to tak dopadlo :-(
15.04.2007 (10:50)  


Jako malá zemička, ohraničená východním blokem, jsme neměli moc na výběr...i když - kdyby se k nám přidalo taky docela antibolševické Polsko...nicméně kdyby a by jsou chyby.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko