Podujevo — Můj kamarád, jehož jméno si z pochopitelných důvodů nechám pro sebe, byl členem 15. kontingentu Armády České republiky sil KFOR v Kosovu. Přestože železnice není jeho koníčkem, požádal jsem ho, aby se jí, pokud na ní někde narazí, ve svém volnu trochu věnoval. Kamarád na mne nezapoměl, sbíral fotky od svých kolegů, vyptával se kosovských tlumočníků i policistů a tak mohl vzniknout alespoň tento nedlouhý vzpomínkový článek.
Podujevo
Prvním ze dvou zastavení je železniční stanice Podujevo (albánsky Besianë). Jedná se o sídlo, jehož velikost by odpovídala našemu průměrnému okresnímu městu. Leží na severovýchodě země nedaleko hranic na trati spojující hlavní město Kosova Prištinu se srbským uzlem Niš. Trať přes město se od bombardování v roce 1999 nepoužívá. Snahy o obnovení dopravy do Srbska prý byly, ale zatím vše ztroskotává na nedalekém neprůjezdném hraničním tunelu. A tak staniční koleje zarůstají plevelem a vzpomínají na zašlou slávu, kdy po nich podle místních údajně jezdíval rychlík Akropolis z Řecka do Německa. Staniční budova je využívána k bydlení.
Hraniční tunel
Severovýchodně od Podujeva se nachází již zmíněný pohraniční tunel. Přímo nad ním se nachází důležitý silniční hraniční přechod nazývaný Gate 3. Tunel je neprůjezdný, na zával narazíte v nevelké vzdálenosti od kosovského portálu. Podle Albánců vznikl díky přesnému zásahu při bombardování NATO v roce 1999. Faktem ale je, že na satelitních snímcích není v místě závalu vidět žádný propadlý povrch, byť se v okolí tunelu nacházejí místa, která by mohla být za krátery způsobené výbuchem považována. Podle očitých svědků to uvnitř vypadá, jako kdyby byl tunel pouze zavezen.


Pár fotek je zde: http://travel.valek.net/photo.cgi?p=257&nazev=vlak%7Cdra&style=1
Jinak oficiální web kosovských železnic je http://www.kosovorailway.com/
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
