..: Vysoké ceny a složitost mezinárodního tarifu odhání cestující :..

Polské tarifní letáky, foto: SMall42 Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.

Europa–Spezial vs. eTiket: porovnání protikladů

Pokusme se srovnat nemožné. Nabídky ČD a DB nazývané eTiket, resp. Europa–Spezial nemohou být považovány za alternativy. Každá z nich je cílena jinak; eTiket poskytuje slevu na cesty z České republiky do zahraničí a případně zpět, eTiket pouze pro cestu zpět ze zahraničí do ČR nelze samostatně zakoupit. Naproti tomu Europa–Spezial nabízí jednosměrné nebo zpáteční doklady z Německa do okolních zemí. V tomto ohledu se jedná o nabídky přesně opačné.

 eTiketEuropa–Spezial
Doba předprodeje60 až 3 dny před odjezdem192 až 3 dny před začátkem platnosti
Forma prodejePřes e–shop a telefonickou linkuPřes e–shop i v zákaznickém centru2
Forma doručeníTisk z PDF zaslaného e–mailem při objednávce přes e–shop, vyzvednutí na pokladně ve vyjmenovaných stanicích při objednání přes telefonickou linkuDoručení poštou, předání při zakoupení u pokladny
Návratek či výměnaNávratek ani výměna z důvodů na straně cestujícího není možnýNávratek či výměna možný před prvním dnem platosti3
Omezení prodeje a platnostiOmezený kontingent pro vlak (výjimečně přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spoj a jméno cestujícíhoOmezený kontingent pro spojení (i přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spojení a jméno cestujícího
Vyžadován slevový průkazNeNe4
Cena jednosměrně Praha – Drážďany / Berlín / Hamburk19 / 29 / 39 €19 / 29 / 29 €5
Vozová třídaPouze 2. třída6Nabídka pro 2. i 1. třídu
Rezervace v ceněU některých relací pro oba směry, u některých ve směru z ČR (např. Praha – Drážďany), u některých nelze rezervovat vůbec (např. Praha – Mnichov a Norimberk vlakem)U všech relací za příplatek 2 €/směr, i pro spojení s přestupy

Poznámky:

  1. U spojů na Slovensko až do 2 hodin před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
  2. Prodej v DB ReiseZentrum s cenovou přirážkou 5 €.
  3. Návratek a výměna penalizován srážkou 15 €.
  4. Pro držitele zákaznické karty BahnCard 25 sleva 5 €.
  5. Při vyčerpání kontingentu za nejnižší cenu se nabízí další kontingent s cenou navýšenou o 10 €, 20 €, atd.
  6. Zpátečního jízdenky Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179 jsou k dispozici pro 2. i 1. vozovou třídu za 22, resp. 33 €.

Stojí za to zmínit, že zatímco eTikety ČD jsou vydávány vesměs na přímé spoje z Prahy, Brna a Ostravy vyjma relace Praha - Ljubljana, kde byl pro jízdní řád 2008/09 zkrácen přímý spoj pouze po Salzburg Hbf. a navázán na přípoj, jsou jízdenky Europa–Spezial vydávány na téměř všechny možné dálkové relace, tedy i přestupní, z Německa do zahraničí. Takže za stejnou cenu můžete cestovat do Prahy z Hamburku, Frankfurtu, Rostocku nebo Koblenze.

Mezinárodní tarif TCV – to nejdražší dostanete na pokladně

Tarif commun pour voyageurs, neboli zkráceně TCV, je základní mezinárodní tarif jízdného, který nabízí všechny z evropských železničních správ, stejně jako některé další na základě přístupu k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) podepsané roku 1980 v Bernu a pozměněné roku 1999 ve Vilniusu. Jízdné je postaveno na bázi kilometrické vzdálenosti a je součtem obyčejného jízdného na trase účtované jednotlivými železničními správami. Že se jedná o ceny mnohdy až přespříliš vysoké, ukazuje následující krátký přehled pro relaci Praha – Berlín a Praha – Hamburk:

TrasaCena u ČD (€ / Kč)Cena u DB (€ / Kč)
Praha – Berlín50,60 € / 1320 Kč60,20 € / 1570 Kč
Praha – Hamburk105,60 € / 2755 Kč101,20 € / 2640 Kč

Přesně takovou cenu vám nabídnou na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, resp. v DB ReiseZentru. Chceme–li slevu, základem je vlastnit zákaznickou kartu některé z evropských železničních správ či jiný doklad opatřený logem RailPlus. Např. ČD poskytuje držitelům průkazu In–karta/Rail+, ale i dalším s logem Rail+, slevu 25 % ze základních mezinárodního jízdného. Pro zmíněné relace tak je vaše konečná cena 37,95 € / 990 Kč, resp. 79,2 € / 2066 Kč. Výhodou mezinárodních jízdních dokladů je, že jste osvobozeni od placení veškerých tuzemských rychlíkových, IC/EC, ICE či jiných příplatků, rezervace v povinně místenkových a nočních spojích naopak zakoupit musíte bez výjimky.

eTiket a TCV nejsou jediné nabídky

EC 109 v čele s 151.001, foto: Jan Lachnit Pomineme–li akční jednosměrné doklady a základní TCV tarif, existuje nepřeberné množství dalších nabídek, které lze využít a také vzájemně kombinovat. Zmínit všechny je nemožné, proto si uděláme krátký exkurz do toho, co je dobré zahrnout do hledání a kalkulací, jak vaši cestu uskutečnit co nejlevněji.

Zpáteční jízdenky CityStar, které lze vydat do některých evropských zemí (Slovensko, Rakousko, Německo, Nizozemsko, Maďarsko, atd.), mnohdy nabízí také zajímavou cenu. Zakoupit ji lze pro jednotlivce či skupiny, do druhé i první vozové třídy, na český úsek lze uplatnit zákaznickou slevu. Obvykle je nutné je zakoupit v předprodeji do 3 dnů před odjezdem, což neplatí pro jízdenky na Slovensko. Stejně tak podmínka strávit jednu víkendovou noc v cílové zemi před návratem pro Slovensko neplatí. Platnost dokladu je 1 měsíc. Skutečně velmi zajímavá je tato nabídka pro cesty právě na Slovensko. Pro zajímavost můžeme porovnat ceny s nabídkou eTiket:

RelaceeTiketCityStar + In–karta
Praha – Drážďany22 €1 / 38 €32,40 €
Praha – Berlín58 €76 €
  1. Zvláštní nabídka zpátečního dokladu Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179.

Díky dohodám jednotlivých železničních správ můžete získat slevu na obyčejné či častěji zpáteční jízdní doklady. Taková dohoda platí např. se Slovenskem, Maďarskem nebo Polskem (MOST ČD–PKP). Sleva se pohybuje od 25 do 40 % z ceny tarifu TCV.

„Pasy“ na celodenní cestování ve vybrané zemi jsou také výhodnou nabídkou. V tomto směru máme jako občané bývalé východní Evropy výhodu v tom, že třeba síťové doklady InterRail jsou pro nás levnější jak pro občany západních zemí. InterRail lze zakoupit ve dvou variantách – InterRail One Country Pass pro jednu zemi či InterRail Global Pass pro celou Evropu. Dále občané starší 26 let mohou volit mezi druhou a první vozovou třídou. Mládež volbu vozové třídy nemá, zato má výraznou slevu z ceny takového dokladu. Doklad je vázaný na jméno a konkrétní číslo dokladu totožnosti – občanský průkaz či pas. Varianta pro jeden stát se prodává na 3, 4, 6 a 8 dní, globální na 5, 10 a 22 dní. Při koupi sdělíte, kolik dní z platnosti chcete cestovat. Které dny, to záleží na vás, mohou být rozloženy libovolně v rámci platnosti dokladu – pouze si pak musíte vybraný den vždy zapsat do příslušného políčka na jízdní doklad.

Výhodou je, že u nočních vlaků, které začínají jízdu po 19. hodině, si můžete vypsat až den následující. Tím se dá prakticky celý den ušetřit. Uvedu příklad: jedete Praha – Bregenz s tím, že do Vídně jedete některým z vlaků EuroCity a pokračujete vlakem EuroNight. Do Vídně pojedete na některou z levnějších nabídek a Pass si „vyplníte“ až pro den příjezdu k Bodamskému jezeru.

Tyto síťové doklady se mohou vyplatit i pro pouhou zpáteční jízdu. V roce 2008 jsem potřeboval jet z Prahy do Haagu a zpět. I při uplatnění slevy Rail+ bych za zpáteční lístek dle TCV zaplatil 210 €. InterRail Global Pass < 26 však stojí pouze 159 € a návdavkem jsem dostal možnost procestovat další místa, doklad není vázán na konkrétní trasu.

Během letních měsíců asi mládež zajásá nad nabídkou ÖBB nazývanou Sommerticket. Na stránkách magazínu o ní píšeme každoročně – za 29, resp. 59 € mohou mladí cestovat s mírnými omezením celé dva měsíce po celém Rakousku.

Do skupiny ostatní můžeme bez ladu a skladu zařadit mnoho zajímavých dvoustranných nabídek. Z nichž jmenujme například zpáteční doklady Wien Spezial platné 4 dny na cestu z Brna či Břeclavi do Vídně. Cenou osloví zejména držitele In–karet, kdy za variantu Břeclav – Vídeň a zpět s celodenní jízdenkou na vídeňskou MHD zaplatí pouze 342 Kč. Samozřejmě lze z vnitrozemí přijet do Břeclavi na jiný druh jízdného. Dalším z mnoha zajímavých dokladů je SoNe+DB, na který můžete cestovat jak po Česku, tak regionálními vlaky po vyjmenovaných tratích v Sasku a Bavorsku. Na českém území je omezení na regionální vlaky odvislé od zakoupené varianty – 220 Kč dáte za variantu pouze pro vlaky Os a Sp, 550 Kč za variantu „rychlíkovou“. Za stejné ceny se nabízí i varianta pro Polsko – SoNe+PKP.

A to je vše?

Ne! Ani zdaleka. Pokud uvážíte možnost dělit jízdné na jednotlivé úseky, kupovat část trasy za vnitrostátní tarif, složit několik cest dohromady tak, aby vám vznikl okruh nebo jste využili zpátečního dokladu, zahrnete různé akční nabídky a globální ceny, pak zjistíte, že variant jsou stovky a jednoduše přijít na to, která je ta nejlevnější, vám zabere mnoho času. My jsme vám nastínili základ, který pořídíte v České republice u mezinárodních pokladen, ale máte možnost také zakoupit doklady jiných správ přes internet – např. u zmíněných DB. Možná i proto jediný projekt vyhledávače, který se snažil dopočítat i nejvýhodnější jízdné, nenabízí nejlepší či smysluplné ceny vždy.

Pro přepočet Korun českých a Eura byl použit kurz ČNB z 4. 11. 2009, tj. 26,085 Kč/EUR.

Zdroj: ČT 24, iDnes, České dráhy – eTiket, RailPlus, CityStar, InterRail, Wien Spezial, SoNe+DB, SoNe+PKP, e–shop, DB – Europa–Spezial Tschechien, MDČR – Úmluva COTIF, Cestování vlakem po Evropě (WikiTravel)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
11.11.2009 (18:16)  
Sim - co je spatneho, ze vedle sebe sedi lide, co zaplatili ruznou cenu? Kdyz jede pojede 10 km a druhy 300 km, tak take oba zaplati ruznou cenu, ackoliv maji sedadla stejna a vlak pojede tak jako tak...
Stejna a spravedliva cena bude jedine, kdyz ta cena bude nulova. Potom ale ta spravedlnost bude "trosku" v uvozovkach...
registrovaný uživatel M 
11.11.2009 (18:14)  
Ivo Rusak - prosim vysvetli tuhle bohatstvim nevysvetlitelnou zahadu: Nemci jsou obecne bohatsi nez Cesi (ale i v nemecku jsou chudi lide - oni by byli povazovani za bohate v Cesku, ale oni jaksi "musi" zit tam), jizdne je v Nemecku skoro bych rekl nekolikanasobne vyssi, nez jizdne v Cesku. Naklady na provoz automobilu jsou ale vicemene srovnatelne.
A ted ta otazka - jak je mozne, ze Nemci jezdi vlakem? Pokud na to nedokazes odpovedet, tak prosim nerozvijej debaty na tema mezd, cenovych hladin apod...

PS: CD te (nas) okradaji? Zatimco DB jsou skvela firma, akorat jezdici na nasobek cen CD, ze? Vono vlastne, elektrina a nafta jsou v Cesku mnohem levnejsi, nez v Nemecku, takze CD jsou bezostysni zlodeji...
11.11.2009 (14:16)  
Myslím, že by v první řadě bohatě stačilo, kdyby platilo to, co je uvedeno v článku: "Jízdné je součtem obyčejného jízdného na trase účtované jednotlivými železničními správami."
11.11.2009 (14:10)  
Proč to řešit TCV. Stačí, aby se aplikovalo základní jízdné jednotlivých železničních správ. Při stavu IT by to neměl být až takový problém
registrovaný uživatel Sim 
11.11.2009 (13:04)  
Josef Petrák > si to mozna predstavuju jako hurvinek valku, ale nijak slozity mi to neprijde. Vezmu sumu penez, kterou chci ziskat na jizdnem a vydelim ji sumou "tarifnich pasem" (je v principu jedno zda se jedna o kilometry drazni, vzdusnou vzdalenost nebo skutecna pasma jako u MHD) ujetych cestujicimi - priklad: 3 cestujici jedou 5, 20 a 25 km a chci z toho ziskat 100 Kc ... suma ujete vzdalenosti je 5+20+25= 50 km a je tedy jasne, ze abych se ke kyzenemu vysledku dohrabal, musim si uctovat 2 kc/km.

Samosebou se do toho daji zahrnout ruzne nelinearity a progrese, ale zaklad je porad stejny - vim jak daleko lidi jezdi (= mam k dispozici dosavadni statistiky) a vim, kolik z toho potrebuju dostat, abych nebyl v cervenych cislech.

Pokud v soucasnosti jednim a tim samym vlakem muzou jet (a sedet pritom vedle sebe) cestujici za 200, 500 nebo 800 Kc, da se s tim pak pocitat dost tezko...

Plne se ztotoznuji s nazorem Ivo Rušáka a dodam, ze system slev mi prijde zamerne natolik slozita, aby z toho nesly udelat rozumne statistiky a nikdo nemohl presne vycislit, co kolik vydela / prodela a podobne...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
11.11.2009 (12:46)  
Josef Petrák: Já bych věděl, jak by měl mezinárodní tarif vypadat, aby byl přehledný a srozumitelným. Ono by stačilo, kdyby dráhy udělaly totéž, co už před léty Maďaři: s každou okolní zemí (se vzdálenějšími to nemá cenu- tam se létá) se uzavře dohoda, že za zpáteční jízdenky bude sleva řekněme 50-65% z TCV tarifu. A to bez dalších omezujících podmínek s tím, že každá cesta může probíhat jinudy (je-li bod A a B shodný). K tomu jako nástavba síťové jízdenky (IR postačí) a pro vytížení neoblíbených relací doplňkově třeba ten eShop. Ale jde o to, že potenciální cestující by věděl, za kolik může jet aniž by hrál loterii. Ta loterie může být nadstavbový bonus pro věrné a pozorné cestující, nikoliv základ nabídky.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
11.11.2009 (11:19)  
No, dlouhý článek, dlouhá diskuse, ale mám dojem, že podstata problému se nějak vytratila. Z mého osobního pohledu je problém tento:
V Německu je průměrná mzda stále ještě asi 3x vyšší než v ČR, takže při srovnatelné tarifní nabídce ČD a DB je pro mě nabídka ČD 3x dražší, než nabídka DB pro Němce.
A ty nepřehledné pralesy tarifů a tisíců slev, stále složitějších a stále se měnících... Nemůžu se zbavit dojmu, že jsou tak složité proto, aby se v nich nikdo nevyznal a aby vlastně většina lidí jela vždy dráž, než by doopravdy mohla...
Důsledky vidím kolem sebe denně. Bude-li tato "politika" pokračovat, budou jezdit vlakem jen skalní fandové železnic, zaměstnanci drah a pracovníci na služební cesty, jimž to platí firma. Pro nás, co nesedíme u denně u internetu a nestudujeme akční nabídky ČD, je výhodnější jet autem...
Osobně jsem obdivovatelem vláčků a železnic jako úžasného lidského díla. Ale vlaky jezdím fotit autem (protože je to pohotovější a rychlejší), k přátelůma a k rodině jezdím autobusem (protože je to levnější a spolehlivější) a jedu-li v počtu více než 1 osoby, tak jedině autem, protože je to nejlevnější!
Padají tady všemožné ceny za trasu Praha - Drážďany, ale když to přepočtete na koruny, tak tam za tu cenu (nepojedete-li třílitrovým "auďákem") dojedete i autem, a to i při obsazení 1 osobou!
Takže můj osobní závěr:
Vláčky obdivuju, těch, kteří s nimi a kolem nich bezprostředně pracují, si vážím, ale vedení ČD nemám rád. Nemůžu se zbavit dojmu, že mě oblbují (až téměř okrádají) "na každom kilometri"!
P.S.: A kam se nám vytratila ekologie a ekonomičnost dopravy?!?
11.11.2009 (7:10)  
Minulý týden jsem jel do Magdeburgu a platil jsem 29 Eur za jednu cestu (Tchechien spezial),lístek jsem koupil v Praze na Hlavním nádráží v ČD travel kdybych lístek kupoval vedle u pokladny ČD platil bych cca 2500,-KČ.
11.11.2009 (6:22)  
M: A já jsem se tě už v předchozím příspěvku zeptal jakou jinou nabídku mi v případě jednosměrné cesty, dokonce jsem uvedl konkrétní trasu, do Polska doporučíš?
Prvotně jsem reagoval na Tolkienova Finroda a jeho námitku na cestu do Polska. A já pouze zareagoval, že v TCV je v ceně zahrnut příplatek na IC/EC ve výši kolem 150,- Kč.
Jinak, jak napsal věrný elf, jízdenka by mohla stát kilo, k tomu příplatek za IC/EC i když ho nepoužiješ (holt smůla) a někdy na jaře, když jsem jel rychlíkem z Wroclawi do Prahy přes Lichkov na vnitro Wroclaw-Medzylesie a KMB tak průvodčí říkala něco o 15 korunovém doplatku za přejezd přes hranice. Nechtěla ho. Psaná jízdenka od průvodčího PKP IC, musel bych se podívat, ale zdá se mi, že to bylo 5,- PLN, jízdenka Ostrava hl.n.-Zebrzydowice Gr. 29,- Kč a dokupy by tohle všechno na trase Ostrava-Katowice dalo, světe div se, přibližně 334,- Kč místo 300,-, které jsem zaplatil za plnou TCV jízdenku.
registrovaný uživatel M 
10.11.2009 (21:29)  
Vit Spinka - OK, diky, mel jsem za to, ze Rail+ je u In automaticky

anheuser - jeste jednou tedy. Ty jsi psal, ze TCV je sice drahy, ale za to obsahje priplatky. Ja jsem psal, ze priplatky obsahuji i ty levnejsi varianty. Tot vse, tvoji osobni situaci resit nechci:-)
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko