..: Vysoké ceny a složitost mezinárodního tarifu odhání cestující :..

Polské tarifní letáky, foto: SMall42 Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.

Europa–Spezial vs. eTiket: porovnání protikladů

Pokusme se srovnat nemožné. Nabídky ČD a DB nazývané eTiket, resp. Europa–Spezial nemohou být považovány za alternativy. Každá z nich je cílena jinak; eTiket poskytuje slevu na cesty z České republiky do zahraničí a případně zpět, eTiket pouze pro cestu zpět ze zahraničí do ČR nelze samostatně zakoupit. Naproti tomu Europa–Spezial nabízí jednosměrné nebo zpáteční doklady z Německa do okolních zemí. V tomto ohledu se jedná o nabídky přesně opačné.

 eTiketEuropa–Spezial
Doba předprodeje60 až 3 dny před odjezdem192 až 3 dny před začátkem platnosti
Forma prodejePřes e–shop a telefonickou linkuPřes e–shop i v zákaznickém centru2
Forma doručeníTisk z PDF zaslaného e–mailem při objednávce přes e–shop, vyzvednutí na pokladně ve vyjmenovaných stanicích při objednání přes telefonickou linkuDoručení poštou, předání při zakoupení u pokladny
Návratek či výměnaNávratek ani výměna z důvodů na straně cestujícího není možnýNávratek či výměna možný před prvním dnem platosti3
Omezení prodeje a platnostiOmezený kontingent pro vlak (výjimečně přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spoj a jméno cestujícíhoOmezený kontingent pro spojení (i přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spojení a jméno cestujícího
Vyžadován slevový průkazNeNe4
Cena jednosměrně Praha – Drážďany / Berlín / Hamburk19 / 29 / 39 €19 / 29 / 29 €5
Vozová třídaPouze 2. třída6Nabídka pro 2. i 1. třídu
Rezervace v ceněU některých relací pro oba směry, u některých ve směru z ČR (např. Praha – Drážďany), u některých nelze rezervovat vůbec (např. Praha – Mnichov a Norimberk vlakem)U všech relací za příplatek 2 €/směr, i pro spojení s přestupy

Poznámky:

  1. U spojů na Slovensko až do 2 hodin před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
  2. Prodej v DB ReiseZentrum s cenovou přirážkou 5 €.
  3. Návratek a výměna penalizován srážkou 15 €.
  4. Pro držitele zákaznické karty BahnCard 25 sleva 5 €.
  5. Při vyčerpání kontingentu za nejnižší cenu se nabízí další kontingent s cenou navýšenou o 10 €, 20 €, atd.
  6. Zpátečního jízdenky Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179 jsou k dispozici pro 2. i 1. vozovou třídu za 22, resp. 33 €.

Stojí za to zmínit, že zatímco eTikety ČD jsou vydávány vesměs na přímé spoje z Prahy, Brna a Ostravy vyjma relace Praha - Ljubljana, kde byl pro jízdní řád 2008/09 zkrácen přímý spoj pouze po Salzburg Hbf. a navázán na přípoj, jsou jízdenky Europa–Spezial vydávány na téměř všechny možné dálkové relace, tedy i přestupní, z Německa do zahraničí. Takže za stejnou cenu můžete cestovat do Prahy z Hamburku, Frankfurtu, Rostocku nebo Koblenze.

Mezinárodní tarif TCV – to nejdražší dostanete na pokladně

Tarif commun pour voyageurs, neboli zkráceně TCV, je základní mezinárodní tarif jízdného, který nabízí všechny z evropských železničních správ, stejně jako některé další na základě přístupu k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) podepsané roku 1980 v Bernu a pozměněné roku 1999 ve Vilniusu. Jízdné je postaveno na bázi kilometrické vzdálenosti a je součtem obyčejného jízdného na trase účtované jednotlivými železničními správami. Že se jedná o ceny mnohdy až přespříliš vysoké, ukazuje následující krátký přehled pro relaci Praha – Berlín a Praha – Hamburk:

TrasaCena u ČD (€ / Kč)Cena u DB (€ / Kč)
Praha – Berlín50,60 € / 1320 Kč60,20 € / 1570 Kč
Praha – Hamburk105,60 € / 2755 Kč101,20 € / 2640 Kč

Přesně takovou cenu vám nabídnou na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, resp. v DB ReiseZentru. Chceme–li slevu, základem je vlastnit zákaznickou kartu některé z evropských železničních správ či jiný doklad opatřený logem RailPlus. Např. ČD poskytuje držitelům průkazu In–karta/Rail+, ale i dalším s logem Rail+, slevu 25 % ze základních mezinárodního jízdného. Pro zmíněné relace tak je vaše konečná cena 37,95 € / 990 Kč, resp. 79,2 € / 2066 Kč. Výhodou mezinárodních jízdních dokladů je, že jste osvobozeni od placení veškerých tuzemských rychlíkových, IC/EC, ICE či jiných příplatků, rezervace v povinně místenkových a nočních spojích naopak zakoupit musíte bez výjimky.

eTiket a TCV nejsou jediné nabídky

EC 109 v čele s 151.001, foto: Jan Lachnit Pomineme–li akční jednosměrné doklady a základní TCV tarif, existuje nepřeberné množství dalších nabídek, které lze využít a také vzájemně kombinovat. Zmínit všechny je nemožné, proto si uděláme krátký exkurz do toho, co je dobré zahrnout do hledání a kalkulací, jak vaši cestu uskutečnit co nejlevněji.

Zpáteční jízdenky CityStar, které lze vydat do některých evropských zemí (Slovensko, Rakousko, Německo, Nizozemsko, Maďarsko, atd.), mnohdy nabízí také zajímavou cenu. Zakoupit ji lze pro jednotlivce či skupiny, do druhé i první vozové třídy, na český úsek lze uplatnit zákaznickou slevu. Obvykle je nutné je zakoupit v předprodeji do 3 dnů před odjezdem, což neplatí pro jízdenky na Slovensko. Stejně tak podmínka strávit jednu víkendovou noc v cílové zemi před návratem pro Slovensko neplatí. Platnost dokladu je 1 měsíc. Skutečně velmi zajímavá je tato nabídka pro cesty právě na Slovensko. Pro zajímavost můžeme porovnat ceny s nabídkou eTiket:

RelaceeTiketCityStar + In–karta
Praha – Drážďany22 €1 / 38 €32,40 €
Praha – Berlín58 €76 €
  1. Zvláštní nabídka zpátečního dokladu Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179.

Díky dohodám jednotlivých železničních správ můžete získat slevu na obyčejné či častěji zpáteční jízdní doklady. Taková dohoda platí např. se Slovenskem, Maďarskem nebo Polskem (MOST ČD–PKP). Sleva se pohybuje od 25 do 40 % z ceny tarifu TCV.

„Pasy“ na celodenní cestování ve vybrané zemi jsou také výhodnou nabídkou. V tomto směru máme jako občané bývalé východní Evropy výhodu v tom, že třeba síťové doklady InterRail jsou pro nás levnější jak pro občany západních zemí. InterRail lze zakoupit ve dvou variantách – InterRail One Country Pass pro jednu zemi či InterRail Global Pass pro celou Evropu. Dále občané starší 26 let mohou volit mezi druhou a první vozovou třídou. Mládež volbu vozové třídy nemá, zato má výraznou slevu z ceny takového dokladu. Doklad je vázaný na jméno a konkrétní číslo dokladu totožnosti – občanský průkaz či pas. Varianta pro jeden stát se prodává na 3, 4, 6 a 8 dní, globální na 5, 10 a 22 dní. Při koupi sdělíte, kolik dní z platnosti chcete cestovat. Které dny, to záleží na vás, mohou být rozloženy libovolně v rámci platnosti dokladu – pouze si pak musíte vybraný den vždy zapsat do příslušného políčka na jízdní doklad.

Výhodou je, že u nočních vlaků, které začínají jízdu po 19. hodině, si můžete vypsat až den následující. Tím se dá prakticky celý den ušetřit. Uvedu příklad: jedete Praha – Bregenz s tím, že do Vídně jedete některým z vlaků EuroCity a pokračujete vlakem EuroNight. Do Vídně pojedete na některou z levnějších nabídek a Pass si „vyplníte“ až pro den příjezdu k Bodamskému jezeru.

Tyto síťové doklady se mohou vyplatit i pro pouhou zpáteční jízdu. V roce 2008 jsem potřeboval jet z Prahy do Haagu a zpět. I při uplatnění slevy Rail+ bych za zpáteční lístek dle TCV zaplatil 210 €. InterRail Global Pass < 26 však stojí pouze 159 € a návdavkem jsem dostal možnost procestovat další místa, doklad není vázán na konkrétní trasu.

Během letních měsíců asi mládež zajásá nad nabídkou ÖBB nazývanou Sommerticket. Na stránkách magazínu o ní píšeme každoročně – za 29, resp. 59 € mohou mladí cestovat s mírnými omezením celé dva měsíce po celém Rakousku.

Do skupiny ostatní můžeme bez ladu a skladu zařadit mnoho zajímavých dvoustranných nabídek. Z nichž jmenujme například zpáteční doklady Wien Spezial platné 4 dny na cestu z Brna či Břeclavi do Vídně. Cenou osloví zejména držitele In–karet, kdy za variantu Břeclav – Vídeň a zpět s celodenní jízdenkou na vídeňskou MHD zaplatí pouze 342 Kč. Samozřejmě lze z vnitrozemí přijet do Břeclavi na jiný druh jízdného. Dalším z mnoha zajímavých dokladů je SoNe+DB, na který můžete cestovat jak po Česku, tak regionálními vlaky po vyjmenovaných tratích v Sasku a Bavorsku. Na českém území je omezení na regionální vlaky odvislé od zakoupené varianty – 220 Kč dáte za variantu pouze pro vlaky Os a Sp, 550 Kč za variantu „rychlíkovou“. Za stejné ceny se nabízí i varianta pro Polsko – SoNe+PKP.

A to je vše?

Ne! Ani zdaleka. Pokud uvážíte možnost dělit jízdné na jednotlivé úseky, kupovat část trasy za vnitrostátní tarif, složit několik cest dohromady tak, aby vám vznikl okruh nebo jste využili zpátečního dokladu, zahrnete různé akční nabídky a globální ceny, pak zjistíte, že variant jsou stovky a jednoduše přijít na to, která je ta nejlevnější, vám zabere mnoho času. My jsme vám nastínili základ, který pořídíte v České republice u mezinárodních pokladen, ale máte možnost také zakoupit doklady jiných správ přes internet – např. u zmíněných DB. Možná i proto jediný projekt vyhledávače, který se snažil dopočítat i nejvýhodnější jízdné, nenabízí nejlepší či smysluplné ceny vždy.

Pro přepočet Korun českých a Eura byl použit kurz ČNB z 4. 11. 2009, tj. 26,085 Kč/EUR.

Zdroj: ČT 24, iDnes, České dráhy – eTiket, RailPlus, CityStar, InterRail, Wien Spezial, SoNe+DB, SoNe+PKP, e–shop, DB – Europa–Spezial Tschechien, MDČR – Úmluva COTIF, Cestování vlakem po Evropě (WikiTravel)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2009 (7:00)
Related newsopen/close

More on Tarify

More from Evropa


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
Registered user SzKT  mail  
12.11.2009 (10:18)  
Error 404: Rakušáci nekontrolují v přeshraničním úseku z principu, protože oni tarifní bod Gr. moc nechápou a neoficiálně berou jako hraniční bod až Petržalku. Spíš mě překvapuje ten druhý případ, kde až do Marcheggu jezdí čety ZSSK. Obdobné je to i u DB, akorát je smůla, že ve většině případů jezdí za hranice čety ČD, které tarifní bod Gr. striktně vyžadují.
12.11.2009 (10:14)  
Co sa tyka toho kontrolovania medzi hranicami - ZSSK/OBB na to v poslednej dobe uz totalne s**u.. V lete som jazdil dost casto do AT na Sommerticket a vzdy som si kupoval listok Devinska Nova Ves - Marchegg Gr., alebo Bratislava-Petrzalka - Kittsee Gr. (studentsky za cca 50 centov spiatocne). V pripade Petrzalky to nekontroloval nikto, rakusky sprievodca kontroloval az niekde za Bruckom (okrem IC kde ho ale zaujimal len Sommerticket) a slovensky tam nie je, v pripade Marcheguu kontrolovali v useku BA hlavne - DNV a spat, kde som jazdil na BID a keby som sprievodcovi ten listok spolu s BID nevrazil do ruky tak ho ma hlboko v pazi.. v useku DNV-Machegg je ZSSK sprievodca, ale nekontroloval tam ani raz pocas mojich ciest..

Medzi pohranicnymi stanicami ZSSK/OBB sa proste nekontroluje, podobnu skusenost mam aj medzi ZSSK/MAV a ZSSK/CD (tyka sa to aj SuperCity a tak som raz siel z BA do Breclavi bez toho aby mi niekto ten listok skontroloval), preto ma prekvapuje ze medzi CD/DB buzeruju..
Registered user SzKT  mail  
12.11.2009 (8:52)  
M: Obávám se, že kdyby ČD chtěly, tak s jejich automaty v Retz a Hohenau nebudou mít Rakušáci problém. To by ovšem nejdřív musely ČD nějaké funkční automaty mít: ty parodie, co jsou třeba v Praze nebo Brně by skutečně asi zápaďáci "nerozdejchali". Standardem v celé Evropě je, aby bankomat přijímal alespoň mince všech hodnot a všechny bankovní karty (obvykle je též zvykem, že i bankovky, ale to už bych od ČD chtěl asi fakt moc).
Co se týče tarifu, tak skutečně "Vollpreis" je v "německých zemích" na úrovni TCV a leckde ho i předčí. Ovšem německý TCV tarif je trochu jiný, než rakouský, takže Vaše příklady mi přijdou jako míchat hrušky s jablky: stejně tak bych mohl říct, že TCV je super, když za 615 Kč se dostanu z Lichkova až k (polskému) Baltu. Nicméně ve všech "západních" zemích je "Vollpreis" konstruován tak, aby motivoval cestující k užití široké palety slevových produktů, těmi regionálními počínaje (tarify IDS, SWT resp. Einfach-raus, Ländertickety) a dálkovými konče (zákaznické karty, eShopy, různé akční slevy apod.). Základní jízdné je zjednodušeně řečeno trest pro zavilé motoristy, když se jim plechový miláček po...
A je velmi zajímavé, že přes podstatně vyšší kupní sílu jsou západní produkty mnohdy levnější, než obdobné "nabídky" ČD. Za stejnou cenu, co mě ČD se svým slavným eShopem pošlou do Norimberka např. dojedu s DB až do Aachenu nebo Baselu a to včetně ICE. Stejně tak za 43 EUR dojedu z Mnichova do Říma a takhle by se dalo pokračovat. K tomu mají k dispozici různé relační slevy typu Citystar a podobně. Jakožto Němec bych se prostě dostal dál a levněji (v absolutních číslech!!) než jakožto Čech.
A pokud jde o úhradu prokazatelné ztráty a výši tarifu, tak vysvětlení je jednoduché: Němci mají podstatně vyšší náklady (ono platit na stejné pozici mzdu 15 000 Kč a 2000 EUR je trochu rozdíl) a na rozdíl od ČD do svých kalkulací zahrnují též investice. ČD domlouvají s kraji i státem dumpingové ceny a pak se strašně diví, že generují ztrátu a obnova vozového parku může probíhat pouze z darů a dotací v různé formě (např. ve středních Čechách chtějí do konce roku 2019 koupit 6-8 jednotek 471 a cca. 30-40 jednotek Regionova).
Výsledkem toho všeho je, že DB a SBB počty cetsujících rostou a přes vysoké ceny je železnice konkurenceschopná vůči IAD. Což se o té naší říct nedá, jak o tom příspěvek Ivo Rušáka svědčí: takhle krásně popsat neplnění základní funkce (dotované) osobní železniční dopravy umí málokdo! A osobně se přiznám, že focení vláčků mě absolutně nezajímá (ostatně "mašinky" taky ne- mě je vcelku jedno, co mě veze, když je "salon" moderní, čistý a pohodlný) a železnice hodnotím podle toho, do jaké míry a jak efektivně jsou konkurenceschopné vůči IAD. A to ČD nejsou ani náhodou...
Registered user M 
12.11.2009 (1:13)  
Jeste mne napadlo - DB dostavaji dotace na "km" vyssi nez CD (pry...) a presto ma DB vyssi jizdne, nez je u CD. Nejsou to vydridusi ti Nemci? Ne,oni jsou v pohode - zato Ceske drahy nuti lidi jezdit autem, i kdyz jsou levnejsi.

A ta pasaz o tom, ze se to plati z dani - muzeme zkusit, ze by se zavedl mesicni poplatek 30 korun, ktery pujde specialne na zeleznici (takovy prispevek na zdravi nas vsech a lepsi cestovani). Rocne se tak vybere 3,6 miliardy a presto tech mizernych 30 korun mesicne lide nebudou chtit dat - alespon soude dle uspechu, ktery stejna castka slavi ve zdravotnictvi...
No a jine zdroje nez sve obcany tenhle stat nema. Takze s tim, ze by se dalo snizit jizdne a stat to proste dorovna, bych si nebyl tek jisty. Stat to nedorovna - stat to bude muset vzit obcanum, ergo dorovnaji to obcane (tou "tricetikorunou" mesicne)
Registered user M 
12.11.2009 (1:04)  
MZ - Ze nejsou rakouske automaty na nadrazi v Breclavi? A jsou ceske automaty na nadrazi v Hohenau nebo Retzu (pripadne jsou italske ve Villachu - pricemz tady je mozny ze jsou:-)? Nebo to byla taky Varsavska smlouva?
Jestli funguje nebo nefunguje tarifni bod Grenze je uplne jedno, v jeho existenci ta drahota prece nespociva ani omylem. Je rpece uplne jedno, jestli se secte Brno-Breclav a Breclav-Wien nebo Brno-Gr plus Gr-Wien. Rozdil bude zcela zanedbatelny...
A ze slovutne DB, SBB a OeBB nemaji TCV? No, v jejich pripade je to fakt zasadni vec, kdyz jejich narodni ceny jsou na jeho urovni... Wien-Leibnitz je 250 km a stoji to 38 euro. Jakoze pohodovej rakouskej tarif. A ted Decin-Berlin - 268 km a TCV stoji 42 euro. A jiny srovnani: Wien-Murzzuschlag 119 km za 21 euro (cili ten pratelsky tarif, ktery odboural zle tarifni Gr. body a vubec TCV) versus Decin-Elsterwerda, coz je 120 kilometru za 23 euro (a to vcetne pohranicniho bodu a TCV tarifu). Jako samozrejme nemam patricne zeleznicarske vzdelani, nicmene porad mi unika nejaky rozdil, ktery zajisti, ze kdyz zrusime GR, tak vsechno zlevni...

IR - ano, lidi CD NUTI k tomu, aby jezdili vlakem (pritom vlastne je jedinym kriteriem cena). V tom pripade je skutecnym zazrakem, ze DB nekdo pouziva, protoze ti lidi do aut zenou trikrat silneji. Ze to jsou invektivy? Asi ano. Pokud je ostra odpoved na totalne ujetou konstrukci invektiv, tak fajn. Muzes si rikat, co chces, ale fakt je, ze vlaky jsou u nas neuveritelne levny.
Zaver toho blabolu? Protoze je jizdne v podstate nevyznamna polozka v hospodareni firmy, tak to muze byt rovnou zadarmo. Jenomze co je nevyhoda? Veci, ktere jsou zadarmo nefunguji, protoze k nim lide jaksi nemaji uctu nebo jak to nazvat. Kdyz budou pekari rozdavat rohliky zadarmo, tak ma snad nekdo pocit, ze si kazdej vezme jenom tolik rohliku, kolik potrebuje? Ne, vezme si jich tunu a v nejhorsim je vyhodi, protoze coby - je to prece zadarmo...
Zadarmo by mohly byt z fleku vsechna muzea, do nichz je vstupne defacto symbolicke, vicemene i divadla atd. To, ze to zadarmo neni ale ma nejaky smysl.
A co jsem vlastne komu vlozil do ust? Ja jenom napsal, ze je kravina napsat, ze srovnatelna nabidka CD i DB je pro Cecha trikrat drazsi. Nenitrikrat drazsi, stoji uplne stejne (pokud by nejak melo hrat roli, co je drahe a co je levne, tak potom by Nemci vlakem nikdy jet nesmeli, protoze auto je vyjde vzdy levneji). Ceny se primarne netvori podle koupeschopnosti poptavky, ale podle nakladu a ty jsou v podstate stejne jak u CD, tak DB. tedy ve smyslu, ze naklady jsou dnem a poptavka tu cenu muze vytahnout do vyse.
PS: Pokud ma nekdo pocit, ze u nas jsou vlaky 3x drazsi nez v Nemecku (merenou tou "metodologii"), tak pro nej mam skvely tip - muze si rict, ze jsou 3x levnejsi nez v Rumunsku. A to je prece super, ne?:-))
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
11.11.2009 (23:55)  
Panu "M": Na vaše v podstatě invektivy nemohu odpovědět. Už jen proto, že mi připisujete něco, co jsem nenapsal. Možná se připravuji o zajímavé informace, ba i užitečné poučení, ale jsem už takový starý morous, který už je háklivý na přílišné dávky adrenalinu a dává přednost větší korektnosti.
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
11.11.2009 (23:48)  
Panu J. Petrákovi: Ano, zcela souhlasím, že ideální tarif asi nikdy existovat nebude. Jen mi opravdu připadne, že ti dnenší tarifní "pavouci" už jsou dost překombinovaní a začínám v tom vidět i možný úmysl...
Stejně tak souhlasím, že jistou míru úspory při cestě autem dosáhnu pouze za předpokladu a) a b). Ale mám neodbytný dojem, že mě k tomuto způsobu dopravy ČD vlastně svým způsobem nutí...
Jinak ale mám trošku výhradu k tomu, že by ČD mělo položit, kdyby jezdily trochu levněji. Je nám asi oběma jasné, že jízdné je jen jednou částí příjmu za poskytování určité služby. Možná ani ne největší (nevím, nemám statistiky prostudované, proto nebudu dělat kategorický závěr). Dalšími zdroji za tuto službu jsou mj. platby od obcí, měst, regionů. A nabyl jsem dojem, že ČD každý rok dost tvrdě na tyto plátce útočí - pod různými známými pohrůžkami - aby platby opět zvýšili. Možná, že tyto další zdroje jsou i mnohem významnější než to jízdné (které ale asi taky zanedbatelné není, když stojí za to, neustále je zvyšovat a dělat kolem něj různé systémy zdánlivě výhodných nabídek). Jinak ale vlastně docházím k závěru pro sebe samého: I kdybych vlakem na truc kvůli té cenové politice nejezdil vůbec, tak ty vlaky (a tratě atd. atp.) stejně zaplatím. Ze svých daní (stejně tak jako ten, kdo jezdí pouze "výhodně" vlakem, každopádně doplácí na silnice atd. atd.).
No, ale v každém případě díky, že jste se neurazil za můj předešlý poměrně ostrý příspěvek. Naopak že upozorňujete na jiné souvislosti, které je třeba zvážit. No a krom toho, máme tady ty fotky vláčků, které nás všecky (snad) víceméně sbližují... Díky za ně!
Registered user Sim 
11.11.2009 (22:33)  
M > zapomel jsem tam uvest, ze jde o jizdne na stejnou vzdalenost.

A co se tyka toho srovnani CD versus DB, pochopil jsem to tak, ze pro nemce (prumerneho, tedy s prumernym platem) neni TCV takova divocina, jako pro cecha (opet prumerneho). Jinak receno, pokud v nemecku stoji houska pul eura a u nas 3 koruny, kdo bude vic nadavat, kdyz bude muset (hypoteticky) platit za jednu housku jedno euro?
11.11.2009 (21:35)  
Jiří Hovorka : samozřejmě to není problém, takhle tu funguje mezi DB, SBB, ÖBB, které poslali ve vzájemném cestování TCV do pekla, protože to stupidní setrvávání na tarifním bodu Grenze dělá více škody než užitku (a dělají to i jiné železnice). Jenže ČD, ZSSK, PKP a další země "Varšavské smlouvy", resp. odpovědní zaměstnanci příslušných železničních správ mající tuto oblast na starosti, libující si v poměrech před 20 lety, holt imperialistickou vymoženost "společného tarifního bodu" považují za ztrátu státní suverenity.
Například fakt, že v BV nebo ZN / Šatově by stál na peroně rakouský jízdenkový automat je přímo katastrofa. Letos jsem byl překvapen francouzskými jízdenkovými automaty a označovači na ženevském nádraží "Cornavin" a všech zastávkách na pohraniční trati do Bellegarde. Takže jsou tam dva jízdenkové automaty. Jeden SNCF, druhý tarifního svazu Ženeva ...
Pro české průvodčí jezdící do Furth im Wald a rejžující na vystavování "výhodných" jízdenek Furth - Domažlice bylo jistou dobu nepochopitelné, že jízdenka BayernTicket je platná na celém území Bavorska, tudíž až na "Grenze" a nikoli jen do stanice Futh im Wald chtěli jízdenku pro německý úsek Furth im Wald - "Grenze".
Stejně tak si na rakouskou jízdenku potrpí znojemské vlakové čety.

Napřiklad rakouský jízdenkový automat prodává pouze jízdenky na Grenze, rakouský průvodčí ve vlaku do Břeclavi nebo do Petržalky se nezajímá o to, jakou jízdenku má cestující na úsek z "Grenze" do Břeclavi. Pokud máte nějakou jízdenku IDS JMK, tak by jí stejně nerozuměl. "Na západě" platí, kdo kam jezdí, tam platí jeho jízdenky ... Případně tam platí jízdenky obou železničnch správ. Na jízdenku SBB můžete jet až do italského Luina nebo Domodossoly, protože tam jezdí švýcarské náležitosti, ale cestující nastupující na italském území si kupují italské jízdenky ...
Jenomže tohle je nad chápání pracovníků, kteří o tom rozhodují.
ÖBB tohle už ČD nabízely, bohužel marně (my si zápaďácké manýry nenecháme vnutit), protože dopravní svaz VOR by se tak mohl legálně rozšířit až do Břeclavi do Znojma. Otázka je, zda vlaky ZN - RETZ budou doprovázet vlakové čety ČD nebo ÖBB. Zdravý rozum by velel vzájemné překrývání (v duchu platnosti SONE+), tj. za české jízdné by se jezdilo až do Hohenau, Retzu, Gmündu NÖ, Summerau, za rakouské jízdné nebo jízdné tarifního svazu by se jezdilo do BV, ZN, ČV a třebas Rybníka.

Mne by ovšem zajímalo, jaký podíl z mezistátní jízdenky za 19 EURO dostanou ČD, protože zhruba tolik stojí jízdné Dolní Žleb - Břeclav. Škoda, že se nato pan Rosí nezeptal.
Registered user M 
11.11.2009 (18:20)  
babilon - ano, souhlas. Mame pocitace, mame EU a k tomu cenovy system z doby, kdy zeleznici vladla para...
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko