..: Vykolejení pendolina si bulvární tisk vykládá i jako útok maniaka :..

Ilustrační obrázekPraha - Sobotní nehoda pendolina 680.003 poblíž žst. Praha-Běchovice podnítila řadu spekulací o tom, co že vlastně zapříčinilo vykolejení vlajkové lodi ČD. Pondělní noviny nastínily řadu možností. Nad některými stojí za to se zamyslet, jiné vzbuzují spíše úsměv. Pokaždé je ale zřejmé, že vykolejení "rychlovlaku" přikládají média, potažmo veřejnost, značný význam. Titulní strana deníku Mladá Fronta DNES zjevně citovala informaci ŽelPage o možném podílu "obutých" dvojkolí Pendolina na celé nehodě, deník Právo pro změnu přinesl zajímavý názor jednoho z železničářů. Byl ale pohříchu spíše sám, většina ostatních deníků se spolehla na slova mluvčího ČD Ondřeje Kubaly o naříznuté kolejnici, v lepším případě alespoň přebrala zpravodajství ČTK, které přineslo i nesouhlasný názor Drážní inspekce.

Ilustrační obrázek

Trasa smrti ožívá! Šílenec vykolejil pendolino! * Děsivé útoky mají pokračování!

Praha - Šílené! Na železnici zase vládne strach! Sabotér nařízl koleje na okraji Prahy a v sobotu tam vykolejilo pendolino! Jen zázrakem nikdo nezemřel. Železničářům se ale vybavily vzpomínky na dnes už zesnulého Vladimíra Štěpánka, který v letech 1999-2003 spáchal na stejné trati desítky bombových útoků. Má snad Štěpánek následovníka?

Dělá to pro zábavu, pro peníze, nebo ho žene nenávist k lidem? Takové otázky se nyní honí hlavou detektivům, kteří vyšetřují sobotní útok na železnici u pražských Dolních Počernic. Neznámý pachatel si dal tu práci, že se vydal do nepřístupného místa a nařízl kolejnici. Ta se pak rozsypala pod pendolinem. Rychlovlak vykolejil a jen díky náhodě se nepřevrátil, po pražcích ujel asi 400 metrů, než ho vyděšený strojvůdce dokázal zastavit. Zraněn nebyl nikdo, ale cestujícím rozhodně nebylo dobře po těle. Stačilo, aby pomysleli, že mohli nehodu zaplatit životem. Vyšetřovatelé si zprvu mysleli, že kolejnice praskla sama, až bližší ohledání ukázalo otřesnou skutečnost. „Na patce koleje byl nalezen opracovaný řez,“ uvedl mluvčí drah Ondřej Kubala. (bulvární Deník Šíp, 3. prosince 2007, str. 4)

Takto popuštěná uzda fantazii autora je v dnešních denících naštěstí spíše výjimečná (mimochodem, autor Šípu se ani nepodepsal, signaturou je mnohoznačné "Zpravodajové Šípu"). Slova mluvčího ČD Kubaly o naříznuté kolejnici, vyřčená poprvé v odpoledních zprávách ČT 24, ovšem záhy začala žít vlastním životem. Otiskly je všechny námi sledované deníky, ale jen jako pravděpodobnou možnost, nikoli hotovou věc.

Ilustrační obrázek

Možná to byla sabotáž! Vykolejené pendolino! (...)Příčinou vykolejení byla naříznutá kolej. Ta poté praskla,“ tvrdí mluvčí drah Ondřej Kubala. Drážní inspekce je zdrženlivější, stejně jako policie. I když... „Pyrotechnik na místě zajistil stopy. Ty budou podrobeny expertize, zda nešlo o výbuch. Zahájili jsme také úkony trestního stíhání na neznámého pachatele kvůli obecnému ohrožení,“ řekl policejní mluvčí Tomáš Kulan. (Blesk, 3. prosince 2007, str. 4)

Spekulace o sabotáži se promítly i do dalších novin. Lidové noviny se pustily do poněkud odvážné spekulace o tom, že stáří kolejového svršku v místě nehody vlastně zabránilo ještě horší tragédii, neboť jinak by jel vlak ještě rychleji. Jinak ale svým podáním přesně vystihují podání i ostatních médií.

Ilustrační obrázek

Drama Pendolina. Vlak vykolejil Vyšetřovatelé zkoumají, zda někdo kolejnici poškodil schválně. K sabotáži už na místě dříve došlo

PRAHA Přes 25 milionů bude stát sobotní vykolejení rychlovlaku pendolino. Ten havaroval kvůli narušené kolejnici.Odborníci se nyní snaží zjistit, proč praskla přímo pod soupravou. „Zjistili jsme, že je tam opracovaný řez. Nyní je kolejnice ve výzkumném ústavu, kde ji vědci budou pečlivě zkoumat. Musí dát jasné vysvětlení, čím byla naříznuta,“ řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Ten rovněž připomněl, že v tomto úseku železnice již bylo několik sabotáží.

Paradoxně, nebýt nekvalitního železničního koridoru, mohla sobotní nehoda Pendolina, v němž jelo na 150 lidí, dopadnout tragédií. Nejmodernější vlak na českých železnicích může totiž jezdit až 230 kilometrovou rychlostí. Jenže kvůli nedostatečně kvalitní trati jezdí v Česku maximálně stošedesátkou. A na mnoha místech ještě pomaleji. Tím místem je naštěstí i okolí Dolních Počernic u Prahy, kde musí strojvůdci snížit rychlost na sto kilometrů v hodině. Kvůli tamním sabotážím provozu vlaků je totiž opatrnost na místě. To se potvrdilo i v sobotu dopoledne.

Krátce před polednem tam totiž vykolejilo pendolino mířící do Ostravy. Strojvůdce ucítil v podlaze soupravy silný náraz, a tak zatáhl za rychlobrzdu. Vlak setrvačností jel ještě čtyři sta metrů a mimo koleje skončilo všech šest vagonů, které se zastavily o železniční náspy.

Díky relativně nízké rychlosti vlaku neměli záchranáři žádnou práci, nikdo se nezranil, a tak „jediným“ problémem pro cestující bylo to, že z vlaku museli vyskakovat z více než metrové výšky a do cíle své cesty se dostali s několikahodinovým zpožděním. Železničáři odhadují, že na pendolinu vznikla škoda 25 milionů korun a další statisíce bude stát oprava poškozených kolejnic. Policie už zahájila trestní řízení proti neznámu pachateli za obecné ohrožení. Pokud by se jí podařilo případného pachatele vypátrat, hrozilo by mu až patnáctileté vězení.(...). (Lidové noviny, 3. prosince 2007, str. 4)

Ilustrační obrázek

Z řady tak vybočily už jen dva deníky. Mladá Fronta DNES věnovala havárii Pendolina velmi významné místo na "prvním podvalu" titulní strany, čímž z něj udělala druhou nejdůležitější zprávu víkendu. Na poměry českých deníků velmi fundovaný a nezaujatý text autorek Alice Kottové a Pavly Kubálkové nastínil tři možné příčiny havárie. V jedné z nich poměrně zřetelně odkazují na ŽelPage. Plné znění článku je na serveru iDNES.cz, kompletní titulní strana v PDF potom zde.

Posledním zajímavě pojatým byl článek v deníku Právo. Ten citoval jednoho z drážních zaměstnanců, který podezřívá z nehody zanedbanou údržbu infrastruktury. Celý článek je možno najít na serveru Novinky.cz. I Právo přisoudilo pendolinu titulní stranu. Naopak Hospodářské noviny se omezily pouze na fotografii vykolejené soupravy na straně 4, doprovázenou stručným textem.

Zdroj: ŽelPage


Honza Beránek / JTB | 3.12.2007 (19:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
04.12.2007 (18:00)  
Hele a co to UFO teda, to se prosetruje? Protoze nariznute to teda nebylo, zanedbana udrzba je hloupost, takze teda nevim, cim to mohlo byt:-)
registrovaný uživatel kladno 
04.12.2007 (16:57)  
- Protismyk funguje u brzdy v režimu R a při rychlosti větší jak 10km/h. Při rychlosti menší neúčinkuje.
- Oprava obutí, respektive jízdního profilu obruče dvojkolí není vázána na vyvázání podvozku, nebo nápravy z vozidla, ale provádí se přímo na vozidle! Nikdo ze zaměstnanců ČD si nedovolí pustit vozidlo, které má obutí nad normu, zvláště u těchto vozidel na vyšší rychlost. A i kdyby to jeden pustil, tak u druhého je to již malá pravděpodobnost že to pustí a vůbec mizivá šance je u takto dálkové dopravy, kdy jsou tyto vlaky hlídány více zaměstnanci! Každopádně všichni píšete názory, které jsou podložené akorát tak spekulacemi z bulvárního tisku.
- Mimořádnou událost neprošetřuje jen Drážní inspekce České Republiky, ale též RIBŽD Českých Drah. Tento útvar Českých Drah prošetřuje všechny mimořádné události, nezávisle na Drážní inspekci, proto i výsledek může být rozdílný. České Dráhy mohou zveřejnit výsledky svého vyšetřování, žádný zákon jim to nezakazuje.
04.12.2007 (16:29)  
Telegraficky - na samostatný článek to asi není:

Policejní mluvčí Tomáš Hulan dnes prohlásil, že kolej v Běchovicích nebyla naříznutá. Naříznutí vyloučil, možnost výbuchu se stále prověřuje.
registrovaný uživatel jerry 
04.12.2007 (15:58)  
Dle meho nazoru pan mluvci CD nevi o cem mluvi.Je zanedbana udrzba ne jen na useku kde doslo k nehode,ale na cele siti CD.Velika chyba je zruseni Tratovych distanci.Tratmistr mel dokonaly prehled svem useku a praci na rozdil od firem,ktere si najima CD rozumel.Vedel presne kde v jeho useku jsou problemy a hlavne vedel,kde je problem v zime a kde v lete.Podil na nehode take ma skutecnost,ze v nejblissi dobe se bude tratovy usek kde doslo k nehode obnovovat,takze se domnivam,ze se k tomu prihlizelo.Dalsi vec je ta,ze od drahy odeslo nebo bylo nuceno odejit dost lidi,kteri drahu meli v krvi a rozumeli ji na rozdil od firem,ktere si najima CD
04.12.2007 (15:18)  
Můžete mi někdo vysvětlit v čem spočívá vina jednotky 680 ve vámi udávané "obutosti" kol?
Můžete mi ještě říci, kde berete informace, že plošky na dvojkolí jednotky 680 byly větší než povolené, když usuzujete akorát z hodně relativního "odposlechu"?
04.12.2007 (15:08)  
M Zikmund - plně chápu postoj. My za nic nemůžem, to je vina ostatních. Akorát když DI prokáže, že část viny je i u pendolina (obutost), tak jsem zvědavej na Kubalovo prohlášení, když to tak vehementně popírá.
04.12.2007 (15:05)  
Miroslav Zikmund: Přesně tak, takhle by měl vystupovat mluvčí jakékoliv firmy, která je spojena s nějakou vyšetřovanou nehodou.
04.12.2007 (13:23)  
HN 4. 12. strana 5 - "Za nehodou pendolina zřejmě stojí jen zlomená kolejnice" Nehoda je probírána více do hloubky. Zhruba stejný prostor na 1/6 strany je věnován třem nejpravděpodobnějším příčinám - lom kolejnice, naříznutí, obutá kola (jmenován zdroj Želpage). Teorie obutí je označena jako nejméně pravděpodobná s odmítavým stanoviskem mluvky Kubaly s tím, že jednotka jako jediná má nové podvozky (záložní ze skladu), na ostatní budou dosazovány pouze opravené vyzískané postupem oprav z jednotlivých jednotek.
04.12.2007 (11:17)  
I kdyby tiskový mluvčí sám tu kolej po nocích nařezával nebo vyráběl podomácku neúčinnou výbušninu, aby způsobil nehodu, tak nesmí jako tiskový mluvčí nic o tom, že kolej byla naříznuta, poškozena výbuchem říci.
Prostě "došlo k porušení celistvosti koleje", proč k tomu došlo "je předmětem vyšetřování".
Podobně o nějakých plochých nebo hranatých kolech jako tiskový mluvčí mlčím i kdybych měl ty plochy na kolech sám nějakou bruskou pod rouškou tmy udělat.
"Vyšetřování je věcí DÚ, DI a média budou seznámena se závěrečnou zprávou."
Je třeba konstatovat technická fakta, která jsou nezpochybnitelná - vlak jel rychlostí X, strojvedoucí rychlost nepřekročil, vykolejilo Y vozů, na odstraňování následků se podílí nehodové prostředky DKV Praha za součinnosti HZS ČD, jednotka Praha, žádné spekulace o tom, kdy bude kolej průjezdná (dělají vše pro to, aby to bylo co nejdříve, ale je nutno dodržovat bezpečnostní předpisy, po odstranění jednotky se musí zkontrolovat trať atd. atd.).
Až bude práce hotova a kolej zprovozněna traťmistrem, tak se o tom vydá zpráva.

Nějaké doslova plácání o tom, že tam byl dva dny předtím pochůzkář nebo, že tam dvakrát za rok projede měřicí vůz je o ničem, lom je dílem okamžiku.
S velkou pravděpodobností tam nedošlo k "jednoduchému" lomu, ale musela se vylomit delší část koleje - z obrázků je patrné, že kus kolejnice je zlomen ve stojině (čili vodorovný lom). Když se vylomí nějakých 5 cm hlavy kolejnice, tak se na tom nevypadne, podívejte se, jak vypadají kolejové styky na vedlejších tratích, kde se často jezdí přes díru na dva palce širokou.
registrovaný uživatel marnej 
04.12.2007 (10:50)  
M: Ono je to těžký. Během odpoledne se hodně měnily informace, podle zrovna zjištěných informací.. Vžij se do situace mluvčího, kterej nějaký informace poskytnout musí. Bohužel je jen na novináři jak s danou informací naloží. Často použije jen informaci částečnou, nebo zcela záměrně vypustí dovětek „..to je jedna z vyšetřovaných verzí..“ apod.

To že jezdí velká část vlaků „obutá“ je špatný. Že želpage pustila ven informaci o obutý 003 se mi věřit nechtělo. Když už na místě nehody se živě hovořilo, že je trojka po vývazu podvozků. Důvěřuj, ale prověřuj :)
04.12.2007 (10:59)  


Informaci o obutosti 680.003 nám předal onen zmíněný zdroj, který se kolem pendolin docela motá. Vzápětí ji potvrdily i další zdroje, takže si troufám říct, že na konci listopadu jezdila opravdu silně obutá. To se za dva měsíce dá při vyhlášené "účinnosti" jeho protismyku snadno stihnout.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko