..: Vlaky railjet: nový trend dálkové dopravy v Podunají (1. díl) :..

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Budapest, Győr - Rakouský národní železniční dopravce ÖBB historicky dlouho odolával snahám o zavádění vysokorychlostní dopravy. Na konci minulého tisíciletí si začal dlouhodobě půjčovat od Deutsche Bahn soupravy ICE 1. Později došlo k výraznému rozšíření provozu ICE vlaků v Rakousku, v rámci čehož ÖBB rovněž zakoupily 3 vlastní jednotky ICE-T. Navzdory tomu si však kategorie ICE zachovala až doposud spíše doplňkový charakter. Geomorfologické podmínky Rakouska spolu s konfigurací rakouské železniční sítě totiž zavádění klasických vysokorychlostních jednotek příliš nenahrávaly.

Nabízela se sice možnost pořízení pendolin z Itálie, které by byly pro řadu rakouských tratí ideální, ovšem realizaci takové myšlenky bránily obavy z masivního průniku naklápěcích jednotek stejné koncepce v barvách italských dopravců. Tento aspekt zřejmě stál i v pozadí těžkostí při schvalování řady ČD 680 v Rakousku. Navíc určitou roli hrála i vrozená rakouská konzervativnost. Nicméně, po celou dobu byla patrná potřeba zvýšit kvalitativní úroveň rakouské dálkové železniční dopravy. Proto byl krátce po roce 2000 zahájen vývoj jednotek railjet.

Historie zrodu railjetu

Detailní pohled na vůz č. 252 jednotky railjet, foto: Martin Kóňa První úvahy ÖBB o provozu ucelených jednotek s lokomotivou se objevují na konci 90. let. DB v té době zahajovaly provoz obdobně koncipovaných jednotek Metropolitan, což byla luxusní souprava vozů 1. třídy, tažených lokomotivou řady 101, která poté několik let jezdila z Kolína nd Rýnem do Hamburku. Zároveň však začaly do Rakouska přicházet první lokomotivy (později velice rozšířené) řady 1016 Taurus; nápad provozovat jednotky podobného typu jako Metropolitan s těmito lokomotivami se tedy nabízel sám.

Protože Taurusy vyrábí koncern Siemens, bylo vcelku logické, že zakázku na 23 jednotek získal rovněž Siemens Transportation Systems. Výběrové řízení bylo vypsáno v dubnu 2005. „Zájem měly ještě další 3 firmy, avšak přesvědčil nás nejlepší a zároveň nejlevnější návrh Siemensu,“ vysvětluje okolnosti soutěže Katja Blum z ÖBB Personenverkehr. O necelý rok později (v únoru 2006) přichází definitivní rozhodnutí. Výroba jednotek (pod označením „Viaggio Comfort“) byla zahájena v listopadu 2006 a podělily se o ní pobočky Siemensu ve Vídni a Grazu. Na sklonku dubna 2008 zahajuje první souprava (prozatím ve čtyřvozovém provedení) důkladné testování.

14. července 2008 vytvořila zkrácená souprava (Afmpz61+Ampz73+Ampz73+Bmpz73) nový rakouský rychlostní rekord (rakouského vlaku v Rakousku): 275 km/h v úseku St. Valentin – Amstetten. V srpnu 2008 nakonec slavnostně vyjíždí první ucelená jednotka do provozu. Všech 23 jednotek první série by mělo být v plném provozu v prosinci 2009, to už ovšem bude v plném proudu výroba další série 44 jednotek, z níž by měly být první soupravy k dispozici na přelomu let 2010/2011. Všech 67 jednotek bude v provozu nejpozději do roku 2014.

Ceny jednotek railjetPočet soupravCelková cena v mil. EURCena za jednotku v mil. EURCena za vůz v mil. EUR
1. série2324410,611,5
2. série44540 12,271,75
CELKEM67784

Charakteristika jednotek

Přechodový prostor mezi jednotlivými vozy jednotky railjet, foto: Ing. Jan Přikryl (SzKT)Každá jednotka váží 320 tun, nabízí celkem 408 míst k sezení a její délka činí 185 metrů. V uvedené délce však není zahrnuta lokomotiva řady 1016/1116/1216 - s lokomotivou má pak souprava délku 205 metrů. Lokomotivy pro provoz s jednotkami railjet sice nemusí být speciálně upravované, ovšem v praxi jezdí fixně konkrétní lokomotivy s konkrétní jednotkou a celá sestava je i vyvedena v jednotném nátěru.

Zajímavostí je, že takové soupravy mají i jména. Systém pojmenování vždy vychází z výrazu „Spirit of …“ a geografického názvu, který má nějakou souvislost s railjety - kupříkladu „Spirit of Budapest“Spirit of Linz“, a podobně. Jména jsou postupně přidělována, jak jednotky přicházejí do provozu. Jednotka railjet se skládá celkem ze 7 vozů, z čehož 6 je „standardních“ a 1 řídící. Vlastní rozdělení vlaku z hlediska prostorů pro cestující popisuje následující tabulka - vozy jsou uváděny v řazení od lokomotivy:

Řazení vozů v jednotce railjetČíslo v rezervačním systémuKapacita místCharakteristika vozu
Bmpz73251762. třída - velkoprostorová
Bmpz73252802. třída - velkoprostorová
Bmpz73253802. třída - velkoprostorová
Bmpz73254802. třída - velkoprostorová
ARbmpz7325510Bistro na stání + oddíl 1. třídy
Ampz73256551. třída - velkoprostorová
Afmpz6125716 + 11Premium Class + 1. třída + stanoviště strojvedoucího

V současné době jsou čísla vozů v rezervačním systému fixní, pouze v případě posilové jednotky mají její vozy čísla o 100 vyšší. V budoucnu (po zavedení dalších spojů kategorie railjet) však lze očekávat větší variabilitu, protože technicky tomu nic nebrání. Zatímco 1. a 2. třída vycházejí z obvyklého standardu ÖBB-EC, v „Premium Class“ očekávají cestující široká kožená křesla podobná masážním. Navíc je kolem každého místa spousta prostoru a klientele je k dispozici řada doprovodných služeb - zejména denní tisk, malé občerstvení a nápoje v neomezeném množství zdarma.

Barový oddíl vprostřed soupravy railjet, foto: Ing. Jan Přikryl (SzKT) Nicméně, provozovatel cateringu e-express (provozovatel restauračních služeb ve vozech ÖBB) si je vědom toho, že v Maďarsku žádná „Premium Class“ neexistuje, takže kdo by zmíněný servis čekal i v relaci Budapest - Hegyeshalom, bude čekat marně. Celkově pojetí komfortu nezapře inspiraci zkušenostmi RENFE. Ostatně Siemens (jakožto dodavatel jednotek Velaro-E) má se španělským smyslem pro železniční luxus již své zkušenosti.

Vzhledem k tomu, že vozy jednotek jsou speciálně upravené (zejména chybí klasické přechody mezi vozy a tento prostor je řešen podobně jako např. v ICE), může jednotka dosáhnout max. rychlosti 230 km/h. Na tuto rychlost ale není v současné době připravená infrastruktura. V běžném provozu tedy dnes railjety jezdí pouze rychlostí do 200 km/h.

Více informací na ŽelPage: Fotoreportáž z představení railjetu, Fotogalerie railjetu z veletrhu Innotrans

Zdroje: ÖBB, Wikipedia, MÁV-START, Prezentace railjetu (pdf)


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi , SzKT Poslat mail autorovi | 2.3.2009 (13:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla Tarify

More from Maďarsko Německo Rakousko


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
Correspondent or Member of ŽelPage CzechDave  mail  
02.03.2009 (22:15)  
TTRain: Souhlas. Je fakt, že právě průvodčí jsou čím dál víc profesionálové (lky). Poslední zkušenost: měl jet vůz AB, byl tam vůz AB, ale zamčený a studený - nešla elektrika (když tedy nebudeme brát v úvahu to, že vedle na ranžíru bylo trvale odstavených několik vozů řady A, stačilo tedy jen přivěsit na soupravu, ale to nikoho odpovědného netankovalo - jak je ostatně zvykem u ČD řešit podobné situace, například nechat stát "kaštany" v poli několik hodin a pak prohlásit, že ČD nenesou odpovědnost za ujetí návazného spoje do zahraničí). Musel jsem se tedy posadit do vozu druhé třídy. Průvodčí se mi ale velice zdvořile omluvil, prohlásil, že ČD si tímhle kiksem dobré jméno neudělaly a rovnou vyplnil vracenku na doplatek erste klasse za neprojetý úsek. Klobouk dolů, takhle si představuji profesionální jednání, ne to, co tu předvádí pan Novák nebo Rohillk. Pánové, uvědomte si, že to jsem já a mně podobní, kdo vás přímo či nepřímo živí. Až vy a vám podobní odboráři vysajou ČD do mrtě a ty zkrachují (už aby to bylo, je načase, aby tu začali podnikat skuteční dopravci), bude na kolejích lépe.
Registered user Cuba 
02.03.2009 (22:14)  
Ad režijky: A budou ti zaměstnanci ČD, kterým by se režijky sebraly, nadále využívat vlakovou dopravu??? Pokud ne, tak ČD kvůli nim nepřichází o žádný zisk...jen se tím vyženou do aut a budou ještě ucpanější města a ještě víc smogu.
02.03.2009 (22:04)  
Mají ČD nějaký zisk? Zřejmě asi ne,

Proto by měli mít všichni zaměstnanci ČD,SŽDC,JLV,a pod. minimální mzdu.
To jsem slyšel od nějakého chytráka před deseti lety v pražské restauraci XXX.Nebyl jste to vy?
Registered user TTtrain  mail  
02.03.2009 (22:01)  
Pěkná diskuse, jen co je pravda. Akorát se trošku netýká tématu. Na jedné straně chápu režijkáře, zvyklé od bolšána, že 1. třída je vlastně vnitropodniková doprava, na druhé straně chápu roztrpčení platících zákazníků. Sedět vedle smrdutého montéráčka s Rudým Právem ( Bleskem, atd)s In gold v kapse... to skutečně potěší. Jenže vážení, zlobte se jak chcete, dokud ČD do posledního zaměstnance nepochopí, že cestující není "kaštan" ani "substrát" ale ten kdo je platí, nic se nezmění. A slušné chování, to je to co většině zaměstnanců naprosto chybí. A tato většina to těm, kteří se snaží a dělají svoji práci dobře a snad i s láskou, nebo zaujetím systematicky kazí. Nic mně nepotěší víc, než průvodčí, který vejde do kupé a místo obligátního "přistoupil?" úplně obyčejně slušně pozdraví ...
Registered user rohilkk  mail  
02.03.2009 (21:58)  
...Rezijky bych neresil, nevim proc zavidi, kdyz si jezdi ve sluzebnim aute a vola ze sluzebniho telefonu :-))) Valim na nocni (vydelat na tu rezijku a vyspat se zadarmo mimo domov...)
02.03.2009 (21:58)  
za moje peníze bude vozit drážní vohnout nebo jeho rodinný příslušník tam, kde já za totéž musím zaplatit tvrdé love.
Mě zase elkuje,že si bez daně koupí auto vohnout v úpravě M1,a já musím zaplatit tvrdé love.
Correspondent or Member of ŽelPage CzechDave  mail  
02.03.2009 (21:55)  
Pane Nováku: Ano, ale u nás je platíme ZE ZISKU. Mají ČD nějaký zisk? Zřejmě asi ne, soudě např. podle klesající úrovně vozů ve vlacích, jejich technického stavu a čistoty...
02.03.2009 (21:51)  
Ad CechDavez mobilu daně neplatím, ale náklady na pořízení a jeho provoz platí šéf, resp. jeho firma,

Z režijky daně neplatím,ale na její provoz mi platí šéf,resp.jeho firma :-))
02.03.2009 (21:41)  
CzechDave:Pan Novák se určitě neztrapňuje...souhlasím s ním...Že by tu panovala česká závist?On může jezdit zadarmo(ne zas tak v dopravě si každý užije své),on může stávkovat a já ne..to je docela směšné...říkám to každému udělejte si odbory a můžete taky bojovat o benefity...
Correspondent or Member of ŽelPage CzechDave  mail  
02.03.2009 (21:32)  
Pane Nováku, laskavě nechytejte tak pitomě za slovíčko, tím se jen ztrapňujete. Z auta daně platím (jedno procento z jeho nákupní ceny), z mobilu daně neplatím, ale náklady na pořízení a jeho provoz platí šéf, resp. jeho firma, a na ty náklady si musíme vydělat. Což se u ČD s jeho socialistickým hospodařením rozhodně neděje. Už v tomto kontextu jsou mi nářky všech těch vohnoutů "voni nám chtěj zdanit režírky, sv.ně polytycký! Budeme stáfkovat" jen k smíchu.

K Vašemu odstavci: závodní doprava je hrazena zaměstnavatelem, pokud ale vím, doprava zaměstnanců do práce není daňově uznatelným nákladem, tudíž ji dotyčná firma platí ze svého zisku a dělá to proto, že se jí to vyplatí jiným způsobem. Ale hlavní je, že si ta firma na to sama vydělala a je jen na jejím uvážení, jak s tím ziskem naloží. Vašeho syna vozí autobus zadarmo do práce, jinde zase mají zaměstnanci placené rekreace v horách nebo příspěvky na dovolené.

Režijky jako nezdaněné benefity, silně zvýhodňující jednu skupinu pracovníků nad jinými, jsou samy o sobě paskvil od začátku, na toto téma tu už padlo hodně slov. Dokud je bude provozovat firma, která je jen krok od krachu a držená nad vodou jen mohutnými dotacemi, skrývajícími se pod názvem "ZDO", a přeneseně tedy financovaná penězi z mých daní, pak prostě budu proti a bude se mi silně eklovat, když se za moje peníze bude vozit drážní vohnout nebo jeho rodinný příslušník tam, kde já za totéž musím zaplatit tvrdé love.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko