..: Vlaky do Moldavy v Krušných horách nahradí autobusy? :..

Moldava v Krušných horách, foto autoraMoldava - Přes deklarace větší podpoře železničích spojů do turistických oblastí, Ústecký kraj plánuje vlaky do Moldavy v budoucnu plně nahradit autobusy. Tunely a mosty na trati číslo 135 jsou ve velmi špatném stavu a na jejich opravu v současnosi nejsou peníze.

Počet vlakových spojení do Moldavy byl od 10. prosince 2006 výrazně redukován a v pracovní dny (mimo prázdnin) zde zůstaly zachovány v provozu pouze 2 páry vlaků. V rámi těchto změ uvedl Jiří Šulc, hejtman kraje, jako atraktivní cíl pro turistiku i lyžování právě železnici do Moldavy. V současném jízdním řádu jsou vlaky o víkendech a prázdninách zachovány v dvouhodinovém intervalu.

Nicméně, především úsek z Dubí do Nového Města u Mikulova je téměř v havarijním stavu. Trať by podle hejtmana bylo ekonomické zachovat, kdyby ji denně využilo kolem 1.500 cestujících. Nyní zde v některých dnech jezdí jen desítky lidí, průměr zvyšují víkendoví turisté. "Pokud se nepodaří prosadit prodloužení tratě do Německa, nebude mít nejspíše budoucnost. Ovšem německá strana na propojení příliš zájem nemá," uvedl hejtman. Železniční trať do Moldavy, také nazývaná jako "Krušnohorský Semmering", je státem chráněnou technickou památkou. Podrobné informace o této této unikátní trati včetně fotografií naleznete na stránkách SPVD.

Mezi Moldavou a Holzhau místo kolejí lyžařská trasa

Holzhau, foto autora Železniční spojení mezi Mostem a saským Freibergem je přerušeno od roku 1945, kdy bylo na německé straně v délce téměř 3 kilometrů sneseno drážní těleso. Od roku 1972 jsou vlaky provozovány pouze do obce Holzhau (615 m), vzdálené 8 kilometrů od nádraží v Moldavě (780 m). Na trase z Freibergu do Holzhau jsou nasazovány soupravy Regioshuttle RS1 v typickém bílo-žlutém nátěru.

Železniční trať "Freiberger Eisenbahn" již 5 let provozuje soukromý dopravce, o víkendech však lze i na této trati využít jízdenku SoNe+. Především v zimě je Holzhau oblíbeným cílem lyžařů (přímo pod sjezdovkou je umístněna železniční zastávka). Obnova přeshraničního spojení se plánuje již několik let, avšak závisí především na německé straně (z české strany vedou koleje téměř až na státní hranici).

Obce i regiony na obou stranách hranice euroregionu Krušnohoří obnovu přehraničního spojení plně podporují. Překážkou jsou však pozemky, po kterých původní trať vedla - část je jich v soukromém vlastnictví a dokonce je zde uvažována i výstavba přehrady. Celou trasu z Moldavy do Holzhau ("Alter Bahndamm") je možné projet na lyžích, v sezóně je výborně udržována a vhodná i pro začátečníky (pěší chůze je celoročně zakázána).

Fanoušky železnic jistě zaujme výborně zachovalé nádraží Hermsdorf-Rehefeld (3 kilometrech od Moldavy). Nechybí zde původní staniční budova, návěstidla či dokonce pozůstatky z časů páry. Doplnění autora: V březnu 2005 jsem přímo na místě mapoval stav trati mezi Moldavou a Holzhau. Archiv dokumentačních snímků naleznete na mých webových stránkách.

zdroj: Česká televize, vlastní pozorování


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 19.12.2006 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Služby Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Ústecký Německo Sasko /Sachsen


  1 2      Zpráv na stránku:   
24.12.2006 (13:36)  
waszyn: Při opravě trati může být jízdní doba podle mě dost výrazně zkrácena, v Moldavě lze potom vybudovat přestupní uzel a zřídit autobusovou linku Kurort Altenberg - Cínovec - Moldava nádraží - Moldava obec, například.
registrovaný užívateľ Space 
19.12.2006 (22:01)  
Děkuji za odkaz na článek.

(Až do této chvíle jsem se domníval, že ekoteroristé a komunisté bojují na opačných stranách barikády...)
registrovaný užívateľ waszyn 
19.12.2006 (21:07)  
vzdalenost nadrazi od obce:
moldava 2,5 km, cinovec 3,5 km
hrob, osek nadrazi v obci
a ja se ptam k cemu mi je v pracovni dny vlak ktery stavi pres pul hodiny chuze od domova? to jako budu dojizdet kazdy den do zamestnani 40 min pesky + hodinu vlakem? a vecer to same? ZDO slouzi primarne k dojizdeni do skol, zamestnani a k lekari. ani jeden z techto duvodu zde neshledavam. turisticky ruch je v takovych oblastech hlavne o vikendech a je spravne ze to tam tedy tehdy i jezdi. rusit tuto unikatni trat je samozrejme nesmysl, ale pres tyden mi zkraceni do oseka/hrobu prijde rozumne.
registrovaný užívateľ mira 
19.12.2006 (20:44)  
Prostě žijeme v údolí dutých hlav a dutou hlavu nepotopíš.
19.12.2006 (20:30)  
Venca: to sem málem spad ze židle:-D :-D. Jo, je to tak, stručně a pravdivě. Jinak gapa přesně tak a dojde i na nazor frnaka.

Ja si myslim, že se tady furt motáme kolem stejného problemu, proste Šulc prachy má, řiká že nemá, ale do silnic prachy jsou, páč autobusy se mu vyplatěj vic dotovat.
registrovaný užívateľ gapa 
19.12.2006 (19:35)  
přídávám odkaz na článek z Haló novin, kde je onen zajímavý článek o podporování železnice jen slovy: http://www.dopravni.net/view.php?cisloclanku=2006120525
19.12.2006 (18:26)  
Ano hoši souhlasim svama a máte pravdu.Šulc je prostě čurák,vozící si gule v gumokole.AŤ si to veme soukromik domluví se s němci a jezdí.Halo noviny:pak,že tam píšou jen hovadiny,zase tak špatný články tam nejsou.Pojtme jim propíchnout pláště a zahodit ventilky.
registrovaný užívateľ gapa 
19.12.2006 (17:27)  
..."Tunely a mosty na železniční trati do Moldavy jsou ve velmi špatném stavu a na opravu nejsou peníze..." no hlavně že se cpou peníze do silnic a dálnic. V sobotním vydání Haló novin je docela pěkný a zajímavý článek "Stát podporuje železnici jen slovy, ale preferuje silniční dopravu". Tak proč tu trať nezavřít, když potřebujeme peníze na důležitější věci, než je státem chráněná technická památka
19.12.2006 (17:20)  
Jak to vypadá, tak v Ústeckém kraji pokud nemáš auto tak si neškrtneš, likvidace veškeré hromadné dopravy!
19.12.2006 (16:00)  
Ano, na lyžování je tato trasa opravdu výborná - navíc pro cestu z Holzhau zpět do ČR přes Drážďany / Zwickau lze využít jízdenku SoNe+.

Druhá část článku byla aktualizována - doplnil jsem další informace k úseku Moldava - Holzhau...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko