..: Vlaky 'parents friendly'? V Česku zatím moc ne... :..

ČD 971.024, Sp 1618, Odb. Chotěbuz, foto: Liška Česko — Někteří železniční dopravci pro samou honbu za nejefektnějšími a mediálně atraktivními vlaky pozapomínají na minoritní skupiny cestujících. České dráhy nejsou výjimkou, spíše naopak; bezbariérovost se v jejich slovníku zatím příliš nevyskytuje. Jak se tedy jednoho dne dařilo v českých vlacích jedné „zabariérované“ skupině – čerstvým rodičům s kočárkem? Ač odjakživa fandím železnici a jako adolescentní „režijkář“ jsem české tratě doslova prokřižoval, už dlouho, až na občasné svezení Eskem, jsem nevyužil jejích služeb a paradox mě přivedl zpět do dálkového vlaku až po několika letech. Shodou okolností v roli čerstvého otce, a to hned „v plné polní“ – s manželkou, obsazeným kočárkem, jezevčíkem a několika zavazadly. Schéma klasické — první část cesty regionálním spojem, poté přestup na vlak vyšší kvality. A jak mě modrá armáda po letech přivítala?

Regionova - 014, foto: zhm První kontakt potěšil – nástupní nádraží v příhraničním městečku bylo uklizené, bezbariérové a opravené; k dokonalosti mu chyběly jen vysoké perony. Ani usměvavý a ochotný personál nezklamal. Do nízkopodlažního oddílu čisté a poloprázdné Regionovy se dostal kočárek i jezevčík snadno (ač z nízkého nástupiště), pro oba i s přisednuvšími rodiči bylo místa dost a na rozměrné voňavé toaletě nechyběl přebalovací pult. Nebýt absence jakýchkoliv prostor pro zavazadla (v nízkopodlažním oddílu nakonec nouzově posloužily háky na kola nad hlavami), expozice vůči rozmarům počasí (zástěna chyběla a obrovské dveře na nás i miminko na každé zastávce pustily ledový vítr zvenčí) a poněkud tvrdého a hlučného chodu, udělil bych nejvyšší známky.

Dálkové bariéry

Sedadla vozu Bmz241 Ukolébán jsem i s rodinou přestoupil do (půl hodiny zpožděného) vlaku EuroCity, sestaveného z „dvoustovkových“ vozů Českých drah řad Apmz a Bmz. S jízdenkou do druhé třídy jsem přešel kolem velkoprostorové „jedničky“ k moderní oddílové dvojce — velkoprostorové vozy v soupravě (i ve vozovém parku ČD) chyběly. A tam mě již čekala vysoká podlaha bez nějaké plošiny; náš lehký tříkolový kočárek naštěstí lze ve dvou zvednout snadno; samotná maminka s těžším modelem by ovšem zůstala odkázaná na cizí pomoc. Ta by jí ale nebyla moc platná – stejně jako já by totiž neprojela přes zúžené dveře do boční chodbičky a musela by zůstat u záchodů, doufajíce, že nebude moc překážet vystupujícím a nastupujícím na mezilehlých stanicích. Náš kočárek lze naštěstí snadno rozebrat a složit, jinak bychom jej taktéž museli nechat na představku! Pak jsme objevili prázdné kupé, nanosili do něj rozložený kočárek a museli jím zastavět úzkou mezeru mezi sedačkami – jinam se nevešel a prakticky nám znemožnil volný pohyb. A v cíli pochopitelně totéž v opačném pořadí a navíc okořeněné vystupujícím davem. Cestu jsme tedy přežili s drobnými šrámy přežili, ale ani si nechci představovat obsazenější vlak, nastupování bez vysokého perónu, nebo že by moje manželka a jezevčík byly cokoli jiného, než tolerantní a klidné osobnosti…

Podobný příběh denně zažívají tisíce Čechů. Nebýt železničním fanouškem, asi bych to vzal jako daný fakt a zavrhl cestování vlakem přinejmenším do doby, než současné novorozené i kýžené druhé dítě povyroste – čili minimálně na dalších pět let. Jenže já se autem najezdil už dost, není mi lhostejná devastace životního prostředí a kromě toho jsem po cestě sledoval protijedoucí vlaky vyšší kvality a vypozoroval, že rakouským soupravám zpravidla nechybí speciální vagón pro invalidy a matky s dětmi a německým aspoň oddíl pro přepravu jízdních kol a objemných zavazadel, který sice žádný nadstandardní komfort „kolečkářům“ neposkytuje, ale aspoň se do něj dostanou. Jen logo ČD a piktogram invalidního vozíku či kočárku jsem pohromadě na žádném rychlíku nezahlédl…

Bezbariérová vozidla ČD
Typ Počet Současný stav
680 7 V provozu
814 209 Probíhají dodávky, 135 v provozu
814.2 26 Probíhají dodávky, 20 v provozu
912 1 V provozu
843 31 V provozu
842 37 Rekonstrukce od 2010
954 a 954.2 36 V provozu
961 34 Rekonstrukce od 2010
471 75 Probíhají dodávky, 62 v provozu
840, 841 33 Dodávky 2011-2012
451, 452 41 V provozu, nahrazovány 471
Další ohlášené VŘ pro rok 2010:
Rekonstrukce BDbm(r)see 65 Rekonstrukce 2011-2014
Nové dvoupodlažní EMJ 8 Dodávky od 2011
Nové nízkopodlažní motorové vozy 4 Dodávky od 2012
Nové jednopatrové EMJ 23 Dodávky od 2012
Nové dvouvozové DMJ 33 Dodávky od 2011
Celkem (kromě 451/2) 622 V provozu 292 + 16 ks BDbmrsee

Kočárek či vozík? Nezájem…

A tak jsem si udělal malou rekapitulaci — fakt, že míří k Českým drahám je jaksi daný skutečností, že dosud obsluhují drtivou většinu domácích spojů. A došel k závěru, že kočárek či invalidní vozík je ve vnitrostátní dálkové přepravě stále nevítaným druhem. Vagónů pro jejich přepravu mají totiž České dráhy podle dostupných údajů z poloviny roku 2009 celkem 65, z toho pouhých 16 je vybaveno zvedací plošinou! Tedy na kvalitní obsluhu nanejvýš 3 – 4 relací. Nejnovější z nich byl pořízen před 22 lety, pochopitelně ještě za socialismu… Pro lepší představu je dobré připomenout, že park ČD obsahuje téměř 2300 vozů, používaných v klasických soupravách (včetně spacích, jídelních a speciálních) a vagóny pro „kolečkáře“ tedy tvoří necelá tři procenta. Lze to vyjádřit i tak, že při uvažované průměrné sedmivozové délce vnitrostátního rychlíku (a regionálního vlaku, vedeného klasickou soupravou), sestaveného výhradně z vozů ČD klasické stavby, se na „kolečkáře“ dostane v každém pátém vlaku, zvedací plošina pak v každém dvacátém… Na mezinárodních spojích je situace trochu lepší, avšak nikoliv zásluhou ČD. Ty totiž za téměř 21 let od revoluce pořídily 83 moderní vozy (nepočítám–li dobíhající dodávky téměř 220 budyšínských „honeckerů“) a nechaly zrekonstruovat cca 220 starších vagónů, z toho ani jeden pro vozíčkáře a kočárkáře! Trochu příznivější vítr zavane v nejbližší době — ke stávajícím 16 „plošinovým“ vozům přibyde série 34 rekonstruovaných řídicích vozů staré řady 961 pro soupravy push–pull, které jejich řady více než ztrojnásobí. Tak tedy houšť a větší kapky, už před deseti lety bylo pozdě.

To se týká jen „velkých“ vagónů; samozřejmě, že v „menších“ vlacích je situace lepší — do většiny elektrických příměstských jednotek (kromě řady 460/560) se s kolečky dostaneme snadno, totéž platí samozřejmě i pro Regionovy a moderní „řidičáky“ starého značení řadou 943/954. Jenže i těch je zatím zoufale málo, takže i když už na nemnoha relacích převzaly kompletní rychlíkovou vozbu, stále chybějí zálohy a tudíž i stoprocentní garance nízkopodlažnosti. Nakonec i do obyčejné 810 se lze s kočárkem s cizí pomocí aspoň dostat a usadit na představku, avšak naprostá většina klasických souprav na své palubě dětská vozidla nevítá. Kdy se to změní? A kdy si ČD všimnou, že i rodič s kočárkem by se rád občas svezl rychlíkem? Místa pro „kolečkáře“ v zavazadlových vozech doslova mezi balíky, tak jak jsou prezentována na některých spojích (hytláky řady BDs či jiných mají dostatečně široké dveře, takže jsou podle ČD bez dalšího vhodné pro jejich převoz) lze jen stěží brát ve 21. století vážně.

814 Regionova, Olomoucký kraj, foto: České dráhy 814 Regionova, WC, foto: České dráhy Siemens Desiro Classic (RegioJet) a lok. ř. 242 (ČD), Brno hl.n., foto: Juraj KováčBezbarierové vozidlo, vozíčkář, foto: ČD

Zdroj: Vlastní pozorování, Wagonweb; foto: České dráhy


NIcKON Poslat mail autorovi | 26.8.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.08.2010 (20:38)  
Myslel jsem to tak nejak jako cunce...
Kdyz se chodba rozsiri na sirku kocarku, tak OK. Ale bude to na ukor neceho.
A odkladaci prostory? Ja treba s mistem na zacatku vagonu (pro kola, kocarky i kufry) problem nemam, ale spousta lidi tady ano. Jak neni nad kazdym sedadlem 1.5 metru mista, tak je to spatne a u dveri prece nikdo kufr (kocarek) nechavat nebude...
registrovaný uživatel čunče  mail  
26.08.2010 (19:59)  
Myšlenka článku jistě dobrá. Ale je někde v Evropě kromě UK v dálkové dopravě standardem nízkopodlažnost? Není. Pouze na některých dálkových spojích jezdí dvoupodlažní vozidla, zejména ve Švýcarsku. Minibar tam má smůlu.
Zato vlaky nejvyšší kvality - ICE, Railjet, většina TGV nejsou nízkopodlažní a myslím, že to celkem nikoho netrápí. Protože nakládku kočáru, kola i vozíčkáře zvládnou lidi s nádražáky v pohodě. Vozidla však aspoň mají kultivovaná místa pro kočáry, kola i vozíčkáře. Vozíčkáře nakládají mobilními plošinami. Což sice trochu prodlouží pobyt, ale další zastávka je hodně daleko, tak vlak zpoždění zkrátí.

Proto je nízkopodlažnost důležitá pouze u zastávkových vlaků.
26.08.2010 (19:59)  
Já bych byl striktní - prostě bych bral pouze nízkopodlažní vozy. Nevidim jedinej důvod proč kupovat něco "vysokopodlažního". Pochybuju, že by "středněpodlažní" vozy byly výrazně levnější.

Nejsou jen kvůli "kolečkářům", ale i pro usnadnění nástupu důchodcům a dětem a i pro "standardní cestující" je pak nástup pohodlnější. A oni ani ty rodiče nejsou tak v menšině - vždyť se rodí docela dost dětí. Akorát vlak je jen pro odvážnější, ale to se dá změnit. :-)

A ty "rekonstrukce", popř. "revitalizace" ("přečalounění sedaček za 16 mega") považuju za špatnej vtip a modernizací parku bych to ani nenazýval nejen kvůli "ne-nízkopodlažnosti". Tady bych opravdu byl spíš pro nákup novejch nízkopodlažních vagónů / souprav.

Proti tomuhle jsem kdysi zaslechl názor, že prý dopravce trvá na podlaze v jedné úrovni kvůli pojízdnému bufetu :-(
Ale tam, kde je klasický jídelňák, si snad na jídlo dojde každý sám...


Ono se i tohle dá řešit... Pokud by ten vagón byl dvoupodlažní, tak se to přímo nabízí. Záchody se umístěj na vnější strany vedle nástupních prostor. Pro přechod mezi nízkopodlažní a středněpodlažní částí by pak mohla být šikmá podlaha místo schůdků. A hnedka projede.

Nebo to může fungovat jako v busech SA - cestující si objedná a stewardka pak objednávky vyzvedne v jídelňáku / bufeťáku / "špajzu" :-) a následně donese na tácu nebo něco na ten způsob.
registrovaný uživatel chio 
26.08.2010 (19:51)  
M_V: tak trebárs nemecká Wikipédia tvrdí, že podľa TSI má byť výška 550 alebo 760 mm, čo sa mi síce nezdá, ale možné to je.
26.08.2010 (19:47)  
to M_V:
Tak minimalne v UK (ale to neni evropa :D ) je nastupiste vyssi. Nevim kolik, ale urcite to par desitek cm bude. A to se nebavim o novych nebo reko stanicich.
registrovaný uživatel M_V 
26.08.2010 (19:23)  
Možná by se třeba dal na způsob vloženého vozu z ešusu udělat i na půl nízkopodlažní vůz, který by sloužil právě pro kočárky, invalidy, či pro přepravu zavazadel, např. jízdních kol
cca 50-55% nízká podlaha a širší dveře v úrovni nástupiště (pro dálkovou dopravu by stačila taková šířka, aby tím projel vozík) a aspoň jedno WC v nízkopodlažní části. Rychlost 160 by určitě nebyla problém a možná by to šlo i na 200. Pak by ČD mohly do IC/EC zařadit něco, co nemá nikdo.
Proti tomuhle jsem kdysi zaslechl názor, že prý dopravce trvá na podlaze v jedné úrovni kvůli pojízdnému bufetu :-(
Ale tam, kde je klasický jídelňák, si snad na jídlo dojde každý sám...
Jen bych k tomu měl dotaz: Výška nástupiště 550 mm je všude po Evropě nebo je někde vyšší?
registrovaný uživatel chio 
26.08.2010 (19:20)  
Miroslav kouba: Ale dá sa to otočiť – v koľkých vozňoch je priestor pre kočík s aspoň trocha použiteľným prístupom (o nízkopodlažnosti to teraz nie je, ale vo väčšine vozňov je aj pri pomoci s nástupom problém kočík umiestniť)? Takýto priestor má väčšina moderných autobusov, deviatkovými Karosami počnúc.
26.08.2010 (18:47)  
Řada větších stanic je vybavena ruční zvedací plošinou, takže lze vozíčkáře dostat i do vozu nevybaveného plošinou (např. do BDbmsee).
Cituji z webu ČD:
Mobilní zvedací plošina
Ani po modernizaci stanic a zvýšení úrovně nástupišť nelze zajistit bezbariérový přístup u vlaků, které nejsou nízkopodlažní nebo nemají vlastní zvedací plošinu. V části stanic je tento problém řešen mobilní zvedací plošinou, která do takových souprav nástup a výstup vozíčkářů umožňuje.

Na http://www.cd.cz/cd-online/stanice.php vyberte jako službu mobilní zvedací plošinu a dejte vyhledat, vyjede seznam stanic s plošinou, resp. přímo: http://www.cd.cz/cd-online/stanice.php?hlsluzba=mp&kraj=&pg=1

Jako konkrétní příklad mne napadá trať 220 Praha - Č.Budějovice, na které jezdí na rychlíkách řazeny vozy BDbmsee (bez plošiny) a kde jsou plošinou vybaveny stanice Praha hln., Praha Vršovice, Benešov, Tábor, Veselí nad Lužnicí a České Budějovice. Z rychlíkových stanic chybí tedy jen Olbramovice a Soběslav.
registrovaný uživatel M 
26.08.2010 (18:14)  
Sim - tak porad jsou vlaky parents friendlier nez autobusy... Jde spis o to, ze nejaky vagony pro prujezd "kocaru" nema nikdo, nejen CD. Mozna je to spatne, nevim.
Vim jen to, ze kdyby se melo vyhovet kazde potencionalni minorite, tak ma vlak 25 vagonu a normalni mista v nem nebudou
registrovaný uživatel Busman 
26.08.2010 (17:43)  
Myslím, až to příjde, tak to se ženou taky zvládneme. Holt je na to třeba myslet již při koupi kočárku a na cestu se vybavit pevnými nervy. Ale musíte vzít v potaz, že na tomto serveru se nevyskytuje referenční skupina obyvatelstva. My tady jezdit vlakem umíme! Ale ostatní se na to můžou leda tak vys.at. Však také mimin ve veřejné dopravě rapidně ubylo. Kolegové v práci to furt do mě hustí, že až se to jednou narodí, tak ještě já jako zapřísáhlý odpůrce automobilismu, budu narychlo, na poslední chvíli nějaký gumokol kupovat. A za pár let ještě větší, aby se do něj vešly krámy i pro druhé dítě. Když vidím, kolik toho tahají, co vše je dneska "nezbytné", tak se mi jenom protáčejí panenky. My si vystačili s dudlíkem. Tak nezbývá než doufat, že naše děti zdědí šotoušské geny a budou při cestování spolupracovat...:-))
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko