..: V zemi plné vřesu a ovcí - 1. část :..

Noční vlak odstavený ve stanici Fort William, foto: Matouš Vinš Po dvou hodinách letu se 11. července 2011 v 19.50 podvozky našeho letadla konečně dotýkají země. Právě jsme přistáli v hlavním městě Skotska. O několik okamžiků později nám již letuška oznamuje, že do příletové haly budeme odvezeni letištními autobusy, a děkuje nám, že jsme využili služeb letecké společnosti Jet2.com. Do Edinburgu ani jiná společnost z Prahy nelétá. Při výstupu z letadla mne překvapuje, že je ve Skotsku tepleji než v Čechách. Že bychom na ostrovní království skutečně vozili lepší počasí? Již při návštěvě oblasti Midlands před dvěma roky jsem na obloze nespatřil téměř jediný mrak a teplota byla výrazně vyšší než v domovině.

Forth bridge - Edinburgh, foto: George Gastin/Wikipedia Po vyzvednutí zavazadel hledáme před letištní halou stanoviště autobusu, který by nás měl odvézt do města Inverness. Po příjezdu autobusu a pokusu o nástup nás ovšem čeká nemilé překvapení. Jízdenky je třeba zakoupit předem přes internet. V ČR bych se asi připravoval na noc strávenou na letišti, či v nějakém hostelu, ve Skotsku však tento nedostatek nepředstavuje závažnější problém. Řidič autobusu volá na dispečink a po čtvrthodině vyřizování mi přichází SMS s jízdenkou. Příměstský autobus nás veze ke stanovišti autobusů Megabus, které se nachází na jednom z parkovišť typu Park&Ride (P+R) a odkud již budeme pokračovat až do cíle. Cestou přejíždíme zátoku po mostě Forth Road Bridge, který vede souběžně s úchvatným železničním mostem Forth Railway Bridge. Tento most, dlouhý 2,5 kilometru, byl jako první ve Velké Británii postaven z ocelových nosníků. Otevřen byl v roce 1890 a jezdí po něm vlaky ve směru Perth a Aberdeen.

Den 1. - Inverness

Inverness, foto: Matouš Vinš Necelou hodinu po půlnoci dorážíme do spícího města, jehož středem protéká řeka Ness. Na ulici se pohybuje jen několik opilců a nad hlavami nám neúnavně křičí racci. Po hodině bloumání městem a neúspěšném hledání mapy zastavujeme jednoho z potácejích se mužů a ptáme se, zda-li neví, kudy se dostaneme ke kempu. Gentleman nám kupodivu velmi ochotně radí cestu, a tak kolem druhé hodiny vcházíme do brány kempu. Recepce je pochopitelně prázdná, a tak stavíme stan s tím, že zaplatíme ráno. 

Trochu jsem se bál, že s pozdním placením bude problém. Zapomněl jsem ale, že nejsme v ČR. Usměvavý pán na recepci nám naopak dává jednu noc zdarma (ceny kempů se ve Skotsku pohybují okolo 8 liber/osoba/noc, což je v přepočtu cca 220 korun), a my tedy zůstáváme v Inverness celý den, i když původně jsme zde plánovali pouze přespat. Musíme ve městě koupit bombu, kterou nám v Praze na letišti zabavili (samozřejmě tu na plynový vařič), a poté se jdeme podívat do přístavu a na pobřeží. Po cestě potkáváme obrovské křoví se spoustou krásných malin (proč jen je ti Skoti nesbírají?), a tak se cesta do přístavu na chvíli odkládá…

Jednotka 158711 přejíždí most přes Kaledonský kanál, foto: Matouš Vinš Podél pobřeží přicházíme k železniční trati z Inverness do Kyle of Lochalsh a Wick. Překvapuje mě, že množství křovisek okolo kolejí je stejné jako na síti SŽDC, ne-li větší. Pomalu tak umírá naděje, že vyfotím alespoň jednu zajímavou fotografii pro galerii ŽelPage. Po dalších sto metrech chůze však nacházím něco, o čem se bude rozhodně dobře psát. Železniční trať zde překonává Kaledonský plavební kanál (video), a to dosti netradičním způsobem. Z důvodu malého výškového rozdílu mezi vodou a železnicí nebylo možné postavit klasický most - lodě by pod ním neměly šanci proplout. Most je proto umístěn na otočném zařízení, které známe například z lokomotivních dep. Pokud nastane potřeba proplutí lodi, most se otočí do polohy vodorovné s kanálem, a plavidlu tak již nic nebrání v cestě. Zařízení je obsluhováno zaměstnancem drah, který zároveň kontroluje volnost traťového úseku. Vlaky přes most mohou přejíždět maximální rychlostí 10 mil za hodinu (16 km/h).

Společně s otcem jsme si usmysleli, že chceme vidět průjezd lodě a otáčení mostu. Zamířili jsme proto do budovy u vjezdu do kanálu, kde nám ale dozorce provozu sděluje, že lodě jezdí pouze podle potřeby a obsluha kanálu se o průjezdu dozví většinou půl hodiny předem. Čekám tedy alespoň na průjezd jednoho páru vlaků, abych je mohl řádně zdokumentovat. Chvílemi pátrám zrakem po moři, jestli se neblíží nějaká loď, která by kanálem mohla proplouvat. Přibližně po hodině čekání do zálivu skutečně vplouvá loď, zatím však zdaleka není jisté, jestli vpluje do kanálu, či bude pokračovat dále po moři. Po chvíli napětí však začíná mířit přímo k prvním zdymadlům. Přesunujeme se tedy zpět k mostu, kde nás zaměstnanec, obsluhující zdymadla, informuje, že most bude otočen až po průjezdu vlaku, který by měl jet asi za dvacet minut. 

Most, foto: Matouš VinšVlak na mostě, foto: Matouš VinšDrážní zaměstnanec, foto: Matouš VinšMost se otáčí, foto: Matouš VinšProjíždí loď, foto: Matouš VinšMost se zavřel, napouští se plavební komora, foto: Matouš Vinš

Projíždí vlak a drážní zaměstanec vychází ze svého "domečku", aby otočil most. Proplouvá překvapivě malá loďka a most se za ní pomalu zavírá. Sledujeme ještě napouštění plavební komory, a poté pokračujeme podél kanálu směrem zpátky k našemu kempu. Míjíme přístav pro jachty, silniční most fungující na stejném principu jako ten železniční a další skupinu zdymadel. Kolem šesté hodiny přicházíme do kempu a hned po večeři zalézáme do stanu, abychom stihli dospat náročnou předešlou noc.

Den 2. - Great glen way

Great glen way, foto: Matouš Vinš Je deset hodin dopoledne a my cpeme do batohů jednotlivé části stanu. Po několika minutách se nám daří dopnout všechny zipy a přezky, a tak můžeme vyrazit na přibližně 35 kilometrů dlouhou cestu k Loch Ness. Opouštíme Inverness a stoupáme po strmé stezce téměř k hřebenu jednoho z kopců. Na obloze se nachází jen několik bílých mráčků a teplota stále stoupá. Asi po hodině cesty se stezka narovnává a my přicházíme k malému ledovcovému jezírku. Usedáme ke krátkému odpočinku a smáčíme zpocený obličej a suché rty v průzračně čisté studánce.

Přibližně dvě hodiny pokračujeme lesem, kde je příjemný chládek a kromě komárů se tu vyskytují i zralé borůvky v množství větším než malém. Potkáváme cyklistu s kolem bez řetězu a první ovce. Po skromném obědě, složeného ze sušeného masa, chleba a několika sušenek, opouštíme stinný les a pokračujeme po "klasické" skotské planině, kde roste jen tráva, vřes a občas nějaké křoví. Část cesty, bohužel, vede po asfaltovém povrchu, na nějž mé klouby nereagují zrovna příjemně. Jsem fascinován skotským způsobem výstavby regionálních silniček - jsou stavěny na šířku jednoho automobilu a jen přibližně každých 50 metrů se silnice rozšiřuje, aby se auta mohla vyhnout. Skoro si říkám, jestli by nebylo jednodušší postavit obousměrnou silnici v celé délce.

Po páté hodině odpolední se pod námi konečně leskne hladina Loch Ness. Chvíli odpočíváme na lavičce s výhledem do údolí a hned vedle nás objevujeme obrovský smrkový hřib. Naše česká houbařská vášeň nám nedovoluje nechat jej na místě, navíc nám dává záruku, že v instatní polévce budeme mít alespoň kus přírodní suroviny.

Můj spolucestující, foto: Matouš Vinš

Stezka velmi prudce klesá a my opatrně sestupujeme dolů do údolí. K našemu velkému zklamání nás od vesnice dělí ještě několik kilometrů, které navíc musíme jít podél velmi rušné silnice. Nohy už téměř odmítají spolupracovat a nápad pokračovat druhý den po Great glen way velmi rychle pouštíme z hlavy. Asi v devět hodin večer konečně přicházíme do kempu na farmě za vesnicí Drumnadrochit. Z recepce kouká jen nějaký kůň, takže platit asi opět budeme až ráno. Velmi rychle sundaváme batohy, stavíme stan, vaříme zmiňovanou polévku s půlkou hřibu, a naprosto vyčerpáni usínáme.

Den 3. - Drumnadrochit

Kamený most - Drumnadrochit, foto: Matouš Vinš Nemáme sílu na nějaké dlouhé pochody, a proto se jdeme podívat k přibližně 2 míle vzdálenému vodopádu Divach. Ještě před opuštěním vesnice objevujeme veliké množství krásných malin, které nás notnou chvíli zdrží. Po malé silničce poté stoupáme podél potoka k vodopádu. Z informační tabule se dozvídáme, že vodopád byl před "objevením" jezerní příšery z Loch Ness hlavní místní turistickou atrakcí. Chvíli sledujeme vodu padající dolů, posloucháme její šumění, a poté se vracíme zpět do vesnice. Cestou ještě zastavujeme u potoka na krátký oběd, který se skládá z čedaru, vekovitého chleba a místního vynikajícího mléka. Ve vesnici se pak ještě znovu zastavujeme u malin.

Drumnadrochit, foto: Matouš VinšDivach Falls, foto: Matouš VinšUrquhart Castle, foto: Matouš Vinš

V informačním středisku si zjišťujeme autobusové spoje pro naše další putování a vracíme se do kempu k odpolednímu odpočinku. Kolem půl páté se vydáváme k blízkému Urquhart Castle. Na místo přicházíme asi deset minut po páté a čeká nás velké zklamání. Hrad se zavírá v pět a vstup (na zříceninu!) navíc stejně stojí 7 liber/osoba (přibližně 200 korun). Vracíme se do stanu, plánujeme náplň následujících dnů a zalézáme do spacáků, abychom ráno byli schopni včas vstát.

Den 4. - Na ostrov

Pohled ze Skye Bridge, foceno z okna autobusu, foto: Matouš Vinš V 9.20 místního času nastupujeme do autobusu a za dvě jízdenky do Portree platíme téměř 70 £ (přibližně 1 980 korun). Cestou míjíme soustavu přehrad v hlubokých roklích a sledujeme prudké potoky, tekoucí z kopců. Po několika hodinách únavné cesty konečně vidíme moře - nacházíme se v městečku Kyle of Lochalsh. Zde si řidič dává krátkou pauzu, a poté již přejíždíme Skye Bridge. Z velkého ostrova na malý ostrov. Pokračujeme ještě přibližně hodinu a přijíždíme do Portree, malého přístavního města. Zde náš autobus končí. Vydáváme se na asi dvoukilometrovou cestu ke kempu. Majitel nás vítá s úsměvem na tváři, zaplatit prý máme až ráno. Po úspěšném vztyčení stanu se jdeme podívat do města a pak i na útes čnící nad zátokou.

Portree, foto: Matouš VinšPortree, foto: Matouš VinšNa útesu, Portree, foto: Matouš VinšPobřeží v Portree, ostrov Skye, foto: Matouš VinšPoblíž Portree, foto: Matouš Vinš

Den 5. - Okolo Skye

Několik z mnoha ostrůvků okolo Skye, foto: Matouš Vinš Dnes máme v plánu navštívit více zajímavostí tohoto krásného ostrova, a proto si kupujeme dvě celodenní jízdenky na autobus. Naší první zastávkou jsou vodopády Lealn Falls. Voda zde padá do hluboké průrvy, aby asi po sto metrech dosáhla pobřeží. Necelou hodinu se procházíme po útesech. Ze všech míst máme výhled na silnici, žádný autobus však nevidíme. Až v tu chvíli si uvědomuji, že jsem četl jízdní řád pro všední dny a zapomněl jsem, že dnes je neděle. Budeme tedy stopovat. Hned na parkovišti u vodopádů máme však štěstí, potkáváme zde německý pár, který nás ochotně bere s sebou. Mají stejný plán jako my, a tak po chvíli zastavujeme u dalšího vodopádu - Kilt Rock Falls. Potok zde končí na okraji skály, ale hladina moře se nachází asi o třicet metrů níže. Na fotografiích bohužel výška vodopádu nevynikne, neboť dolů sejít nemůžeme. Navíc zde ukrutně štípou komáři. Milerádi proto po chvilce opět nastupujeme k Němcům a pokračujeme v cestě podél pobřeží. Cestou se dozvídáme, že náš řidič je profesionální grafik a fotograf, později se řeč stáčí na dobu, kdy jsme my i NDR byli (i když nepřímo) pod nadvládou SSSR.

Naší další zastávkou je zřícenina hradu Duntulm. Torza zdí jsou sice oplocena, ale stejně všichni lezou dovnitř. Překračujeme tedy plot a prolézáme zříceninu. Kocháme se výhledem na moře a malé ostrůvky v něm, a při tom nasáváme zdejší velmi specifickou a krásnou atmosféru. Asi po hodině pokračujeme dál. Cílem by měl být Dunvegan Castle. Náhle vidíme, jak před námi po silnici pochodují zdejší "horské krávy". Nemůžeme odolat a zastavujeme, abychom mohli vyfotit pár snímků.

Na začátku vesnice Dunvegan objevujeme zříceninu kostela a starý hřbitov, kde se chvíli zdržujeme. Místo na nás dýchá přímo magickou atmosférou. Procházíme mezi náhrobky a přemýšlíme o osudech jednotlivých lidí, a také o významu některých keltských symbolů. Hrad pak, bohužel, vidíme pouze na plakátě v pokladně - opět nám zavřeli přímo před nosem (a vstup stojí 9 liber/osoba). Němci jsou ale tvrdohlaví, takže objíždíme celou dlouhou zátoku, abychom mohli hrad vidět naživo alespoň z dálky.

The Old Man of Storr, ostrov Skye, foto: Matouš VinšDuntulm, foto: Matouš VinšPoblíž Duntulm, foto: Matouš VinšHighlands cows, foto: Matouš VinšHighlands cows, foto: Matouš VinšHighlands cows, foto: Matouš VinšTorzo kostela v Dunvegan, foto: Matouš VinšHřbitov v Dunvegan, foto: Matouš VinšHřbitov v Dunvegan, foto: Matouš VinšNoční bouře na Skye, foto: Matouš Vinš

Majitelé našeho "taxíku" se rozhodli, že taktéž přespí v kempu v Portree, a tak se středem ostrova vracíme zpět. "Uprostřed ničeho", jak trefně poznamenal fotograf Joe, stavíme na piknik. Okolo nás se skutečně rozprostírají jen zelenohnědé pastviny, ani ovce nejsou vidět. Vzájemně ochutnáváme naše zásoby skotských sýrů, abychom pak najedení mohli dojet až do cíle. Večer se ještě jdeme (teď už každý zvlášť) projít do přístavu a poté, plni zážitků, za neustálého bušení dešťových kapek do stanu a skučení vichřice, usínáme. Můžeme být velmi rádi, že za celý den přitom téměř nezapršelo. 

Pár slov na závěr prvního dílu

Gratuluji všem, kterým se povedlo dočíst až sem. Omlouvám se, že téma železnice bylo v tomto článku zastoupeno v malé míře, v dalším díle by to mělo být lepší. Dočtete se například, jak se cestuje vlakem mezi dvěma největšími městy Skotska. Psát budu o dalším velmi známém jezeře - Loch Lomond, a také o skotském hlavním městě - Edinburgu.

Pokud máte jakékoliv dotazy k cestování po skotských "highlands", nebojte se napsat. Pokud to bude v mých silách, rád vám odpovím.


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 28.12.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Spojené království


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel dsPIC 
28.12.2011 (21:01)  
Pěkné. Akorát jedna věc mi tu chybí (jestli jsem to přehlédl, tak se omlouvám). Dozvěděl jsem se přesný čas přistání, ale nikde nemohu najít datum. Docela by mě to ve vztahu k tomu, co vidím na fotkách, zajímalo.
28.12.2011 (21:01)  
Rád bych pochválil velice pěkný i povedený cestopis! Super fotky - zajímalo by mě, kolik práce bylo s jejich výběrem (počet vyfocených vs. kolik se jich tu objeví?)... Zajímalo by mě, zda se tu během dalšího pokračování objeví i zdroje, ze kterých jste při přípravě cesty vycházeli?

Kraj určitě nádherný a má hodně co dát (zvlášť těm, co ocení v článku popisované krajinné / atmosférické vjemy) ... už delší dobu uvažuji o tom se v ona místa vypravit. Ale je to těžké - jen samotná Evropa nabízí tolik nádherných míst k návštěvě ... snad to do 5 let vyjde :o) ?

Ohledem toho, zda sem cestopis patří či nikoliv. Nijak bych jej neodsuzoval ... zvlášť když v dalším pokračování jsou železniční zážitky přislíbené ;-) . Myslím, že své místo by mít mohl ... zvlášť pokud autor má k železnici vztah a je nedílnou součástí uskutečněné cesty.

Jak tu už v diskuzi zaznělo, určitě na tyto typy článků je už "zažitý" portál http://www.vlaky.net ... Jednak je to o technickém řešení, které je pro psaní cestopisů výrazně vhodnější (např. obrazová příloha řešená formou samostatné fotogalerie, možnost do diskuzí k cestopisům lze přispívat s obrázky)... Ovšem co je snad i důležitější: to je komunita lidí, co má o takovýto typ článků zájem...

UPDATE: Přidávám se k dsPIC - zrovna datumy mi taky hodně chybí! Když se píše pro vlaky.net, vyplňují se "povinně", takže tam aspoň není šance na ně zapomenout:)).
28.12.2011 (20:55)  
Luxian ....jeví :-)
registrovaný uživatel Luxian  mail  
28.12.2011 (19:05)  
-> Franta Plášek: možná, že v tamních reportážích se mix železnice a ostatního lépe "promíchán

To je přesně to, na co tu narážím. Když cestovatelský článek na webu o železnici, tak hlavně o cestování po železnici. Jistě, nemusí to být jen o tom, ale mělo by to být jeho hlavní náplň. Nejeví se vám to logické? Mně docela ano. Jinak se pak tahle stránka nemusí jmenovat želpage, ale třeba všechnomožnýpage.

Ale jinak nemám nic proti, aby se tu nějaká cestovatelská rubrika zavedla, ale do té doby tu budou takovéhle články řekl bych trochu zavádějící.
28.12.2011 (18:05)  
Hezký, těším se na pokračování...

AD Luxian ...a proč by tu nemohly být i takové reportáže? Viz spřátelený server www.vlaky.net ...pravda, možná, že v tamních reportážích se mix železnice a ostatního lépe "promíchán, případně protřepán" - když už je tohle o UK - ale co by jsi pak říkal na reportáže kde v některých částech je železnice také pomálu, ale např. MHD se to tam jen "hemží"??? :-))))
28.12.2011 (16:59)  
Pekny report, ja som bol v skotsku v roku 2008 autom, viac menej sme boli na rovnakych miestach, zial cestovat po ostrovoch inac ako vlastnou dopravou je o hubu. Zaujimalo by ma, preco ste nesli z Edinburgu do Inverness vlakom, to spojenie je celkom slusne a trat patri k tomu najlepsiemu v UK (aj ked osobne som v skotsku isiel vlakom len zo Stranraeru do Glasgova, na ostrovne pomery krasna trat a potom caledonian sleeperom do Londyna)
28.12.2011 (16:22)  
Kofi: Stonehenge jsme videli z hlavni silnice A344, dokonce bylo mozno i nekde na sjezdu zaparkovat a vratit se podivat primo pres plot, zadna divocina s krajnici, byla tam i pesinka. Samotny kruh jsme videli tak cca z 100m, jak vidno zde: http://g.co/maps/jqfvq . A ze by TYHLE kameny lide poodnaseli, to asi ne ;)
registrovaný uživatel Mr.Kofi  mail  
28.12.2011 (15:56)  
Moc hezký článek.. Mrzí mě, že když jsem žil v Anglii, tak jsem si neudělal čas na výlet do Skotska, musí to být opravdu nádherná země soudě i dle Vašich krásných fotografií..
Ty uzké silničky, to není doména jen Skotska, když jsem jezdil s dodávkou (neboli vanem) po Anglii (hrabství Bucks, Beds, Herts, Cambridge a Essex), tak většina country roads byla tak akorát široká pro mou dodávku (MB Sprinter) :D Někdy to byl opravdu adrenalin, vyhnout se protijedoucímu autu.
Co se týká těch památek, velmi mě zklamalo Stonehenge. Zarazila mě výše vstupného (pokud si pamatuju, bylo ?6.80) a i to, že přímo ke kamenům se nesmí. Na druhou stranu to chápu, lidi by to asi brzy rozebrali.
Staré keltské hřbitovy jsou úžasné, to tajemno, ta zvláštní atmosféra byla cítit na každém kroku. Taky jsem zažil pár strašidelných příběhů při cestách po Anglii ;-)
Jinak pokud se někdo chystá do Anglie, vřele doporučím návštěvu parku Dartmoor blízko města Plymouth, opravdu krásná a drsná krajina!

Takže na závěr nezbývá poděkovat za krásný článek a nádherné fotky. A že tady není příliš železniční tématiky? To vůbec nevadí, věřte mi, UK je tak krásná země, že by byl hřích se nepodělit se všemi (nejen železničními) zážitky..
registrovaný uživatel rpet  mail  
28.12.2011 (13:28)  
...V 9.20 místního času nastupujeme do autobusu a za dvě jízdenky do Portree platíme téměř 70 ? (přibližně 1 980 korun)...

matousi, proboha! kde jste nechali rozum? > http://img214.imageshack.us/img214/7331/screenshot2ky.png > par dni predem to muselo byt o tretinu levnejsi. cena na screenu je na dnesni vecer, takze max mozna...

Po příjezdu autobusu a pokusu o nástup nás ovšem čeká nemilé překvapení. Jízdenky je třeba zakoupit předem přes internet.

ani toto se mi nejak nezda. na vsech letistich v uk odbavujou normalne ridici za full fare. lidi nakupujou pres net ciste z pragmatickych duvodu - dva tydny predem je cena klidne i o 80% nizsi. ze by ale na edingburg airport platil nakup jen pres net?? s cim jste to jeli??

...Po cestě potkáváme obrovské křoví se spoustou krásných malin (proč jen je ti Skoti nesbírají?)

opet pragmaticka odpoved: protoze si je koupi v ASDA za ?1.50. je to paradox: fitness je pro brity druhym domovem, na chodniku te co minutu predhoni bezici starec, pripadne bezici mimino. ale jit sbirat maliny?? to fakt jako ne...

Při výstupu z letadla mne překvapuje, že je ve Skotsku tepleji než v Čechách. Že bychom na ostrovní království skutečně vozili lepší počasí?

nene,matousi, tvoje malickost v tom fakt nejede :) ale zeptal bych se golfskyho proudu...

Na začátku vesnice Dunvegan objevujeme zříceninu kostela a starý hřbitov, kde se chvíli zdržujeme. Místo na nás dýchá přímo magickou atmosférou.

dalsi mistni specialitka... v cr rodiny hroby svych zemrelych opecovavaji primo z zeleznou pravidelnosti, v uk neni problem videt hrbitov spolovinou vyvracenych nahrobnich kamenu... a je pravda, ze to ma fakt atmosferu. zvlastni...

Můžeme být velmi rádi, že za celý den přitom téměř nezapršelo.

to tedy budte - uz od rijna nam zdejsi meteorologicke autority drtili hlavy s tim, ze letosni zima bude nejtvrdsi za poslednich 50 let. zaplat panbuh jim to tedy vubec neklaplo (zatim...), u nas na jihu panuje regulerni jaro...

jinak hezkej trip...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
28.12.2011 (13:15)  
Tak článek je to zajímavý, ale mám pocit, že dobrý spíš na nějaký cestovatelský portál, ne na Želpage, protože povídání o železnici je v něm (i přes autorovu omluvu) opravdu pomálu a to je to hlavní, co čitatele těchto stránek zajímá.
Ale jinak musím pochválit kvalitu fotografií.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko