Děčín - Od května roku 2004 přestalo v Děčínském uzlu zabezpečovat dopravu elektrodynamické zabezpečovací zařízení typu Siemens Halske, které bylo typovou nádstavbou elektrodynamického zařízení stejného označení v Přerově. Nahradilo ho elektronické zabezpečovací zařízení ESA 11, resp. ESA 22 a v úseku Děčín hl.n. až Děčín st.hranice byly uloženy optické kabely pro dálkové řízení drážní dopravy, dle GTN.
V souvislosti se zrušením elektrodynamiky v Děčínském uzlu se začalo uvažovat o zřízení menšího želelezničního muzea zabezpečovacího zařízení v Děčíně na stavědle 15 "sever".
A již letos v zimním období nabrala tato myšlenka konkrétní představy. Týkaly se především přestěhování některých exponátů z Muzea zabezpečovací a sdělovací techniky v Hradci Králové a uvedení stavědla do stavu, odpovídajícímu zhruba roku 1970 a samozřejmě také potřebná rekonstrukce schodiště a místností pro budoucí návštěvníky. Tématické zaměření tohoto muzea je vývoj železničního uzlu Děčín a elektrodynamického zabezpečovacího zařízení.
Po modernizaci železničního uzlu Děčín zůstalo tohle stavědlo na severním zhlaví jediným stavědlem s původním zařízením, kterých je na území ČR pouze několik. Stavební a technická čistota objektu i zařízení iniciovala k jeho zachování a k využití pro demonstraci rozvoje železničního uzlu Děčín, historických památek na železničářský život a k seznámení s vývojem nejdokonalejšího zabezpečovacího zařízení epochy pevné páky, kterou u ČSD překonala aktivace prvního zařízení volné páky v žst. Chrást u Chrudimi (1950, firma L. M. Ericsson). Tato epocha u ČD vrcholí od roku 1996 elektronickými stavědly (panel).
Návštěvník zde dostane jedinečnou příležitost doplnit si své znalosti z návštěvy nedalekého městského muzea a na dvoj a trojrozměrných exponátech si přiblížit vývoj techniky provozované ve 20.století od amerického kontinentu až po Dálný východ a dokonce si obsluhu takových to přístrojů vyzkoušet! Taková expozice v Evropě neexistuje!
V muzejní expozici st.15 Sever nalezneme především následující exponáty. Při vstupu je to bývalá akumulátorovna (přízemí), dále primární a sekundární zdroje elektrické energie, místnost rozvaděče, dílnu údržby, na schodišti do prvního patra jsou na stěnách vyvěšeny obrazy známých železničních osobností jako je např. Jan Perner. V prvním poschodí máme možnost spatřit např. meziválečnou telefonní ústřednu, sdělovací zařízení a rozvaděče stejnosměrného proudu, kterým je napájeno elektrodynamické ZZ a dále možnost na vlastní oči vidět rozdíl mezi elektromechanickým a elektrodynamickým ZZ a unikátní fotografie z historie děčínského železničního uzlu i tohoto stavědla, které jinde nenajdete. Na stěnách u schodiště do druhého patra jsou pro změnu obrazy zobrazující proměny Děčínského hlavního nádraží a železniční trati Děčín - Praha. V druhém poschodí je již řídící panel samotného elektrodynamického ZZ a dále ukázky dobových uniforem zaměstnanců dráhy, opět nějaké dobové fotografie a jelikož je st.15 sever koncipováno i jako protiletecký kryt, tak zde bude moci návštěvník spatřit i věci jako jsou masky, přilby a další vojenské kompozity.
Muzejní expozice v Děčíně na st.15 sever měla být původně otevřena již 20.září, ale původní termín byl odložen přibližně o měsíc.
Bližší informace naleznete na stránkách společnosti Signalmont Hradec Králové. Své dotazy můžete posílat také na lukefcporto@seznam.cz.
ad děčín: snad to vyjde, jinde se krásné litinové stojany házely z oken dolů a do šrotu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.