..: Úvaha o nové železniční trati na Letiště Vodochody :..

Návrh trati do kbelského průmyslového regionu, foto: KrebsikKralupy nad Vltavou — Nárůst silniční dopravy, omezená kapacita komunikací, zvýšená hlučnost, prašnost, možnost střetu s chodci… To jsou jen některé strasti dnešní doby, které vládne silniční doprava. Je tomu tak i v oblasti Kralup nad Vltavou, především v oblasti ulic v blízkosti Mostu T. G. Masaryka, sloužícího jak místní, tak i tranzitní dopravě v roli vnějšího obchvatu Prahy. Jako řešení této situace je navržena výstavba silničního okruhu samotných Kralup s novými mosty přes Vltavu a Turský potok. Toto kapacitní navýšení silniční sítě však pojme spíše tranzitní část dopravy, a tak je v reakci na původní záměr uvažováno i s novým městským průtahem. Řešení se tak ubírá konvenční cestou: nabídnout motoristům nové kapacity komunikací a formou obchvatů ulevit obyvatelům podél přetížených ulic. V současné době však chybí posouzení možných alternativ a efektivnějších kroků v organizaci osobní dopravy v návaznosti na plány rozvoje letiště ve Vodochodech. Proč tedy nezvážit a případně nevyužít spojení s železnicí?

Jak již bylo zmíněno, finanční skupina Penta chystá další rozvoj mezinárodního letiště ve Vodochodech (LKVO), přičemž případná přeprava cestujících k jeho terminálu opět počítá výhradně se silniční dopravou. To ovšem může znamenat značný nárůst provozu — zejména na silnici č. 608 až o několik tisíc automobilů denně. Ideální sjezd z dálnice D8 přímo k letišti je zatím jen neurčitým plánem na papíru a pokud by k výstavbě došlo, finanční otázku by musel s největší pravděpodobností řešit stát. Kupodivu však neexistuje ani náznak alternativního řešení a lze se domnívat, že pouze výstavba nové silniční infrastruktury bez nabídnutí jiných možností jen přitáhne další silniční provoz a v dlouhodobějším horizontu tedy aktuální potíže regionu vůbec nevyřeší.

Inspirace se přitom nabízí poměrně nedaleko: probíhající příprava realizace rychlodráhy Praha - Kladno, jejíž základním konceptem je železniční spojení z mezinárodního letiště Ruzyně na Masarykovo nádraží v centru metropole. Podobný krok již zvažují i v Ostravě — ve formě napojení letiště Leoše Janáčka na trať 270. Železniční spojení z mezinárodního letiště není ve světě nijak neobvyklé: jako druh hromadné dopravy je železnice už z principu vhodnější pro přepravu většího počtu osob než doprava individuální. Vzhledem k frekvenci cestujících významně přispívá k zklidnění automobilového provozu a nabízí mu dostupnou a rychlou alternativu.

Vraťme se zpět na sever od Prahy, kde se v souvislosti se záměrem vybudovat mezinárodní letiště ve Vodochodech přímo nabízí koncepční řešení dopravní situace celého regionu podél zmiňovaných komunikací — varianta výstavby železniční tratě s využitím tělesa podnikové vlečky, spojující Kralupy nad Vltavou, mezinárodní letiště Vodochody a Prahu.

EasyJet,PRG, foto: Josef PetrákPrimárním smyslem nové tratě by byla rychlá a cenově přijatelná doprava cestujících z letiště do Prahy a dalších spádových aglomerací. Nabízí se otázka, zda bude železnice vůči automobilu nebo taxislužbě konkurenceschopná. Dle oficiálních vyjádření v médiích by letiště měli využívat zejména nízkonákladoví dopravci Ryanair, EasyJet, Wizz Air atd., což poskytuje indicii, která cílová skupina cestujících by tvořila většinu klientů letiště i jejich preferenci ohledně dopravy. Jízdní doba osobního vlaku v úseku Praha-Čakovice - Praha hlavní nádraží činí dle jízdního řádu 21 minut; cesta z letiště do centra Prahy by tedy neměla trvat déle než půl hodiny, což je v denní dopravní špičce v metropoli bezkonkurenční čas. Sekundárním smyslem dráhy je dopravní obslužnost regionu. V bízkosti uvažované trasy se již nyní nacházejí čtyři větší průmyslové zóny, do nichž denně dojíždí několik tisíc zaměstanců. Vlaková stanice Vodochody by však sloužila zároveň pro nedaleké pětitisícové město Odolena Voda.

Trať a provoz

Po stavební stránce lze projekt tratě rozdělit na tři části:

  • první vede po trati 092 ze stanice Kralupy nad Vltavou až k úvrati na podnikovou vlečku firmy AERO Vodochody. Tato část se jeví nejméně problematická; dojít by muselo jen k odstranění úvrati na podnikovou vlečku. Délka této části je zhruba 5 kilometrů,
  • jako druhý úsek lze uvažovat těleso vlečky a eventuálně překladiště v areálu. Tato část však předpokládá výkup tratě i s přilehlými pozemky. Jednání by se však omezovala na jediného vlastníka a byla by nutná kompletní rekonstrukce svršku i spodku, přičemž délka je obdobná jako v prvním případě,
  • třetí část je nejproblematičtější — jednalo by se o výkup pozemků několika subjektů, a zároveň z hlediska nákladů o výstavbu nové tratě, jejíž součástí by byl i nový železniční most přes dálnici D8. Tato část je dlouhá 12 km.

Ačkoliv by se jednalo o jednokolejnou neelektrifikovanou trať, bylo by vhodné, aby projekt počítal s případnou budoucí elektrifikací (možný nárůst počtu cestujících s dalším rozvojem letiště, průmyslových zón či bytové výstavby v oblasti). Za okrajovou zmínku v této souvislosti stojí fakt, že úsek tratě 092 mezi stanicí Kralupy nad Vltavou a výhybnou Chvatěruby je již elektrifikován.

Vycházíme-li ze současné nabídky vozového parku Českých drah, jako ideální vozidla na této trati se jeví motorové jednotky řad 811, 814, 854, či později elektrické jednotky 471.

Stanice a zastávky

Navržené zastávky lze rozdělit do do třech významových kategorií:

  • zastávka Zlončice by sloužila zejména pro místní obyvatele,
  • zastávka, případně železniční stanice Letiště Vodochody, by hrála zásadní roli pro dopravu cestujících a obyvatel města do metropole, přičemž by se dalo uvažovat i o případné kyvadlové autobusové dopravě mezi zastávkou Odolena Voda, jak pro zaměstnance z Kralup do místních podniků, tak i pro místní obyvatele,
  • zastávka Panenské Břežany, mající střední význam, by sloužila především pro dopravu místních obyvatel a zaměstnanců do průmyslové zóny,
  • zastávka Sedlec by v současnosti měla menší význam, který se v budoucnu může za předpokladu rozvoje zdejší průmyslové zóny zvýšit,
  • zastávka Březiněves by v současné době měla stejný význam, jelikož pro obyvatele této městské části nepředstavuje železnice větší konkurenci vůči automobilu, vzhledem k blízkosti centra Prahy.

Je jasné, že zdaleka ne všechny navržené body jsou ekonomicky ospravedlnitelné, nicméně i tyto zastávky jsou nabídnuty k diskusi, protože by mohly přispět k vytvoření nové dopravní páteře regionu, jež by, zejména v dopravních špičkách, značně ulehčila silnicím místním. Samotné vybudování, byť i jen části, tratě by si vyžádalo nemalé změny tras a jízdních řádů ostatních prostředků veřejné dopravy, zejména příměstských autobusových linek

Podotýkám, že jde pouze o moji úvahu, proto prosím berte uvedené údaje s nadhledem. Jediným jistým oficiálním zdrojem, je studie EIA Letiště Vodochody, ve které se počítá s vlečkou pouze pro dopravu leteckého paliva. I přes odpor okolních obcí a občanských sdružení se domnívám, že by bylo vhodné uvažovat i s možností, že dojde ke schválení projektu rozvoje letiště. V této souvislosti by pochopitelně bylo vhodné mít již připravený projekt pro snížení negativních vlivů návazné silniční dopravy — v tomto případě alespoň ve formě nabídnutí alternativy, a zároveň využítí příležitosti ke zlepšení dopravní obslužnosti celého regionu.

Zdroje:


Krebsik Poslat mail autorovi | 25.8.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.08.2009 (14:27)  
Martin Krebs - kdyz napisu clanek o stavbe VRT Okrisky-Jindrichuv Hradec, tak to bude jen o neco malo vic sci-fi nez tohle...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
26.08.2009 (10:32)  
Vlak může jezdit každých 30 minut, jen nesmí na letišti končit a obsloužit s tím i hustě obydlené čtvrti, kde se ten interval vyplatí.
registrovaný uživatel Pavel480  mail  
26.08.2009 (9:05)  
Autor neřeší křižování s nově budovaným pražským silničním okruhem (jeho severní částí) = další náklady.
Jsem zvědavý, jestli toto přetiskne nějaký větší papírový deník. Je okurková sezóna a novináři od sebe opisují, tak by se to dostalo do celého světa :-)
registrovaný uživatel M 
26.08.2009 (1:17)  
Jako docela dobra pohadka zase jednou mam pocit:-))

Foxx - barcelonu jako dobrej priklad bych mozna ani nedaval - vzdyt tam maji naflakany nejaky tri pasma jen tak, aby to bylo barevnejsi
25.08.2009 (23:45)  
Ad Ážetďák: Má to malý problém - z Vodochod do Kobylis je to 13 km - trošku více.

Osobně si ale myslím, že u tohoto letiště aby ni ten trolejbus neměl smysl. Prostě pár autobusů a nazdar.
25.08.2009 (23:23)  
Můžu vědět přesný zdroj této myšlenky, resp. jejího přesného provedení? "Oficiálně" se totiž momentálně zvažuje varianta jiná, související s novým rychlíkovým vstupem do ŽUP ze severu: Jakési "Y" Praha (Balabenka) - Neratovice / Kralupy s tím, že kralupská větev by možná mohla vytvořit nějaký terminál v blízkosti toho letiště. Jízdní doba do centra = 15 minut nebo méně.
Určitě to ale nepovede do Čakovic (smyslem je právě "narovnat" okliky na stávajících 070 a 091) a taky ne v těsném souběhu s dálnicí (viz územní plán).

Otázkou ale je, jak to nakonec dopadne - ona ta kralupská větev to má poněkud nahnuté, zejména z hlediska priorit. Veškerá dálková doprava by totiž byla vedena trs Neratovice - Mělník - Dolní Beřkovice, a pro samotné Kralupy je regionální doprava dostačující, zejména pokud by při dalším zahusťování intervalu S4 byla část spojů vedena jako Sp. Dalším problémem je kapacita po následném připojení VRT sever do tohoto vstupu. Nicméně možné zásadní zlepšení regionální dopravy (Sp do Kralup tudy, předběžně zvažovány zastávky Líbeznice a Odolena Voda v poloze poblíž letiště) a potažmo také uvolnění kapacity na 091 pro náklady na sever také není úplně slabý argument.

Tohle bych tipoval na jakousi narychlo načmáranou trasu více méně z propagačních důvodů, aby se vůbec "nějak" mohlo o vlaku mluvit, protože byly výtky proti letišti Vodochody (EIA?) a absence kolejového spojení = zvýšení silniční zátěže bylo jedním z argumentů.
25.08.2009 (23:11)  
To Foxx: To je velmi jednoduché. na trase bude jezdit několik základních spojů a ostatní čekat u terminálu. Pokud dojde ke zvýšení zájmu, tak se prostě další trolejbusy přidají, odvezou cestující ,vrátí se zpět a počkají na další špičku. a nasazení řidičů se upraví tak, že ti ,,pendleři" si po hodině vymění místa s těmi čekajícími. Rozhodně to bude lepší, než snažit se nacpat obsah 737 do jednoho regiošuku s tím, že další pojede až za hodinu, protože na Hlavním nádraží není pro nějaký mimořádný spoj díra a na letišti další souprava. To, jak dopadne metro na hlavním, když se do něj sesype obsah té 737 si také dovedu živě představit. Nic jiného tam totiž nejezdí a vláčet se s kufry na tramvaj skoro kilometr také není to pravé ořechové.
25.08.2009 (23:03)  
To Foxx:
Když se jezdí pořád dokolečka, tak nějaké termíny letů moc řešit nemusíš a stačí ti pár trolejbusů, které budou kroužit po trati a u terminálu pár záložních pro momentální nápor. S vlakem se takto zacházet nedá, zejména když bude jezdit po jednokolejce a bude se muset vecpat mezi ostatní dopravu na Masně, nebo Hlaváku. A z Kobylis jezdí, kromě metra i tramvaje a další busy, takže to, co trolejbusy přivezou, ostatní linky snadno sežvýkají. A hustě jezdící trolejbusové linky budou dar z nebes i pro obyvatele obcí na trase, protože nějaký Regiošuk expres ty vesnice neobslouží, to by se jízdní doba z letiště do centra o další půlhodinu protáhla.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
25.08.2009 (22:44)  
Ážetďák: No a jak to budeš řešit když se letiště na dvě hodiny zavře? Budeš čekat?, nebudou se ti vlaky/busy hromadit na letišti? Co ti bude vozit lidi z města? Jakou dobu dáš na "přestup" když je někdo od letadla na zastávce za deset minut protože má jen kabinku jinej čeká dalších 20 minut na zavazalo? Jak zjistíš že nepřiletěl jako změna typu místo 737 757 a ty máš plno tak půlce ujedeš.. Takovejch případů bych ti mohl jmenovat hromadu. Opravu u aspoň trochu větších letišť to nejde. Vlastně jediné místo kde jsem to zažil byl Lijang ke letělo cca 6 letů denně a na každej z nich hodinu před odjížděl z města bus.
25.08.2009 (22:12)  
Takže: Trolejbusová linka z Vodochod na metro Kobylisy 6,2 km, Vlak z Vodochod na nádraží Vysočany 25 km, z toho 20 km trati by se stavělo nově! Trolejbus navíc obslouží i obce ležící cestou, trasa trati je beznadějně mimo. A další otázka: Jak dlouho pojede trolejbus trasu 6 km a hrkafon trasu 25 km, navíc ve směru z Prahy dost do kopce?
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko