Brno - Při útoku hloubkařů na železniční dopravu na Brněnsku byl 11. října 1944 sestřelen jeden z letounů. Americké letectvo tehdy podniklo první rozsáhlejší hloubkový útok na železniční dopravu v českých zemích - konkrétně v okolí Brna a pravděpodobně také na Jihlavsku. Ten den bylo na Moravě celkem vyřazeno z provozu ne méně než 21 lokomotiv - z toho jedna v rakouském Strasshofu, i ta však patřila protektorátním drahám.
Po 14. hodině se hloubkaři přiblížili k železniční stanici Slatina, kde kulomety zapálili odstavený cisternový vůz a prostříleli kotel lokomotivy č. 413.038 nákladního vlaku č. 8103. O život přišlo šest lidí včetně topiče zmíněné lokomotivy Jana Létala ze Šlapanic. Jeden z letounů (typ P-51B Mustang) se po zásahu protiletadlovým dělem (flakem) vzápětí zřítil na pole a jeho pilot, 21letý poručík William L. Kiggins, zahynul.
V dubnu tohoto roku našli pracovníci Moravského zemského muzea a letečtí badatelé nedaleko civilního mezinárodního letiště v Tuřanech ve dvoumetrové hloubce fragmenty letadla a k velkému překvapení všech také roztříštěné kosti pilota. Dosud není rozhodnuto, zda budou převezeny do Toleda v americkém státě Ohio, kde jsou uloženy další ostatky, které byly exhumovány na hřbitově ve Slatině v roce 1946.
Minulou sobotu byla poručíku Kigginsovi odhalena ve Slatině u kostela Povýšení sv. Kříže pamětní žulová deska ve tvaru křídla.
Další fotografie jsou zpřístupněny v blogu Hloubkaři.


Příspěvky by měly být gramaticky správně.
odlišuj, prosím, aktuality a články...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
