Do Albánie, dříve dobrovolně nejuzavřenější evropské země, se dá již přes dvě desetiletí celkem dobře cestovat a její poznávání tak nečiní zvláštních obtíží. Dá se tam dostat takřka všemi dostupnými dopravními prostředky – letecky, pozemní cestou, případně trajektem přes moře. Druhý z uvedených způsobů však stále zůstává vyhrazen takřka výhradně automobilům, poněvadž i když jsou albánské železnice napojeny u pohraničního města Skadar (alb. Shkodër) u stejnojmenného jezera na železniční síť Černé Hory a přes ni dále do zbytku železničního světa, je na tomto spojení stále provozována toliko nákladní doprava. Ojedinělým způsobem pak bylo nedávno vyřešeno i železniční spojení do albánského hlavního města Tirany (alb. Tiranë).
Albánská železniční síť není nijak rozsáhlá. Hlavním a nejfrekventovanějším spojením je (resp. donedávna byla) trať z vnitrozemské metropole Tirany do přístavu Drač (alb. Durrës) na břehu Jaderského moře. Z této vede na sever odbočka do zmíněného Skadaru a dále do Černé Hory, z Drače pak vede na jih slepá trať do přístavu Vlora (alb. Vlorë), z níž se ve stanici Rrogozhinë odpojuje na východ odbočka k albánsko-makedonskému Ohridskému jezeru, kde končí ve městě Pogradec.
Skromným poměrům odpovídá(-al?) i provoz. Toliko úsek Tirana – Drač obsluhovaly 3 páry vlaků denně, které vyjížděly z přístavu v 6.15 h (č. 1), 13.00 h (č. 11) a 18.00 h (č. 17) a z Tirany vyrážely nazpět v 8.40 h (č. 10), 15.45 h (č. 16) a 19.00 h (č. 18). Podle JŘ trvala jízda všech těchto spojů vždy přesně hodinu vyjma vlaku č. 16, který měl jízdní dobu stanovenu na 58 min.
Na trati Tirana – Skadar byl vždy jen jeden pár vlaků denně: ze Skadaru odjížděl v 5.45 h vlak č. 02/03, s příjezdem do Tirany v 9.28 h. Odtud se vracel ve 13.10 h jako č. 14/15, s příjezdem do Skadaru v 16.55 h, aby zde přenocoval.
Není jisté, zda byl nějaký provoz skutečně až do koncové stanice Pogradec, poněvadž podle dostupného JŘ byly vlaky vedeny jen v relaci Tirana – Elbasan (větší město ležící přibližně v polovině trasy) a to podle stejného schématu: odjezd z Elbasanu v 6.40 h (č. 06/07) a příjezd do Tirany v 10.45 h, odtud návrat ve 14.15 h (č. 12/13) a příjezd do Elbasanu v 18.23 h.
Prakticky po stejné trati, jen ještě o něco východněji, měl jezdit tento pár vlaků: z Tirany v 6.00 h (č. 08/09) přes Drač, Rrogozhinë a Elbasan až do stanice Librazhd (příj. v 11.01 h), odkud se vracel ještě dopoledne v 11.55 h jako č. 20/19, s příjezdem do Tirany v 17.00 h.
Rovněž úsek do jihoalbánské Vlory obsluhoval jen jeden pár vlaků denně. V 5.00 h ráno z ní vyjížděl vlak č. 04 s příjezdem do již zmíněné stanice Rrogozhinë v 8.22 h, kde do něj mohli přestoupit cestující z vlaků č. 06/07 z Elbasanu, případně č. 08/09 z Tirany, načež se v 8.32 h vracel jako č. 05 zpět do Vlory, s pravidelným příjezdem právě k obědu v 11.55 h.
Pro představu, jednosměrné jízdné na trase Tirana – Drač stálo 70 LEK (leků), zpáteční pak 110 LEK (140 leků je asi 1 euro).
Výše uvedené údaje jsou převzaty z článku o albánském JŘ na webu europeantrainsguide.com.
Nyní k tématu z úvodu článku. Jak naznačeno výše, mezi Tiranou a přístavem Drač bylo donedávna na místní poměry nejfrekventovanější železniční spojení, s tím je však nyní konec. Nevím zda či do jaké míry se v Tiraně inspirovali například neustávající snahou radních v B(K)rně o pochybně zdůvodňovaný odsun nádraží z centra města, nicméně výsledek se již dostavil. Před dalším čtením doporučuji podívat se na příslušné záběry stažené z Google Maps, poněvadž tyto jsou již historií.
V Tiraně totiž nutně potřebují prodloužit severojižní (přesněji severoseverozápadní – jihojihovýchodní) uliční osu „Bulevardi Zogu I“ – „Bulevardi Dëshmoret e Kombit“, čemuž však stálo v cestě autobusové a železniční nádraží. Což o to, plácek pro parkování autobusů byl zjevně bez výraznější infrastruktury, nicméně nádraží mělo kromě výpravní budovy s čekárnou a výdejnou jízdenek (dosud zachovalé) též kryté nástupiště s přístupovými schodišti. Kromě zmíněné budovy, stojící poněkud stranou od pomyslné osy prodlužované ulice, je vše ostatní již minulostí, protože z kusého kolejiště s ostrovním nástupištěm dnes nezbylo vůbec nic. Celý tento prostor je zplanýrován k nepoznání, to, že tam kdysi vedly koleje a jezdily vlaky, nejde vůbec poznat. Místo je zavezeno zeminou pocházející snad i z výkopů souvisejících s přípravou oné silniční stavby, všude jsou hromady hlíny a kamení, po kolejích příp. jiné železniční infrastruktuře není ani památky. Teprve v místě dřívějšího zhlaví (severního, jiné vlastně ani nebylo) jsou ve štěrkovém loži známky po vytrhaných pražcích. Koleje se na svršku objevují znovu až po několika stech metrech v místech poblíž ulice Sejdini („Rruga Sejdini“), avšak jsou bez kotvících šroubů, zjevně se tudíž počítá s jejich odstraněním. Aby také ne, když je na přejezdu na ulici Vangjel Noti („Rruga Vangjel Noti“) rovnou zalili asfaltem…
Železniční spojení do Tirany je tedy přerušeno, či spíše rovnou zrušeno a vypadá to, že natrvalo. Nasvědčuje tomu i oznámení vyvěšené na dveřích do (ex)nádražní budovy, podle něhož je zavedena náhradní autobusová doprava do nejbližší stanice Vorë, právě z níž vychází na sever ona odbočka do Skadaru a Černé Hory (koleje na ní jsou jeté, žádná rez, doprava je zde zjevně zachována). Podle oznámení onoho odjíždí NAD v úseku Tirana – Vorë v časech 6.15 h, s přestupem na vlak ve Vorë a příjezdem do Drače v 7.00 h a stejně tak v časech 8.20 – 9.04, 13.00 – 13.45, 14.00 – 14.53, 15.30 – 16.08 a 19.30 – 20.23. Na trase NAD platí vlakové jízdenky. V případě nutnosti lze kontaktovat Ing. Aqifa Gjanu na tel. 0683102551 nebo 0664025312.
V Tiraně se s tím tedy nepárali. Doufejme, že tyto praktiky nedojdou rozšíření i jinde!


U Irska nevím, zda jsou v provozu železniční trajekty do/z Velké Británie
Železniční trajekty (ve smyslu převážející vagony) mezi GB a IRL neexistovaly asi nikdy - protože výrazně odlišné rozchody na obou ostrovech. Trajektové lodě (pro auta) jezdívala společnost BR-Sealink, ta ovšem byla zprivatizována ještě dříve než železniční provoz v GB, i když na nich až do konce století platily režijky (zatímco irské republikánské i královské železnice jsou stále státní).
Spojení mezi hlavními městy republikánského a královského Irska ovšem funguje, dnes "rychlostní" (v=160).
Co konkrétně máte na mysli z neznalostí místních reálií?
http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=835
http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=836
je tam uvedene, ze informacie su naposledy aktualizovane 24 March 2014. Train times valid 15 Dec 2013 to 14 June 2014
Bylo by to přece divné, aby za hodinu kodrcaní s motýli o závod zaplatili místní takovou pálku. Tak bohatá země to není.
V.
Ohledně Tirany mám trochu jiné informace, má se tam stavět nákupní centrum a jeho součástí má být i nové nádraží, ale podle těch fotek to vypadá, že už tam nic skutečně nebude...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
