Tibet, Čína - Bývaly doby, kdy Tibet v pohoří Himaláje, známý jako „střecha světa“, patřil k odlehlým a těžko přístupným místům Země, kam se poštěstilo dostat jen málo lidem. To se však změnilo po nedávné výstavbě odvážné vysokohorské železniční tratě, spojující čínské vnitrozemí s hlavním městem Lhasou. Počet cestujících, zvláště pak turistů, se počítá již na miliony. Předseda tibetské regionální vlády odhaduje, že letos Tibet navštíví na pět milionů turistů z Číny. To je řádově o 25 % více než v loňském roce.
Dle zveřejněných statistik právě v roce 2007 cestovaly do této autonomní oblasti Číny na 4 miliony turistů. V pohnutých dějinách země, kdy se Tibet stal cílem invaze čínských vojsk, to je historický okamžik, nebo chcete-li mezník. "Je to vůbec poprvé, co počet přišedších turistů byl větší než zde žijících obyvatel," sdělil deníku The Guardian Matt Whitticase z neziskového sdružení Free Tibet Campaign. "Střechu světa" propojily před dvěma lety koleje z Pekingu, dále byla vystavěna mnohá letiště. Dle tajemníka místní komunistické strany "Tibet vstupuje do zlaté éry turistiky."
Exilová vláda Tibetu si stojí za tím, že Peking se snaží o upevnění a posílení moci v této strategické oblasti a postupně tak rozmělňuje místní kulturu. Oficiálním důvodem k invazi roku 1950 bylo „zachránit tři miliony Tibeťanů před imperialistickým útlakem a zabezpečit ochranu západní čínské hranice“. V exilu žijící Dalajlama, jenž byl několikrát i v Česku, obviňuje Čínu z „kulturní genocidy“. Vláda Pekingu si však stojí za tvrzením, že tyto změny jsou součástí velké ekonomické proměny, která na hospodářském poli přinese této oblasti růst. Po vysokohorské železnici se tak dopravují i tři čtvrtiny zboží, které do tohoto odlehlého regionu směřuje. Mezi další argumenty Pekingu patří i tvrzení, že spojení příznivě ovlivňuje i ceny výrobků a zboží, které se tak nemusí transportovat po nekvalitních silnicích. 22. ledna 2008 čínská média zveřejnila zprávu o zlepšení situace i pro nákladní vlaky. Z provincie S'-čchuan se tak má vybudovat nová trať do jihovýchodní Asie a východní Evropy.
Turisté jsou však pro Tibet důležitým zdrojem financí. V roce 2007 tvořil příjem z turismu skoro 700 milionů dolarů, což představuje zhruba 15 % HDP. Etničtí Tibeťané však namítají, že prospěch z masivního přílivu turistů si přičítají zejména etničtí chanové, v jejichž rukách je turistický průmysl soustředěn. V Číně žijí desítky etnik, chanové však tvoří okolo 90 procent její populace. Mnoho místních obyvatel se však obává i toho, že se v Tibetu začnou stále více usazovat právě chanové a oni se tak stanou menšinou.
Co bylo dříve velmi obtížné a komplikované, je nyní naprosto dostupné. Cesta do Lhasy, hlavního města Tibetu, trvá z Pekingu pouhé dva dny a všechny informace, včetně jízdních řádů vlaků, jsou volně dostupné na internetu.
Jinak, kurňa, opět chyba: ŘÁDOVĚ, se používá vždy s řádovými číslovkami, tedy ŘÁDOVĚ desítky procent, stovky procent, desetiny, miliontiny a podobně. Nikdy ne s číslovkou jinou, než řádovou. To je zase móda, blil bych. Když chcete použít 25%, tak pište, přibližně, kolem, asi, zhruba atd. Ale nikdy řádově.
PS: Pak ze v Cine maji cenzuru internetu - treba JR valku do Tibetu tam jsou. Dokonce:-)
Je docela zajímavé, co se pak dočtu na jeho blogu. Je to tak, jak říkáš, s vízy do těchto destinací je to vždy "veselý."
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.