..: Tibet cílem miliónů turistů z Číny cestujících vlakem :..

Ilustrační obrázekTibet, Čína - Bývaly doby, kdy Tibet v pohoří Himaláje, známý jako „střecha světa“, patřil k odlehlým a těžko přístupným místům Země, kam se poštěstilo dostat jen málo lidem. To se však změnilo po nedávné výstavbě odvážné vysokohorské železniční tratě, spojující čínské vnitrozemí s hlavním městem Lhasou. Počet cestujících, zvláště pak turistů, se počítá již na miliony. Předseda tibetské regionální vlády odhaduje, že letos Tibet navštíví na pět milionů turistů z Číny. To je řádově o 25 % více než v loňském roce.

Dle zveřejněných statistik právě v roce 2007 cestovaly do této autonomní oblasti Číny na 4 miliony turistů. V pohnutých dějinách země, kdy se Tibet stal cílem invaze čínských vojsk, to je historický okamžik, nebo chcete-li mezník. "Je to vůbec poprvé, co počet přišedších turistů byl větší než zde žijících obyvatel," sdělil deníku The Guardian Matt Whitticase z neziskového sdružení Free Tibet Campaign. "Střechu světa" propojily před dvěma lety koleje z Pekingu, dále byla vystavěna mnohá letiště. Dle tajemníka místní komunistické strany "Tibet vstupuje do zlaté éry turistiky."

Exilová vláda Tibetu si stojí za tím, že Peking se snaží o upevnění a posílení moci v této strategické oblasti a postupně tak rozmělňuje místní kulturu. Oficiálním důvodem k invazi roku 1950 bylo „zachránit tři miliony Tibeťanů před imperialistickým útlakem a zabezpečit ochranu západní čínské hranice“. V exilu žijící Dalajlama, jenž byl několikrát i v Česku, obviňuje Čínu z „kulturní genocidy“. Vláda Pekingu si však stojí za tvrzením, že tyto změny jsou součástí velké ekonomické proměny, která na hospodářském poli přinese této oblasti růst. Po vysokohorské železnici se tak dopravují i tři čtvrtiny zboží, které do tohoto odlehlého regionu směřuje. Mezi další argumenty Pekingu patří i tvrzení, že spojení příznivě ovlivňuje i ceny výrobků a zboží, které se tak nemusí transportovat po nekvalitních silnicích. 22. ledna 2008 čínská média zveřejnila zprávu o zlepšení situace i pro nákladní vlaky. Z provincie S'-čchuan se tak má vybudovat nová trať do jihovýchodní Asie a východní Evropy.

Turisté jsou však pro Tibet důležitým zdrojem financí. V roce 2007 tvořil příjem z turismu skoro 700 milionů dolarů, což představuje zhruba 15 % HDP. Etničtí Tibeťané však namítají, že prospěch z masivního přílivu turistů si přičítají zejména etničtí chanové, v jejichž rukách je turistický průmysl soustředěn. V Číně žijí desítky etnik, chanové však tvoří okolo 90 procent její populace. Mnoho místních obyvatel se však obává i toho, že se v Tibetu začnou stále více usazovat právě chanové a oni se tak stanou menšinou.

Co bylo dříve velmi obtížné a komplikované, je nyní naprosto dostupné. Cesta do Lhasy, hlavního města Tibetu, trvá z Pekingu pouhé dva dny a všechny informace, včetně jízdních řádů vlaků, jsou volně dostupné na internetu.

zdroje: iHNed.cz, Wikipedia


Vítek_V | 2.2.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže

Weitere aus Čína


Registrierter Benutzer pekař 
07.02.2008 (11:48)  
M: poslední dobou mám pocit, že ty debaty nějak moc žereš, dělej s tím něco. Jestli chceš radu od mladšího, stačí říct.:)
Registrierter Benutzer M 
06.02.2008 (3:16)  
Basnik tim chtel rici zhruba co? Jinak na trpici deti v Africe myslim furt. Ty ne?
Registrierter Benutzer pekař 
05.02.2008 (14:51)  
M: neboj, už tě nikdo nebude nutit myslet, no fuj:))
04.02.2008 (11:13)  
Přes Tibetskou náhorní plošinu pořádá zájezd i cestovní kancelář Adventura. Více na www.adventura.cz.
Registrierter Benutzer M 
03.02.2008 (14:00)  
Takze dekujeme za prispevek k tematu "Cestina vcera a dnes pro nudici se intelektualy" a vratime se zpet do realne obecne cestiny, ktere vsichni rozumi, kterou vsichni chapou a se kterou nikdo nema zadny problem:-)
Registrierter Benutzer čunče  mail  
03.02.2008 (13:17)  
Kdo má jízdenky OSŽD, ten jede zdarma (skoro) :-))

Jinak, kurňa, opět chyba: ŘÁDOVĚ, se používá vždy s řádovými číslovkami, tedy ŘÁDOVĚ desítky procent, stovky procent, desetiny, miliontiny a podobně. Nikdy ne s číslovkou jinou, než řádovou. To je zase móda, blil bych. Když chcete použít 25%, tak pište, přibližně, kolem, asi, zhruba atd. Ale nikdy řádově.
Registrierter Benutzer Foxx  mail  
02.02.2008 (18:57)  
M: Dokonce si na něj díky podnikavcům lze koupit via net jízdenky. Problém je jen v tom že tak dvakrát dráž než na místě :-D
Registrierter Benutzer M 
02.02.2008 (18:52)  
Ta statistika mne taky zaujala... Ma podobne kouzlo jako pripadna statistika stastnych a svobodnych vyletniku z CSSR do NSR v sedmdesatych letech:-)

PS: Pak ze v Cine maji cenzuru internetu - treba JR valku do Tibetu tam jsou. Dokonce:-)
02.02.2008 (12:45)  
Mám kamaráda, který minulý rok v létě odjel do Asie, přes Turecko, Írán, Pákistán, Indii... Teď je v Bangla :-)
Je docela zajímavé, co se pak dočtu na jeho blogu. Je to tak, jak říkáš, s vízy do těchto destinací je to vždy "veselý."
Registrierter Benutzer Foxx  mail  
02.02.2008 (12:32)  
Zajímavé, zkuste si tady v Praze napsat do žádosti o vízum do Číny do popisu cesty Tibet a je to první krok na cestě k tomu abyste ho nedostali. Taktéž při nástupu do nahoře zmiňovaného vlaku se kontroluje potvrzení ke vstupu do Tibetu, které vydává specializovaná "agentura". Pokud se nepletu jsou soukromé cesty jsou prakticky pasé. Ale v Číně je za prachy možný všechno, takže tam těch lidí přeci jen jede celkem dost. Ale že si z toho ještě udělaj statistiku :-)

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko