..: Test polské jednotky EN57 :..

Jednotka EN57-1952Ostrava - V poslední době se často mluví o uvažovaném nasazení polských jednotek řady EN57 na večerní a noční osobní vlaky na Ostravsku. Rozhodl jsem se proto tuto jednotku vyzkoušet. Předmětem mého "minitestu" byla rekonstruovaná jednotka číslo EN57-1952, které je v současné době nasazováno na vlaky Os 99903 a 99904 v úseku Chałupki - Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět, kam zajíždí z polských Katowic a Racibórze.

Popis jednotky

Jednotky EN57 byly vyráběny podle starších vzorů německého původu v továrně Pafawag Wrocław bez zásadnějších inovací neuvěřitelných 30 let (1961-93) v celkovém počtu 1429 souprav. Změny se týkaly (a i u dnešních rekonstrukcí týkají) prakticky výhradně interiéru - původní koženku nahradily nepříjemné "anatomické" plasty.

Vlak 99903 přijel do Bohumína z Racibórze 10 minut opožděn. Pro cestu tam jsem zvolil prostřední vůz, ve kterém je umístěn motor jednotky. Nastoupil jsem po celkem příkrém schodišti a usedl. Stal jsem se tak asi jediným cestujícím ve voze. Vstupní dveře do vlaku jsou dálkově ovládány ze stanoviště strojvedoucího, cestující nemá žádnou možnost ovlivnit otevření či zavření dveří (u některých, pro provoz v ČR neschválených, jednotek EN57 existuje možnost ovládání dveří pomocí tlačítka dveří ve voze). Každý vůz třívozové jednotky je rozdělen na tři oddíly. Interiér je laděn do barvy dřeva. Na stropě se nacházejí ničím nechráněné zářivky. Sedačky 2. třídy jsou rekonstruované s červeným plyšovým potahem v uspořádání proti sobě. Jejich tvar není v našich končinách úplně obvyklý a tak nějakou dobu trvá, než si na něj zvyknete. Nezvyklá je i poloha oken, která jsou oproti jednotkám řad 460 či 451/2 mnohem výše. Verze EN57 pro provoz v ČR se od původního stavu z pohledu cestujícího (tzn. mimo modernizace řídícího stanoviště, elektrické výzbroje, apod.) liší především nově dosazeným oddílem 1. třídy. Rozdíl mezi 1. a 2. třídou je hlavě v jiném typu sedaček a jejich uspořádání za sebou.

Když mluvíme o interiéru, nesmíme zapomenout na to nejdůležitější, na WC. Toalety jsou umístěny v krajních vozech jednotky. PKP si na jejich rekonstrukci celkem daly záležet. Bohužel stále nejde o uzavřený vakuový systém, takže záchod ve stanici prostě nepoužijete. Po vstupu do kabinky vás nejspíše jako první zaujme na naše poměry velká záchodová mísa. Spláchnete sešlápnutím jakési šlapky (podobný systém používají ČD ve vozech řady B). Stěny jsou obloženy bílým plastem v kombinaci s nerezovými komponenty.

Jízdní vlastnosti

Jak jsem napsal již dříve, pro svou cestu jsem si vybral prostřední motorový vůz. To není právě šťastná volba, zvláště pokud cestujete na delší vzdálenosti. Ihned po nástupu mě zaujalo, že vůz od motoru mírně vibruje. Při rozjezdu začíná vydávat motor hlasitý zvuk, který se zvyšující se rychlostí zvyšuje také. Při nájezdu na výhybku celý vůz vrže. Příjemné není ani brzdění do stanice. Brzdy vydávají typický hučivý zvuk, ale v mnohem větší míře, než je v našich končinách obvyklé. Celkové chování vozu věrně připomíná jízdu v historické tramvaji. Pro cestu zpátky jsem tedy raději zvolil čelní vůz jednotky s oddílem 1. třídy. Jízda zde byla klidnější. Hlavní výhodou je, že zde již v takové míře neslyšíte řev motoru.

Závěr

Podle mého názoru není jednotka EN57 pro cestujícího právě ideální vozidlo. Již v době výroby byla zastaralá, což způsobil nedostatek kvalitních komponent za dob socialismu, kdy byla vyráběna. PKP se proto snaží EN57 rekonstruovat a zpříjemnit cestujícím pobyt v tomto vozidle. Současný stav dvou jednotek schválených pro provoz v ČR je velkým pokrokem od prvních jednotek s koženkovými (u novějších verzí dokonce plastovými !) nechvalně proslulými sedačkami. Nakolik je jejich provoz v ČR vhodný, musíte však usoudit sami. Z tohoto hlediska je nejlepší si jízdu tímto vlakem na vlastní kůži vyzkoušet. Do ČR ve vnitrostátní přepravě v jízdním řádu 2006/2007 zajíždějí EN57 na vlacích 99901, 99902, 99903 a 99904 v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět.

EN57 na polské Wikipedii

Mechanik, legendární simulátor jízdy v EN57, tzv. "Kiblu"

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Samir Lepara | 1.10.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
02.10.2007 (16:29)  
waszyn: no vzdyt ja se tomu vubec nesmeju ani nedivim :)

Topas: jestli to tak opravdu je s preprahanim jedne ceske masiny za druhou, tak je to totalni bizar.
registrovaný uživatel Topas 
02.10.2007 (15:59)  
Samlep: Díky. Nevěděl jsem právě jestli jsou polonofilní peršingy 162 nebo 163. Bohužel mi nějak uniká význam nasazení strojů ČD až do Krakova, když se stejně bude přepřahat. Že by to bylo opravdu jen kvůli nahrazení nedostatkových panťáků jednotkami EN 57?
Pekař: Není zač:). Aspoň že v té Břeclavi to vypadá líp.
registrovaný uživatel pekař 
02.10.2007 (14:39)  
Topas:aha,děkuji.Alespoň,že se zkrátí ten obyt v Břeclavi,to je dobře.
registrovaný uživatel Topas 
02.10.2007 (14:30)  
Pekař: Tak jsem se koukal, podle Konečného návrhu to na nějaké větší krácení pobytů na hranici CZ/PL nevypadá. Např. sudá Polonia stojí v Bohumíně 18 min, Comenius do Krakova 17 min. V prvním případě se asi jedná o přepřah a odvěšení přímých vozů, v druhém případě o jejich přivěšení a přepřah ze 151 na "polskou" 162/3. Podle mě by se to snad dalo stihnout za max. 10 min, nehledě na to že u Comenia by mohla teoreticky "polská" 162/3 jet už z Prahy.
02.10.2007 (14:51)  


Zřejmě je to tím, že 163 má Vmax 120 Km/h a 151 160 Km/h a jelikož jsou polonizované peršingy jen 3, na vozbu Silesie a Comenia až do Prahy + záloha by to nestačilo.
registrovaný uživatel waszyn 
02.10.2007 (14:09)  
seath:
nějak jsem přes všechy ty posměšky nepostřehl, že by ČD na regionálních vlacích v pohraničí či vysílali do blízkého zahraničí něco zase o tolik kvalitnějšího, zejména co se týče toalet a sedadel. Zmínění Bmee a 810 je zcela trefné. Nehledě na to, že ČD elektrické regionální jednotky v podstatě vůbec nevlastní a dochází k takovým ekonomickým zázrakům jako loko+3xBymee přes Bezpráví...
registrovaný uživatel M 
02.10.2007 (13:15)  
Seath - tak tohle bylo hodne jedovaty:-))
registrovaný uživatel pekař 
02.10.2007 (13:03)  
Topas:obecně vlaky do Polska už v Petrovicích zastavovat nebudou,vše potřebné se odbude v Bohumíně . Jinak například u vlaků Vídeň-Polsko se o 10min.zkrátí pobyt v Břeclavi a tuším , že i na CZ-PL hranici dojde k jisté úspoře .
02.10.2007 (12:46)  
Ja si jen predstavuju, jak si rakousti sotousi podobne povidaji o spesnaku Plzen-Viden. :))) A korunu by takove rakouske diskusi tomu mohl nasadit prispevek od nejakeho odvazlivce, ktery k jizde pouzil "auch einen Treibwagen CD Reihe 810" a ostatnim by lakonicky oznamoval, ze Sp do Vidne je proti tomu vlastne luxus. :)
registrovaný uživatel bazala68  mail  
02.10.2007 (12:22)  
V tomto historiku jsem jel jednou.Před časem z Plavče do Muszyny jen tak na zkoušku.Fakt větší škopek jsem dlouho neviděl.To si i ve 451 připadám "jako v pendolínu". Za jízdy jsem si pohodlně otevřel dveře, nakoukl do otevřené elektrické výstroje.Opravdu poučná exkurze.A ten interiér mi připomínal poněkud opotřebovanou M262. Ale byla to jednotka světlemodrá s pruhem, řekl bych trochu dříve narozená.
02.10.2007 (10:56)  
A neříká se náhodou těmto vozům GOMULKA?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko