Praha — Pátý díl letního testu jsme se nakonec rozhodli věnovat stanovisku Českých drah, které u JLV objednávají poskytované služby. Tímto dílem tak uzavíráme logickou řadu pěti dílů testu (1., 2., 3., 4.), která se věnovala JLV a ČD. Následovat tedy bude šestým dílem RegioJet a LEO Express, na který se jistě těší jak příznivci, tak kritici těchto soukromých dopravců. V závěru se pokusíme o souhrnné hodnocení všech faktů zveřejněných v tomto testu.
Následuje citace stanoviska ČD, a.s., k provedenému průzkumu ŽelPage.cz:
V roce 2012 byla podepsána smlouva o zajišťování cateringových služeb ve speciálních vozech ČD, a.s., se společností JLV, a.s. Jakožto veřejný zadavatel se snažila společnost ČD, a.s., nastavit parametry nejen po stránce úspor nákladů, ale byl kladen také důraz na nastavení jednotné nabídky, cenotvorby a složení nabízených pokrmů a nápojů. V každém případě se dá říci, že tento záměr se nám podařilo dosáhnout, a to především s ohledem na nedávnou minulost, kdy pro ČD, a.s., byla služba zajišťována dalšími společnostmi a nabídka byla nejednotná i po stránce kvality. Kvalita nabízených pokrmů je nedílnou součástí podmínek, které jsou smluvním vztahem nastaveny.
Můžeme konstatovat, že za dobu platnosti smlouvy je znatelné zvýšení spokojenosti cestujících, nicméně musíme brát také zřetel ke specifickému charakteru provozu jídelních vozů, resp. bistrovozů. Z mnoha omezení oproti klasické kamenné restauraci lze zmínit např, podstatně menší skladové prostory ve vlaku. Skladové prostory, a to zejména chladící zařízení, jsou v těchto vozech značně prostorově limitovány.
Z tohoto důvodu se může při vícedenních obratech stát, že některý pokrm z rozsáhlého nabídkového lístku dojde. Je velice složité odhadnout množství naskladňovaného zboží a následně jeho odbyt. Společnost JLV, a.s., se ve spolupráci s ČD, a.s., snaží při opakovaných situacích, kdy některá položka z nabídky dochází, situaci řešit a eliminovat ji.
Celá skladba jídelního lístku byla postavena na základě požadavků zadavatele (Českých drah, a.s.) a společnost JLV, a.s., se snaží pod hrozbou sankcí efektivně situaci řešit. Pokud se podíváme na kamenné restaurace, tak u nich dochází také v průběhu dne ke snížení nabídky, např. v době obědů jsou jednotlivé položky nabídky „seškrtávány“, jak dochází k jejich vydání. Nicméně věříme, že s neustále zdokonalovanou logistikou a s řešením konkrétních požadavků cestujících se nám podaří nedostatek nabídky v jídelních vozech stáhnout na co nejnižší úroveň.
Pokud jde o aktivní nabídku občerstvení v 1. třídě vlaků kategorie EC, ta je limitována dvoučlennou obsluhou restauračního vozu a jeho skutečným obsazením. V případě jeho plného obsazení se personál přednostně věnuje vyřízení nabídek přímo na palubě restauračního vozu. Situaci však chceme řešit větším zapojením vlakového doprovodu, podobně jako je tomu u zahraničních partnerů. Vlakový doprovod by pak zajistil předání objednávky cestujících z 1. třídy u personálu jídelního vozu, základní roznos nabídky na místa cestujících, či odnos použitého nádobí, ve smyslu hesla: „Jeden vlak, jeden tým“.
Jsme rádi, že příznivci cestování ve vlacích se zajímají o naše služby a problematiku jejich zlepšování. I test jako je na stránkách ŽelPage.cz nám slouží k získání dalších podnětů a pomáhá nám ke zkvalitnění těchto doplňkových služeb.
České dráhy, a.s.

Ja ted uz par let neletel, takze neznam soucasnou realitu, ale v pameti mam zafixovano, ze pri delsim letu kazdy cestujici na palube dostal jidlo. Nepamatuju se, jestli byl nejaky vyber, ale proste kdyz si predstavim, ze v tom letadle je radove 100 az 500 lidi, musi mit na to jidlo ne zrovna male skladovaci prostory. A to vse v letadle, ktere je na obestaveny prostor i na hmotnost podstatne haklivejsi, nez vlak ...
... neemuze byt za tim vsim trosku neco jineho? Konkretne strach, aby se vsechno jidlo prodalo a nemuselo se nic vyhazovat? Ktery, v kombinaci s neschopnosti operativne reagovat na aktualni spotrebu pak dopadne tak, jak je popsano v testu: dve porce jednoho druhu na palube.
DB - velmi slušné, za západní ceny (byť nižší, než u Elvetina)
Itálie - už sice starší zkušenost, ale nic moc, malé porce, vysušené maso atd.
U SNCB a NS není hodnotit co, protože tam prostě hospody nejezdí :)
U Renfe jsem hospodu nevyzkoušel.
DSB - tam mají automaty
U SJ jsem se s hospodou nepotkal :(
Ty moje jsou, že jídlo sice nedojde - ale to "jídlo" jsou vesměs bagety apod.; ve vnitrofrancouzských TGV byly vrcholem laságně nebo špagáty.
Jediná železniční strava na úrovni, kterou jsem zažil, byla jídla v ceně I.třídy v Thalysu nebo Eurostaru (ale vzhledem k délce jízdy ani tam nedávají bifteky).
Mezi cenami v DE a AT versus CH sice rozdíl je, ale v řádu procent. V čs. vnitro-provozu by se pivo za německé hospodské ceny neprodalo (viz třeba i národnostní složení hostů v restauracích na Ruzyni, kde je malé pivo za 95 Kč).
A prodávat za české ceny venku zase nedovolí ten Němec - tím, že při dohadování řazení by tam hospodu JLV nepustil.
Přesně tak. Proč až po dodávce všech 471 se řeší, že klima dělá venku kravál jak kráva? Proč to začalo vadit, až když na ně někdo poštval hygienu? A takových případů jsou mraky. Prostě se odškrtne „splněno” a jestli se peníze nedaly vynaložit lépe, to už tak důležité není (příp. se dělají úpravy dodatečně). :(
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
