..: Test letního menu 2014 a servisu JLV, díl IV. :..

ČD restaurant se servisem JLV, foto: Aleš PetrovskýPraha — Po zveřejnění prvních tří dílů testu (1., 2., 3.) letního menu a servisu JLV jsme požádali právě tuto společnost o vyjádření k zaznamenaným událostem během celého testování. JLV redakci magazínu vyhovělo a jejich citované stanovisko si můžete přečíst níže v této aktualitě. Stejně tak jsme požádali o vyjádření České dráhy, které taktéž přislíbily dodání svého stanoviska, nicméně z interních důvodů jej obdržíme až koncem srpna. Poněkud tak měníme pořadí dílů, kde tento čtvrtý obsahuje stanovisko JLV, v pátém zveřejníme stanovisko ČD, v šestém nakoukneme k RegioJetu a LEO Expressu a sedmém se s vámi podělíme o závěrečné hodnocení.

Dále následuje nezkrácené vyjádření JLV

Společnost JLV poskytuje gastronomické služby na železnici již 55 let. Za tuto dobu prošla velkým vývojem a dnes patří do skupiny největších a nejvýznamnějších cateringových operátorů v Evropě. JLV je držitelem certifikátu ISO 22 000 a certifikovaného systému HACCP pro kolejový provoz. Současně je také hrdým držitelem prestižního ocenění MIC Award (Most Innovative caterer) z let 2001 a 2013.

Od roku 2010 společnost spolupracuje s Československým svazem kuchařů v čele s šéfkuchaři Jaroslavem Sapíkem a Jiřím Králem, kteří se starají o atraktivitu menu a školení personálu. Většina produkce nabízených pokrmů v jídelních a bistro vozech je připravována v centrální kuchyni v Praze, kde je pomocí nejmodernějších technologií připravována přesně pro potřeby kolejového provozu.

V jídelních vozech obsloužíme ročně mnoho desítek tisíc zákazníků, kterým se snažíme zajistit smluvně požadovaný, standardizovaný servis a zpříjemnit jejich cestování. Zmíněné standardy servisu jsou detailně definovány v interní dokumentaci a pracovníci kolejového provozu jsou intenzivně trénováni na dodržování těchto standardů. Zmíněné tréninky jsou členěny do několika oblastí – zejména se jedná o zákaznický přístup, techniky prodeje a servisu, odborná gastronomická školení s ohledem na technologické aspekty jídelních vozů, technická školení ovládání vozů atd. Tyto dovednosti si pravidelně ověřujeme formou interních auditů, ale rovněž pomocí tzv. Mystery shoppingů ve kterých je zapojen větší počet osob.

Vítáme proto zpětnou vazbu na naše služby, která je uvedena v této reportáži. Popsané zkušenosti je však nutné vnímat v širším kontextu, protože poskytování služeb na železnici je velmi specifickou disciplínou, která kombinuje mnoho aspektů jako jsou gastronomie, logistika, technický stav jídelních vozů, způsobilost a kapacita úložných prostor (např. na Pendolinu), vysoká kolísavost obsazenosti jídelních vozů. Pochopitelně tyto popisované faktory v žádném případě neomlouvají pochybení či neprofesionální chování personálu.

Účelem naší reakce, není vyvracet, nebo dokonce obhajovat popisované nedostatky, ale reagovat na nejčastější negativní zjištění a poskytnout čtenářům pohled, který nebyl v článku zmíněn.

Absence servisu v 1. třídě:

Redukcí služeb vlakušek v loňském roce na vybraných spojích ČD, došlo ke snížení frekvence obsluhy zákazníků v 1.třídě. Personál JLV provádí obsluhu zákazníků v 1.třídě pouze po vybraných stanicích a dle provozní situace v jídelním voze (do 1.třídy může jít vícekrát nebo méněkrát než má předepsáno). Na tuto oblast se budeme dále zaměřovat, abychom našli řešení i pro situace, kdy obsazenost JV neumožňuje servis v 1. Třídě.

Nedostatek pokrmů na vozech:

Především je potřeba zmínit, že skladové možnosti na vozech jsou omezeny kapacitou skladovacích míst. V praxi to znamená, že na některých vozech, když se například naskladní o jednu svíčkovou více, tak se musí snížit o jednu porci guláš. Systém matrik, neboli množství jednotlivých položek zásobovaných na vůz pracuje s mnoha proměnnými – obsazeností spojů v jednotlivých dnech, statistikou realizovaných prodejů na daných spojích, délka doby jízdy v 1 dni, délka denního, nebo nočního pobytu v obratové žst, konání významných akcí v regionech, které vždy vedou k mimořádnému zvýšení obsazenosti tam směřujících spojů, atd. I přes vyhodnocení těchto údajů pracujeme stále jen s odhady, které se mohou lišit a není v možnostech žádného systému, aby odhadl preference zákazníků k jednotlivým položkám jídelního lístku. Z výše uvedených důvodů nemůžeme garantovat, že budou po celou dobu jízdy vždy v nabídce všechny pokrmy.

Snažíme se neustále tento systém zdokonalovat a z tohoto důvodu jsme již před několika měsíci začali budovat systém logistických míst, které budou v případě potřeby doplňovat některé položky. Těmito logistickými místy jsou naše provozovny PONT, které se nachází na téměř všech větších nádražích v ČR. Zatím jsme v pilotní fázi a věříme, že tento krok pozitivně ovlivní případné vyprodání některého pokrmu či jiné položky z nabídky.

Nefunkční platební terminály:

JLV se před mnoha lety staly průkopníky v přijímání platebních karet v jídelních vozech. Postupně jsme klasické ruční snímání nahrazovali elektronickými platebními terminály, které mají své výhody, ale i nevýhody. Poslední upgrade proběhl na konci loňského roku, kdy jsme nasadily terminály, které přijímají bezkontaktní platební karty. Stejně jako každá jiná technika, tak i terminály občas nefungují jak by měly a to z důvodu problematiky s nutným připojením k internetu. Přestože se signál ve vlacích neustále zlepšuje, tak jsou stále „hluchá místa“, která nejsou pokryta a dochází pak k situacím, které jsou popisovány v článku.

Rozdílná kvalita pokrmů:

Každá jednotlivá položka na jídelním lístku je velmi pečlivě vybírána a proces zařazení do nabídky trvá přibližně 5 – 6 měsíců. Zahrnuje nejdříve „ideový meeting“, následně zkušební vaření, testování v provozu, laboratorní atesty, definice food stylingu a na závěr probíhá školení všech kuchařů a stevardů, na kterém jsou seznámeni a proškoleni se standardy přípravy a expedicí pokrmů. Každá posádka je pak ještě vybavena „manuálem“, ke každému pokrmu, kde si může tento technologický postup připomenout a případně porovnat food styling dle vzorové fotografie. V případě zjištění nedodržení standardů je provedeno z příslušnými pracovníky opakované školení. Pokud tedy dojde k rozdílnému servisu, tak se jedná o selhání jednotlivce, který nerespektuje dané standardy.

Pokud je cestující / zákazník nespokojen se servisem či nabídkou v jídelním voze, tak budeme velmi rádi, když nám tuto informaci zašle přes SMS zprávu na telefonní číslo 606 606 188 či přes webový formulář na: www.jidelnivozy.cz/nazory.php. Každému zaslanému podnětu se seriózně věnujeme a do důsledku ho řešíme.

Za JLV, a.s Ing. Jan Valeš, ředitel pro obchod a marketing

Aleš Petrovský | 25.8.2014 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Služby

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
28.08.2014 (6:01)  
cestovatelvlakembusem:
Pokud by mělo jít o kvalitu, asi by před Plzní vyhrál Bernard a pro dost lidí snad i vývozní budvarský ležák. Svijany už si s Plzní nemají moc co vyčítat.
A dobrá půlka českých „pivařů” si stejně ve výsledku dá nejradši předraženou dešťovku (Gambrihnus), protože je přece dobrá (i v televizi to furt říkají); často i za cenu vyšší ceny než u tradičně vařeného piva.

Jenže tady opravdu jde i o známost značky, hlavně pak v cizině nebo u cizinců. A tam Plzeň jasně vede s Budvarem v těsném závěsu.
Ostatně proto asi stále JLV drží Pepsi Colu (dříve Coca Colu), i když Kofola by si snad u českých zákazníků našla více příznivců.
28.08.2014 (5:54)  
Sim:
To není stihomam, to je smutný fakt, že se sklo krade v ne úplně zanedbatelných dávkách. Sklo se samozřejmě občas i do vlaku pustí (za vhodných podmínek), jenže pak může chybět už i na baru - skladové prostory na 680 jsou dost omezené a bez jejich rozšíření (kam?) nelze čekat zázraky.
Registered user Sim 
27.08.2014 (23:14)  
Karle, prakticky pri kazde prilezitosti, kdyz je nejaka diskuse ohledne gastronomickych sluzeb v klopidle se ptam, jestli se uz konecne neco zmenilo, nebo zda stale jeste personal nadvlaku trpi stihomamem, ze jim budou cestujici odnaset pribory a ktigle... a zatim stale marne cekam na informaci, ze se i pri roznasce po vlaku toci do skla a jidlo se podava na taliri :-/

Osobni zkusenost - plastokelimkovou klopidlovou - mam radove pul roku starou. Novejsi nemam, nemel jsem tu cest ... a abych pravdu rek, ani zajem. A sam vis, ze si zlatavou barvu s bilou cepici rad vychutnam a tedy zajem bych chtel mit ;-) ... btw, nezajdem zas nekdy na "jedno"? O:-)
27.08.2014 (21:20)  
Karel Kovářík:

Že je to točené pivo lepší než lahvové, je OBECNĚ pravda, ale zase ne vždy... Že by byl Prazdroj v dnešní době nejlepší či jednička na trhu, to je hooooodně neinformovaný názor...

HGB je technika, kdy se pivo uvaří o vyšší stupňovitosti a následně se na požadovanou stupňovitost "doředí" vodou, zjednodušeně řečeno...
Registered user Kakov 
27.08.2014 (20:45)  
Sim: a ještě někde dávají JLV pivo do kelímku?? co jsem byl naposled v pendolinu na pivu, bylo ve skle,

pro mě každopádně obal nevyváží horší chuť piva
Registered user Sim 
27.08.2014 (19:57)  
No, a ja si ted trosku rypnu ... pokud to resim podle chuti, uprednostnim toceny prazdroj ve skle, takze teoreticky maji JLV body... jenze, po nich jsou zlutovlakove Svijany a Bernard, lahvove se sklenickou ... no a na konci pomyslneho retezce je, svete div se, opet toceny prazdroj, tentokrat v plastovem kelimku ... takze jak prvni, tak i posledni misto u me maji JLV s jednim a tim samym pivem.
27.08.2014 (19:03)  
dovolím si ještě jednu poznámku :)
mě osobně nejvíc vyhovuje točený Prazdroj v Pendolinu ... jedině cena je vyšší, ale kdo chce jezdit v Mercedesu nemůže chtít cenu jak za Trabanta.....
domnívám se, že v tomto případě nejde o cenu vozu, ale o cenu paliva... v obou případech byla téměř stejná :)
27.08.2014 (19:00)  
Ačkoliv mi nepřísluší hodnotit železnici, jelikož moje zkušenosti dorostly pouze do velikosti H0, dovolím si uvést několik drobných poznámek:

1. Vyjádření ředitele pro obchod a marketing odpovídá postavení osoby, která se vyjádřuje, tedy ředitele pro obchod a marketing. Vhodné by bylo rovněž vyjádření provozního ředitele a náměstka GŘ pro řízení kvality.

2. Systém
poskytování gastronomických služeb na železnici 55 let - držitel certifikátu ISO 22 000 a certifikovaného systému HACCP pro kolejový provoz - hrdý držitel prestižního ocenění MIC Award (Most Innovative caterer) 2001 a 2013 - spolupráce s Československým svazem kuchařů v čele s šéfkuchaři Jaroslavem Sapíkem a Jiřím Králem, kteří se starají o atraktivitu menu a školení personálu - příprava nabízených pokrmů v centrální kuchyni v Praze pomocí nejmodernějších technologií přesně pro potřeby kolejového provozu - smluvně požadovaný, standardizovaný servis - interní dokumentace a intenzivní tréning pracovníků na dodržování těchto standardů - interní audity - Mystery shoppingy - systém matrik - proces zařazení každé jednotlivé položka na jídelním lístku trvá přibližně 5–6 měsíců - „ideový meeting“ - zkušební vaření - testování v provozu - laboratorní atesty - definice food stylingu - proškolení všech kuchařů a stevardů se standardy přípravy a expedicí pokrmů - „manuál“ ke každému pokrmu - opakované školení s příslušnými pracovníky v případě zjištění nedodržení standardů
To opravdu nemá chybu!
Ale dále mi to připomíná scénu z jednoho českého filmu:
„Famfula, jak to chodí? – Chodí to výborně, ale neseje to. – To je u secího stroje dost podstatná závada, ne?“ Dovolím si proto položit otázky:

3. Realizace
A. došlo ke snížení frekvence obsluhy zákazníků v 1.třídě, pouze po vybraných stanicích a dle provozní situace v jídelním voze (do 1.třídy může jít vícekrát nebo méněkrát než má předepsáno): laicky se domnívám, že čím častěji přijde někdo do 1. třídy, tím je větší pravděpodobnost, že bude větší tržba, na druhou stranu je taky větší pravděpodobnost, že se to vyprodá a nebude co nabídnout fyzicky příchozím – nesouvisí to s technikou prodeje?

B. budování systému logistických míst již několik měsíců - pilotní fáze: chybí mi informace, v jaké fázi bylo budování systému v době „inspekce“ pana A.P. a kdy bude systém dokončen

C. Rozdílná kvalita pokrmů: Pokud dojde k rozdílnému servisu, tak se jedná o selhání jednotlivce, který nerespektuje dané standardy: Nebylo těch rozdílných servisů příliš mnoho?

D. konání významných akcí: Když jel Baník na Slavii asi to nebyla významná akce, Slavie málem sestoupila… Jak to bylo, když jel Baník na Spartu? Sparta byla Mistr!

E.
ve vyjádření nebylo, že na jídelním lístku není uvedena váha pokrmů – je tedy na rozhodnutí personálu, jak velkou porci zákazníkovi přidělí? Nechci polemizovat, že může být na rozhodnutí personálu stanovení poměru váhy pokrmu určenému zákazníkovi a váhy pokrmu určené pro jiné účely

Stejně by mě zajímaly důvody, proč se potulují po železnici jídelní vozy, které z objektivních příčin nemají co nabídnout. Uznávám, že kdyby nejezdily, vzrostla by nezaměstnanost.

Na závěr mi zejména v dopise chybí hluboké poděkování panu Aleši Petrovskému za provedené posouzení stavu. Toto by měl podle mého soudu pravidelně provádět odborný útvar JLV.

Omlouvám se za případné chyby s/z a y/i a čekám mínusy
Registered user Kakov 
27.08.2014 (18:18)  
topič:

co je to HGB?
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko