..: Test letního menu 2014 a servisu JLV, díl III. :..

Výhled z okna vlaku SC 515, foto: Aleš Petrovský Česká republika — Z Plzně vyrážím komfortně vlakem SuperCity ve voze č. 1, který původně sloužil jako první třída, ale nyní je z něj tichý vůz třídy druhé. Po výběru z denního tisku čekám, kdy se zde objeví stevard JLV s vodou a hlavně s minibarem, abych si mohl dát kávu Starbucks třeba právě s karamelovými vaflemi, které když necháte nahřát nad kelímkem horké kávy, tak chutnají výtečně. Bohužel, po celou dobu jízdy z Plzně do Prahy nikdo z personálu JLV neprojevil o vůz č. 1 zájem, a tak jsem alespoň mohl (s vlastní vodou) sledovat bouřlivé počasí panující za okny jednotky.

Den čtvrtý

Gulášová polévka v EC 274, foto: Aleš Petrovský V Praze přestupuji do vlaku EC 177 Slovenská strela, který je jednak velmi plný a jednak také o 20 minut zpožděný na příjezdu. Usazuji se ve voze Ampz, který je zhruba z 85 % obsazen a klimatizace tento nápor zvládá trochu hůř. Z pražského hlavního nádraží odjíždíme se zhruba 40 minutami zpoždění. Pobíhá revize jízdních dokladů, roznos vody a novin, po kterém zamířím do vedlejšího vozu WRmz. V jídelním voze jsou obsazena všechna místa (resp. ne všechna místa, ale všechny stoly), a proto vyčkávám u baru, kde sleduji od pohledu milou stevardku, která zápasí s čepováním piva, protože normálně jezdí jen s minibarem, jak později sama uvádí.

Kuřecí řízek s bramborem v EC 274, foto: Aleš Petrovský Takto plný jídelní vůz by měl být snem každého restauratéra na kolejích, jenže – je nutné být na takovou situaci připravený. Podle dostupných zjištění rozhodně není novinkou, že jede páteční „strela“ takto plná, a na situaci se lze připravit. Když se ptám slečny, jestli si mohu objednat jídlo vedle do první třídy a zdali ještě mají krutí prso, odpovídá, že neví a přivolává na pomoc „vrchního“. Číšník jen neochotně přislíbí, že se podívá, ale zdůrazňuje, že budu dlouho čekat, protože „má plnou hospodu“. Vyčkávám tedy dále a dávám se do řeči s businessmanem, který stojí vedle a popíjí točené pivo. Bavíme se o úrovni služeb, načež opět přichází číšník a oznamuje, že „krutí steak“ má, ale před ním je ještě dalších sedm osm jídel, a prostě si počkám. Businessman se ke mně nakloní a povídá, že „tam také slyšel takové to ,…omlouvám se…‘ od obsluhy“. Před odchodem jsem se tedy zeptal, zdali to stihneme či nestihneme do Pardubic, načež se mně dostalo zamítavé opět s odůvodněním na plnou hospodu. Svoji návštěvu jsem (inspirován od pána u baru) ukončil trochu rýpavě se slovy „takže se tedy omlouváte, že bohužel nestihnete připravit objednávku do Pardubic…“, což ovšem číšníka smrtelně urazilo a s mnoha grimasami, odfrknutími a poznámkou „co jako chcete, tak se vám omlooouvám“, jsme se rozloučili. Pravděpodobně jsem nebyl na konci návštěvy nejpříjemnější, ale není čemu se divit. Základní prvky slušnosti by měly být u personálu pracujícího ve službách samozřejmostí. Zkrátka už není rok 1990, kdy byl největším hitem kuřecí plátek s broskví a sýrem a číšníkovi se většinou omlouval zákazník.

Šlehačkové koule s jahodovou omáčkou v EC 274, foto: Aleš Petrovský Po přestupu v Pardubicích na vlak EC 274 Jaroslav Hašek jsem se rovnou usadil do jídelního vozu, ve kterém mně bylo oznámeno, že nejsou ani žebra, ani krutí prso. Zkrátka takový kolorit jídelních vozů JLV v letní sezóně. Jelikož mám opravdu hlad, volím ze stálého jídelního lístku gulášovou polévku a kuřecí řízek. Polévka je v pořádku, chutná, horká a s chlebem. Nebylo třeba jí jakkoliv dochucovat a také byla servírována s několika krajíčky chleba. Jako další chod byl kuřecí řízek s bramborem, který byl nedávno prohlašován za jedno z nejoblíbenějších jídel zákazníků JLV. Čerstvě usmažený řízek byl šťavnatý, ale poněkud bez chuti, což spravilo trochu soli. Brambory byly nakrájeny z čerstvé brambory (nešlo o vakuovaný „produkt“), ovšem to v kombinaci s nedostatečnou dobou smažení způsobilo, že byly některé kousky brambor uvnitř studené a syrové. Nic naplat, hlad je hlad a protentokrát jsem snědl vše, co bylo na talíři, snad krom citrónu.

Horká čokoláda v EC 274, foto: Aleš Petrovský Šikovná slečna v servisu mi po jídle nabídla ještě kávu a dezert, a tak příjemné a milé nabídce se nedalo odolat. Zvolil jsem tedy opět šlehačkové koule s jahodovou omáčkou a šlehačkou spolu s cappuccinem. Načež se slečna omluvila, že bohužel na cappuccino nezvládne kávovar připravit pěnu. Volím tedy čokoládu. Zanedlouho na stole přistává talíř s dezertem a horká čokoláda. Ochutnávám dezert a kupodivu jahodová omáčka byla studená, oproti prvnímu dnu, kde byla horká. Zvláštní. Stejně jako v prvním případě vám pravděpodobně na talíři zbude většina omáčky, protože spolu se třemi kuličkami ji zkrátka sníst nedokážete. Dopíjím horkou čokoládu a vystupuji v Praze.

Den pátý

Prostírání ve WRmee, foto: Aleš Petrovský Ranní sluníčko, které se opírá do skel vozu první třídy rychlíku 773 Švihov, nabírá na síle a já věřím, že toto je dnešní poslední vůz bez klimatizace. Jelikož RegioJet nenabídl pro letošní léto žádné gastronomické novinky, rozhodl jsem se, že otestuji alespoň jejich snídaně, které si cestující objednává již při nákupu jízdenky přes e-shop. Nejprve tedy mířím do vlaku IC 1005, a poté do vlaku IC 1006. O tom ale více až později.

Mým dnešním hlavním cílem je vlak IC 571 Zdeněk Fibich, který jsem prohlásil za poslední šanci pro JLV naservírovat mi krůtí prso se šťouchaným bramborem a barevnou karotkou. Světe div se, povedlo se! Po nástupu do jídelního vozu WRmee si sedám k nepraktickému a nepohodlnému stolu, který je často terčem kritiky jak cestujících, tak personálu JLV. Zde ale projevila posádka snahu a na kluzké stolky umístila protiskluzové prostírání, za což zaslouží jednoznačně pochvalu, jelikož vám při průjezdy oblouky alespoň nebudou ujíždět nápoje. Dále jsem si všiml špinavých výdechů klimatizace, které působily odpudivě, a o to více v jídelním voze.

Špinavé výdechy klimatizace ve voze WRmee, foto: Aleš Petrovský Po usazení přišel číšník s jídelním lístkem a nabídl prozatím nějaký nápoj. Zvolil jsem oblíbený cider Somersby. A po chvilce si objednávám krutí prso z letní nabídky. Chvilka napětí… ANO! Krůtí prso je k dispozici. Ovšem prvotní nadšení zanedlouho vystřídá údiv. Číšník objednává třetí obsazený stůl, u kterého zaznívá prosba taktéž na krůtí prso. „Bohužel, již je vyprodané…,“ odpovídá číšník. Rozhlídnu se a ne, opravdu zde sedí pán u stolku za mnou (první krutí prso), já (druhé krůtí prso) a zmíněná skupinka. Pokud se na vlak vyjíždějící z Prahy zbrojí opravdu jen dvě porce tohoto jídla, tak není divu, že jsem na něj neměl štěstí za celé mé dosavadní putování. Pokud to tak vypadá i s ostatními produkty, tak tu máme rozuzlení celé situace. Ovšem otázkou zůstává, zdali je problém v zásobování od JLV, anebo jde o snahu frenčízantů o nízké náklady. I na to se vedení JLV zeptáme a jejich vyjádření poté zveřejníme.

Krutí prso se šťouchaným bramborem, foto: Aleš Petrovský A co samotné jídlo? Zde musím konstatovat, že jde opravdu o pokrm, který bych si dal při návštěvě jídelního vozu ihned znovu. Výborně ochucené prsíčko, které si zachovalo díky vaření pomoci metody sous-vide svojí chuť a konzistenci, je potěšením pro mlsné jazýčky cestující po kolejích. Čerstvě připravené šťouchané brambory s jarní cibulkou, výborně dochucené a s chutnou omáčkou. Barevně hrála na talíři karotka s fazolkami. Zkrátka jídlo, které vám jistojistě zachutná. Kdybych opravdu chtěl najít chybku, jako že to obvykle nemám ve zvyku, tak by omáčka mohla být o něco málo hustší a fazolky by mohly zůstat zelené. Ale nejsme v Café Imperial a v jídelním voze se tyto malé nedostatky dají odpustit. Na jídle bylo vidět, že pan kuchař umí vařit, taktéž byl velmi slušivě oblečený v rondonu se státním znakem na rukávu, a dotvářel tak příjemnou atmosféru pro oběd na kolejích. I přes to, že se mě pan číšník nezeptal, jak mi jídlo chutnalo, jsem skrze něj nechal vyřídit do kuchyně pochvalu, jelikož to opravdu stálo za to.

Závěrem

Jídelní vůz, foto: Aleš Petrovský Co říci závěrem? Snad jen, že lze vysledovat velké rozdíly mezi zájmem o klienty na trase Praha – Ostrava a trasách dalších, jako jsou Praha – Brno (- Vídeň), Praha – Plzeň (- Mnichov). Co mě zklamalo nejvíce, byl rychlý úpadek kvality poskytovaných služeb ve vlacích ČD railjet. Vzpomínám si na svoji první cestu asi týden po zahájení provozu, kdy byli zákazníci hýčkáni, personál JLV se snažil a byl stále vidět. Bohužel to však již neplatí stoprocentně a pomyslná laťka míří níž a níž. Spoje SuperCity jsou stále vlajkovou lodí Českých drah, ale platí, že pokud jedete špatnou trasu ve špatném voze (obvykle č. 1), tak se vám také nedostane kvalitního servisu. Naopak musím konstatovat, že palubní personál ČD ve většině případů odvedl dobrou práci, našlo se i několik opravdu excelentních vlakvedoucích a jen velmi málo těch, kteří by měli být uklizeni na lokálku Horní – Dolní.

A pozor, neodcházejte od monitorů vašich počítačů, tabletů, či telefonů, zanedlouho dokončíme tento gastrotest návštěvou u LEO Expressu a RegioJetu!

Autorský text.


Aleš Petrovský | 11.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
18.08.2014 (19:51)  
z mého pohledu: topič získává 100 bludišťáků za trpělivost, s jakou se vyhýbá ostřejším výrazům a ostřejší argumentaci. upřímně přiznávám, že já bych na něj tu trpělivost fakt neměl.

ale zase, co chtít od demagoga...
18.08.2014 (19:10)  
Lukáš Hradecký: Já přece netvrdím, že je všechno špatné. V jídelních vozech (a samozřejmě to platí i o JLV) prostě většinou dělají nejlepší jídla z národní kuchyně. Příklad: Maďarské Utasellátó - jedno z nejlepších jídel je guláš = klasické maďarské jídlo
Rakouský Henry am Zug - jedno z nejlepších jídel je Wiener Schnitzel = klasické rakouské jídlo
A samozřejmě české JLV - jedno z nejlepších jídel je svíčková = klasické české jídlo
Test v roce 2008 jsem přehlédl, test v roce 1999 jsem neuváděl kvůli tomu, že už je dost starý (15 let).
18.08.2014 (18:24)  
Martin99

souhlasím, a na to poukazuji, nejde srovnávat stan s hotelem, bohužel moje argumetace je častována subjektivními impertinentními výjevy co si to dovoluji, než debatou jak to je. Já JLV používám a jsem spokojený a zaráží mě přistup k oponentuře.

Žádný tady s těch chytráků by to jídlo v jídelním voze neudělal v tom čase a při tom množství lépe, co lépe - vůbec nijak, neví co je hotovka a minutka. Pochop.

gimli35

Já se tedy omlouvám za to, že jsem řekl, že Regiojet nabízí bagetu (myšleno dlouhé pečivo obložené slanou šunkou a sýrem), protože Regiojet nabízí Croissant (myšleno sladké pečivo obložené slanou šunkou a sýrem). To je ještě horší, než jsem myslel.
Googlil jsem a našel jsem 4 testy. 1999, 2008, 2011, 2011.

Gastronomii dělá kuchař v podmínkách, které má. Znám kuchaře, který je vyučený instalatér a pak jsou třeba takoví, kteří jsou špičkoví a taky jim přejede ruka, udělají steak víc, nebo se chutě prostě nepovedou, promíchají, přesolí, protože solí dvakrát, nebo nedosolí, protože si myslel, že už osolil, to samé je koření, nebo je to takové nebo zase makové. Ať hodí kamenem, kdo něco nepokazil ale, že by všechno bylo špatné, to prostě smrdí.

Paolo

ten tvůj zcestný příspěvek je tvá objektivní diagnóza. Mě nikdo nic neplatil a mě v JLV chutnalo, mimo maďarského expresu, ale hluší neuslyší, a zaslepení neuvidí. To, že se nějaký pán uráčil někam jet a pak všechno zkritizoval ... to není relevantní.

Topič,

Chceš mít vlaky pěkné? Jíš vůbec v JLV? Kdy a co si měl naposledy? O co ti vlastněš jde. Nevytrhávej z kontextu a nevkládej mi do úst co jsem neřekl. Musíš číst v souvislostech. Tvá pejorativnvost je prostě jasná a tvůj eufemismus se střelou do vlastní brány, já totiž věci nazývám pravými jmény, tak jaké jsou, ne jak vypadají, co přikrášlují nebo JLV dehonestují.
Přečti si všechno znovu a pak piš o meliorativech.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
18.08.2014 (9:02)  
Lukáš Hradecký: napsal jsi: Ano, zvýrazňuji, abych podrthl informace a zvýraznil ARGUMENTACI informace, které jsou ve sdělení důležité, když někdo neví / chybí mu, co je hotovka, nebo minutka.

TAM KDE DOŠLA ARGUMENTACE, TAM ZAČALA MANIPULACE ...

Tak se podíváme na některé tvoje podtržené informace a zvýrazněné argumentace.
Cituji:

1. PRO ÚPLNĚ NATVRDLÉ

2. VŠEM

Já nerozumím jak můžete srovnávat Jídelní vůz ČD, kde vám čerstvě uvaří, máte teplé dobré jídlo, které se počítá na minuty se studenou kuchyní z plastu v Regiojet/LEO, které někde dny leží.


3. ale je to jasný:
Vítězem tohoto testu je Jančura, jeho saláty a bagety byly všechny v lednici a cinktrouba fungovala spolehlivě, personál byl subjektivně ochotnější než ...


4. kdo chce ČD bít, JLV si najde.

V uvedených citátech marně hledám informace a taky argumentace, vzhledem k tomu, že se jednalo o zkušenosti pouze z JLV, což autor zdůraznil mi přijde silně nesouvisející s tématem článku. I když nazývat výše uvedené citáty argumentací je, slušně řečeno, hodně silný eufemismus.

Do okamžiku, než jsi napsal ve svém komentáři výrok uvedený pod bodem 2., nikdo z přispěvatelů do diskuse neporovnával JLV a RJ/LE. Tudíž nechápu, proč jsi ho vlastně napsal a jaké obsahuje informace a argumenty.
18.08.2014 (7:44)  
Lukáš Hradecký: A srovnávat vlaky ČD s jídelním vozem a LEO nebo RJ, který jídelní vůz nemají, je objektivní?
To je jako si dát jídlo v klasické restauraci a pak někde u okýnka ve stánku a pak vykládat, že je to strašné, protože ti u okýnka nabídli kávu v plastovém kelímku a hamburger do ruky....
Napiš, kolik rychlíků nebo dálkových vlaků ČD, které nemají řazen jídelní vůz, Ti nabídnou to, co nabízí RJ nebo LEO.

U jídelního vozu stejně jako v restauraci očekávám poněkud jinou úroveň kvality jídla než v tom stánku....
registrovaný uživatel paolo 
17.08.2014 (21:04)  
Hradecký: Ano být to 5 Romanů Vaňků nebo jiných z kulinářského institutu, řeknu asi ano, ale takový test je komediální a jeho výsledky jak čtu pro JLV dehonestující, no prostě, takto se to nedělá.

Co to tlacháš? Jediný, kdo tady něco a někoho uráží a zesměšňuje jsi ty. Konkrétně znevažuješ práci redaktora nadšeneckého webového portálu, který se obtěžoval za vlastní peníze získat data pro reportáž o kvalitě nabídky jídelních vozů. Pokud to zaplatíš, pak věřím, že redakce určitě přistoupí na test poskytovatelů občerstvení ve vlacích, které provede nějaká focus agentura pomocí mysteryshoperů a klidně výsledky může vyhodnotit kulinářský institut Romana Vaňka.
A ještě mě zajímá, v koho žoldu tady diskutuješ? Protože pokud jsi zaměstnancem JLV nebo ČD, tak jim poskytuješ medvědí službu.
17.08.2014 (19:27)  
Lukáš Hradecký: Někomu stačí bageta a salát v kelímku bez možnosti ohřevu a jiný chce se pořádně najíst, ušetřit čas ve vlaku jídlem a JLV mu to nabízejí. Ano jede tam hospoda, běž se najíst. Ano tady máš bagetu nebo salát - každému co jeho jest - ale to nestojí vedle sebe a nedá se srovnávat.

Jídelní vozy JLV evidentě razí zásadu "vždycky něco zůstane", ale pokud tam má člověk vyhlédnuté jídlo (dvě, tři...) a nic jiného si dát nechce (to se nedivím), prostě si nedá nic, leda pivo. Pokud těmi bagetami a saláty myslíte Regiojet, znovu opakuji, že Regiojet žádné bagety nenabízí.
Stačí si do googlu zadat "test jídelních vozů" a hned se objeví odkazy (konkrétně první dva), které nezávisle na sobě hodnotí jídelní vozy JLV a říkají o nich přibližně to stejné jako pan Petrovský. Regiojet naopak první test hodnotí dobře (druhý totiž hodnotí pouze JLV). O čem to asi vypovídá?
registrovaný uživatel of 
17.08.2014 (18:36)  
Jo, do tichého oddílu v Pendolínu cestou z Prahy do Ostravy za celou cestu zavítal jen vlakvedoucí s revizí jízdenek, novinami a vodou. A pak bylo 2,5 hodiny klid. Prostě tichý oddíl, žádné neustále otravování s jídlem, kávičkou :-)
17.08.2014 (14:06)  
topič

proč do mě kopeš? Já tady NEkydám na JLV v objektivních testech. Já jsem byl VŽDY spokojený s jídlem mimo maďarského expresu a taky jsem napsal, že jsem měl ve vlaku MINUTKY.

cituji:
Z předchozích komentářů vysvítá, že jediné co je čerstvě uvařené je smažený řízek. Vše ostatní jsou ohřátá jídla, která jsou skladována několik dní.

Nevysvítá vůbec nic. Jen názory a myšlenky ... žádné pravdy, hotovky proč ne, minutky nikoli.

cituji:
Objektivita pana LH je nezpochybnitelná. Obsah jeho komentářů, zhusta prokládáný ztučněnými písmem a kapitálkami, nenechává na pochybách. :-)

Ano, zvýrazňuji, abych podrthl informace a zvýraznil ARGUMENTACI informace, které jsou ve sdělení důležité, když někdo neví / chybí mu, co je hotovka, nebo minutka.

Nevíš kolik mi je let a hned píšeš:
Co je hotovka nebo minutka mě školit nemusíš, to jsem věděl už v době, kdy jsi ještě ani nebyl na světě.

Zatím to tak se vší úctou k tobě Topiči nevypadá.

TAM KDE DOŠLA ARGUMENTACE, TAM ZAČALA MANIPULACE ...

Všichni chceme, aby nám ve vlaku chutnalo, aby služby byly dobré, aby jsme vlaky tu viděli jezdit spokojené cestující kteří se vrátí. Ale házet špínu na druhé je laciné Topiči.

Někomu stačí bageta a salát v kelímku bez možnosti ohřevu a jiný chce se pořádně najíst, ušetřit čas ve vlaku jídlem a JLV mu to nabízejí. Ano jede tam hospoda, běž se najíst. Ano tady máš bagetu nebo salát - každému co jeho jest - ale to nestojí vedle sebe a nedá se srovnávat.

Tak přece nebudem z názoru jednoho člověka jedoucího jednou a dávající si jednou nějaké jídlo, nevíme jak, nevíme co a jakým způsobem, který pak tady v testu podtrhne nohy JLV, protože jemu nechutnalo.

Ano být to 5 Romanů Vaňků nebo jiných z kulinářského institutu, řeknu asi ano, ale takový test je komediální a jeho výsledky jak čtu pro JLV dehonestující, no prostě, takto se to nedělá.

Že se nějaký pán rozhodne, rozjede se a pak napíše jak to bylo hnusný. asi ne ... kluci
registrovaný uživatel pekař 
16.08.2014 (17:01)  
Martin99: a dělá někdo něco s těmi Jančurovými zaměstnanci?
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko