..: Test letního menu 2014 a servisu JLV, díl II. :..

A teplota stoupá…, foto: Aleš Petrovský Česká republika — Startuji opět v Plzni a pro cestu do Prahy volím vlak R 759 „Křivoklát“. V našem hlavním městě přestupuji do vlaku LE 1359 „LEO Express“ dopravce LEO Express. Pro svoji cestu do Přerova jsem si vybral třídu premium, abych tak mohl vyzkoušet nové, tříchodové menu a také novinky z palubního prodeje. Podrobně se této cestě budu věnovat na konci testu. Z Přerova se přesunuji do Brna rychlíkem 830, v jehož první třídě (starší vůz řady Aee) panuje příjemných letních 30,4 °C, což je dle vlakového doprovodu zcela normální a nejedná se o závadu u tohoto typu vozu. Z Brna mám v plánu znovu využít vlaku EC 74 „Franz Schubert“ (railjet), tentokrát na delším úseku Brno – Pardubice.

Den druhý

Personál JLV v EC 74 nakonec skutečně byl, ale do první třídy nezavítal., foto: Aleš Petrovský Po výjezdu z Brna probíhá revize jízdních dokladů, nabídnuta je mi voda a noviny. Vlakvedoucí se ukazuje v první třídě během zmíněné trasy ještě několikrát. Opět čekám na stevarda JLV, který by mi jistě rád nabídl něco dobrého na zub. Ostatně jak jsem již zmiňoval v úvodu, při zkušebním provozu railjetů na trase Praha – Brno byl personál JLV v první třídě takříkajíc pečený vařený. Co se ale nestalo, za celou cestu mezi Brnem a Pardubicemi se z personálu JLV neuráčil přijít mezi cestující první třídy vůbec, ale opravdu vůbec nikdo. Nová éra cestování s vlaky railjet je zkrátka tady. Možná namítnete, že jsem mohl zvednout své ctěné pozadí a dojít si do bistra sám. Ale já jsem si řekl ne, když donáška na místo, tak se vším všudy. Přece nenechám svá zavazadla nehlídaná. V Pardubicích vystupuji opět značně rozladěný a přemýšlím, zdali vůbec na vlaku byla posádka JLV přítomna.

Žampiónový krém s celozrnnými krutony, foto: Aleš Petrovský Znovu přestupuji na vlak EC 379 do České Třebové a opět se nikdo z JLV neuráčí do první třídy v railjetu podívat po výjezdu z Pardubic směr Česká Třebová, což už považuji za nový standard. Po minulém nezdaru ve vlaku EC 76 (nefunkční terminál na karty) jsem se předzásobil hotovostí! Po dvaceti minutách od odjezdu z Třebové si jdu opět sám pro menu do jídelního vozu WRmee, v jehož barové části trvá zhruba něco málo přes minutu, než mě personál jídelního vozu zaregistruje. Chápu, že četba u stolu je zajímavější, než obsluha zákazníků. S jídelním lístkem odcházím zpět na místo, kde marně čekám na stevarda JLV, který by přijal mojí objednávku. Po čtvrt hodině tedy opět vstávám a jdu do jídelního vozu.

První otázka míří na funkčnost terminálu pro platební karty. Dovídám se, že „terminál by měl fungovat, ale jen ve stanicích“. K jídlu tedy volím krutí prsíčko, které však již bohužel není. Stejně jako nejsou žebra či salát. Z letní gastronomie mám tak na výběr k večeři žampiónový krém a šlehačkové kuličky. Když se nad touto skromnou nabídkou podivuji, tak je mi odvěceno, že je přeci půl jedenácté! Nedá se svítit, večer letní gastro prostě nefrčí. Volím tedy žampiónový krém a svíčkovou a odcházím do první třídy.

Svíčková s knedlíkem alias puding, foto: Aleš Petrovský Po chvilce přináší číšník žampiónový krém s celozrnnými krutony a jsem důrazně upozorněn, že příště musím obsluze ohlásit, že si jdu sednout do první třídy! Možná, že kdyby tam obsluha občas zavítala, tak by věděla, že tam nastoupili koupěchtiví zákazníci. Komunikace vůči zákazníkovi je v tomto vlaku všelijaká, jen ne ukázková. Krém chutná výborně. Nevím sice, proč v JLV zvolili poněkud zvláštní formu krutonů, alias nalámané tmavé housky, ale to je již pravděpodobně věc osobních preferencí. Ale po chuťové stránce žampiónový krém mohu vřele doporučit. Následně je mi donesena svíčková, která ovšem připomíná omáčku jen velmi málo. Vzpomínám si na komentář Zdeňka Pohlreicha, který v jednom z prvních dílů oblíbené kuchařské show přirovnal testovanou svíčkovou spíše k pudingu. Stejný případ nastal zde. Omáčka byla opravdu jako puding a poprvé se mi stalo, že nevystačila na všechny knedlíky. Musím zdůraznit, že až do této objednávky byly mé zkušenosti se svíčkovou od JLV jen a jen kladné. Inu, vše je někdy poprvé. Vše zapíjím ciderem a těším se do postele.

Den třetí

Rozebraná porce žebírek s chutnou omáčkou, foto: Aleš Petrovský Na rameni linky R6 Praha – Plzeň – Domažlice (- Mnichov) se můžeme setkat se čtyřmi páry expresů Českých drah, z toho dva jsou vedeny soupravou zmíněného dopravce a je na nich většinou nasazen bistrovůz řady ARmpee. Pro další testovací jízdu jsem si vybral Ex 355 „Karel Čapek“ z Plzně do Prahy. Vlak dorazil do Plzně z Německa o zhruba 40 minut opožděn z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek – byla bouřka. Po nástupu do první třídy ve voze ARmpee jsem byl přivítán velmi příjemným panem vlakvedoucím a užíval si cestu v počasí, které stále na dálku vyhrožovalo bouřkou a deštěm. Zhruba u Rokycan jsem se vydal do vedlejší části vozu, jelikož nikdo z JLV do první třídy „za dveřmi“ ani nenahlédl. Salát z letní nabídky opět nebyl, a tak jsem zvolil opět žebra, jako jistou formu reparátu; zapít jsem je chtěl ciderem Somersby. Po chvilce žebírka zavoněla na velmi řídce obsazený oddíl první třídy a už od pohledu bylo jasné, že nepůjde o fiasko jako minule. Nejen opticky větší porce. Ke dvěma kouskům z minula se přidal třetí (bonus či standard?), a kosti byly obaleny masem, které se prakticky samo sypalo od kosti. Nebylo tak třeba vyvíjet nepřiměřené násilí jako v prvním případě. K tomu výborná omáčka a křen, zkrátka a jednoduše jsem si pochutnal.

Chyba na karnetu JLV, foto: Aleš Petrovský Přemýšlel jsem, jak je možné, že jídlo, které je na vlak dodáno v předpřipraveném stavu a v zabalené porci může vypadat ve dvou vlacích tak odlišně. Na pravý důvod se asi budeme muset zeptat jedině vedení JLV. Po rozloučení s panem vlakvedoucím, jehož výkon patřil mezi ty kvalitnější, a výstupu jsem však zjistil jinou zajímavou věc. Při pohledu na karnet JLV mně padne do oka účtovaná cena cideru Somersby, a to 45 korun, jenže tento výrobek má stát o desetikorunu méně. „Pozdě bycha honiti,“ říkám si a beru to jako daň za mé konstantní rýpání do dopravců ve jméně zlepšování kvality!

RJ powered by ÖBB, foto: Aleš Petrovský Jako již tradičně jsem zamířil do vlaku EC 379, do kterého právě přestoupilo několik cestujících z vlaku EC 379. V rámci cvičení na příští rok se totiž v Praze přestupuje z klasické soupravy do jednotky railjet Českých drah. Po dozbrojení zásob z vozítka JLV se jdu zeptat do bistra, zdali je přítomen nikoliv hliník, ale salát z letní nabídky. Není, prý se večer salát nenaskladňuje a celkově se toho naskladňuje málo. To je už na mě poněkud silné kafe. Obratem vystupuji a rozhoduji se otestovat kvalitu cateringu u žlutého RegioJetu. Podrobněji si návštěvu rozebereme na konci tohoto testu.

V Pardubicích na nástupišti s krajní nelibostí sleduji blížící se bouřku a čekám na mírně zpožděný vlak EuroCity 272 „Avala“. Rovnou jsem zamířil do jídelního vozu, který mě přivítal typickým hospodským odérem. Razantní obsluha považuje můj dotaz na letní menu pravděpodobně za bláhový. V tomto případě mám však pochopení – u tak dlouhého vozebního ramene se musí plánovat nazbrojení opravdu špatně. Nicméně paní vrchní přichází s alternativou ve formě novinky, nakládaných sýrů. Cider také není, ale opět obsluha přispěchá s novinkou ve formě piva značky Carlsberg.

Nakládané sýry a pivo Carlsberg, foto: Aleš Petrovský Na nakládané sýry se opravdu těším, ale nadšení mě v zápětí opouští. Nečekám žádnou velkou porci, jelikož jsem byl informován, že se jedná o předkrm, až potud by bylo vše v pořádku. Ovšem forma zpracování je více než zvláštní. Pokud ale máte rádi vedle Hermelínu naložený v olivovém oleji sýr eidam, pak jsou pro vás nakládané sýry jasnou volbou. Ve skleničce také najdete dvě kolečka papričky a plátek česneku. Celý výrobek není uleželý, a tak zkrátka jíte sýr, který si namočíte do oleje. V případě eidamu necítíte skoro žádnou chuť. Platím a stíhám vystoupit v Kolíně.

Letní salát bez dresinku, foto: Aleš Petrovský Do Prahy tak pokračuji vlakem EC 120 „Hradčany“, po jehož příjezdu rovnou mířím do jídelního vozu. Na chvilku se zarazím, zdali jsem tu správně – vše je totiž již sklizené a má návštěva posádku zjevně překvapuje. Na otázku, zdali si zde mohu dát něco dobrého, se dovídám, že teda „jako jo“, ale rychle, protože už počítají a musí to stihnout do Prahy. Po lehkém šoku se tedy domlouváme na salátu z letní nabídky (třikrát hurá, konečně!). Vzhledem k tomu, že vozy WRmee nemám příliš v oblibě kvůli jejich „pohodlným“ sedačkám a kluzkým stolům, prosím o donášku do vedlejšího vozu.

Složení salátu, foto: Aleš Petrovský Přesouvám se do první třídy vozu ZSSK a zanedlouho mám před sebou mojí objednávku. Salát je však bez slibovaného bazalkového dresinku, zato je však prolitý olejem. Nejsem šéfkuchař, ale bohužel se obávám, že ani nešlo o olej olivový. V takové formě tento salát rozhodně doporučit nemohu. Kvůli mastné chuti pravděpodobně rostlinného oleje se vytratila veškerá lehkost a chuť. Ale zase jsem navíc dostal chléb, asi jako kompenzaci. Nebo na topinky…? Konec legrace, musím konečně někde sehnat krutí prso

Autorský text.


Aleš Petrovský | 8.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
10.08.2014 (7:43)  
Taky nechápu autora. Včera jsem jel Pendolínem do Chebu, stačilo říct průvodčímu a zaměstnanec JLV tam byl hned vše v pohodě a rychle, dobrý i u jiných vlaků stačí říct průvodčímu při kontrole jízdenek a ne čekat jestli někdo nepřijde,navíc jídelák je hned vedle jedničky, tak se aspoň projdu rovněž souhlasím, když jsem v jedničce nechci být pořád obtěžován jako u žlutých stále. Pisatel je asi ze žlutých střel na Ostravu a do Karviné.
10.08.2014 (1:53)  
Také rád zkouším jídelní vozy, ale nechápu autora, který pořád a dokola vypichuje, že v 1.třídě k němu nechodí personál JLV. Osobně jezdím v 1.třídě pro klid a pohodu. Nestojím o to, abych byl obtěžován personálem JLV a to nedejbože po odjezdu z každé stanice. Párkrát sem zažil až vlezlé chování personálu, zda něco nechci k jídlu a pití. Při kontrole jízdních dokladů není problém říct vlakovému personálu, ať Vám donese jídelní lístek, případně zavolá personál JLV. Pokud dostanete na něco chuť během cesty, tak to nikdo nemůže tušit a je potřeba se zvednout a zajít do jídelního vozu. S donáškou na místo není problém. Jen je potřeba upozornit personál, že jdete s jídelním lístkem do 1.třídy. A né tiše vzít lístek a doufat, že někdo dorazí. Takto to skutečně nefunguje nikde.
V Německu také i v ICE pokud něco chcete, tak buď požádáte vlakový personál a nebo jsi prostě zajdete do jídelního vozu, tak jak to dělá 99% Němců. Jen jestli není náš český národ při cestování až moc rozmazlený...
09.08.2014 (18:58)  
Ostrava - Praha (min. 1x za měsíc) a minibar vidím ve 2. třídě min. 2-3x. Nějak se mi nezdá, že by na jedničku zapomínali ;-) Jinak co se celkově posádky týče (lidí), tak dobří i ti špatní jsou jak u ČD, tak RJ i LE. Proto mě vcelku zaráží takové hodnocení, že by ty dobré autor nepotkal. Jak se tady zmiňovalo, tak jsem taky zvědavý na další dopravce, zda to bude objektivní nebo jen u JLV (ČD) je to na ho... Pak bych dost pochyboval o autorovi vůbec.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2014 (18:48)  
Tak určitě ty náklady budou vysoké, ale budou režijní. Jestli se za den prodá těch salátů dvacet nebo čtyřicet ty náklady nijak dramaticky nezvýší, může to zvýšit tržby (238,- za kus, fííha, cider je za 90 a ve sparu jsem ho teď viděl za 25, čili odhaduju nákupku VO 15-20, stejně tak odhadnu nákupku toho salátu na 50 za kus) a zřejmě to i může snížit mrmlavost lidí a zachovat pověst.

Docela by mě zajímalo, jestli má personál v popisu práce taky dělat čárky vždy, když si někdo řekně o něco, co je už vyprodaný, aby se dala udělat statistika, co by se mělo naskladňovat víc.
09.08.2014 (18:09)  
Marže bych vůbec neřešil, ony také náklady v jídelním voze budou hodně vysoké.
Myslím, že normální cestující musí, vzhledem k povaze služby, pochopit, že může docházet k nepravidelným výpadkům. Na druhou stranu, profesionální personál by se v takovém případě měl slušně omluvit, vyhnout se moudrům o tom, "že se toho málo naskladňuje" a tlačit na odpovědné nadřízené, aby "se" toho naskladňovalo víc.
Za naprosto nepřijatelné pak považuju ukončení provozu daleko před cílovou stanicí, protože "se musí" uklízet. To se bohužel stává i v "normálních" hospodách, že personál začne hosty vyhánět půl hodiny před zavíračkou.
Jak jsem psal níže, považuju služby JLV za celkem dobré, ale jako všude, i tady se občas vyskytnou neduhy známé i z jiných typů pohostinství.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2014 (17:10)  
kubze, no já nevim, školy nemám (konec citátu), ale "Není, ... celkově se toho naskladňuje málo." mi nepřijde jako problém založený výhradně na tom, že je večer nebo jiná okrajová část dne.

Pokud o nějaký produkt je zájem, proč se nenaskladňuje? Troufnu si říct, že v zařízeních typu jídelní vozy na železnici mají relativně fantastické marže ve smyslu procento pořizovací ceny na kus, čili jsou jen sami proti sobě, že na tom netrhnou, nebo kde je ten problém?

Nejspíš jde o tento salát z "letní nabídky"
http://www.jidelnivozy.cz/jidelni-listky/ng-2013-14-3/CD-R_SN_1-SK_web.pdf

kde běžná cena je Kč 238,-, happy hours potom Kč 99,-. Nevím, jak ta porce má být velká, ale i kdyby byly pořizovací náklady fakt stovku (ehm hem ehm hm), ta to je 140 korun na kuse, ten vagón tak jako tak jede, ty lidi v něm tak jako tak jsou.

Ale jak říkám, nejsem ekonom.
registrovaný uživatel Kubze  mail  
09.08.2014 (16:28)  
Pan Petrovský je natolik objektivní, že v testech navštěvuje jídelní vozy v okrajových částech dne a před koncem výkonu, kdy už mohou být opravdu některá jídla po několikadenní cestě vyprodána.
Pan Petrovský (díky svým zkušenostem) ví přesně na co se zaměřit, zeptat se, a je úsměvné, a v hodnocení zavádějící, že někdy má potřebu bistro/jídelní vůz navštívit a jindy zase ne.
Celé to na mě působí dojmem, že autor chce záměrně zobrazit JLV v tom nejhorším světle.
Na druhou stranu upozornil na neprovádění nabídky personálem JLV v první třídě (ovšem pozor - personál může být v různých časech vytížen jinou činností), což bych viděl jako systémovou chybu, než nešvar posádek a také by si mělo JLV zvýšit dohled nad externími pracovníky (franšízanty).
09.08.2014 (15:25)  
Moje zkušenost je taková,, že za posledních 10 let se kvalita jídla i obsluhy ve vozech JLV výrazně vylepšila. Nevím, zda měl autor nehoráznou smůlu nebo já nehorázné štěstí anebo jestli máme každý nějaké jiné nároky či pohled na věc, ale moje osobní zkušenosti jsou prostě jiné, výrazně lepší. Jistě, nic není dokonalé, ale doby "líných zlodějů z jídelňáku" jsou podle mě dávno pryč.
Nemůžu si pomoct, ale já v tom cítím podprahové sdělení "zlý, dotovaný monopolista pohrdá svými zákazníky, jist si svým přísunem peněz z veřejných zdrojů".
Podotýkám, že s JLV nebo ČD nemám přímo ani nepřímo nic společného, jsem jen prostý platící zákazník:-)
registrovaný uživatel karosa  mail  
09.08.2014 (12:06)  
Vlaky jezdím poměrně často a na delších trasách využívám i služeb lůžkových a jídelních vozů nebo bistrovozů. Za poslední 2 roky jsem byl s jejich službami( s jedinou výjimkou) naprosto spokojen, co bylo napsané v jídelním lístku, to na plotně(v lednici), jídlo chutné, obsluha ochotná a přívětivá. Opravdu si nemůžu stěžovat. Ta jediná výjimka by v tom mém případě také šla omluvit: porucha na elektrické výzbroji jídelního vozu, takže i omezená možnost servírovaného jídla.
09.08.2014 (11:08)  
Jakákoliv modernizace (ale i novostavba) záleží na tom, co si zadavatel přeje a co pak přebere. Bohužel v případě ČD je pak výsledek velmi podobný službám JLV - něco nám hlavně dodejte, ať máme splněno (pokoj) a nemusíme nic řešit. A záleží už pak jen na dodavateli, jak moc se na to (ne)vyflákne, protože mu to stejně většinou projde.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko