..: Těšínská tramvaj se symbolicky vrátila do města na březích Olzy :..

Pamětní tabule, foto: Martin Ostruszka Český Těšín/Cieszyn - 15. října 2010 v 11 hodin došlo na ulici Dojazdové v polské části Těšína k odhalení pamětní tabule. Na budovu bývalé vozovny Těšínské městské dráhy (Städtische Strassenbahn Teschen) byla umístěna tabule upomínající na funkci této budovy v období let 1911 – 1921, kdy ještě v nerozděleném výstavním monarchijním městě Teschen jezdily z jednoho břehu Olzy na druhý červenobílé tramvaje. Právě zde na třech kolejích vozovny tramvaje nocovaly, aby zase ráno vyrážely do vydlážděných ulic multikulturního Těšína.

Odhalení pamětní tabule, foto: Martin OstruszkaNápad na výrobu a osazení pamětní tabule měl Marcin Żerański, grafik a vydavatel zajímavých turistických průvodců jako např. „Cieszyn i Czeski Cieszyn. Śladem tramwaju“, který tvoří spolu se ženou ve svém studiu „Na Pastwiskach“ v Cieszyně. Roli sponzora na sebe vzala firma „Energetyka Cieszyńska“, která letos slaví 100 let své existence, a která má k těšínským tramvajím velice blízko. Právě tato firma, původně pod jménem „Elektrownia Cieszyn“ dodávala tramvajové dráze proud pro provoz. Její nynější ředitel Andrzej Surzycki spolu se starostou města Janem Matuszkem v páteční dopoledne tabuli slavnostně odhalili.

Poté se účastníci z řad oficiálních osobností města, médií i milovníků historie shromážděných před budovou vozovny, odebrali několik kroků do areálu „Energetyky“, kde program pokračoval malým sympóziem. Příspěvek na téma „100 let těšínské elektrárny“ přednesl pan Andrzej Surzycki.

Prezentace M.Dembinioka, foto: Martin Ostruszka Po něm již mikrofon a promítací plátno převzal Maciej Dembiniok, člověk nadmíru povolaný, autor stránek o těšínských tramvajích, nebo také spoluautor knihy/průvodce s historickými pohlednicemi a snímky z dob minulých „Tramvají po Těšíně/Tramwajem po Cieszynie“. Ten odprezentoval svůj příspěvek věnovaný samotným těšínským tramvajím, jejich provozu i zajímavostem s nimi spojenými.

Nakonec vystoupila v zastoupení nemocného autora nápadu i grafické podoby tabule Marcina jeho choť paní Monika Żerańska, která prezentovala dosavadní vydavatelskou činnost studia „Na Pastwiskach“ a poděkovala za úspěšné zrealizování Marcinova nápadu. Úplný závěr pak patřil malému rautu a neformálním rozhovorům přítomných.

Model a tabule, foto: Martin Ostruszka Jako malou dekoraci, sloužící pro dotvoření atmosféry akce, byl autorem článku vytvořen model těšínské tramvaje z papíru. A tak se alespoň symbolicky vrátila tramvaj opět do města na březích Olzy, odkud před téměř devadesáti léty zmizela. A jelikož se model líbil, tak ještě v průběhu sympózia padla k autorovi nabídka jedné firmy na vydání podobného modelu ve formě papírové vystřihovánky. Pokud tedy vše dobře dopadne, budou se moci malí i velcí těšit z „vlastní“ tramvajky.

Tramvaj na náměstí Demelplatz r.1915, sbírka Antoni Pasterny Tramvaj na Nádražní ulici (dnes Český Těšín) r.1918, sbírka M.Dembiniok

Papírový model těšínské tramvaje, model: Martin Ostruszka, kresba: Vít 'Hugo' Martínek Těšínské tramvaje patřily k unikátním tramvajovým provozům. Jejich život byl velmi krátký – pouhých 10 let (1911-1921)! Provozovaná trať byla rovněž nedlouhá – jen 1 793 metrů úzkého 1000 mm rozchodu. Dráha vlastnila jen čtyři motorové vozy od světoznámé firmy Ringhoffer Smíchov, tři každodenně pendlovaly městem, jeden záložní byl uschován ve vozovně. Trať vedla od hlavního nádraží Košicko-bohumínské dráhy (dnes nádraží Český Těšín) výstavním Sachsenbergem přes most na Olze pod letní zámek Habsburků, aby pak strmou Hlubokou ulicí vystoupala na velký rynek zvaný Demelplatz. Úzkou uličkou Szersznika se propletla na Oberring – horní rynek, aby svou pouť ukončila u ulice Bielské na dohled od velkých kasáren rakousko-uherské armády. I přes spokojenost obyvatel města, vojáků i oficírů, příchozích do města za obchodem či prací, po pár letech provozu výstražný zvonek na tramvaji zazvonil naposled. Po rozpadu mocnářství a rozdělení Těšína na dvě části v nově vznikajících státech již tramvaj dlouho nejezdila a svoji trasu naposledy projela 2. dubna 1921.

Poděkování rozhodně patří autorovi tabule, dále sponzorovi i organizátorům, kteří akci vtiskli punc patřičné vážnosti a postarali se o příjemnou atmosféru i poučení. Doufejme také, že příští rok, kdy uplyne 100 let od zahájení provozu těšínských tramvají, se opět dočkáme zajímavých akcí, které by všem důstojně připomněly jednu z významných historických zajímavostí obou Těšínů.

Krátké video z odhalení tabule 


Martin Ostruszka Poslat mail autorovi | 6.11.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
06.11.2010 (19:16)  
Mne se nelibi to, co se pise v posledni vete - ze jsou Tesiny dva. Tesin je preci jen jeden a jeho rozdeleni je stejne umele jako rozdeleni Berlina nebo Nicosie.

A pro tesinske nostalgiky: http://www.youtube.com/watch?v=A4gTZPvu5ms :)
registrovaný uživatel Sandik 
06.11.2010 (18:46)  
Hezké, jen je škoda (a zároveň je to pro mentalitu rozděleho města příznačné), že ta pamětní deska není vícejazyčná. Měla by být minimálně ještě v češtině a němčině.
06.11.2010 (12:42)  
Je ještě jedna památka na tuto dráhu - na budově nádraží se dochoval hák na upevnění trolejového vedení, který přežil i její nedávnou rekonstrukci.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko