Komentář autora, Londýn — Jsou tomu přibližně dvě hodiny, co jsem se „prochechtal“ k závěru jednoho z minulých dílů pořadu Top Gear, jehož pojetí – tradičně stejné a přesto nepřekonané – se týkalo trojboje. Ano, trojboje. Jeremy Clarkson šéfoval parní lokomotivě, James May se k cíli řítil v dobově stylovém Jaguáru a Richard Hammond trpěl v sedle neméně dobového motocyklu. A já jsem – plně si užívajíc příjemného pocitu na mé bránici – s uznáním kvitoval čistou profesionalitu a nenápadnou moudrost, s jakou se provozovatel veřejnoprávního vysílání, společnost BBC (British Broadcast Corporation) věnuje tomuto druhu dopravy. Je to totiž docela neuvěřitelné, ale pořadů o železnici ve Velké Británii existuje více. A jsou veřejnosti předkládány s poměrně přesnou pravidelností. A jako by překvapení nebylo dost, nebude od věci zmínit, že rozhodně není žádný problém dohledat v archivu BBC, případně na internetu seriály, které se věnují i ostatním druhům veřejné dopravy. Ano, všimli jste si správně – seriály.
Bůh žehnej královně. Vážně
Nebýt totiž institutu Koruny Královské, která je vlastníkem BBC, s velkou pravděpodobností bychom o mašinkách, letadlech a kamiónech moc pořadů na kanálu BBC 2 nenašli. Institut Koruny Královské, je – v přeneseném slova smyslu – správce, který dbá na dodržování všech náležitostí, jež k danému subjektu, v našem případě BBC, patří. A jakkoliv netuším, zda stávající úředník, který je pověřený vedením kanceláře Koruny Královské v ohledu k BBC, má či nemá vůbec nějaký vztah k železnici, musím s hlubokou poklonou konstatovat, že železnice dostává v BBC víceméně pravidelně tolik prostoru, jako snad nikde na světě. A že je rozhodně na co se dívat!
Váš vůz je řazen za žlutým banánem
Ne, to není vtip. Toto skutečně zaznělo v reálu. A to v pořadu, který v osmi dílech divákům představil hlavní železniční regiony ve Velké Británii. Série nesla vyzývající název The Railway: Keeping Britain on track (v přeneseném překladu by to mohlo znít takto: Železnice: Udržujeme Británii v provozu, „na trati“). Šestidílná série diváky seznámila nejen s regionem, ve kterém se daný díl odehrávál, ale neotřelým a vtipným způsobem přiblížila divákům i realitu života těch, kteří na železnici pracují. Odtud onen záznam o „banánu“, skutečně to v jednom díle zaznělo. A díky faktu, že se v tomto pořadu nikdo nevyhýbá ani nepříjemným tématům, občas byly k vidění pasáže, u nichž si člověk musel chtě nechtě uvědomit, jak náročné zaměstnání je být kupříkladu průvodčím, který musí vždy a za každých okolností zachovat profesionalitu. A je jedno, zda se jde o okamžik, kdy jedná s arogantním opilým cestujícím, nebo pasažérem, který je příjemně vtipný a zábavný, leč profesionální čest velí udržet nervy a zejména pak ústa na uzdě. Ne, není to lehké zaměstnání. A my ostatní si to ne vždy uvědomujeme. Ale zpět k železnici a pořadům o ní.
V dnešní hodině si probereme propagaci železnice
V perexu se zmiňuji o pořadu Top Gear a o jednom z dílů, ve kterém jde o to, kdo se dřív dostane z Londýna do skotského Edinburghu. Trasa je to poměrně dlouhá, čítá přibližně 400 mil a je soubojem spolehlivé parní lokomotivy Tornádo, Jaguáru XK120 a motocyklu Vincent Black Shadow. A tady je nutné se na malý okamžik zastavit.
Jeremy Clarkson je celebrita. Skutečná celebrita. Je to člověk, který dokázal to, co se nikdy a nikde nepovedlo reklamním agenturám, které se snaží propagovat dopravní techniku – jakoukoliv. Ono slovo „jakoukoliv“ jsem přidal zcela záměrně, neboť díky talentu Jeremyho Clarksona bylo v pořadu Top Gear k vidění – co se dopravní techniky týče – snad vše, co lze za dopravní prostředek považovat. A přesto, že nemám k dispozici žádnou statistiku, která by jakkoliv dokazovala, o kolik vzrostl počet cestujících na železnici ve Velké Británii poté, co se na obrazovkách televizorů objevil mnou zmiňovaný díl o trojboji mezi vlakem, motocyklem a automobilem, jsem si jist, že v komplexním pohledu je takový druh propagace železnice prostě k nezaplacení. Kdo z nás – fanoušků železnice a v době, kdy jsme ještě byli kluci – by nechtěl po shlédnutí tohoto dílu zkusit totéž?
Cíl pro další pětiletku: co dva roky nová série o dopravě
Ale není to jen Top Gear, který nenásilnou formou „instaluje“ do povědomí občanů dopravní techniku a její okolí. Pořadů s tímto tématem, tedy dopravou jako celkem a nikoliv pouze železnicí, je v ostrovní zemi k nalezení mnohem více. A díky serveru You Tube je mohou zhlédnout i diváci v jiných zemích – byť s mnohdy kolísavou kvalitou záznamu. Ale k nalezení jsou a není jich málo. A pokud mohu na některé z nich poukázat, začnu kontroverzní fikcí katastrofické situace, kdy zkolabovala doprava na nejdůležitějších tepnách Anglie, s názvem Den, kdy se Británie zastavila. Se zadostiučiněním doporučuji i diskuzi pod článkem zde na ŽelPage, který se tohoto tématu dotkl. Následovat může série o železnici, zmíněná výše. Osm dílů (každý jeden v trvání přibližně 48 minut), které seznamují nejširší možnou veřejnost s tím, jaké je „popředí“ a „pozadí“ železniční dopravy. Není od věci zmínit, že vložené reklamní bloky, jsou tematicky blízké – třeba k propagaci modelů železničních lokomotiv.
Za zmínku stojí i série pořadů o dvou nejvytíženějších letištích ve Velké Británii vůbec, a to o Heathrow a Gatwick. Oba seriály jsou si podobné jak vejce vejci a velmi se podobají sérii pořadů o železnici, kterou jsem zmínil výše. A z mého pohledu to rozhodně není špatný formát. Naopak. I přes stejnou režijní linii je celá série zajímavým pohledem do zákulisí provozu velkých mezinárodních letišť.
Pro mne bylo celkem překvapení, že na Channel 5 v dnešních dnech běží série věnovaná soukromému silničnímu dopravci, společnosti Eddie Stobart, která podniká v silniční dopravě a která zaujímá jedno z čelních míst mezi dopravci ve Spojeném království. Jakkoliv může být takový počin nepochopitelný (proboha, proč se natočilo pět sérií po osmi dílech o kamionech?), lze i zde najít malé vodítko k vysvětlení – velmi často je popisována přeprava závodních strojů formule 1 pro Mercedes GP Petronas F1 Racing Team. Takže si dokáži živě představit, kolik za tuto „nenápadnou“ reklamu producenti inkasovali do rozpočtu. Nemluvě o faktu, že F1 je v Británii velice populární.
No a co, tak tam mají nějaký seriály, ale ty železnici „neudělají“
Opravdu? V tom případě jsem rád, že se konečně dostane ke slovu můj tradičně kontroverzní pohled na danou věc. Pokud tedy existuje někdo, kdo pochybuje o tom, že cílená propagace jakéhokoliv druhu dopravy může fungovat, tak já jsem oponentem, který tvrdí, že propagace jakéhokoliv druhu dopravy, pokud je provedena profesionálně, s citem pro detail (zázemí provozu, osobní příběh) a inteligentní formou humoru, musí nutně vést ke zvýšenému zájmu cestujících o daný typ dopravy. Pokud je ovšem cestujícím předkládána v dostatečném množství.
I v tomto případě je však nutné počítat s rizikem „paradoxu“: obyvatelé, namlsaní televizním seriálem, v reálu a v praxi zjistí, že realita je zásadně (negativně) odlišná od toho, co bylo prezentováno médii, a v takovém případě dojde k poklesu zájmu o daný typ dopravy. Opakem pak bude stav, kdy obyvatelé, do nichž stát pumpoval ve víceméně pravidelném tempu seriály o železnici, v reálu zjistí, že se skutečně jedná o příjemný typ dopravního řešení, který je sice nechutně drahý, ale má své kouzlo, jedná se o rychlý druh dopravy, velmi pohodlný a velmi bezpečný. Tak proč jej nepoužívat?
Kdysi v minulosti jsem měl možnost pročíst několik knih, které se věnovaly psychologii. V některých se opakovaně objevovalo tvrzení, že osobnost jedince je nenásilnou formou ovlivněna jeho okolím tak, že daný jedinec ani netuší, že se jeho zvyky a chování mění. V obecné rovině lze použít definici „formování osobnosti“. Já samozřejmě netuším, zda tvůrci pořadů, které se týkaly dopravních prostředků ve Velké Británii, prošli psychologickou průpravou a psychologické působení na „dav“ bylo jejich jediným záměrem.
Nic takového nevím a ani nic takového nechci tvrdit. Ovšem jsem si jistý, že pokud se na obrazovce veřejnoprávní televize objevuje s železnou pravidelností pořad, který se velmi podrobně a s vysokou kvalitou provedení, věnuje železniční dopravě, pak člověk, který takový pořad sleduje, začne tento typ dopravy využívat ve svůj prospěch (viděno optikou právě toho cestujícího, který raději použije rychlý a bezpečný typ dopravního prostředku, než aby se stresoval ve svém automobilu v zácpě na okruhu M25).
Jak do popsaného scénáře zapadá fakt, že počet cestujících v železniční dopravě se ve Spojeném království pravidelně zvyšuje, a to již od roku 2006? Navzdory faktu, že úroveň vozového parku je v mnoha případech více, než tristní? Vždyť co lze říci na skutečnost, že průměrné stáří dopravní techniky dopravce Merseyrail Electrics 2002 je 34,25 roku? First Great Western – o němž pojednává již zmíněná série na Channel 5 – je na tom podobně, a s průměrným stářím 30,39 let rozhodně nepatří ke hvězdám železničního nebe. Takže, v čem tkví onen nárůst cestujících? V denně přeplněných příměstských jednotkách? V ceně ročního jízdného ve výši 2.344 liber šterlinků v úseku Slough – Londýn Waterloo (vzdálenost přibližně 45 kilometrů)? Nezapadá! Do popsaného scénáře prostě nezapadá. Ona situace na trhu železniční dopravy ve Spojeném království je velmi nepochopitelná. A ani sebelepší statistika nám tuto otázku nezodpoví. Přitom nárůst cestujících rozhodně není zanedbatelný – jde o miliony cestujících ročně. Podobně je na tom i nákladní železniční doprava – každým rokem je přepraveno více nákladu, než v roce předcházejícím. Nicméně, jakkoliv je statistika zajímavá, ponechám si její přesné znění do příštího článku, který bude pojednávat o nárůstu výkonů na železnici ve Velké Británii v ohledu ke každoročně se zvyšujícím cenám jízdného.
No a perlička na závěr. Na jaře tohoto roku byla odvysílána repríza výše zmíněného pořadu o železnici, a od 29. srpna budu mít možnost sledovat nový pořad na kanálu Channel 5: The Railway: First Great Western. Takovému stavu se ve zkratce říká „ta pravá žranice pro příznivce železnice“.
Několik zdrojů na You Tube (v anglickém jazyce, bez titulků):
The Railway: Keeping Britain on track
The Golden age of steam railway
Nově uvedený seriál First Great Western na Channel 5 UK
Pokud Vás zajímají dokumentární pořady o železnici ve Velké Británii, pak stačí do (vašeho oblíbeného) vyhledávače zadat jednoduchou frázi railway documentary uk a jistě dojdete k uspokojení svého železničářského libida. Nicméně je nutno počítat s tím, že producenti oněch pořadů tak nějak nepočítali se zájmem šotouštva z České republiky a zcela nepochopitelně zapomněli do oněch dokumentů implementovat titulky v jazyce českém.
Zdroje: BBC 2, YouTube (viz odkazy výše v textu), Channel 5 UK
1 2 | Zpráv na stránku: |
seriálový pořad, který mě v podání těchto tří pánů uměl vždy zaujmout na danné téma, které zvolili. A jako divák jsem se se ještě i bavil náhodnými sitaucemi ,které při tom vznikli. Ostatně jako i tito pánové se bavili přímo při natáčení těchto dílu. Viděl jsem jen některé díly, na další už nebyl čas.
Některé části dílů/scénky jsem si musel pustit několikrát a rád jsem se od srdce zasmál. A já jim za to osobně děkuji a klaním se před nimi. Palec nahoru.
Předpokládám, že onen budoucí ČLÁNEK se bude točit kolem tohoto. Rád si počkám, až bude publikován, a pak se třeba nad tím "nepochopitelným" a "nezapadajícím" zamyslím svým, tradičně kontroverzním pohledem na věc (koukám, že vám stoupá tlak už teď). Zatím jsem se toho dotkl jen okrajově v P.S., ale kdoví - třeba to pak dá na další článek, jestli bude pro Zelpage stravitelný.
je mi lito, ale na tvoji provokaci nemam (a ani nehledam) odpoved. uz jen proto, ze CLANEK o narustu objemu prepravy na zeleznici v UK je zatim rozepsan v systemu, zatim co toto je KOMENTAR, ktery se tematu okrajove dotyka.
to, ze BBC neni strujcem narustu asi vime vsichni. ovsem jako zajimave tema k okomentovani stavu mi to prislo jako zajimave a hlavne: ze strany BBC je to profesionalne udelane.
pokud mas neco ve stylu kontruktivni kritiky, sem s tim, rad si sve nazory obhajim.
pokud te ovsem napadlo, ze bys v ramci sveho nedeleniho zoufalstvi mohl lehce zaprovokovat, tvoje volba na niz mas pravo. ja se vsak takove debaty nezucastnim - na to je muj cas prilis drahy.
Ne, nárůst počtu cestujících opravdu není způsoben seriály o železnici z produkce BBC :-)
O tom, v čem tkví nárůst počtu cestujících v Británii, se zmíním pod příštím článkem :) (Jistě, je to krom investic do infrastruktury hlavně v likvidaci prudce nekvalitních "státních" drah a nástupu konkurence.)
priznam se, ze teto vete tedy vubec nerozumim. ma to nejakou logicky vysvetlitelnou podstatu? krom toho: vysvetleni v zavorce, je - mimochodem - dost nesmyslne, pokud znate stav zeleznicni dopravy v UK...
Bohužel, u nás se točí jen nepokrytě reklamní, ČD placené "Světy na kolejích" se Žmolíkem (samá pozitiva a sociální jistoty, ČD jsou vždycky nejlepší, vagóny nové a naleštěné, jiní dopravci neexistují), a jediným koukatelným zpracováním železničního námětu je paradoxně AŽD série "Pozor vlak", ale o tu v mainstreamu nezavadíte - leda na youtube.
P.S. O tom, v čem tkví nárůst počtu cestujících v Británii, se zmíním pod příštím článkem :) (Jistě, je to krom investic do infrastruktury hlavně v likvidaci prudce nekvalitních "státních" drah a nástupu konkurence.)
Pravdu díš, Honzo. Mně mrzí zejména MDR, (Sasko), které vyrábělo vlastní slušné pořady (o "úzké", o modelech), to zbrzdili (snad úplně) a vkládají mašinky do "národopisných čehosi, s lokálními pěvci šlágrů. Ještě že přebírají od SWR Eisenbahnromatik (začne za 45 minut). A RBB už ode mne dostal Hausverbot... :-) Zbývá doufat, že komerčáci krom Top Gearu pustí i "UK mašinky"... :-)
Bohužel, stanice (regionální-Berlin, Brandenburg) jejich vysílání potlačuje, a (vláčkůmvěrné) SWR zde není ve standardní nabídce a Die schönsten Bahnstrecken.. ARD dává v noci, opakované díly a nove se netočí.
Přeji UK, aby Jeho Výsost Princ George byla brzy a kvalifikovaně senámena s "Thomas and his Friends" - pak to půjde samo ... :-)
PS: Pěkně jste to, Sire, pojednal... (Spree zdraví Thames)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.