Nikdo mne asi moc neznáte, tak se prvně představím. Jsem Wabun - Vít Burian, brzy mi bude 16 let, kreslím si "mašinky" a auta jen tak pro zábavu. Po nedávném článku Zdeňka Šindlauera jsem se, na přání některých z vás, rozhodl napsat taky článek o tom, co jsem nakreslil či narýsoval. Promýšlel jsem to dlouho, co bych vám ukázal, a nakonec jsem se rozhodl pro lokomotivu, jejímž navrhováním jsem strávil tak půl roku, což je asi nejdéle ze všech mých návrhů. Mohl bych psát i o více, ale "jaksi taksi" k nim nemám žádné obrázky a výkresy, protože jsou to buď uzavřené projekty nebo je zpracovávám, takže mám vše jen v hlavě (snad v blízké době pár let nepřijdu o paměť) a bez obrázků a výkresů by to bylo tak trošku o ničem.
Představuji vám svůj první návrh lokomotivy TU 46. Před více než rokem jsem dokreslil lokomotivu, která by se podle mých představ měla stát lokomotivou nastupující za úzkorozchodné mašiny řady TU 47 a podobné řady. Jak jsem tedy naznačil, jedná se o lokomotivu úzkorozchodnou. Hodně jsem se inspiroval vlastně lokomotivou TU 47, ale pozor, zase to není žádná její kopie. Liší se a proto dostala řadu TU 46.0. "Šestka" je na konci proto, že bych její hmotnost rád dostal níže, než je hmotnost TU 47, a tedy by měla nižší tlak na nápravu. Tedy jsem předpokládal, že její hmotnost by se mohla vejít do 30 tun. „Lokomotiva je určena pro úzkorozchodné tratě, především pro dráhu Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Pro jiné potenciální zákazníky je možnost výroby i o jiných rozchodech, popř. i menší úpravy vnitřní výbavy. Lokomotiva má velmi šikmý pruh, takže je vhodná pro vysokohorské tratě. Nicméně může jezdit i ve vysokých teplotách až o 45 °C, je vybavena klimatizací“, cituji ze svých zápisků.
Teď pár základních technických údajů:
- výkon: 403 kW
- hmotnost: maximálně 30 t
- délka: 12 012 mm přes nárazníky
- šířka kabina/strojovna: 2514/1430 mm
- maximální rychlost: 60 km/h
- průměr kol: 710 mm
- uspořádání dvojkolí: Bo'Bo' o rozchodu 760 (750, 914, 1000, 1067) mm
Jak možná vidíte z obrázků, tak je lokomotiva trošku hranatá, což se může zdát designově špatně. Proč je taková? Jednoduché řešení. Na jindřichohradeckých úzkorozchodkách se jezdí tak maximálně 50 km/h a při této rychlosti rozhodně není potřeba nějaká aerodynamika. Navíc i v jednoduchosti je krása, nemám pravdu? Prostě je bez zbytečností. I hranaté věci mají svůj půvab. Těch 10 km/h je tam navíc jako taková "jistota" do budoucna. Protože bych rád byl rád, kdyby jezdila na více místech, než jen v naší "úrodné kotlině", počítám i s úpravami pro potenciální zákazníky. Úpravami jako změna rozchodu v rozmezí 750 až 1067 mm, změna motoru (výkon a rychlost), případně i změnami na karoserii a jinými vymoženostmi potřebnými třeba v Africe. Mezi místa, která si myslím, že by mohla ovládnout, je Afrika, Asie a jižní a střední Amerika (rozchody 914 a 1067 mm), ale i Evropa – státy jako Španělsko, Itálie, Rakousko, Německo ale i Finsko, Švédsko, Rusko… Myslím, že pro některé české firmy, jako třeba CZ LOKO, by to byl opravdu výhodný obchod, vyrábět takovéto lokomotivy pro řadu států z celého světa.
Po technické stránce jsem vymyslel, že by mohla mít stejný pohon jako lok. řady 719, tedy přenos výkonu AC/AC a výkon taky 403 kW, popřípadě nějaký méně výkonný, menší a úspornější motor mezi 300 až 400 kW. Nádrž má obsah 3,49 m x 0,66 m x 2,514 m, což odpovídá 5,8 m³. Uvnitř by však nebyla jen nádrž, ale i vzduchojemy atd. Lokomotiva je o něco kratší než TU 47, určitě vybavena bosenským spřáhlem, šikmým pluhem, dvěma kabinami strojvůdce a samozřejmě vybavené moderními počítači – i když ty také nejsou vždy potřeba, takže ty by klidně mohly být v jakési "příplatkové verzi". LEDky i halogeny jsou samozřejmostí a klimatizace dnes taky patří mezi obvyklosti. Pořádné dvě trubky a jedna píšťala, ať je slyšet "na hory doly", na přejezdech, kde často nebývají závory ani světla. Je průchodná po ochozech, které jsou mezi kabinami, po vzoru některých německých lokomotiv. Mohli by se k nim vyrábět i nové úzkorozchodné vozy, kterým jsem vymyslel řadu btax/ú a které by byly pohodlné, průchozí a designově by sedly k této lokomotivě víc než balm/ú.
Lokomotiva, aspoň co si myslím já, se mračí, tak snad by se jí říkalo zamračená jako bardotkám. Možná že až jednou bude potřeba na českých úzkorozchodkách nové řady, tak se nějaká nová lokomotiva vyrobí a neskončí jako řada 707 (ČSD), která se bohužel zařadila mezi projekty nerealizované.
Autorský text.
Ani bych neřekl. Když srovnáme obrázky obou z cca stejného věkového období. Vždyť to i ZdŠ sám zde píše, že kreslil hůř.
http://www.zelpage.cz/clanky/doba-hranata#komentare
Když Wabun před časem pod jedním z článků pana Šidndlauera napsal, že taky kreslí mašinky, tak jsem ho vyzval, ať se předvede, že mu na ŽP rádi poskytneme prostor. A pak jsem se zaujetím sledoval, jak to v editoru přibývá.
Jistě, Wabunovy kresby mají daleko k těm, co představuje Zdeněk Šindlauer. Ale uvědomujete si, že Wabunovi je 15? V patnácti je mládí ještě zpravidla žákem základní školy, kdy nemá za sebou žádné odborné předměty o strojích, technické kreslení, deskriptivní geometrii... Aby něco takové vzniklo, musel si to mladý kreslíř někde nastudovat, ve škole mu o tom zatím nic neřekli. O to víc si takové práce vážím.
Nechci se ptát ani Ohryzka, ani topiče, co malovali, když jim bylo patnáct. ŽelPage je internetový magazín o železnicích a k ní patří i tohle - sny, jak by mohla vypadat moje mašinka. Ano, takové věci sem patří! Klidně se mi ozvěte, máte-li co k představení.
Pan Bajer, který je konstruktérem u Bombardieru, mi přislíbil, že pokud mu to čas dovolí, zkusí připravit článek o tom, jak se rodí taková souprava. Co vše se musí rozkreslit, nasimulovat, namodelovat..., než vznikne prototyp. Čím vším, jakými testy a zkouškami musí projít prototyp, než se v něm svezete. Možná takový článek potom trošku změní pohled na práci konstruktérů...
Jó, určitě tvořit! (občas třeba konzultovat, ale tvořit!) - viz e-mail
Pro topič podruhé:
:-) Ano, význam šikmých "pruhů" pro horské tratě revokuje z našeho mládí oblíbené "rychlé pruhy" na vozech Š 100, Š 120 a pod. pro podstatné zlepšení jízdních (a kočkolapných) vlastností :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.