..: Špetka designu od V.Burian Design :..

TU 46 nárys, foto: WabunNikdo mne asi moc neznáte, tak se prvně představím. Jsem Wabun - Vít Burian, brzy mi bude 16 let, kreslím si "mašinky" a auta jen tak pro zábavu. Po nedávném článku Zdeňka Šindlauera jsem se, na přání některých z vás, rozhodl napsat taky článek o tom, co jsem nakreslil či narýsoval. Promýšlel jsem to dlouho, co bych vám ukázal, a nakonec jsem se rozhodl pro lokomotivu, jejímž navrhováním jsem strávil tak půl roku, což je asi nejdéle ze všech mých návrhů. Mohl bych psát i o více, ale "jaksi taksi" k nim nemám žádné obrázky a výkresy, protože jsou to buď uzavřené projekty nebo je zpracovávám, takže mám vše jen v hlavě (snad v blízké době pár let nepřijdu o paměť) a bez obrázků a výkresů by to bylo tak trošku o ničem.


TU 46 za jízdy, foto: Wabun

Představuji vám svůj první návrh lokomotivy TU 46. Před více než rokem jsem dokreslil lokomotivu, která by se podle mých představ měla stát lokomotivou nastupující za úzkorozchodné mašiny řady TU 47 a podobné řady. Jak jsem tedy naznačil, jedná se o lokomotivu úzkorozchodnou. Hodně jsem se inspiroval vlastně lokomotivou TU 47, ale pozor, zase to není žádná její kopie. Liší se a proto dostala řadu TU 46.0. "Šestka" je na konci proto, že bych její hmotnost rád dostal níže, než je hmotnost TU 47, a tedy by měla nižší tlak na nápravu. Tedy jsem předpokládal, že její hmotnost by se mohla vejít do 30 tun. „Lokomotiva je určena pro úzkorozchodné tratě, především pro dráhu Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Pro jiné potenciální zákazníky je možnost výroby i o jiných rozchodech, popř. i menší úpravy vnitřní výbavy. Lokomotiva má velmi šikmý pruh, takže je vhodná pro vysokohorské tratě. Nicméně může jezdit i ve vysokých teplotách až o 45 °C, je vybavena klimatizací“, cituji ze svých zápisků.

Teď pár základních technických údajů:

  • výkon: 403 kW
  • hmotnost: maximálně 30 t
  • délka: 12 012 mm přes nárazníky
  • šířka kabina/strojovna: 2514/1430 mm
  • maximální rychlost: 60 km/h
  • průměr kol: 710 mm
  • uspořádání dvojkolí: Bo'Bo' o rozchodu 760 (750, 914, 1000, 1067) mm

TU 46 bokorys, foto: WabunJak možná vidíte z obrázků, tak je lokomotiva trošku hranatá, což se může zdát designově špatně. Proč je taková? Jednoduché řešení. Na jindřichohradeckých úzkorozchodkách se jezdí tak maximálně 50 km/h a při této rychlosti rozhodně není potřeba nějaká aerodynamika. Navíc i v jednoduchosti je krása, nemám pravdu? Prostě je bez zbytečností. I hranaté věci mají svůj půvab. Těch 10 km/h je tam navíc jako taková "jistota" do budoucna. Protože bych rád byl rád, kdyby jezdila na více místech, než jen v naší "úrodné kotlině", počítám i s úpravami pro potenciální zákazníky. Úpravami jako změna rozchodu v rozmezí 750 až 1067 mm, změna motoru (výkon a rychlost), případně i změnami na karoserii a jinými vymoženostmi potřebnými třeba v Africe. Mezi místa, která si myslím, že by mohla ovládnout, je Afrika, Asie a jižní a střední Amerika (rozchody 914 a 1067 mm), ale i Evropa – státy jako Španělsko, Itálie, Rakousko, Německo ale i Finsko, Švédsko, Rusko… Myslím, že pro některé české firmy, jako třeba CZ LOKO, by to byl opravdu výhodný obchod, vyrábět takovéto lokomotivy pro řadu států z celého světa.

Po technické stránce jsem vymyslel, že by mohla mít stejný pohon jako lok. řady 719, tedy přenos výkonu AC/AC a výkon taky 403 kW, popřípadě nějaký méně výkonný, menší a úspornější motor mezi 300 až 400 kW. Nádrž má obsah 3,49 m x 0,66 m x 2,514 m, což odpovídá 5,8 m³. Uvnitř by však nebyla jen nádrž, ale i vzduchojemy atd. Lokomotiva je o něco kratší než TU 47, určitě vybavena bosenským spřáhlem, šikmým pluhem, dvěma kabinami strojvůdce a samozřejmě vybavené moderními počítači – i když ty také nejsou vždy potřeba, takže ty by klidně mohly být v jakési "příplatkové verzi". LEDky i halogeny jsou samozřejmostí a klimatizace dnes taky patří mezi obvyklosti. Pořádné dvě trubky a jedna píšťala, ať je slyšet "na hory doly", na přejezdech, kde často nebývají závory ani světla. Je průchodná po ochozech, které jsou mezi kabinami, po vzoru některých německých lokomotiv. Mohli by se k nim vyrábět i nové úzkorozchodné vozy, kterým jsem vymyslel řadu btax/ú a které by byly pohodlné, průchozí a designově by sedly k této lokomotivě víc než balm/ú.

TU 46 půdorys, foto: Wabun Lokomotiva, aspoň co si myslím já, se mračí, tak snad by se jí říkalo zamračená jako bardotkám. Možná že až jednou bude potřeba na českých úzkorozchodkách nové řady, tak se nějaká nová lokomotiva vyrobí a neskončí jako řada 707 (ČSD), která se bohužel zařadila mezi projekty nerealizované.

Autorský text.


Vít Burian | 13.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
14.04.2013 (1:59)  
Hele tohle tvoření to je skvělá věc hlavně do budoucna pro to co budeš chtít dělat dál třeba pro strojařinu jak když najdeš umět si něco takhle nakreslit na papír rúčo fúčo. Tak jasně že hnidopich by se mohl zeptat kolik bude mít na šířku kapota motoru, a kolik ty ochozy z obou stran lokomotivy? :-):-):-)Tak já jsem taky maloval škodovku 120ku (táta ač fíra malovat železniční reálie mě nikdy nebavilo) s naviákem na předním nárazníku, tlumičema co se v mžiku přestaví na světlost landroveru, s motorizací samozřejmě 1.9D (tehdy motor z VW Golf montovaný do felicie) vybavený redukční 6ti stupňovou převodovkou, kde každý stupeň měl svojí redukci (tzn šlo nakvedlat 12 rychlostí plus zpátečka)samodohušťovací pneumatiky a sání vyvedené na úroveň střechy pro lepší brodivost (vodotěsnost zaručena) a tisíc blbostí co už mě nenapadnou, takhle jsem si totiž upravoval náš rodinný vůz...Bylo mi to zabaveno při hodině dějepisu a tím vlasně spadla klec už jsem pak nějak nic co si do dneška pamatuju nevytvořil.......No co s dějepisem na chemické průmce že? :-):-) Tvoříš taky v těhle nezáživných hodinách???Nebo to má mládež už trochu jinak než to bývalo za nás?
registrovaný uživatel Myšák  mail  
13.04.2013 (21:05)  
Hodně zajímavé, budu se těšit na Tvou další práci :-). Co zkusit onen zmiňovaný Btax/ú? To už by pak byla vcelku zajímavá soupravička, a možná by nebyl od věci ji vytvořit ve 3D - třeba do MSTS, tam je od uživatelů na úzký rozchod po vozidlech celkem poptávka :-)
registrovaný uživatel Sandik 
13.04.2013 (16:29)  
Jéje, sedmdesátá léta jsou zpět ;o)
13.04.2013 (13:44)  
Musím vám všem poděkovat za podporu a přeji hezký den!
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.04.2013 (10:24)  
Vlad: Jistě, Wabunovy kresby mají daleko k těm, co představuje Zdeněk Šindlauer.

Ani bych neřekl. Když srovnáme obrázky obou z cca stejného věkového období. Vždyť to i ZdŠ sám zde píše, že kreslil hůř.
http://www.zelpage.cz/clanky/doba-hranata#komentare
13.04.2013 (10:19)  
Moc pěkné :) .A projela by mašinka nejmenším obloukem na Osoblažce o poloměru 75 metrů?
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
13.04.2013 (10:06)  
Editor ->

Když Wabun před časem pod jedním z článků pana Šidndlauera napsal, že taky kreslí mašinky, tak jsem ho vyzval, ať se předvede, že mu na ŽP rádi poskytneme prostor. A pak jsem se zaujetím sledoval, jak to v editoru přibývá.

Jistě, Wabunovy kresby mají daleko k těm, co představuje Zdeněk Šindlauer. Ale uvědomujete si, že Wabunovi je 15? V patnácti je mládí ještě zpravidla žákem základní školy, kdy nemá za sebou žádné odborné předměty o strojích, technické kreslení, deskriptivní geometrii... Aby něco takové vzniklo, musel si to mladý kreslíř někde nastudovat, ve škole mu o tom zatím nic neřekli. O to víc si takové práce vážím.

Nechci se ptát ani Ohryzka, ani topiče, co malovali, když jim bylo patnáct. ŽelPage je internetový magazín o železnicích a k ní patří i tohle - sny, jak by mohla vypadat moje mašinka. Ano, takové věci sem patří! Klidně se mi ozvěte, máte-li co k představení.

Pan Bajer, který je konstruktérem u Bombardieru, mi přislíbil, že pokud mu to čas dovolí, zkusí připravit článek o tom, jak se rodí taková souprava. Co vše se musí rozkreslit, nasimulovat, namodelovat..., než vznikne prototyp. Čím vším, jakými testy a zkouškami musí projít prototyp, než se v něm svezete. Možná takový článek potom trošku změní pohled na práci konstruktérů...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.04.2013 (10:05)  
Pro Wabun:

Jó, určitě tvořit! (občas třeba konzultovat, ale tvořit!) - viz e-mail

Pro topič podruhé:

:-) Ano, význam šikmých "pruhů" pro horské tratě revokuje z našeho mládí oblíbené "rychlé pruhy" na vozech Š 100, Š 120 a pod. pro podstatné zlepšení jízdních (a kočkolapných) vlastností :-)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.04.2013 (10:04)  
šikmý pruhy jako rychlý pruhy?
13.04.2013 (10:02)  
No konečně! Skoro čtyři roky jsme museli čekat, než se na ŽP objeví další sebevražedný šílenec, mající odvahu něco nakreslit a předložit to náročnému publiku. Vítku, dobře jsi začal a nedej se odradit - kdybys viděl, co já kreslil a psal v patnácti letech, v dobách, kdy jsem s bídou rozeznal motorovou lokomotivu od parní ... Ty jseš už o hodně dál. Zdravím a přeju hodně zdaru, ZdŠ
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko