..: Současná podoba dolu Měděnec :..

Ilustrační obrázek Měděnec - 6. dubna 2008 jsem podnikl cestu na Měděnec, ze kterého se vyklubala zásluhou ochotného správce areálu prohlídka zdejšího bývalého dolu na železnou rudu. Během ní jsem mohl zhodnotit jak vypadá areál léta po ukončení své činnosti. Zároveň jsem objevil jedno zapomenuté kolejové vozidlo.

Z historie těžby na Měděnci

Citováno ze stránek obce Měděnec: Výstavba nového dolu Měděnec byla zahájena v roce 1960 a první ruda byla vytěžena 17.5.1968. V roce 1967 byla v Měděnci Železorudnými doly a hrudkovnami Ejpovice obnovena těžba a úprava magnetitu. Později to byly Rudné doly Příbram, závod Václava Řezáče. Tento důl byl v provozu až do roku 1992, kdy byl pro vyčerpání ložiska uzavřen, těžba jako taková zde však neskončila. V roce 1994 zahájil svou činnost soukromý hlubinný důl Garmica, zabývající se těžbou a zpracováním muskovitických svorů. O dva roky později však byl provoz pro odbytové problémy také ukončen. Dne 31.7.1998 došlo k ukončení všech prací a přerušení odčerpávání důlních vod z podzemí, následkem čeho došlo k postupnému zatopení dolu.

Současnost, vlastní pozorování

Ilustrační obrázek Mé kroky v areálu nejdříve vedly ke konvoji různých důlních kolejových vozidel, především huntů. Ty stály na volně položené koleji bez spojení s další sítí. Tyto exponáty se mají stát součástí "připravovaného" muzea. Mimo ně a další důlní mechanismy se zde nacházela velká elektrická lokomotiva ruské výroby a také menší akumulátorová lokomotiva z někdejší NDR. O něco dále se nachází plechový "tunel" plný huntů a zakončený vysoko nad jakousi odkalovací jámou výkolpníkem. Vpravo od vysoké těžní věže se nachází betonový bazén bývalé čističky. Je zde samozřejmě plno dalších objektů provozních i správních. Pak jsem vylezl po betonové zídce na kolejiště bývalé vlečky. Má tři koleje, které se sbíhají do jedné koncové kusé, dále kolej k remíze, a za bránou, kde se vlečka napojuje na trať ČD ještě kusou kolej na vykládku uhlí do místní kotelny. O oné remíze se ještě musím zmínit. Mé dlouholeté přesvědčení, že v této remíze v krušnohorských končinách přeci nemůže být sebemenší kolejové vozidlo se vyvrátilo ve chvíli, kdy jsem odklonil plechová vrata. Hle! V zarostlém kolejišti uprostřed nehostinných planin krušnohorských lokomotiva - přesněji T 211.2006, výrobní závod ČKD Sokolovo, rok výroby 1957. A navíc vybavená širokými pluhy, které dosvědčují o náročném provozu v zimě i zde na vlečce.

Na konec mi ještě pan správce krátce povyprávěl o historii těžení i o kariéře dolu, jako o veřejnosti přístupné technické památce. Kdo na Měděnci nikdy nebyl, určitě nebude věřit svým očím, když se ze zdejší krajiny vyloupne vysoká betonová budova těžní věže a vůbec celý areál bývalého dolu. Současný stav objektů bohužel svědčí o změnách majitelů i o zanedbané péči o tuto památku na novodobé těžení rud v Krušnohoří.

Pro lepší představu jsem připojil obrázky. Doplňuji, že jsou pouze dokumentační - focené mobilním telefonem.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Použité fotografie: Terno

Zdroj, historie dolu: Kdyakam.cz, Obec Měděnec


Terno | 3.8.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
04.08.2008 (11:44)  
Pro pány níže - Socialisté jsou dnes nejmenší zlo. A proč tam lidé nejezdí? No protože jsou objednány zcela nevyhovující spoje bez návaznosti (přípojů) a v takové situaci je jisté, že lidé raději sednou do autobusu. A realita a způsob rušení tratí v Ústeckém kraji - jeden rok se sestaví zcela nevyhovující jízdní řád a simultáně se objednají autobusové spoje mnohem propracovanější -> lidé přirozeně začnou mnohem více jezdit autobusy -> o rok poději kraj přijde s prohlášením, že na dané trati lidé vlakem nejezdí, doprava je vysoce ztrátová a kraj nebude nadále dopravu na trati objednávat a zrušené spoje nahrazuje levnějšími autobusy. Pak připluje pár úček od těch různých Busmatů a Kavek několika modrým pohlavárům a všichni jsou spokojeni. No a o Děčínském starostovi za ODS, který si nakoupil pozemnky v okolí trati 132 a chystá se v případě vystavby přivaděče k D8 šmelit prachy ani nemluvě. Takže toto jsou hlavní důvody dopravní politiky některých krajů či měst a né to aby Vám šetřili daně. Na to se vám každý vy... Železnice by měla být podporována mnohem více a i když bude stát více (to stojí vždy než silniční doprava) - ale je ekologičtější, bezpečnější a s přihlédnutím ke kvalitě český silnic a jejich kapacitě ani jiné řešení není. Takže pokud vezmu ten Ústecký kraj, tak ať už je Šulc a spol pryč!! :-) Hezký den
registrovaný uživatel Kubajs 
04.08.2008 (9:44)  
Paninaro: už jsi někdy na trati 137 byl? Snad kromě Vejprt na trati neleží žádná větší obec a tudíž nemá těmi vlaky kdo jezdit. Víkendový turistický provoz je zcela postačující. Nedávno jsem viděl do CV přijíždět desiro, byl tam jeden jediný člověk, ale z toho se pak vyklubala průvodčí. Tudíž nechápu proč já bych měl přispívat ze svých daní na to, že ty budeš mít při prohlížení JŘ radost jak nám to krásně jezdí.
registrovaný uživatel waszyn 
04.08.2008 (9:30)  
paninaro: koukam, ze Vam to co predvadeli 8 let na celostatni urovni nestacilo, ze byste pral to same krajum.. i kdyz schodkove hospodareni na krajske urovni a nasledne rozkradani pujcenych penez muze byt pro nekoho lakave, inteligentni clovek musi byt proti.. ustecky kraj ma nejvice trati bez objednavky ZDO z prosteho duvodu, tim je demograficka mapa
03.08.2008 (22:47)  
topič - No nedělám si moc velké iluze, ale provětrat některé Modré kraje je zcela na místě. Doufám, že vyhrají socialisté. Jistě nepředpokládám, že budou jezdit do Moldavy či do Vejper rychlíky, ale snad dojde v případě železnice k větší podpoře a hlavně se přetnou všemocná chapadla lobby autobusových dopravců. Myslím, že Ústecký kraj pod modrým vedením je se systematickou likvidací regionálních tratí hodně známý stejně jako s protěžovaním autobusů...
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
03.08.2008 (20:22)  
Paninaro: Kdopak ji změní?
03.08.2008 (14:43)  
Trať z Chomutova do Vejprt je moc pěkná a vede překrásnou krajinou. Krušné Hory za posledních 18 let udělaly moc velký pokrok. Škoda jen, že se na těchto Krušnohorských tratích tlumí provoz - modré krajské vedení se nezapře... To platí i o trati z Mostu do Moldavy, která je té 137čce hodně podobná. Vlaky stojí a serpentínami druhých a třetích tříd se prodírají autobusy... To jsme to dopracovali hodně daleko. No podzim snad situaci alespoň někde změní...
registrovaný uživatel mosquitoe  mail  
03.08.2008 (12:40)  
Kdyz v te remize neco bylo, kdyz jsi tam byl, tak ted uz to tam skoro urcite neni, jelikoz lovci starych lokomotiv (rozumej agenti KovoSrotu) tam po precteni tohoto clanku vyrazili s parem koni, zebrinakem a autogenem a odvezli vse, co se dalo ... ;o)
registrovaný uživatel Paragon  mail  
03.08.2008 (11:24)  
4 deleter:Vystihl jsi to hezky:)

Vypadá to zajímavě,ale pluhy u lokomotivy vypadají zajímavě oproti běžným typům...
03.08.2008 (9:26)  
Pěkné. Taky jsem měl to štěstí Měděnec navštívit. Celé to místo vyzařuje tajemnou atmosféru, představoval jsem si, jak asi vypadal provoz na této krásné horské trati v době největší slávy dolu. Osobáky přivážející horníky, nákladní vlaky s rudou...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko