Máme zde třetí prázdninový víkend a ani tentokrát vás neušetříme našeho Šotoušova průvodce po Česku. Minulé dva díly mapovaly nejvíce focená a navštěvovaná fotomísta podle zdejší fotogalerie. Dnes nabízíme poněkud lehčí téma. Probrali jsme statistiky, poptali se galeristů ŽelPage a sepsali několik míst, u nichž autora poznáte již z náhledu. Na jména těchto promotérů si určitě vzpomenete i o půlnoci. A teď už jen řečnická otázka: Kdo fotí nejvíce v Duchcově, Veselí nad Lužnicí, Pečkách, na pražském Žvahově a u odbočky Babín?
Veselí nad Lužnicí
Zkuste uhodnout jméno! Indicie jsou Jižní Čechy, řeka Lužnice, elektrická vozba, lokomotivy řad 230 a 240 zvané laminátka. Víte? Ano, je to Michal Demčila. Nezaměnitelné prostředí, díky kterému poznáme autora z Veselí nad Lužnicí již v náhledu, se může zdát všedním, ale jistě i v jeho tvorbě najdeme mnohé zajímavosti! Na mostě přes řeku Lužnici už zachytil kdeco - laminátky na rychlících z Prahy, na nákladech; Rožmberk s lůžkovým vozem z Košic je také každodenní bonus pro fotografa. Už několikrát autorovi jely přes domovskou stanici i lokomotivy taurus - ale hezky nečinné za laminátkou, jak si jistě přál. Zvláštní Evropský vlak z historickými vozy mu také neunikl! Večerní náladový snímek a čtyřhlavé lvéčko laminátek naznačují, že i tyto fotky určitě mají své čaro!
- Další fotografie od Veselí nad Lužnicí
- Informace o lokomotivách řad 230 a 240 zvaných laminátka.
- Veselí nad Lužnicí - Mapy.cz
Pečky
Město Pečky, někde v půli cesty mezi Prahou a Kolínem, proťaté koridorovou tratí 011 by mnozí dálkoví cestující přešli bez povšimnutí. Snad jen modelářům se vybaví místní producent modelů ES Pečky, železničním fandům každoroční akce "Jede, jede mašinka" a nám galeristům hlavně jeden z necelých 4300 obyvatel, který zde hájí výsostné vody. Nikdo z místních nepochybuje, že objeví-li se v novinkách fotka z Polabí, je autorem Chary. V galerii můžeme vystopovat jak jeho začátky - nejstarší Charyho fotkou z okolí domova je právě bardotka z 24. 5. 2005 táhnoucí soupravu českého Potěmkina řady 680 - tak i první úspěšně provedený panning publikovaný v této galerii. Ač se může koridorové prostředí zdát nudným, v galerii najdeme mnohé zajímavosti jako posilový lůžkový rychlík do Moskvy, mimořádnou přípřež hrbaté na Vindoboně, osobní vlak nečekaně vedený německou nákladní lokomotivou řady 180 a nikdo rozhodně nepohrdne ani dramatickou oblohou či rozkvetlým polem řepky olejky. Takových "kapříků" není asi nikdy dost.
- Další fotografie z okolí Peček
- Pečky - Mapy.cz
- Město Pečky na Portálu veřejné správy ČR
Pražský Semmering
Pražský Semmering, to je vlastně soubor dvou viaduktů, který spojuje nádraží na Smíchově se stanicí Praha-Jinonice. Klenuté kamenné viadukty z druhé poloviny 19. století vytvářejí prakticky velký oblouk. Trať své jméno získala díky podobnosti s horskou železniční tratí v Rakousku, kde za nejznámější lze považovat viadukt Kalte-Rinne. Viadukty mezi severním (Společným) nádražím na Smíchově se ve své době stavěly s až neuvěřitelnou rychlostí. Stavba samotná trvala necelých 17 měsíců.
První z viaduktů začíná nedaleko tramvajové zastávky Hlupočepy. Jeho délka činí úctyhodných 115 a s výškou až 25 metrů překonává údolí ve kterém je vedena Hlubočepská ulice na Barrandov. Pod tímto viaduktem je však položena i kolej trati 173 ze Smíchova do Holyně a Řeporyj. Druhý z viaduktů (horní) leží celý v oblouku. Ten přemosťuje údolí Dalejského potoka. Systém těchto mostů je součástí tzv. "Buštěhradské dráhy". Ta v letech 1868-1872 spojila pražský Smíchov s Hostivicí u Prahy. V současné době je tato trať využívaná jen velmi málo. V minulém grafikonu po ní byly vedeny dva páry osobních vlaků a pár rychlíků do Chomutova. Dnes mosty přes údolí v Hlupočepích slouží spíše jako záložní trať při výlukách. Využita tak naposledy byla při povodních v roce 2002. Dále zde však můžeme spatřit různé zajímé vlakové trasporty, které si nenechá ujít ani zdejší patriot. Jako kamzík po skálách a viaduktech se pohybuje kolega Jik, který je zde prakticky doma. A tak lze v jeho archivu nalézt nespočet fotografických lahůdek, které se průběhu let obejvovaly i v galerii. To vše včetně, pro Pražáky známého, dispečerského stroje S13.
Oldřichov u Duchcova, Duchcov
Není to tak dávno, co jsme poměrně často ve sloupečku s aktuálními úlovky vídávali fotky z tratě 130. Ve většině se jednalo o úsek kolem Duchcova a blízkého okolí. Vozbu osobních vlaků na této podkrušnohorské trati zajišťují ve většině lokomotivní řady 163 a 363. Na nákladech pak často vídáme stroje řad 121, 122 a 123. Valná část trati od Ústí nad Labem míří až na pár vyjímek jihozápadním směrem. Koleje bylo však z důvodu těžby hnědého uhlí nutno odklonit dále od kopců. Tímto zásahem tak vznikla nová doposud neobjevená místa s pozadím Krušných hor. Tyto, pro někoho nehostinné kraje obývá a reprezentuje jeden, mezi galeristy také poměrně známý autor, Andrew33, který s přesností švýcarských hodinek "loví" do pověstných svätobrán převážně nákladní vlaky. Co ale potěší nejvíce, jsou reklamní lokomotivy - ESa v nátěru Olympijského výboru, nadace Kuře, časopisů Grand Express/ČD pro Vás, Relay či Poštovní spořitelny jsou vždy příjemným překvapením. Které z nich je asi Andyho nejoblíbenější?
Odbočka Babín
Není snad na české železniční síti známější odbočky, než je Babín. Je to již taková fotografická stálice, kterou známe především díky kolegovi s nickem stejným, jako jméno nejznámějšího neworleanského jazzového zpěváka a trumpetisty. Odbočka Babín se nachází nedaleko Nymburka v úrodné Polabské nížině. Je spojkou mezi hlavní tratí 231 od Poděbrad a seřaďovacím nádražím v Nymburce. Hrbatá, bobina, banán, eso či šestikolo? Takovéto vybrané menu nám již od roku 2006 servíruje Louis Armstrong. Pravidelný návštěvník má tak jeho prostřednictvím pocit, že Babín má snad tisíc a jednu podobu. Co však potěší, jsou občasné, leč o to více cizokrajnější návštěvy. Autorovi neunikl ani odklon vlaku EC 144 Detvan z důvodu stavebních prací na koridoru. Jindy to je ucelený kontejnerový Nexák, zásilka uhlí nebo cisterny s Hrbatou v čele. Který z těchto vlaků asi zaznamenalala LAova čočka nejčastěji?
Předchozí díly seriálu
1 2 | Zpráv na stránku: |
Nechci Ti mit za zle, ze nepoznas bobinu ci sestikolo od usteckych ctyrkolaku, ale kdyztak to prosim aspon neuvadej do textu bez toho, aniz by ses poradil s autorem snimku o cemkoliv. Diky LA
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.