..: Sobotní povídání o zákaznickém servisu :..

Pokladna ve stanici Vejprty (ilustrační foto), foto: Michal Jaroš - ŽelPage Kdesi ve vlaku — „Mám kouzelné sluchátko, které může všechno změnit!“ Propánajána, co to tu vymýšlím za hlouposti, prolétlo mi hlavou, zatímco jsem chytal jednou rukou talířek od palačinek, druhou rukou skleničku s vodou a nos jsem zabořil do hrdla lahve, aby nic neskončilo rozbité na zemi. Přečkal jsem kritické místo v Nymburku a mohl se pustit opět do psaní. Abyste mi rozuměli, opět jsem se ládoval v jídelním voze vlaku EuroCity. Super stevard dodával obsluze takový frajerský nádech a kuchař měl moji objednávku hotovou asi za minutu třicet – proboha, už zase blábolím. Vždyť tohle není test jídelního vozu, tohle má být seriózní zamyšlení nad zákaznickým servisem. Proč jste mě nezastavili? Takže, kde jsem to skončil? Ano, už vím. „Mám kouzelné sluchátko…,“ sakra, Aleši, vzpamatuj se!

Nechám tedy sluchátko sluchátkem a představme si, že jako má superhrdina Arrow svůj luk, jako má superhrdinka průvodčí svojí POPku, tak já, já mám kouzelné lusknutí prsty, které umí napravit situaci v oblasti zákaznického servisu, která se nepovedla, ale kterou můžeme tím jedním lusknutím ihned napravit. Nemám sice ještě ani hotový úbor superhrdiny, a obávám se, že při mé výšce 210 centimetrů a váze „hepčíí“ kilo, ani mít nebudu (a přiznejme si, ZákSerMan by mohlo být poněkud zavádějící jméno pro hrdinu, zachránce nebohých cestujících), ale to nevadí! Pojďte se se mnou podívat na pár zajímavých situací.

Pardubický informační koutek plný ochoty

Přijdu na hlavní nádraží v Pardubicích a jako obvykle vidím, že má vlak EC 110 zpoždění. „No jo, ale to mě zase ujede ryxlík (rozumněj rychlík vyšší kvality – Rx) na Mariánské Lázně v 18:14 z Prahy,“ což je nyní poslední spoj do Mariánských lázní. Zdravím na Ministerstvo dopravy! Na tabuli bylo vyobrazeno 15 minut zpoždění, a tak jsem si řekl, že zkusím, jako již tradičně, dojít na informační přepážku a zkusit apelovat na zaměstnankyni ČD, zdali by nemohla vyjednat s dispečerem čekání ryxlíku, nebo nějaké náhradní řešení.

„Dobrý den, prosimvás, já má takový problém. EC 110 má opět jako každý týden zpoždění, a já bych potřeboval stihnout rychlík z Prahy na Marjánky. On je to poslední vlak co tam jede. A s tím zpožděním 110 to nestíhám.“ „No, já vám nějak nerozumím, co chcete,“ odpovídá zaměstnankyně. „No chtěl bych, jestli byste nemohla třeba zkusit zavolat dispečerovi, nebo nějak jinak zajistit, zdali by nemohl ten rychlík počkat. Je to takhle každej pátek a mě už to fakt leze na nervy.“ „No tak když je to pokaždý, tak proč nejedete o vlak dřív,“ opáčila zaměstnankyně. „No víte, já končím tak, že stíhám sotva tu Prahu, nemohu si jen tak říct, že odejdu o hodinu dříve.“ „No tak moment,“ řekla a odešla k telefonu.

Místo ní přišla paní v ČD mikině, bez štítku a okřikla mě: „Jděte si stranou, ať můžu obsluhovat dál!“ Poodstoupil jsem a mé místo zaujala seniorka, která vznesla svůj dotaz: „Prosímvás, jak bude ta výluka na Hradec, bude to jezdit jinak…“ „No, bude, no! Výlukový jízdní řád visí támhle v hale,“ odsekla protivná obsluha infookénka (ta má stále telefonovala). Seniorka posmutněla: „Když ono je to vysoko, malým písmem a já na to nevidím a nepřečtu to…“ „No tak to máte smůlu, já vám ho dát nemůžu, my je nemáme,“ kontrovala obsluha v mikině. „No ale,“ zakoktala seniorka. „A kterej chcete vědět vlak,“ zeptala se informátorka. „No to já nevím, kterým budu jezdit, asi ten ve tři…,“ odpověděla seniorka. Obsluha začala tisknout z počítače spoje kolem třetí hodiny a cár papíru pak dala seniorce.

To už bylo na mě moc a do situace jsem se vložil: „Proboha, to té paní nemůžete věnovat jeden výtisk výlukového jízdního řádu, nebo co?!“ „Ne, máme jich málo!,“ rezolutně odpověděla obsluha. „No to nás celkem nezajímá, tak jí ho vytiskněte z webu, ne? Tam taky visí…!“ „Ne to nejde.“ Seniorka to vzdala, zavyhrožovala obsluze televizí, ta jí opáčila, ať si tam klidně napíše a nehuláká tu na ní. Seniorka mi poděkovala a odešla šouravě od přepážky pryč. Následně tato paní obsloužila spěšně ještě jednu slečnu a odešla. Její místo zaujala původní paní, která se na mě otočila a řekla: „Tak čekat nebude, máte jet do Svojšína, a pak taxíkem“ „Hm, tak ten si nechte, domluvím si jako každý pátek auto.“ A nedalo mi to a doptal jsem se: „Můžete mi prosím říct ZAPové číslo té paní co tu byla chvilku místo vás? Její chování k zákazníkům je děsné.“ „No já ho nevím.“ „A můžete mi jí zavolat?“ „Ona odešla, musel byste si na ní počkat.“ Jakékoliv další pokusy jsem vzdal a odešel na vlak.

LUSK!

Zákazník: „Dobrý den, prosimvás, já mám takový problém. EC 110 má opět jako každý týden zpoždění, a já bych potřeboval stihnout rychlík z Prahy na Marjánky. On je to poslední vlak co tam jede. A s tím zpožděním 110 to nestíhám.“

ČD crew: „Dobrý den, já se omlouvám, asi jsem Vám nerozuměla úplně dobře, co byste potřeboval vědět?“

Zákazník: „No, vlak EC 110 má zpoždění 15 minut a já kvůli tomu pak nestihnu rychlík do Marijánek. A on je to poslední spoj.“

ČD crew: „Aha, chápu, vydržte prosím, jen se přesvědčím, zdali nemůžeme najít spojení po jiné trase.“

Zákazník: „Jasně, vydržím, ale fakt tam nic nejede.“

ČD crew: „Měl jste pravdu, opravdu nic jiného nejede. Dobrá, EC 110 Praha tu bude zhruba za 20 minut. Já teď půjdu kontaktovat náš dispečink a zkusím zjistit, co bychom pro Vás mohli udělat.“

Zákazník: „Tak okej, díky.“

ČD crew: „Není zač. Jen vás poprosím, jestli si stoupnete vedle, aby kolegyně mohla obsluhovat další zákazníky, nebo se posaďte vedle do Lounge, hned tam za vámi přijdu.“

Zákazník: „Já postojím, díky.“

***Paní odchází, její místo zaujímá kolegyně, přichází seniorka.***

Seniorka: „Prosímvás, jak bude ta výluka na Hradec, bude to jezdit jinak…“

ČD crew: „Dobrý večer, máte pravdu, Na trati do Hradce Králové bude výluka a taktéž bude platit výlukový jízdní řád, potřebujete s něčím poradit?“

Seniorka: „Víte, já na tu tabuli s výlukama nevidím, je to moc vysoko a malým písmem.“

Ideálně:

ČD crew: „To chápu, tady máte vytištěný výlukový jízdní řád, v klidu si ho prostudujte. Kdybyste si s čímkoliv nebyla jistá, tak je tam napsaná naše infolinka, nebo až půjdete na nádraží, tak se přijďte zeptat a my vám rádi poradíme, ano?“

A když by to nešlo jinak:

ČD crew: „Omlouvám se, ale výlukové jízdní řády jsem dnes všechny rozdala (i kdyby to nakrásně nebyla pravda), spěcháte? Za jak dlouho vám jede vlak?

Varianta první:

Seniorka: „Za půl hodiny.“

ČD crew: „Tak se tu posaďte, kolegyně dotelefonuje a já vám je doběhnu okopírovat/vytisknout, ano?“

Varianta druhá:

Seniorka: „Za deset minut“

ČD crew: „Tak to jej bohužel nestihnu vytisknout. Jedete do Hradce?“

Seniorka: „Ano, jedu.“

ČD crew: „Tak si zajděte na pokladnu tam, já jim tam zavolám. Kdyby je náhodou neměli, tak ať si je pro vás připraví, ano? A ještě jednou se omlouvám.“

Seniorka: „Nic se neděje, zastavím se pro něj v Hradci. Na shledanou!“

ČD crew: „Mějte se hezky, nashle.“

Dosud telefonující zaměstnankyně vyjde ze dveří a neřeší to přes okénko.

ČD crew: „Já se moc omlouvám, mrzí mě to, ale dispečer rozhodl s rychlíkem na Mariánské Lázně nečekat.“

Zákazník: „No to si ze mě děláte srandu?!“

ČD crew: „Bohužel, mrzí mě to, ale opravdu to bohužel nejde. Máte teď několik možností, buď zůstanete zde a my vám vrátíme peníze, nebo pojedete co nejblíže Mariánským Lázním a dále taxíkem, který vám proplatíme. Spojení vám najde vlakvedoucí ve vlaku.“

Zákazník: „Tak já pojedu a nějak se to pak udělá…“

ČD crew: „Dobrá, vlak vám jede za 10 minut, ze čtvrtého nástupiště, radši běžte, ať jej stihnete. A opravdu je mi to líto.“

Zákazník: „No to se nedá nic dělat, díky, nashle.“

ČD crew: „Na shledanou!“

Situace nad "lusknutím" je snaha o co nejvěrnější přepis situace, která se bohužel opravdu stala. Vidíte sami ten rozdíl? Příjemné vystupování a empatie nemusí být rovnítkem pro strojené a podlézavé vystupování. I krizovou situaci lze řešit přece lidsky a hlavně s rozumem.

Nakonec to dopadlo tak, že ve vlaku byl ještě jeden pán do Mariánských Lázní. Paní vlakvedoucí dělala maximum, kontaktovala znovu dispečink, který jí žádost o vyčkání opět zamítl, a proto přišla s řešeními vrátit se do Pardubic, vzít si v Plzni hotel a nechat proplatit, popřípadě si vzít taxi ze Svojšína a proplatit. Do Prahy jsme přijeli šest minut po odjezdu vlaku na Mariánské Lázně a jen o nástupiště vedle. Vlakvedoucí jen smutně koukla a znovu zopakovala, jak ji to mrzí…“

Zažíváte obdobné situace? Podělte se s námi! Nebo naopak, co takhle něco s happy-endem?

Autorský text.


Aleš Petrovský | 4.4.2015 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Komentáře

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
07.04.2015 (19:56)  
SYN: Nebyly to spíš Modřice než Chrlice? :)
registrovaný uživatel SYN 
07.04.2015 (18:07)  
Jak jsem si zjistil na mobilu (rozhlas ani displej s odjezdy tam není) osobák byl odřeknut kvůli sražené osobě. Zavolal jsem na infolinku, řekli, že zavolají zpátky a pak opravdu zavolali a zastavili nám tam ten rychlík, na který bychom v tom Hradci přestoupili.

U nás v Brně byl tuhle asi před měsícem problém s anonymně nahlášenou bombou na hlaváku, ausgerechnet když jsem se blížil k nádraží s úmyslem nastoupit do rychlíku Brno - Šakvice a dále (ten první kus jede fakt nonstop, jako první staví až po půl hodince v těch Šakvicích, docela hukot). Na nádraží mi řekli akorát "lístky? jó pane, tady teď aspoň půl hodiny nebude lautr nic" a na vlezlý dotaz zda bude nějaká náhradní doprava mi doporučili vzít MHD do Chrlic. No tak jo, akorát před nádrem stála dvojka směr Chrlice, tak jsem naskočil. Po cestě jsem zavolal na infolinku, jak že to bude s mým vlakem, co s ním provedou? Paní nevěděla co se u nás děje, ale že to zjistí a zavolá. A taky jo, za dvě minutky volá. Až potud celkem paráda, bohužel jaksi někdo u nich rozhodl že vlak bude výchozí místo hl.n. z Heršpic, což jaksi bohužel nebyla dobrá zpráva, protože ač blíž k hlavasu, do Heršpic se téměř nedá dostat jinak než pěšky, zastávka MHD jediná poblíž, obsloužená jakýmisi obskurními čísly busů - prostě rozhodně nestihnutelné ze spoje v kterém jsem seděl, a nejspíš i pro kdekoho jiného. Tak jsem si dovolil poukázat na to že ten vlak asi první půlhodinu pojede lautr prázdnej (nikdo nemá šanci na něj nastoupit) a jestli by jaksi nebylo možné aby aspoň zastavil v těch Chrlicích, kterýma samozřejmě projíždí? Kdoví jestli bych to stihl časově, ona taková šalina se celkem fláká (má cestou dost zastávek, leda že bych vstoupil do řidičovy kukaně se slovy klasika "votoč to do Chrlic!"), ale mohlo být pár dalších kterým by to pomohlo... no asi uhodnete, možné to nebylo. Takže aby vlak náhodou neměl pár minut zpoždění (což by se jistě neblaze projevilo ve statistikách) tak sice jel numericky naprosto správně, ale první cirka čtvrtinu své cesty jako by byl odřeknutý, sice tam projel ale nikdo ho nemohl použít... mě to příjde docela škoda, takové Potěmkináda.
Samozřejmě jsem se do cíle své cesty dostal, koneckonců je to koritor tak přecejen další vlaky jedou, ale musel jsem vzít zavděk courákem co jede o půl hodiny později a skoro půl hodiny pomaleji, takže výsledné zpoždění pěkná hodinka. A to je to zpoždění které by mělo figurovat ve statistice pro kraj, byťsi třeba s poznámkou že zaviněné nějakým debilem s telefonem (anonym). Takhle tam hrdinně napíšou že i přes hrozbu bombou to jelo jak má - ale ono ne!
registrovaný uživatel str 
07.04.2015 (16:18)  
ad prestupy na cizi spoje: Z Opocna p O. H. do Dobrusky uz nejakou dobu jezdi jen rani skolni spoj, jinak bus. Samozrejme, ze se obcas stalo, ze mel vlak od Tyniste zpozdeni, tak jsem prosil (vecerni spoje) pruvodciho, jestli by nekdo mohl v Opocne autobus pozdrzet. Ze pry nema telefon na vypravciho. Ale za chvili se vratil, ze ho sehnal a autobus pocka. (pockal) Kdyz se to stalo po druhe, tak jsem si to cislo na vypravciho opsal do sveho telefonu. A kdyz se stalo priste, tak jsem cislo pruvodcimu nadiktoval. Bych Vam pral videt vyraz v obliceji tech pruvodcich...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
07.04.2015 (13:58)  
babilon: Ještě jedna věc, poslední přípoj má čekat, proto je poslední. Tady je chyba objednavatele, který zruší okrajové přípoje, ale návaznost těch nyní posledních je na bedrech ČD. Proto se pak množí případy jako Alešův, protože prostě spojení chybí. Když už ne vlak, tak aspoň bus navazující v Plzni na nějaký pozdější rychlík a jedoucí v trase Plzeň - Stříbro - Planá - Cheb
registrovaný uživatel Zek  mail  
07.04.2015 (13:03)  
Nojo. To by se ale muselo zamestnat vic lidi. A hlavne takovych, co maji nejake prakticke zkusenosti s cestovanim a souciti s cestujicima ;)
Mame tech koleji a vlaku hodne, tak asi neni mozne vyhovet vsem. Na jednoho vlak pocka, druhemu kvuli tomu neco zase ujede.
Jo a nezapomnete, ze CD za nic vetsinou nemuzou. Koleje nejsou jejich ;)
registrovaný uživatel Nechic  mail  
07.04.2015 (12:31)  
kain: Taky tohle prostě nechápu a asi nepochopím. Každý kdo má trochu pozorovací schopnosti vidí tolik protichůdných řešení dispečerů až to vypadá jak kdyby tam jen slepice klovala do zrní po klávesnici. Navíc to neustálé zatajování. Fíra dostane vysílačkou, že u UO je porucha a cestujícím nikdo nic neřekne. Proč se nemůže vyvěšovat na net kompletní stav situace s možnými scénáři do budoucna? Stejně tak nechápu způsob zajišťování přípojů, že průvodčí musí volat a doufat, místo, aby se hromadně rozeslala zpráva od dispečera příslušným vlakům o tom které přípoje počkají, pokud nebude mít průvodčí přestupující cestující napíše, že čekat nemusí a je to.
registrovaný uživatel kain 
07.04.2015 (12:18)  
2 loňské zážitky cestou z Pardubiček do UNO.

V létě jsme jel osobákem z Pardubiček a shodou náhod ho zrovna vedl kamarád fíra, takže jsem mohl jet s ním a hned mi hlásil, že za Chocní se něco děje (myslím si, že šlo o poruchy zabezpečovacího zař., ale jistý si už teď nejsem). Osobák končil v Chocni, kde jsem musel přestupovat na jiný vlak do UO. Někde od Uherska, jsem začali předjíždět zastavené rychlíky, ale náš Os nechali s minimálním zpožděním dojet do Chocně. Kamarád fíra mi popřál štěstí do další cesty, protože z vysílačky mu bylo hlášeno, že na UO se nejede a ještě to chvíli asi potrvá. Takže jsem v klidu šel zjišťovat náhradní možnosti cesty domů. A najednou z rozhlasu mimořádné hlášení, ať nastupujeme do řádně zpožděného rychlíku do Brna, že pojede. Říkal jsem si super, to mi to dnes parádně vychází a usedl jsem, jako mnozí další cestující s ostatních vlaků, do kupé v béčku a vlak vyrazil. Nejeli jsme ani pět minut a vlak zastavil v oblouku před Brandýsem. A tak jsme čekali, cca po 20 minutách začali být první lidé nervozní a začali se trousit vagónem s cílem sehnat štíplístka a zjistit co se děje. Mezitím slunce pražilo do vagonů, v kupéčkách se zvyšovala teplota a já se začínal lepit ke kožence. První informace donesli návrativší se od štíplístka s tím, že neví kdy se pojede (žadná informace taky informace). Asi po hodině čekání kolem našeho kupé prochází štíplístek s nešťastným obličejem a s tím, že před námi je nějaká porucha na trati, a že stojí celá trať (sice jsme tohle věděli i bez něho, ale snaha informovat cestující tam byl). Po další chvíli, kdy se vrací štíplístek soupravou zpět, postupně kupé za kupéčkem se snaží odpovídat na stížnosti cestujících proč už hodinu a půl stojíme na stejném fleku a pomalu rezignuje (skoro ho lituji, protože asi opravdu nic neví a pod pranýřem stížností se potí 2x víc jak my). Mezitím kolem nás v protisměru začínají jezdit vlaky. Mezitím štíplístek rezignuje úplně. Z vedlejších kupé je slyšet řev, a tak se dozvídám o páru ve středních letech, který cestuje po 20 letech vlakem a dalších 20 let vlakem nepojedou, nějaký jiný týpek zase pro jistotu bude jezdit už jen žlutými vlaky a jedna paní dle svých slov umírá žízní a on ji ani tu vodu nenabídne a jestli to s ní sekne, tak ho zažaluje, protože se do míst kde stojíme ani sanitka nedostane. A tak štíplistek začne veřejně nabádat osazenstvo, aby podali stížnost na vedení drah. A pak se konečně rozjedeme, pomalou jízdou se došouráme před rozestavěné nádraží v UO. Vzduch se jízdou stačil trochu v kupé vyměnit a lidi se trochu uklidnili a nechali vychladnout hlavy vystrčením z okna), aby vzápětí začali hromadně nadávat a to už včetně mě, poté co jsme před sebe pouštěli několik vlaků vyšší kvality různých společností, přičemž všechny byly klimatizované (asi bychom je tou zastávkou navíc v Ústí nehorázně zpozdili, když už měli určitě více jak hodinovou sekeru). Štíplístek už se neukazoval, a tak nám to remcání bylo stejně na nic a nakonec jsem v UO vystoupil s cca 180 min. zpožděním.

V ten den bylo hodně lidí nasr.no, ještě ve vlaku jsme se s dalšími lidmi shodli na tom, že nám ani tak nevadí to zpoždění zapříčiněnou tou poruchou (nu což stane se), ale že nás v Chocni výpravčí nahnali do vlaku, který popojel někam do polí a tam nás nechali cca 2 hodiny grilovat.

Podruhé taky cesta z Pardubiček do UO, nastoupím do zpožděného Os. který jede jenom také jenom do Chocně. Jelikož máme zpoždění, tak pouštíme cestou několik rychlejších vlaků před sebe a nabíráme ještě větší zpoždění. V Zámrsku nakonec čekáme další minuty, abychom nakonec před sebe pustili rychlík, na který jsme chtěli v Chocni přestoupit. Vidím to tedy na prodlouženou cestu, pár cestujících se ptá štíplístka, zda na nás bude ten rychlík čekat, ten hlasitým dotazem zjišťuje, že tím rychlíkem by chtělo jet více lidí, tak bere telefon a kamsi volá. Za Sruby ještě jednou prochází vlak a informuje nás, že na nás rychlík bude čekat, ale ať sebou trochu hodíme.

Tohle mě přišlo trochu úsměvné, že před sebe pouštíme rychlík, aby nahnal čas, ale vzápětí na nás čeká(což je fajn), takže nakonec ztratil ještě více času než kdyby nás nechali dojet za sebou.
registrovaný uživatel rpet  mail  
07.04.2015 (10:31)  
@ VencaM :

Co je "ČD crew"? To ČD vim, ale crew je nějaký divný.

snaha o světovost? nebo kritický nedostatek českých výrazů (jako třeba "pracovník ČD, zaměstnanec ČD)??

a nebo je to prostě jen módní odklon od našeho rodného jazyka - přeci jen, manager vypadá na papíře mnohem líp, než manažer...

není to tak dlouho, co jsem na YT viděl záznam rozhovoru nějakého redakčního telete z HN s Leošem Novotným. Redakční tele mě rozbilo větou, v níž použilo termín "franšajza". jak smutné...
registrovaný uživatel VencaM 
07.04.2015 (9:12)  
Co je "ČD crew"? To ČD vim, ale crew je nějaký divný.
V.
07.04.2015 (7:45)  
Michal Jaroš: u ČD (a u staničního personálu obzvláště) jsou stále lidé, kteří si myslí, že tam jsou cestující kvůli nim a ne naopak
Myslim, ze to neni problem jen CD. S otravenym neprofesionalnim personalem se lze setkat ledaskde. Jeden priklad - autobusaci firmy Arriva.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko