..: Seriál: Rok 2007 očima železničního fotografa - Peťa Dungl :..

Ilustrační obrázek Pokud mám jako předmluvu prezentací nejlepších fotek roku 2007, které jsem pořídil, nějak shrnout minulý rok, musím říct, že byl úspěšný. Ale ne tak, jak jsem si ze začátku představoval. I přesto jsem ale navštívil nejednu zajímavou trať, několik pěkných akcí a bylo pár dní plných slunečního svitu, kdy se mi fotografování dařilo na výbornou. A na takové vzpomínám rád. Zvu vás nyní, v době, kdy už několik týdnů naplno řešíme starosti roku 2008, na krátké ohlédnutí za rokem 2007 tak, jak jsem ho viděl já, ještě stále začínající fotograf Péťa Dungl.

Ilustrační obrázek První fotografie, kterou bych vám rád představil, vznikla 9.2.2007. Prvotní myšlenka, která mě vyhnala z pohodlí domova ven do ještě poměrně studeného předjaří, byla možnost vyfotografovat si na Podorlicku nezvyklou soupravu s vozy řady Bdmtee, která byla vypravena z Hradce Králové do Letohradu na Sp 1957 z důvodu nehody vlaku 957 v Káranicích. Fotografie zachycuje návrat soupravy z Letohradu do Hradce Králové na obratovém vlaku Sp 1956 na mém oblíbeném fotomístě za stanicí Žamberk. Nedlouho po průjezdu vlaku zapadlo slunce za nedaleké kopce a spustil se déšť, na který si pamatuji ještě dnes.


Ilustrační obrázek Na sobotu 17.2. 2007 budu ještě dlouho pamatovat jako na den, kdy se focení výjimečně dařilo. Nad většinou republiky zavládlo azuro a provoz byl více než zajímavý. První fotografie tohoto dne pochází ze zastávky a závorářského stanoviště v Bohousové. Na fotografii je R 250, jedoucí toho času z Poznaně do Prahy. Je to také jediná fotografie, na které mám zachycenou lokomotivu 754.050 ještě ve starém, unifikovaném nátěru. Jen pár týdnů potom, co přišla do PS Letohrad, byla odeslána na hlavní opravu do České Třebové, odkud se vrátila v poněkud rozporuplném nátěru. S "mechanikami" se na Bohousové už asi mockrát nestřetne - v součastné době probíhá jejich náhrada za moderní PZZ.

Ilustrační obrázek Druhou fotografii jsem pořídil v odpoledních hodinách téhož dne v Lukavici v Čechách na populárním místě u kostela. Nebyl jsem tam tehdy sám, ale společnost mě dělalo asi dalších deset šotoušů. K nim se vyjadřovat nebudu, ale fotografii tehdy letohradské lokomotivy 750.333 na vlaku Sp 1956, místně zvaném "Ex- Jeseničáku" kvůli shodné časové poloze s rychlíkem z Jeseníku do Prahy, který zde jezdil řadu let, řadím jednoznačně mezi své nejlepší fotografie roku. Lokomotiva 750.333 byla v souvislosti se vznikem společnosti ČD Cargo předisponována do Nymburka, kde v součastnosti zajišťuje vozbu nákladních vlaků.

Ilustrační obrázek Neděle 25.3. byla dalším zajímavým dnem, zejména kvůli průjezdu skupiny motorových vozů dopravce KŽC z Krnova do Prahy. Po trati 021 měl konvoj projíždět v odpoledních a večerních hodinách. Na louce v Lukavici, kde vznikla předchozí fotka, byla dokonce uspořádána oficiální fotozastávka. Já však chtěl vyzkoušet nové místo a tak jsem si konvoj, vedený vozem M 286.1008, zvěčnil v "plném tahu" na stoupání 12 promile před stanicí Žamberk.


Ilustrační obrázek Jednou z výborných, avšak předem neplánovaných akcí, byl jednodenní výlet do Polska. Osobně jsem se v tamních rovinách ocitl poprvé a musím říci, že zarostlé koleje, krajina rovná jak placka a návěstidla vzoru DR mě ihned nadchly. Cílem našeho výjezdu se skupinou letohradských drážních příznivců byl středopolský Wolsztyn a oslavy 100 let tamější výtopny, která jako poslední v Evropě nasazuje parní lokomotivy do pravidelného provozu. V uvedený den, tedy 28.4.2007, byly ve Wolsztyně soustředěny "páry" nejen z celého Polska, ale také z České Republiky, Německa, Maďarska a Velké Británie. První fotografie ukazuje odjezd zvláštního parního vlaku taženého lokomotivou Tr 12-25 (depo Chabowka) jedoucí z Tuchorza do Wolsztyna.

Ilustrační obrázek Později odpoledne nás poté, co jsme navštivili několik dalších míst v okolí Wolsztyna i samotné dějiště oslav, vědomí obrácení slunečního násvitu a znalost jízdního řádu zvláštních vlaků směřujících z Wolsztyna do německé Chotěbuzi a Berlína zavedli zpět do osvědčené Tuchorzy. Fotografie pořízená z torza bývalého telegrafního sloupu zachycuje první jmenovaný vlak, mimořádný rychlík Wolsztyn - Cottbus, který bohužel nebyl, z nám neznámých důvodů, veden v parní trakci. Jeho vozby se zhostil "Sulzer" SU 45-202. Druhý jmenovaný spoj táhla nejrychlejší dochovaná parní lokomotiva světa, německoá 18 201.


Ilustrační obrázek Květen 2007, to byl kromě jiného také poslední měsíc provozu dvojic lokomotiv řady 751, resp. 749 na nákladních vlacích mezi Letohradem a polským Miedzylesie. 10.5. zde totiž započala nepřetržitá výluka, která se později rozšířila na úsek Jablonné nad Orlicí - Dolní Lipka. Důvod výluk, které ještě většinu příštího roku budou znepříjemňovat život cestujícím i zaměstnancům ČD, je prostý - elektrizace trati. Na snímku projíždí vlak Pn 47274 v čele s dvojicí lokomotiv 749.011 + 019 jedním z typických míst, které v souvislosti s elektrifikací ztratí svoji původní podobu - hláskou Verměřovice. Fotografie byla pořízena 3.5. 2007 ve večerních hodinách.

Ilustrační obrázek Koncem května, přesněji v neděli 27.5.2007, byla uspořádána velkolepá fotoakce k rozlučce s lokomotivami řady 180 v České Třebové. Akce samotná byla velice dobrá - atraktivní soupravě s dnes již obecně málo rozšířenými šestikoláky dělalo kulisu charakteristické májové počasí - chvilku svítilo slunce, hned na to bylo zas zamračeno. Já jsem se zúčastnil pouze části odpolední etapy z Letohradu do Ústí nad Orlicí a za obě navštívená místa jsem zaplatil dané fotografné. Tím se dostávám ke druhé, stinnější stránce akce, která ve mně osobně dodnes vzbuzuje při prohlídce snímků přeci jenom rozpačité pocity. Všichni, kdo na sobě neměli označení účastníka akce, byli jedním ze dvojice organizátorů označeni za parazity, ačkoliv tomu druhém řádně zaplatili, jako se to stalo mně. No nic, všichni jsme jen lidi.

Ilustrační obrázek První ze dvojice fotografií ukazuje lokomotivu 180.002 se zvláštním vlakem Mn 33336 při fotozastávce mezi Černovírem a Dolními Libchavami na trati 024. Zde se stálo asi pět minut a po celou dobu byl blokován přejezd, který jsme měli za zády. K velké radosti řidičů ...

Druhá fotografie pochází z Ústí nad Orlicí, přesněji z Letohradské části kolejiště, kde se konalo pózovaní obou lokomotiv vedle sebe. Pozorní čtenáři si možná všimnou, že lokomotiva 180.002 má označení E 698.001. Jde však jenom o malý "historický podvod", při kterém bylo lokomotivě 180.002 (na snímku vpravo) dočasně poskytnuto toto označení, které mělo celému pózování dodat punc věrohodnosti.

Ilustrační obrázek Náhoda tomu chtěla, že jsem se přesně o měsíc později, tedy 27.6.2007, opět odpoledne vyskytoval na trati 024 a shodou okolností opět při zvláštní jízdě. Tentokrát šlo o podstatně menší fotoakci, při které byla na pravidelný obrat Os 15270/15079 z Letohradu do Ústí nad Orlicí a zpět nasazena souprava tří celozelených vozů Bt-k (bývalé řady Bh), které byly toho času odstaveny v žst. Letohrad po zvláštní jízdě na trati Polička - Žďárec u Skutče. Na tuto jízdu zůstala ještě na skříni vozů "památka" v podobě samolepek Berry expres, které bylo nutno před jízdou sundat, aby nebyl narušen historický ráz soupravy. Dosazení hvězdy na lokomotivu 111.019 se však už dojednat nepodařilo, škoda. I tak to ale byla dobrá akce.

Ilustrační obrázek

Pak už nastalo léto, nejen pro železniční fotografy jistě nejpříjemnější část roku. Využil jsem volna a podíval se na mnoho nových míst. Za všechny mohu jmenovat trať 240, konkrétně Vysoké Popovice, kde jsem dne 14.7. pořídil tuto fotografii vlaku 668. Když nad tím tak přemýšlím, tak se na trať 240 musím někdy znova vypravit, protože trať s tak hustým provozem motorových lokomotiv, z nichž nejedna je v atraktivním nátěru, je snad v Česku ojedinělá.


Ilustrační obrázek Jízdy Venice Simplon Orient Expressu, zvláštního vlaku, který několikrát ročně křižuje Evropu a projíždí i Českem, jsou vždy sledovány se zájmem železničních fanoušků. Třetí jízda v minulém roce však již od zveřejnění trasy vzbuzovala velké emoce, jelikož se jednalo na mnoha tratích o premiéru - zejména na Slovensku, kam VSOE zavítal vůbec poprvé. I v Česku jel tento luxusní vlak po nové trase - přes přechod v Meziměstí do Ústí nad Orlicí s dvojicí lokomotiv 754.030 + 048 v čele, odkud dále pokračoval do Prahy, veden lokomotivou 130.031 DKV Česká Třebová. Já sem si byl průjezd Orient Expressu zdokumentovat 16.7. u Březové u Broumova.

Ilustrační obrázek Na čtvrtek 20.9. 2007 asi mnozí zaměstnanci drah nevzpomínají rádi - a není se čemu divit. Kvůli vykolejení kontejnerového vlaku mezi Rudolticemi v Čechách a Krasíkovem na 2. koridoru byla doprava na této hlavní trase zčásti odkláněna po alternativních trasách, čímž vlaky dosahovaly astronomických zpoždění. Mně se podařilo dostat se k hlavní trati vlastně docela náhodou, o to více jsem byl překvapen, když se mi před objektiv fotoaparátu připletla na vlaku EC 170 Hungaria, místo tradiční lokomotivy řady 350 ZSSK, brněnská lokomotiva 363.022. V minulém roce nebyla neschopnost "Goril" ničím až tak výjimečným. Ještě dodám, že v okamžiku pořízení fotografie byl vlak zpožděn asi o 65 minut.

Ilustrační obrázek Při pohledu na tuto poslední fotografii, kterou uzavírám své ohlédnutí za rokem 2007, mě přepadá nostalgie. Po dlouhou dobu byl výjev lokomotivy řady 749 z depa Letohrad na trati 021 zcela běžným. V minulém roce začalo postupné nahrazování těchto, již poměrně letitých lokomotiv, řadou 754. Potkat "zamračenou" však ještě stále nebylo až takovou vzácností. S nástupem GVD 2007/2008 se však toto již stalo minulostí. Lokomotivy bývalého letohradského depa, dnes provozního pracoviště společnosti ČD Cargo, byly předány do Liberce a Olomouce. Snímek lokomotivy 749.008, která již nyní jezdí pod křídly depa Liberec, pořízený 11.10. mezi Žamberkem a Bohousovou, je zároveň posledním snímkem, na kterém mám zdokumentované tyto mechanické závory ještě bez známek stavebních prací. Zanedlouho budou tyto závory nahrazeny automatickým PZZ.


Petr Dungl Poslat mail autorovi | 25.1.2008 (18:00)
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user Luxian  mail  
27.01.2008 (23:47)  
to JP: Jak jsem už psal, mám málo času a k mé nemalé radosti ho spíš stále ubývá. I když, jak hovoří klasik: "Času je dost, člověk je akorát neschopný si ho správně zorganizovat..." Takže možná, že někdy taky něco napíšu.
27.01.2008 (23:13)  
Luxian) No ano, článek může přidat každý, ale redakce tady pomáhá, aby náš češtin byl na výši, některým přímo radí s editorem, radí s nápady a dohlíží nad celým zpravodajstvím.

Ano, je zkouškové, je po Novém roce, mnozí nemají skoro čas a i přesto se tu život nezastavil. Nechcete místo kafrání raději pomoct. Šikovní autoři se vždy hodí ...
27.01.2008 (22:57)  
nevim, mne se ten rok ocima Peti Dungla libil. zkuste si to nekdo sami...
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
27.01.2008 (22:31)  
GlEx: co ti brání? Hurá do toho a půl je hotovo :-)
Registered user Luxian  mail  
27.01.2008 (18:43)  
Tak články snad může přidat každý a nej ne redakce, ne? Ale já to menší množství článku nemyslím teď momentálně, ale posledních několik měsíců, možná déle. Připadá mi, že dřív to tady víc žilo. Je ale fakt, že na tom měli velkou záluhu Vondrlík + Studnička, kteří byli hodně aktivní.
27.01.2008 (18:16)  
Nevim, mne skoro prijde opak, treba na podzim tech clanku nebylo toliko co ted...a taky jestli se nemylim, tak mnoho z rad redakce studuje a ted je zkouskovy a nekdy je docela problem urvat si aspon kousek casu, vim z vlastni zkusenosti...
Registered user Luxian  mail  
27.01.2008 (18:14)  
84: No on je tady trochu rozdíl - zatímco já jsem ten čas neměl ani před tím, ostatní ten čas evidentně měli, když sem mohli dávat newsky. Jistě, mnozí třeba mají teď víc práce apod., ale vzhledem k tomu, že uživatelů Zelpage neustále roste, je takový celkem logický předpoklad, že by je mohli zase nahradit jiní. To se ale jak je vidno neděje. Proto mě napadá jen větší lenost, nebo úpadek entusiazmu.
27.01.2008 (16:35)  
Pivka) A co by jsi si za články představoval? Pověz, dodej námět, napiš, budeme velmi rádi. Redakce je zde a naslouchá! Ale jestli hodláte jen remcat a neoceníte práci, co se na portfoliích, newskách i jiných článcích udělá, pak nemá cenu se s vámi bavit s respektem.
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
27.01.2008 (14:36)  
Luxian: A tak to asi bude i s ostatními, nemyslíš?
Registered user Luxian  mail  
27.01.2008 (14:28)  
No mně taky připadá, že želpage začíná nějak zkomírat. Dřív bylo množství článků mnohem větší. Že by uživatelé nějak zlenivěli?
Pozn. pro rejpaly: Já sám mám na to časo velmi málo.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko