..: Řešení regionální dopravy – skupina DISREG (V. Burian Design) :..

lokálky v ČR, foto: Miloš Tak takto by lokálky brzy nemusely vypadat. Před asi půl rokem jsem přišel s myšlenkou vytvořit jednotnou a mezi sebou unifikovanou skupinu železničních vozidel s co největším počtem shodných dílů (motory CAT C18, případně C27, C15), řešících dopravu na lokálních a neelektrizovaných tratích v ČR a na Slovensku. S touto myšlenkou jsem vytvořil skupinu dieselových a tažených vozidel s označením DISREG. Název DISREG vznikl právě s určením všech lokomotiv skupiny DISREG – DIS = diesel, REG – regionální doprava. Dále jsem je pak rozdělil do 2 skupin – DISREG I = rychlíková vozidla; DISREG II = vozidla pro lokální dopravu.

Do této skupiny spadají tato vozidla:

  • Motorové vozy: 848, 863
  • Dieselové lokomotivy: 715.2, 748, 763
  • Vozy: 048 (Btx, Bdtx), 063 (B, Bt, Bdt, Bto, ABt, ABto, At)
  • Řídicí vozy: 948 (Bftx), 963 (Bft)
  • Do skupiny DISREG I spadají vozidla: 763, 863, 963, 063
  • Do skupiny DISREG II spadají vozidla: 715.2, 748, 848, 948, 048

V tomto článku bych se chtěl zabývat čistě jen lokomotivami 715.2 (T 496.2) a 748 (T 496.0) ze skupiny DISREG II.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 748 je určena pro středně těžkou traťovou a těžkou posunovací službu na regionálních tratích v ČR a SR. Konstrukce byla zvolena kapotová, s jednou věžovou kabinou strojvedoucího poblíž předního konce stroje. Většinou se udává kratší představek jako zadní, nicméně já ho v tomto případě považuji za přední, jelikož v provozu s vratnými soupravami (948 + 048) by měla lokomotiva jezdit kratším představkem vpřed z důvodu lepšího výhledu z kabiny. Kabina je přístupná z ochozů. Lokomotiva má podvozky Bo‘Bo‘, přenos výkonu elektrický AC/AC. Lokomotiva by měla mít výkon někde mezi 900 až 1200 kW, podle přání zákazníka a měla by být vybavena dvěma dieselovými motory, jejichž výkon bude mezi 450 až 600 kW. Prototyp by měl být vybaven dvěma motory CAT C18. Řešení dvou motorů bylo vybráno proto, aby byla lokomotiva co nejvíce přizpůsobivá. Strojvůdce může podle typu výkonu nastartovat jeden nebo oba motory. Pro provoz s vratnou soupravou 948 + 048 do rychlosti 60 km/h stačí jeden motor, při cestě do velkého města po rychlíkové trati do rychlosti 120 km/h už bude potřebovat oba, pro provoz se soupravou vážící 300 t by výkon jednoho motoru nestačil, naopak pro posun na vlečce s dvěma vozy by bylo zbytečné a nehospodárné jet na oba motory. Toto řešení by tedy mělo zvyšovat univerzálnost a hospodárnost lokomotivy.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva je vhodná pro malého soukromého dopravce na bočních tratích. Tento dopravce, jenž chce provozovat osobní i nákladní dopravu na nějaké lokálce nepotřebuje kupovat dvě vozidla, nicméně stačí mu nakoupit jednu lokomotivu 748.0 a k ní vratnou soupravu 948.0+048(+048…). To mu může naprosto stačit – přes den jezdí lokomotiva s vratnou soupravou a v noci může jezdit s nákladem. Takto koupí podnikatel jednu lokomotivu a dva tři vozy, místo toho, aby kupoval motorový vůz a k tomu ještě lokomotivu.

Tab. 1: Technické údaje řady 748
Délka po nárazníky12 150 mm
Délka rámu11 000 mm
Šířka3 250 mm
Výška4 400 mm
Průměr dvojkolí1 100 mm
Rozvor2 300 mm
Objem nádrže2 300 l nafty
Objem písečníku500 l
Hmotnost64 t
Maximální rychlost120 km/h

Lokomotiva je tedy univerzální, jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Je vybavena WTB směrnicí, kompatibilní se všemi vozidly DISREG. Může být tedy propojena s vozidly DISREG II i I. Lokomotiva má elektricky ovládanou samočinnou a přímočinnou brzdu, ruční brzdu a spádovou a zastavovací EDB o výkonu 1020 kW. Je také vybavena DO a ARR.

Lokomotiva má v kabině 2 pulty strojvedoucího, mikrovlnku, ledničku. Kabina je plně klimatizovaná a vytápěná. Pulty jsou umístěny příčně, vždy vpravo v kabině. Za sedadlem strojvedoucího (každý pult má své sedadlo) jsou vchodové dveře, které vedou z ochozů. Do kabiny vedou dva menší schůdky, jeden je vidět zvenku, druhý je za dveřmi. Kabina je do kinematického profilu.

Rám měří 11 000 mm. Jsou na něm, s využitím flexicoil efektu, zavěšeny 2 podvozky s dvěma dvojkolími o větším průměru kol 1100 mm. Rozvor podvozku je naopak menší, 2300 mm. Prvotní vypružení je pomocí šroubovitých pružin. Na rámu jsou vepředu umístěny šikmé pluhy. Zábradlí ochozů je z boků i zepředu. Kapoty jsou tvarovány do oblouku, vepředu jsou na nich umístěny horní a spodní reflektory. Na spodních reflektorech jsou vnější reflektory halogenové a vnitřní LED. Na horním reflektoru jsou tři světlomety, prostřední směřuje vpřed a krajní jsou natočeny mírně do stran, aby pokryly co největší šířku v ostrých obloucích. Komín je připojen ke kabině a vede podél ní. Je několika vrstvami odhlučněn a oddělen tak, aby v kabině nebyla vysoká hladina hluku a nebyly cítit vibrace. Komín je vybaven moderním filtrem pevných částic. Žaluzie jsou v levé i pravé bočnici. Nasávání vzduchu je vedeno přední stranou kapoty.

bokorys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 715.2 se liší navíc zabudováním ozubnicového zařízení a dalších technických vymožeností pro sklonově náročné tratě (protismykové zařízení, možnost zabudování magnetické kolejnicové brzdy, vyšší výkon atd. podle přání zákazníka). 715.2 má podvozek Bo‘Bozz‘.

nárys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotivy je součástí skupiny DISREG jako lokomotiva středně těžkou službu. Její místo je v nahrazení krátkých souprav na tratích vedlejších s možností jízdy i po rychlíkových tratích (max. rychlost 120 km/h). Měla by nahradit lokomotivy 742, 714, 708 … v jak nákladní, tak i osobní dopravě. Měla by být schopna konkurovat soupravám s motorovými vozy (842.0 + Bfbrdtn, 814.2) jak v rychlosti (vratné soupravy), tak i v náročnosti údržby. Je pro vlaky s potřebnou vyšší kapacitou než motorový vůz 848, ale s nižší kapacitou a nižší rychlostí než 863, 763 + 063 + 963. Výhodou těchto souprav bude to, že budou více flexibilní k počtu míst než motorové vozy - počet vozů se dá regulovat.

rysy 748/715.2, foto: Wabun Vozy 048 (Btx a Bdtx) jsou vozy patřící do provozu s lokomotivami 748 a 715.2 a 848. Vozy nejsou nízkopodlažní, nízkopodlažní je řídicí vůz 948. Tím je dosaženo toho, že v soupravě bude alespoň jeden nízkopodlažní článek. Předpokládá se, že v soupravě pojede vždy řídicí vůz. Vozy jsou dlouhé 19,4 metru, mají 2 vstupní vchody na každé straně při krajích. Ve voze jsou dva oddíly pro cestující se střední uličkou mezi nimi, vždy 2+2 a naproti sobě se stolkem. Ve voze je jedno WC. Ve voze Bdtx je ½ jednoho oddílu pro cestující vyhrazena pro kola, je tam tedy ½ vozu 1 oddíl pro cestující, dále pak ¼ oddíl pro cestující a další oddíl ¼ pro kola. V řídicím voze jsou dva malé oddíly pro cestující a jeden velký nízkopodlažní oddíl. Vozy mají maximální povolenou rychlost 120 km/h a jsou určeny jak pro osobní místní dopravu, tak mohou být použity i pro spěšné vlaky a rychlíky, protože komfortem jsou toho hodny.

V tomto díle o skupině lokomotiv DISREG jsme se seznámili se skupinou vozidel DISREG II s výjimkou řady 848, se kterou vás seznámím později v nějakém dalším díle. V příštím díle se můžete těšit na rychlíkovou univerzální lokomotivu 763 a vozy 063.

Autorský text.


Vít Burian | 17.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
03.08.2017 (20:37)  
Já též navrhuji vozidla. Pro regionální dopravu jsem navrhl motorový vůz 849 se spalovacím motorem a trakčním alternátorem na střeše.
08.10.2016 (16:09)  
Pánové tento článek, už tu nějaký pátek je, ale já mám potřebu se vyjádřit, ač vlastně řeknu, asi to co vy. Tedy lokomotiva v dnešní lokálkové osobní dopravě, nemá smysl, samozřejmě je zde mnoho věcí pro ni +, ale bohužel převažují, neekonomické části. Lokomotiva by byla opravdu dobrá pro dopravce, který by svážel z lokálek jednotlivé vozové zásilky, a pak to shromáždil do jednoho vlaku, a u cíle vlak zase rozložil. Lokomotiva by se účastnila posunu na seřadišti i svozu a rozvozu vozů, ale přeprava po hlavní tepně by byla plně v rukou výkonnější lokomotivy, která by pochopitelně byla elektrická. Lokomotivě, pro toto chybí některé důležité prvky, pro moderní vozidlo, tím chci říct, že takovéto vozidlo by mělo disponovat, možností dálkového ovládání, samočinného spřáhování šroubovek, nemrznoucími částmi, a podobně, vlastně detaily, které ale dopravci ocení. Lokomotivu bych ovšem ponechal v diesel elektrickém provedení. Zároveň ,, na obrázcích to není vidět a tak se jedná o moji domněnku" mi přijde že tvar kabiny je velice nepraktický ( myšleno v podélném směru). Stroj se mi zdá příliš krátký na dvou agregátové provedení. Samozřejmě nevím rozměry motorů, ale dají dohledat. Úplně bych vypustil ozubnici, která je na rozchodu 1435, potažmo širším nepoužitelná, a zbytečně zvyšuje cenu, váhu, údržbu a výrobu. Rodina vozů, kterou jste navrhl je dle mě zbytečně veliká, ač se snažíte navrhnou vozidla pro vše, ale na jednoho výrobce je to mnoho, zároveň taková nabídka sice zaručuje, že aspoň něco někdo koupí, ale žádní dopravce nekoupí všechny typy, protože čím menší rozličnost tím lépe. Maximální rychlost při tomto použití plně stačí 100km/h, zvláště při délce lokomotivy, kterou bych ale nezvyšoval. Stanoviště bych posunul do středu čímž, se rozhodně zlepší předpoklad za a) dvouagregátů a za b) se docílí zrcadlového řešení, respektive některých zdvojených prvků. Motory bych udělal každý do jednoho podvozku, snížit příčné vlivy na podvozek, ale motor jednoho podvozku by hnal i elektromotory v druhé podvozku tedy uspořádání Bo´Bo´. Strojvedoucí by měl sedět vpravo po směru jízdy. dodat by se měly kamery které by hleděly do prostoru svěšení, čímž by hlídaly, jak dotyk nárazníků, ale i dosednutí, samosvěšovacího zařízení, obraz z nich by se musel přenášen na zařízení pro dálkové ovládání. Strojvedoucí by si pouze sundal ovládací pultík z krku, odložil ho na lokomotivu, propojil brzdové spojky, a posunujeme dál.
30.08.2013 (19:00)  
Šotouš si hraje, šotouš nezlobí.
25.08.2013 (19:03)  
Tento článek je taková horší obdoba malování pana Šindlauera - není tak hezká, ani tak verneovská.

Stejně jako Aleš Liesk. bych autorovi doporučoval nejdřív přemýšlet o řešené oblasti (problémem lokálek rozhodně není nedostatečný výběr vhodných vozidel), možná i o základní fyzice (kolik tun vozidla vozím kvůli jednomu sedadlu) a z toho po chvíli přemýšlení nelze nedojít k závěru, že vymyslet něco lepšího než RegioSprinter je poměrně nesnadné...
registrovaný uživatel Sim 
21.08.2013 (16:12)  
Alesi, stane se ... pro sichr tam nechte neco na lopatce i pro me, takovyhle "systemovy preklepy" nejsou otazkou "jestli se stanou", ale "kdy to prijde a jak casto" :-)
21.08.2013 (14:53)  
Sim: jistěže, hmotnost na b.m.
Popel, lopatka, sypání, hlava.
registrovaný uživatel Sim 
21.08.2013 (12:12)  
Alesi, "délka na běžný metr" mi prijde ponekud ujete ... nemelo tam byt hmotnost na bezny metr?
21.08.2013 (10:39)  
vikititor: přesně, PraKol je nuda, tam se všecko vyjezdí.
Brno hrál synek, pak přešel na Ústí a pak na World of Tanks :-(((
Já jsem zkoušel všecko (částečně i jako "zkušební jezdec" pana Konrada), ale vždy jsem se vrátil k PlChu. Nový Plch (s aktualizovanými dvojkolejkami) jsem ještě nezkoušel.

Wabun: 403 nebo 563 kW, elektrický přenos
Máte nějaký důvod navrhovat taková "necelá" čísla?
El. přenos na motorák... nevím nevím. Přes jeho trakční výhody jsou tu dvě velké nevýhody: váha a cena. Pokud chcete mít vozidlo levné investičně i provozně (aby si ho vůbec někdo koupil, drahé a žravé vozidlo si koupí leda ten dopravce, který bude mít za šturcem své lokálky ropný vrt či zlatý nebo aspoň měděný důl), musíte ho poskládat z co nejvíce sériově vyráběných dílů.

Ještě k lokomotivám: existuje parametr tratě "délka na běžný metr", takže by se mohlo stát, že z tohoto důvodu vám tam ta hodně krátká mašina nebude mít přechodnost.

Informace k novým loko hledejte na stránkách výrobců (jsou to sice většinou materiály typ "křídový papír", ale je to lepší než nic). Z místních zkuste třeba cz-loko.
registrovaný uživatel Keprt 
20.08.2013 (22:31)  
Wabun: dobrý orientační vhled do soudobé (ale i historické) konstrukce malých a středních motorových lokomotiv skýtá má oblíbená stránka www.loks-aus-kiel.de.
dopisovatel nebo člen ŽP Magog  mail  
20.08.2013 (21:37)  
Tenhle článek je nádhernej. Je to krásná představa toho, jak by mohla fungovat regionální železniční doprava. Když já nemám co dělat, přemýšlím si v duchu přesně o takových věcech.

Horší je, že se pak člověk vrátí do reality a při cestě do práce potupně nasedne do téměř prázdné soupravy trojice regionov.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko