..: Reportáž z workshopu v Království železnic :..

Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Praha — Od slavnostního otevření Království železnic, které proběhlo 1. července 2009, navštívilo tento malý svět vlaků, aut i lidí již několik desítek tisíc návštěvníků. Postupně se zde buduje největší modelové kolejiště nejen v Čechách, ale i ve střední Evropě. Prozatím jsou v provozu tři kolejiště o celkové ploše 115 m2, na kterých jezdí nejen vlaky, ale i některá auta. V září byly již zahájeny práce na výstavbě první části modelu České republiky - Ústeckého kraje, který je právě dokončován a bude slavnostně otevřen 14. ledna 2010. Součástí Království železnic je také prodejna železničních modelů a modelářkých potřeb a od září se zde také konají pravidelné workshopy, tématicky zaměřené semináře, kde se zájemci seznamují s různými technologiemi používanými v modelářství. Workshopy proběhly zatím dva, v září a v říjnu. Říjnového workshopu jsme se zúčastnili, tak si dnes řekneme, jak takový workshop probíhá.

Workshop

První workshop proběhl již 19. září 2009 a tématem bylo patinovaní modelů, konkrétně lokomotiv a vagónů. Zúčastnilo se jej necelých 60 zájemců, většinou již zkušených modelářů, kteří si zde rozšířili své znalosti. Workshopu přednášel Michal Dalecký spolu s Janem Vackem, přezdívaným "Houmr", významným odborníkem na patinování u nás. Workshop začal krátkou přednáškou, po níž následovaly praktické ukázky jednotlivých technik a postupů, které si účastníci mohli následně vlastnoručně vyzkoušet.

Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain S ohledem na omezený volný čas se mi podařilo zúčastnit až druhého workshopu, který proběhl 17. října a tématem bylo použití travních foliáží v kolejišti a dioramatech. Zde jsme se seznámili s výrobky české firmy Model Scene a také si vyzkoušeli, jak se s nimi pracuje. Pro některé modeláře to samozřejmě není žádná novinka, ale ne každý s těmito materiály pracuje a zná je. Dříve se většinou používaly pilinové posypy, které se dodnes vyrábějí a jsou používány zejména začátečníky pro svou jednoduchost a zejména cenovou dostupnost. Nicméně nejsou modelově věrné, jejich barvy nejsou odolné vůči slunečnímu záření (UV) a po čase blednou, resp. hnědnou. K mání jsou i jiné druhy travních posypů, například molitanové, nebo tzv. statická tráva (polyamidové vlákno), které jsou již modelovější a UV záření odolnější. Zejména polyamidová vlákna jsou velmi modelově věrná, ale pro dosažení plnohodnotného výsledku je zapotřebí přístroj, kterým trávu "postavíme". Tento proces se nazývá flokování, kdy se vlákna za pomoci elektrostatického náboje staví přímo do lepidla. Potřebné zařízení, které vyžaduje určitou investici, samozřejmě nemá každý a práce s ním také není nejjednodušší.

Foliáže, ať již zmíněné firmy Model Scene, nebo i jiných (např. také česká firma Polák), jsou sice o něco dražší, ale není k nim potřeba žádné složité zařízení a pracuje se s nimi velmi jednoduše a rychle. Výsledkem jsou úžasné a velmi modelově věrné části krajin.

Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrainWorkshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop vedl Dan Buchtela z firmy Model Scene spolu s Michalem Daleckým, vedoucím prodejny Království železnic. Po krátkém uvítání nám byly představeny zmíněné foliáže, včetně ukázek již hotových diorámat. Jak vidíte na fotografiích, foliáže se vyrábí nejen v různých odstínech, ale také s různou strukturou, od udržovaného trávníku až po lesní houští a křoviny. Výjimkou nejsou ani foliáže již osazené kamením, nebo drny.

Práce s foliážemi je velice jednoduchá. Tento materiál lze lepit na jakýkoli pevný a bezprašný povrch (dřevo, překližka, sololit, plast, pěnový polystyren, aj.). Jako lepidlo lze použít běžné disperzní lepidlo používané na lepení dřeva, papíru (Herkules, Duvilax, …), nebo také tavnou pistoli, univerzální lepidla (např. UHU power), nebo na rovných plochách lze s úspěchem použít i oboustrannou lepicí pásku. Před lepením se doporučuje nabarvit podklad, například zelenou, či hnědou barvou. Pokud by podklad zůstal bílý, foliáží by pak prosvítal a výsledný dojem by působil nepřirozeně. To samozřejmě platí i u jiných druhů posypů, či flokování.

Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain

Před vlastním lepením je vhodné foliáž ze spodu navlhčit, například pomocí mechanického rozprašovače. Protože krajina není rovná, ale různě zvlněná, foliáže nepokládáme vcelku, ale trháme si různé kousky. Určitě není dobré ji stříhat, neboť pak vznikají viditelné a nepřirozeně rovné spoje, které ve skutečnosti v krajině nenajdeme. Samozřejmě, že pro určitou část krajiny si vybíráme foliáže s různými odstíny, které při lepení různě kombinujeme, tak jako je tomu ve skutečné krajině. Pak již více méně záleží i na výtvarném cítění modeláře a jeho vnímání krajiny.

Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain

Spoje mezi kousky foliáží, zejména mezi jejími různými druhy, doplňujeme ručně trochou statické trávy, která zakryje vzniklé mezery a přechody. Spolu s foliážemi můžeme samozřemě lepit i štěrk a kamení. Ty lze vlepovat například i přímo do foliáže s drny, kdy tím znázorníme kamenitý povrch prorostlý drny. Štěrk a kamení se nejlépe lepí disperzním lepidlem zředěným v poměru 1:1 s vodou, kdy kamení přímo proléváme, například pomocí injekční stříkačky. Před tím je dobré povrch s již nasypaným kamením postříkat roztokem jarové vody. Saponát (Jar) způsobí, že lepidlo se nebude na kamení nabalovat, ale steče po jeho povrchu až na podklad.

Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Workshop v Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain

Foliáže a další materiál potřebný ke stavbě krajiny je možné zakoupit v různých prodejnách a e–shopech nabízejích modelovou železnici včetně prodejny v Království železnic. Různé posypové materiály a foliáže vyrábí nejrůznější firmy, kromě výše zmíněných Model Scene a Polák to jsou NOCH, BUSCH, HEKI, Woodland Scenics, SILFLOR. Pilinové a molitanové posypy vyrábí i další česká firma Malá železnice.

Workshopy, neboli semináře, probíhají přímo v objektu Království železnic, v kinosále vedle modelové expozice. Jsou rozděleny do několika bloků po určitém počtu účastníků, kdy jeden blok trvá zpravidla 90 minut. Zájemce o účast musí být registrovaným členem Klubu Království železnic, nicméně registrace je zcela zdarma a lze ji jednoduše provést on–line na webu Království železnic. Členové klubu mají navíc i další výhody, jako je sleva na vstupném do expozice nebo na nákup v přilehlé prodejně pana Daleckého. Po registraci v klubu je možné se přihlásit k účasti na workshopu, kdy si zájemce vybere i volné místo v některém z bloků.

Expozice a novinky v Království železnic

Model hradu Střekov, foto: Království železnicPodřipsko - plánek části kolejiště, foto: Království železnic 14. ledna 2010 bude slavnostně otevřena první část modelu České republiky — Ústecký kraj. Práce na jeho stavbě zahájili modeláři Království železnic v září loňského roku. Království železnic se tak rozroste o dalších 54 m2 plochy, 121 metrů kolejí a 139 nejrůznějších staveb. Ústecký kraj je jedna ze stavebně nejsložitějších částí kolejiště, modelově ztvárňuje jak profilově komplikovanou krajinu v údolí Labe, tak hustou železniční síť v nejprůmyslovější oblasti ČR. Navržený úsek bude zachycovat města Děčín, Ústí nad Labem a Most a jejich zjednodušenou železniční síť. Například zmenšenina hory Říp bude zpracována v kolejišti odlišném měřítku „Z“ 1 : 220 a bude obsahovat věrný model okolní krajiny včetně funkční železniční tratě mezi Kostomlaty pod Řípem a Straškovem.

Z důvodu slavnostního otevření bude 14. 1. 2010 Království železnic otevřeno mimořádně až od 14 hodin. Nad výstavbou modelu Ústeckého kraje převzala záštitu hejtmanka Ústeckého kraje paní Jana Vaňhová, která se zúčastní i jeho otevření. V den otevření Ústeckého kraje proběhne i křest a autogramiáda nové knihy Pavla Schreiera „Příběhy z dějin našich drah - Kapitoly z historie českých železnic do roku 1918“. Na níže uvedených fotografiích si můžete prohlédnout několik záběrů z průběhu stavby modelu Ústeckého kraje. Snímky dokončeného ústeckého modulu najdete v našem magazínu během tohoto týdne.

Říjen 2009

Stavba kolejiště - Ústecký kraj, foto: Jiří Randa, JRtrain Stavba kolejiště - Ústecký kraj, foto: Jiří Randa, JRtrain Stavba kolejiště - Ústecký kraj, foto: Jiří Randa, JRtrain Stavba kolejiště - Ústecký kraj, foto: Jiří Randa, JRtrain Stavba kolejiště - Ústecký kraj, foto: Jiří Randa, JRtrain

Prosinec 2009

Království železnic, Ústecký kraj (stavba), vjezdu od ÚnL sever, foto: Josef Království železnic, Ústecký kraj (stavba), zdymadlo Střekov, foto: Josef Petrák Království železnic, Ústecký kraj (stavba), hrad Střekov, foto: Josef Petrák Království železnic, Ústecký kraj (stavba), Most a uhelná pánev, foto: Josef Petrák Království železnic, Ústecký kraj (stavba), ÚnL západ a depo, foto: Josef Petrák Království železnic, Ústecký kraj (stavba), Ústí nad Labem a budoucí řeka Labe, foto: Josef Petrák Království železnic, Ústecký kraj (stavba), ÚnL Střekov, foto: Josef Petrák Království železnic, Ústecký kraj (stavba), triangl v Ústí nad Labem a most přes Labe, foto: Josef Petrák Království železnic, Ústecký kraj (plán), Děčín-východ, foto: Království železnic Království železnic, Ústecký kraj (plán), autodrom Most, foto: Království železnic Království železnic, Ústecký kraj (plán), Ústí nad Labem a most přes Labe, foto: Království železnic Království železnic, Ústecký kraj (plán), Ústí nad Labem, foto: Království železnic

Další novinky

Důkazem, že Království železnic žije a průběžně se neustále mění, je nejen postupná výstavba modelu České republiky, ale i další detaily. Například na zatím nevyužité ploše budoucího modelu ČR mohou návštěvníci spatřit expozice firem Merkur a ETS, výrobců železničních modelů ve velikostech "0". Firma Merkur zde navíc kromě znovuzrozených plechových vláčků, které pamatují naši dědové, vystavuje i výtvory ze svých známých kovových stavebnic. Průběžně se doplňují vitríny nabídkou výrobků od různých výrobců modelové železnice a příslušensví. Na ploše jsou umístěna i drobná kolejiště od různých modelářů nebo firem včetně autodráhy. Také je zde umístěn testovací okruh, kde modeláři Království železnic testují zvuky lokomotiv a odlaďují řízení pomocí počítače. Další zajímavostí je jistě funkční model amerického vojenského Jeepu v poloviční velikosti. Nově jsou zde umístěny i automaty na pamětní mince.

Vitrína s modely fotbalových Taurusů, foto: Jiří Randa, JRtrain Prezentace modelové železnice ETS, foto: Jiří Randa, JRtrain Funkční model Jeepu, foto: Jiří Randa, JRtrain Království železnic, foto: Jiří Randa, JRtrain Prezentace vláčků Merkur, foto: Jiří Randa, JRtrain Prezentace vláčků Merkur, foto: Jiří Randa, JRtrain Automat na ražené mince, foto: Jiří Randa, JRtrain Testovací kolejiště, foto: Jiří Randa, JRtrain

V prosinci loňského roku vyšlo první číslo časopisu Království železnic, který bude vycházet celkem čtyřikrát do roka jako příloha časopisu Modelář. Časopis lze zakoupit i v prodejně KŽ, členové Klubu Království železnic jej mají zdarma. Členové klubu mají i další výhody, jako jsou slevy na vstupném a na zboží zakoupené v prodejně KŽ, nebo možnost zúčastnit se workshopů a dalších akcí pořádaných v Královsví železnic. Registrace v klubu je možná zdarma na webu Království železnic, kde najdete další potřebné informace.

Zdroj: Království železnic, foto: Jiří Randa, Josef Petrák, Království železnic


JRtrain Poslat mail autorovi | 11.1.2010 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže Modelová železnice

More from ČR Praha


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user stoupa  mail  
12.01.2010 (15:53)  
ad IC Hutník:

Tomu partnerství ČD zejména v oblasti vývoje a výzkumu by spíše odpovídal zkušební poloprovoz elektrické trakce v nezávislém módu, tedy bez TV - teorie a praxe revoluce v bezdrátovém přenosu elektické silové energie v měřítku H0.
Registered user IC HUTNIK  mail  
12.01.2010 (14:48)  
stene: Jedním z partnerů projektu jsou i ČD. Že by si v modelovém provozu chtěli tajně vyzkoušet nouzové řazení mezistátních vlaků vyšší kvality, když trpí nedostatkem vhodných vozů? :-)
12.01.2010 (14:27)  
Já jsem tam narazil na 350 + 3 Btaxy...
Registered user stoupa  mail  
12.01.2010 (14:24)  
No, KŽ znám taky jen z obrázků a ty zobrazující vedení tratí, podpořené komentáři respondentů mne nepostrkují k brzké návštěvě, byť výkresová příprava a záběry z "krajinotvorby" jsou poučné a pozitivní.

Ovšem Miniuni v Ostravě jsem spatřil a pak jsem se musel léčititi větším množstvím kapalin do 18ti let nepřístupných. To je ostuda, to není ani vláčkodrom. To je dle mého poznatku pouze předražené zhodnocení pozemku v moci obce. A v okamžiku mé návštěvy v zásadě nulová nabídka zboží, které by k vláčkům mělo jakýkoliv vztah a spíše v množině záporných čísel se pohybující znalost tématiky (a ochota) přítomného vstupné vybírajícího personálu.

Kdo si chce spravit chuť a hledí i na láci - zkuste třeba v Klub v Mostě. Já ho mám v dobré vzpomínce, i když jsem teď rozmazlován kolejišti v Germánii.
Registered user Sim 
12.01.2010 (12:31)  
Z hlediska modelariny se povazuju za barbara, radsi at je to nerealny, ale at se mi to libi. Nicmene mnohem radsi budu pozorovat "cvrkot" v prumyslovem arealu, sibovani na zhlavi a tak podobne, nez krouzeni tri vlaku dokolecka. V tomhle bohuzel takoveto komercni projekty asi tezko muzou konkurovat modelarskym setkanim, kde posun na prekladisti nemusi byt jen predem naprogramovany...

Tak nejak podobne jsem byl zklaman v arealu Miniuni v Ostrave... jeden vlacek tam jezdil porad dokola po stejne draze.

Naopak nadsen jsem byl u predvadecky modelaru v plzenskych Skvrnanech - prekladiste kontejneru s funkcnim jerabem me naprosto dostal.
Registered user IC HUTNIK  mail  
12.01.2010 (10:09)  
TTtrain: Souhlasím s Vašim názorem. Pro skutečné modeláře toho zde asi k vidění příliš nebude. Nejlépe stav vystihuje asi to označení vlakodrom. Nicméně se jedná o komerční projekt a kvalit dioramatu nikdy dosahovat nebude. Takovou detailnost by patrně ocenil opravdu pouze skutečný modelář a pro toho toto kolejiště není primárně určeno. Snad jen, že by mohl posoudit použití nových technologií při tvorbě krajiny, ale na to jsou určeny zejména uvedené Workshopy. Obecně je to ale určitě krok dobrým směrem k propagaci železničního modelářství a železnice jako celku. Mne osobně jako milovníka industriálních areálů a vlečkového provozu mrzí promarněný potenciál Ústeckého kraje. Faktem je, že dle plánů jsou Setuza a Spolchemie jen pouhým fragmentem skutečnosti. Chápu však, že pro běžného diváka je honění se EC a IC kolem dokola atraktivnější než sledovat posun ve vlečkovém areálu. Nemluvě o prostoru a času, který je potřeba vynaložit na stavbu skutečně realistického provozu.
Registered user TTtrain  mail  
12.01.2010 (6:20)  
Celá věc určitě spolyká moře času a moře peněz. Takže samozřejmě musí vydělávat. Nebyl bych tak striktní a neodsuzoval celý projekt. Z fotek je vidět, že některá místa mají s modelovým provedením málo společného, ale beru to tak, že je to především pro děti a ty skutečně nebudou řešit, jestli se jezdí bez troleje, nebo že zaústění kolejí do nádraží a další "vychytávky" jsou spíš k pousmání. Je to prostě vlakodrom a pořád tu musí něco "lítat". Málokdo ocení patinovanej motor, líně se plazící krásnou krajinou, ale rychlík, řádsky dlouhej, hodně barevnej, nebo nejlíp tři jezdící pěkně svižně, to chytne. Co se týká w-shopu s tvorbou krajiny, to je radost pohledět, skoro bych se bál, že ze stromu seskočí veverka.
Registered user maayaa 
11.01.2010 (23:41)  
Kolejiště taky znám jen z fotek a zatim mě žádná nepřesvědčila k tomu abych KŽ navštívil.Možná by bylo lepší než vytvářet takovýhle podivný fragmenty krajů pro děti,udělat nějakej celek na motivy krajiny a železnice ČR,na kterej se budou chodit koukat i modeláři
Registered user zaza 
11.01.2010 (23:02)  
Toto kolejiště znám jen podle fotek tady na ŽP, ale i já musím přiznat, že mé pocity jsou také rozporuplné. Navzdory reklamě bych také čekal více. Ti co mě znají ví, že jsem schopný provozovat vozidla s papírovou kastlí, ale nikdy bych na svém kolejišti neprovozoval elekrické lokomotivy na trati, kde nejsou ani sloupy. Poloměry oblouků by mě osobně ani nevadily, zato přestavníky bych na kolejišti takového rozsahu nenechával venku, jak je vidět v připojené fotogalerii. Nevím ovšem, jak je to na zbytku kolijiště. I třeba zaražedla bych uvítal jiná, než jsou patrné na fotografiích trianglu v Ústí, třeba beton, ohýbané kolejnice, sypané... Ale model střekovského hradu se mi líbí a most ze Střekova na Západ vypadá taky moc dobře.
Registered user Lupen 
11.01.2010 (22:25)  
Těším se na Říp, určitě se pak zajedu znovu pokochat s fotoaparátem. Expozice má zatím mouchy, ale i tak pěkné.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko