..: Reportáž z premiérové jízdy pevnostního vlaku na tvrzi Hůrka :..

Posun ve skadu M1, foto: Václav TomanKrálíky - V sobotu 18. 4. 2009 bylo občanské sdružení ŽelPage přizváno Společností přátel československého opevnění k organizaci premiérové ukázkové jízdy pevnostního vlaku pro veřejnost na předválečné dělostřelecké tvrzi Hůrka u Králík. Vláček byl veřejnosti předváděn po celý víkend, ale účastníci přihlášení přes ŽelPage u toho mohli být jako první a měli připraveny ještě další bonusy. Tak jak to celé nakonec vypadalo?

Hůrka K-S12a exteriér, foto: Martin Ráboň Úvodní výklad, foto: Václav Toman Nádraží v Králíkách (trať 024) se nachází více než kilometr daleko od vstupu do podzemí. Protože bylo zřejmé, že ne všichni dorazí po kolejích, zorganizovali jsme dva srazy. První na nádraží po příjezdu vlaku 20047 od Lichkova a druhý přímo u vchodového objektu tvrze. České dráhy nám opět přidělaly několik vrásek, protože přípojové vazby v Ústí nad Orlicí visely na vlásku, a ten kdyby se přetrhl, tak do Králík nedorazila více než polovina účastníků. Naštěstí to dobře dopadlo, ale asi dvacetiminutové výsledné zpoždění nás dostalo do časové tísně, protože bylo třeba na tvrzi dodržet následné mezidobí před další veřejnou prohlídkou. Přes všechna protivenství nás do podzemí odcházelo bezmála padesát.

Najíždění na svážnici, foto: Václav TomanBěžný výklad o historii tvrze byl průběžně doplňován o železniční aspekty, ať už šlo o organizaci provozu, rozvoj sítě nebo užívaná vozidla. Jeden ložený vůz nás čekal hned ve vchodovém objektu a pokud jsme chtěli vidět v činnosti níže uvedená zařízení, bylo nutné jej k nim ručním posunem dopravit. Pouze nám byl předveden provoz na kolejové svážnici. Návštěvníci v dalších prohlídkách již tuto možnost z technických důvodů neměli. Svážnice je dodnes využívána k přepravě nákladů a protože se jedná o letité zařízení, je snahou posádky tvrze zatěžovat ji co možná nejméně. Akumulátorová lokomotiva ALD2 je naopak v dobré kondici a tak se nám několikrát předvedla při posunu v prostoru nádraží u hlavního muničního skladiště.

Schodiště do srubu K-S11, foto: Václav Toman Dělostřelecký srub K-S11, foto: Václav Toman Podzemí tvrze jsme opustili po dlouhém výstupu na dělostřelecký srub K-S11. Následovala prohlídka bojových objektů na povrchu a přesun ke králickému vojenskému muzeu, kde jsme měli možnost si prohlédnout komponenty německého železničního flaku z druhé světové války. Cestou probíhal další výklad, který byl díky účastníkům zabývajících se různými otázkami vojenské historie poměrně pestrý. U bran muzea jsme akci ukončili a jeho návštěva proběhla individuálně. Dle slov provozovatelů tvrze Hůrka by měly být ukázkové jízdy opakovány a tak jsme je požádal, aby nás o jejich termínech včas informovali. V našem kalendáři železničních akcí by tedy neměly chybět.

autorský text, fotografie Václav Toman a Martin Ráboň


Railfort Poslat mail autorovi | 26.5.2009 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže Military

Weitere aus ČR Pardubický

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko