..: Redaktorka serveru iHNed se obula do ČD :..

Ilustrační obrázekPraha - V uplynulém týdnu vzbudila značný rozruch reportáž zpravodajského serveru iHNed, která si vzala na paškál kvalitu služeb, které ČD poskytují cestujícím. Čtenářům ŽelPage článek přinášíme doplněný i o rozhovor s autorkou Ludmilou Hamplovou. Člověku zvyklému na časté cestování vlakem by se mohlo zdát, že se jedná o cílené provokování konfliktů, které by se při trošce informovanosti nemohlo stát. Na druhé straně se ale nabízí otázka, zda se už cestování s ČD nevzdálilo velké části populace natolik, že už do svých tarifních systémů neumožní jen tak proniknout.

Nabízíme vám úryvky z inkriminovaného článku:

Je krátce před šestou hodinou ranní, pražské hlavní nádraží je ještě nevlídnější než jindy, přesto tu panuje čilý ruch. Bezdomovci pospávají, ale cestující se rojí už v takhle brzkou dobu. Přesto jsou otevřeny pouze čtyři pokladny, před každou z nich se vine dlouhá fronta. "Vy chcete platit kartou? A proč?" podivuje se pokladní a vysvětlí mi, že musím ke správnému okénku s logy platebních karet, ta jsou ale zavřená. "No, tak to máte asi smůlu," konstatuje dáma v modré uniformě a prodává mi jízdenku v ceně 636 Kč. Cesta Praha Bojkovice začíná. Ještě netuším, že tento výlet mi přinese překvapivé rozšíření obzorů o Českých drahách.

V naivitě sobě vlastní jsem si připlatila za první třídu v naději, že v první třídě vlaku InterCity, tedy vlaku vyšší kvality, objevím zásuvku elektrického proudu. Dost hloupé očekávání. Žádné zásuvky tu nejsou, snad krom toalety, jenže to je k ničemu. "Kde máte příplatek? Musíte mi dát ještě šedesát korun," konstatuje nekompromisně průvodčí. Snažím se argumentovat tím, že když sdělím pokladní cíl cesty s informací o tom, jakým vlakem jedu, prodá mi automaticky příplatek. Další chyba. "To si musíte říct zvlášť, rozumíte?" Sdělí mi průvodčí a podle výrazu tváře pochybuje o mé inteligenci…

…Po dvou a půl hodinách v motoráku jsem se ocitla v Brně a jala se zjistit podmínky přepravy Pendolinem. "Ukažte mi jízdenku, asi ji máte špatně," chňapla po modrém papírku pokladní. "Hm, to jsem si mohla myslet, musíte mít místenku, tak mi dejte dvě stovky a bude to," pokračuje v přezíravosti madam. Jenže já jsem hloupý cestující a netuším, proč se po mě chce místenka. "To snad ví úplně každý, že bez místenky do Pendolina nesmíte. Jakto, že to nevíte?" opovrhuje mnou žena a strká mi výměnou za peníze další lísteček.

"Myslíte, že tu najdu funkční toaletu?" ptá se anglicky bezradná turistka a snaží se marně vypátrat dvířka, na kterých by nebyl nápis mimo provoz. "Je to pěkný vlak, ale ona se tu stala nějaká nehoda, že to nefunguje?" snaží se dívka najít racionální vysvětlení faktu, že na čtyři vagóny fungovala pouze jedna místnost. Inu dokonalá cesta, téměř.

Celý článek na serveru iHNed.cz, 12.7.2007

Systém slev je komplikovaný, říká Hamplová

Není to asi první případ, kdy se rozhodl někdo z českých médií prozkoumat, jaké to je cestovat vlakem s ČD. Tohle je ale trochu jiný případ. Zaujme, že text je poměrně živě a dobře napsán, ale ještě méně typické je, aby jej psal někdo, kdo o železnici něco ví. Jak nakonec autorka přiznala, ke kolejím to má až překvapivě blízko.

Jak vlastně vznikl námět na tenhle článek?

Byla to víceméně náhoda, cestovala jsem do Bojkovic pracovně. Obvykle cestuji vlakem, takže i teď jsem volila stejný druh přepravy, jen jsem nečekala, jaká dobrodružství mě potkají.

Reportáž může být poněkud šokující, alespoň pro ty, kteří vlakem běžně nejezdí. V čem asi nejvíc?

Překvapilo mě, že můžu narazit na nevrlý personál ČD, který navíc nerozumí holému faktu, že systém slev je pro obyčejného smrtelníka naprosto nepochopitelný. Tak jsem jsem si řekla, že by možná stálo za to se podělit o zážitky, vlastně risknout i to, že budu označena na dítě, které jede poprvé vlakem.

Jaká byla reakce na článek, ať už ze strany čtenářů, nebo i od samotných ČD?

V tuto chvíli nemá naše redakce žádnou oficiální reakci ze strany ČD, ale to se může změnit. Kritické ohlasy jsou v diskusi pod článkem, kde mě čtenáři obviňují z toho, že nejsem schopná jet vlakem. To mi přijde obzvlášť zábavné, neb pocházím z České Třebové a moji rodiče bydlí ani ne 5 minut od nádraží, kde jsem strávila nemalou část svého dětství. Moje babička pracovala jako uklízečka ve stanici, navíc i můj děda a otec oblékali modré uniformy.

Vážně by se ale mohlo zdát, že neumíte jezdit vlakem. Proč jste nevyužila zmiňovanou slevu Léto 26?

Do této slevové kategorie spadám, je mi 21. O slevě jsem však nic netušila, při cestách vlakem využívám Kilometrickou banku.

V článku mne překvapilo, že třeba víte, co je "ropovod". Jaký máte vlastně vztah k železniční dopravě?

Vlakem cestuji prakticky od narození. Dokonce jsem si jako dítě chodila nádraží prohlížet a snila o tom, jak ty všechny vlaky jedou. Cítím změnu v tom, že se objevují modernější a hlavně soupravy i personál, mluvím teď o vlacích vyšší kvality, který je schopen komunikovat v cizím jazyce a trpělivě odpovídat cestujícím na jejich dotazy. Stejně tak se mnohá nádraží proměnují v pěkná místa…

…tahle záliba v železnici ale trochu kontrastuje s tím, v jakém duchu je ten článek psán.

Jistě, teď to negativni. Štve mě, že pro nemalou část personálu ČD stále nejsem zákazníkem, ale obtěžujícím hmyzem, který má zbytečné otázky. Opravdu nejsem schopna vyznat se v komplikovaném systému slev a akcí, proto potřebuji, aby mi někdo poradil. Svěřuji ČD své peníze a očekávám kvalitné služby. Jen drobnost - mnohokrát se mi stalo, že jsem pomáhala zmatenému cizinci, který se pokoušel domluvit anglicky, to i na hl.n. v Praze. To by se vážně stávat nemělo.


Honza Beránek / JTB | 17.7.2007 (10:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
17.07.2007 (23:32)  
Poradek ve firme se pozna na detailech. Pokud neni vedeni schopne zaridit zakladni uklid a udrzbu, bezpecnost na stanicich, ani slusne odbavovat zakazniky (s prepazkou typu Praha hl.n. at jdou do riti nejhlubsi), tak je tam neco HODNE spatne.
17.07.2007 (23:16)  
naježdíno mam taky celkem dost, pravda, hodně km v EC a IC, ale nezřídka se dostanu i na lokálky. A ještě se mi nestalo, že by na mě nebo někoho jinýho v mym okolí byl výpravčí nebo průvodčí hnusnej bez příčiny, pravda je že někdy neodpovídaj dvakrát ochotně, ale to je všude kam si zajdete... ve zdravotnictví, v obchodě a já nevim kde všude ještě. neni to žádnej zázrak, ale zlepšuje se to, kdo má větší zkušenosti, myslim že většinou může potvrdit. Nedavno sem měl na několik výpravčí a průvodčí dost nestandardní dotazy, přišel sem takhle do blízkýho kontaktu asi s dvaceti lidma. Ani jeden mě neodpálkoval, všichni se chovali slušně a vstřícně, po prvotních rozpacích co ze mě vypadne. A musim říct že i naoko nevrlej člověk se dost často chová slušně když se i lidi (v tomhle případě cestující) chovaj slušně a slušně požádaj a vysvětlej co chtěj. Pokud někdo na někoho vyletí neni se čemu divit když vyletí i pokladní nebo průvodčí i když by neměl, ale jsou to taky jenom lidi, který maj svoje nervy. Nechci timhle nikoho omlouvat, některý chování je neomluvitelný, a na svejch postech je určitě spousta zaměstnanců, která se chová všelijak jen ne profesionálně, já sem asi klikař že přestože jezdim hodně často, tak se s takovym chovánim nesetkávam ;-)
Je to všechno o lidech, někoho nepřinutěj k lepšímu výkonu práce ani represe, ani odměny. Potom taky nemá co dělat v práci, kde přichází do styku s lidma a je to tudíž nejvíc vidět. A je taky pravda že se to všechno uhlídat nedá a platí líná huba, holý neštěstí. Kdyby si lidi masivně stěžovali (slušně!!!), třeba by se něco změnilo
Registrierter Benutzer Slick  mail  
17.07.2007 (23:01)  
Typický,četl sem celej článek....ČD dokud nebude hungujici konkurence tag tam bude furt binec...páč tady se od revoluce ale vubec nic nezměnilo..nechápu ty lidi co sou otravný když se jich člověk na neco zeptá atg odseknou,neví aha..tak at dou dělat neco jinýho ne asi?ČD hruuza
17.07.2007 (22:19)  
Slevy jsou celkem srozumitelné a přehledné.Kdo chápe,má vyhráno.Tim bych se zase nechtěl nikoho dotknout!!!!
Registrierter Benutzer Fíša 
17.07.2007 (22:05)  
Ladislav16: Já jsem nenapsal, že jste vůl. Jenom si myslím, že není správná úvaha "jestli nechápeš naše slevy, tak s náma ani nejezdi". Jestli se šíří názor, že slevy jsou nepřehledné, měly by se ČD zamyslet, proč to tak je. Podle mého názoru, už jsou slevy docela přehledné podle hesla "Pro každého něco" :). Kdyby to tak nebylo, tak by se každý zlobil, proč se zrovna na něj žádná nevztahuje :). Možná bude potřeba ještě více inzerovat, prostoru k tomu mají ČD mraky. Ikdyž i to se zlepšilo. Toť vše.
17.07.2007 (21:51)  
Jinak se nechci nikoho dotknout!!!!!!!!!!!
17.07.2007 (21:49)  
Díky za nadávání,že jsem vůl.Vim,že každej chce zákazníka.Nikdo nikoho vůbec v ničem nenutí.Když někdo nechce jét vlakem,ať nejede.To stejný platí i u autobusu a auta.Co s tim nadělám,že jsou novináři a redaktoři........................
Registrierter Benutzer Fíša 
17.07.2007 (21:24)  
Ladislav16: Doufám, že nepracujete na ČD a pokud ano, tak ne v pozici, kde přicházíte do styku s cestujícími.

Pokud jde o chování zaměstnanců ČD, tak musím pochválit mezinárodní pokladnu v Hradci Králové. Šel jsem si jednou koupit lístek s očekáváním zaplatit 2.200 Kč (podle www.jizdenka.cz) a pořídíli jsme to za necelých 1.000 Kč, protože se opravdu snažili. Jindy jsem zase přišel 2 minuty před pauzou (nevědomky), nevyžádal si úplně jednoduchou jízdenku a ještě chtěl platit kartou a ani trochu mi nebylo naznačeno, že jsem se asi zbláznil. Dokonce to bylo i s úsměvem. Jen tak dál. Zdravím.
17.07.2007 (21:15)  
Systém tarifů ČD je naprosto odrazující nové zákazníky, nejde tady o to, že by jsme se v tom nevyznali, ale v tom že by jsme rádi viděli ČD jako dobře prosperující podnik, s dobrým dopadem na český železniční průmysl, alespoň doufám. Ale to se nikdy nestane.
17.07.2007 (20:33)  
Vím akorát že kdo kdo cestuje trochu více vlakem tak ví o tech slevách já cestuji docela často a vím skoro o všech slevách které jsou na Českých drahách já se nedivím že někteří průvodčí se chovají tak jak se chovají chovají se tak ajk se chovámě my k nim když na ně křičíme a když paní redaktorka neumí cestovat vlakem tak at raději necestuje vlakem i když já se s nevrlým průvodčím nesetkávám cestuji ve Středočeském kraji a tam je to teda v pohidě
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko