..: R Bezdrev na konci života - historie, současnost a budoucnost :..

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.


Historie

Ilustrační obrázek Když se řekne Bezdrev, nejednomu železničnímu fanouškovi se vybaví legendární rychlík na trase České Budějovice - Most, který prakticky jezdí již od roku 1956. Jelikož byl vlak za doby ČSD velmi vytížen, zajišťovaly vozbu lokomotivy řady 749 až s deseti vozy, mezi nimiž byl řazen i vůz restaruační. Postupem času ovšem popularita vlaku postupně klesala, a tak docházelo k jeho degradaci až do dnešní podoby. Nyní by na něm cestující jen marně hledali například onen restauarční vůz, či vozy první třídy. Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842 s přívěsnými osbními vagony řad 021 Btx nebo 050 Bmx.

Jízdní řád, trasa a řazení vlaku

Ilustrační obrázek Projetí celé trasy trvá vzhledem k ujeté vzdálenosti poctivých 5 hodin a 23 minut. Cena jízdného je 328 Kč (246,– zákaznické jízdné) z Českých Budějovic (ČB) do Mostu; ČB - Beroun 187 Kč (141,–) a Beroun - Most 149 Kč (112,–). Aktuální řazení vlaku je ve složení 842+050+050. V pátek, v neděli a svátek je řazen i vůz Ddax, který však spatříte spíše jen výjimečně. Při výlukách nebo nedostatku motorových vozů připadne vozba na tradiční motorové lokomotivy, zpravidla na dnes již dosluhující bardotky 749 s vozy B (Bdt). Stalo se tak například i dne 9. 5. 2008, kdy vypomáhal "kocour" 742 087-0 s dvěma vozy 042. S lokomotivní řadou 749 jsme se tak toho dne na Bezdrevu sice nesetkali, ale i tak šlo o jízdu neméně zajímavou. Mezi větší stanice na trase tohoto rychlíku patří České Budějovice, Písek, Březnice, Příbram, Zdice, Beroun, Rakovník, Louny či Most.

Budoucnost

Ilustrační obrázek Bezdrev od nového GVD nejspíš jezdit nebude. Tuto informaci nám potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy. „Důvodů pro tento zamýšlený krok je hned několik. Kromě nevytíženosti soupravy jde hlavně o zavádění nových spojů na trase Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Kvůli těmto změnám se již pro rychlík Bezdrev nepodařilo najít vhodnou trasu,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD. Vytížení vlaku je opravdu malé, neboť většina cestujících využívá vlak pro přepravu spíše na kratší vzdálenosti. Jejich počet mimo vybrané dny odpovídá plnému obsazení motorového vozu ř. 842.

Ilustrační obrázek V současné době se, jak již bylo řečeno, jedná o zavádění nových spojů trase Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, vedených motorovou jednotkou řady 832 "Desiro". Tímto krokem dráhy zvolily strategii nahrazování jednoho vlaku větším množstvím nových, jezdících v pravidelném intervalu. O tom, zda tento krok bude správnou volbou, se přesvědčíme až v praxi. Počet rychlíků se však v celorepublikovém měřítku zvýšil. Například mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Prahou. I zde došlo k nárůstu počtu cestujících. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které na jejich provoz přispívá cca 4 miliardami ročně (úhrada tzv. prokazatelné ztráty).

Zdroje: Mostecký deník; Dopravní web K-Report, autor

Použité fotografie: galerie ŽelPage, archiv Jakuza, autor


Dominik Jaroš | 8.7.2008 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel karosa  mail  
09.07.2008 (9:01)  
Nic proti obnově vozového parku, naopak. Ale nemělo by to být na úkor kvality cestování. Doufám, že na MD a vedení ČD si nikdo nemyslí, že v neděli a o prázdninách postačí jedno Desiro místo klasické soupravy. Jestli ano, potěš cestující pánbůh.
09.07.2008 (9:00)  
Hmmm... nemůžu si pomoct, ale asi jsem si to představoval jinak. Text dobrý, ale ty "fotky"... 5 snímečků a na každém je (vynechám osobní názor) stroj ř. 749. Kde je fotka aktuálního turnusového řazení? Kde jsou zajímavosti, jako např. v textu zmíněná 742.087+2*042? A kde jsou archivní snímky? Tedy těch až deset vozů, mezi nimiž byl i vůz restaurační? Jestli říkate pětici fotek, které byly pořízeny v posledních max. 2-3 letech archivní snímky, tak to teda potěš koště...
09.07.2008 (7:24)  
prostě přichází další výměna generací, zamráči pomalu ale jistě končí a budou je nahrazovat právě Desira nebo něco jiného - ostatně už na několika rychlících zamráčí skončily.
09.07.2008 (0:06)  
Fauny, co se jmen spojů týká, nebyl bych skeptik. Když jezdilo duo rychlíků Ostravan a Šohaj se shodně řazenými soupravami a rok na to Šohaj jezdil jinou trasu, všichni ho oplakávali. Letos jezdí zase... Naopak takový Allois Negrelli rok nejezdil vůbec a opět se do Německa podívá. Dávno zrušený Carl Maria von Weber taktéž. Kdo ví, jestli se jeden z DR (Desiro Rychlíků) nebude jmenovat Bezdrev... Jen asi bude mít solidní tlumiče :P
registrovaný uživatel Fauny  mail  
08.07.2008 (23:40)  
No mě se zas nejvíc dotklo, že jsem v návrhu GVD nenašel Šohaja :-(
08.07.2008 (23:28)  
JTB - T478.1 pochází z konce 60. let.
Nojo vlastně jo ,nechal jsem se unést tou řadou loko.
08.07.2008 (22:50)  
Jen jednu technickou poznámku ,loko ř.749 v roce 1956 rozhodně nejezdily. Když tak to byla ř.478.1 nebo možná 478.0 .Tenkrát se topilo ještě párou. Ona ta 749 je předělaná už na elektrické topení a předělávalo se to daleko později.
registrovaný uživatel Semík  mail  
08.07.2008 (22:49)  
Jinak co se týče Desir. Jsou schopni je vyrobit velmi rychle, Bulhaři dostali první jednotku po 3 týdnech od podepsání smlouvy. Navíc si je můžou pronajmout, než dostanou svoje.
registrovaný uživatel Semík  mail  
08.07.2008 (22:47)  
2 Matthis Janeba: No ono Pannonie, taková škoda nebude, protože do Budapešti místo ní pojede v podobném čase rychlík a od maďarsko rumunských hranic s ní je spojován R Karpaty, takže předpokládám, že se akorát změní název a nebude přejmenovávat Karpaty na Panoniu, ale naopak.
08.07.2008 (22:40)  
Tady je ujeťáků.... :)

Taky pamatuji, když na trati z Havl. brodu do Humpolce jezdila hydra s přívěsem (053). Dnes tam jezdí šukafon, nic jiného. :) A přesto nebrečím.. :)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko