..: R Bezdrev na konci života - historie, současnost a budoucnost :..

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.


Historie

Ilustrační obrázek Když se řekne Bezdrev, nejednomu železničnímu fanouškovi se vybaví legendární rychlík na trase České Budějovice - Most, který prakticky jezdí již od roku 1956. Jelikož byl vlak za doby ČSD velmi vytížen, zajišťovaly vozbu lokomotivy řady 749 až s deseti vozy, mezi nimiž byl řazen i vůz restaruační. Postupem času ovšem popularita vlaku postupně klesala, a tak docházelo k jeho degradaci až do dnešní podoby. Nyní by na něm cestující jen marně hledali například onen restauarční vůz, či vozy první třídy. Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842 s přívěsnými osbními vagony řad 021 Btx nebo 050 Bmx.

Jízdní řád, trasa a řazení vlaku

Ilustrační obrázek Projetí celé trasy trvá vzhledem k ujeté vzdálenosti poctivých 5 hodin a 23 minut. Cena jízdného je 328 Kč (246,– zákaznické jízdné) z Českých Budějovic (ČB) do Mostu; ČB - Beroun 187 Kč (141,–) a Beroun - Most 149 Kč (112,–). Aktuální řazení vlaku je ve složení 842+050+050. V pátek, v neděli a svátek je řazen i vůz Ddax, který však spatříte spíše jen výjimečně. Při výlukách nebo nedostatku motorových vozů připadne vozba na tradiční motorové lokomotivy, zpravidla na dnes již dosluhující bardotky 749 s vozy B (Bdt). Stalo se tak například i dne 9. 5. 2008, kdy vypomáhal "kocour" 742 087-0 s dvěma vozy 042. S lokomotivní řadou 749 jsme se tak toho dne na Bezdrevu sice nesetkali, ale i tak šlo o jízdu neméně zajímavou. Mezi větší stanice na trase tohoto rychlíku patří České Budějovice, Písek, Březnice, Příbram, Zdice, Beroun, Rakovník, Louny či Most.

Budoucnost

Ilustrační obrázek Bezdrev od nového GVD nejspíš jezdit nebude. Tuto informaci nám potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy. „Důvodů pro tento zamýšlený krok je hned několik. Kromě nevytíženosti soupravy jde hlavně o zavádění nových spojů na trase Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Kvůli těmto změnám se již pro rychlík Bezdrev nepodařilo najít vhodnou trasu,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD. Vytížení vlaku je opravdu malé, neboť většina cestujících využívá vlak pro přepravu spíše na kratší vzdálenosti. Jejich počet mimo vybrané dny odpovídá plnému obsazení motorového vozu ř. 842.

Ilustrační obrázek V současné době se, jak již bylo řečeno, jedná o zavádění nových spojů trase Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, vedených motorovou jednotkou řady 832 "Desiro". Tímto krokem dráhy zvolily strategii nahrazování jednoho vlaku větším množstvím nových, jezdících v pravidelném intervalu. O tom, zda tento krok bude správnou volbou, se přesvědčíme až v praxi. Počet rychlíků se však v celorepublikovém měřítku zvýšil. Například mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Prahou. I zde došlo k nárůstu počtu cestujících. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které na jejich provoz přispívá cca 4 miliardami ročně (úhrada tzv. prokazatelné ztráty).

Zdroje: Mostecký deník; Dopravní web K-Report, autor

Použité fotografie: galerie ŽelPage, archiv Jakuza, autor


Dominik Jaroš | 8.7.2008 (20:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Jihočeský ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ hradec 
09.07.2008 (18:00)  
nxau - Liberec - Brno a pátek,neděle až Bratislava
registrovaný užívateľ milos  mail  
09.07.2008 (17:55)  
Sharky: a to nevis, ze mostecky pivovar obnovuje vyrobu!! akorat ze bude delat jen nealkoholicky pivo s nazvem? - jak jinak nez PITO-Most! :- ))

mates: ja sice do tech koncin moc nepachnu, ale mel jsem za to, ze driv se muselo v budejicich presednout. ale to se muzu mylit. Kazdopadne Junak je fakt Junak a do vyctu zaslouzilych rychliku ma jeste daleko...
09.07.2008 (17:38)  
Já pamatuji jak jezdil Bezdrev až do Chomutova. Bylo to nějak v 70tých letech. V té době jsem tam sloužil a vždy když jsme měli noční ,tak jsme čekali až přijede ,protože tam měli v bufeťáku Budvar. Jenže někdy se stalo ,že tam měli jen Mostecký a to se vážně nedalo pít.
09.07.2008 (17:19)  
milos: Tak on ten Junák Plzeň-ČB-Jihlava-Brno sice vypadá neobvykle, ale rychlíky jezdí v této trati v pravidelném taktovém uspořádání. To, jak dlouho to může takto fungovat je otázka, ale zatím to tak je.

Jinak co se týká mě, tak si myslím, že pro běžného cestujícího je pozitivní spíše pravidelnost spojení z místa A do místa B s pohodlnými přestupy, než prostě čekat na spojení, které jede jednou za den a je třeba i přímé...
09.07.2008 (16:17)  
Jarinek: Je hezké slzet nad "legendárními" rychlíky, ale pokud by s nimi nejezdili cestující tak nemají smysl... Nebo snad jezdí vlaky pro šotouše?
Ad Bezdrev: Z paměti mi ho nikdo nevymaže, neboť jsem se s ním vezl do Březnice na vojnu; psal se rok 1998.
09.07.2008 (16:08)  
Nejdříve bych se zastavil u toho, že mi udělalo radost, že někdo sepsal něco podobného. Jen mě trochu zamrzel ne zrovna obsáhlý popis historie tohoto rychlíku. V jeho čele totiž jezdily i takové stroje jako Pielštyk (i ve dvojicích) či Brejlovec, o čemž jsem si bohužel přečíst nemohl. Také jeden jediný pohled na vlak pod úhlem fotografií jedné jediné řady 749 zrovna není nejlepší. Ty opravdu nevytvářejí o vlaku takový čistý pohled, protože dnešní současnost tvoří úplně jiné mašiny... 749 je jen občasná náhrada z jakýchkoliv důvodů. Škoda toho, ale na druhou stranu chválím snahu.

P.S.: Ve zdejší galerii mám vložený jeden opravdu současný Bezdrev s 842 a vozem Bmx...
09.07.2008 (16:01)  
MILOŠ: Já vzpomínám i na vlak Liberec-Hrádek n. N.-Varnsdorf-Děčín-Chomutov-Plzeň nebo spěšňák z Prahy přes Ústí, Děčín do Rumburka. Jooo, tak takových vlaků je škoda. Bývala jich spousta.
registrovaný užívateľ pekař 
09.07.2008 (15:52)  
nxau: no právě, to byl důvod, proč ti lidi v Těšíně vystoupili a šli pěšky. Žádná speciální nabídka, nic. Ono to přece nejde, že...
registrovaný užívateľ nxau  mail  
09.07.2008 (15:48)  
pekař: Tento úsek mi to vyhodilo momentálně za 16 éček. Docela pálka...
registrovaný užívateľ pekař 
09.07.2008 (14:11)  
nxau: ale já myslím třeba cenu jízdenky Žilina - Cieszyn
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko