..: R Bezdrev na konci života - historie, současnost a budoucnost :..

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.


Historie

Ilustrační obrázek Když se řekne Bezdrev, nejednomu železničnímu fanouškovi se vybaví legendární rychlík na trase České Budějovice - Most, který prakticky jezdí již od roku 1956. Jelikož byl vlak za doby ČSD velmi vytížen, zajišťovaly vozbu lokomotivy řady 749 až s deseti vozy, mezi nimiž byl řazen i vůz restaruační. Postupem času ovšem popularita vlaku postupně klesala, a tak docházelo k jeho degradaci až do dnešní podoby. Nyní by na něm cestující jen marně hledali například onen restauarční vůz, či vozy první třídy. Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842 s přívěsnými osbními vagony řad 021 Btx nebo 050 Bmx.

Jízdní řád, trasa a řazení vlaku

Ilustrační obrázek Projetí celé trasy trvá vzhledem k ujeté vzdálenosti poctivých 5 hodin a 23 minut. Cena jízdného je 328 Kč (246,– zákaznické jízdné) z Českých Budějovic (ČB) do Mostu; ČB - Beroun 187 Kč (141,–) a Beroun - Most 149 Kč (112,–). Aktuální řazení vlaku je ve složení 842+050+050. V pátek, v neděli a svátek je řazen i vůz Ddax, který však spatříte spíše jen výjimečně. Při výlukách nebo nedostatku motorových vozů připadne vozba na tradiční motorové lokomotivy, zpravidla na dnes již dosluhující bardotky 749 s vozy B (Bdt). Stalo se tak například i dne 9. 5. 2008, kdy vypomáhal "kocour" 742 087-0 s dvěma vozy 042. S lokomotivní řadou 749 jsme se tak toho dne na Bezdrevu sice nesetkali, ale i tak šlo o jízdu neméně zajímavou. Mezi větší stanice na trase tohoto rychlíku patří České Budějovice, Písek, Březnice, Příbram, Zdice, Beroun, Rakovník, Louny či Most.

Budoucnost

Ilustrační obrázek Bezdrev od nového GVD nejspíš jezdit nebude. Tuto informaci nám potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy. „Důvodů pro tento zamýšlený krok je hned několik. Kromě nevytíženosti soupravy jde hlavně o zavádění nových spojů na trase Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Kvůli těmto změnám se již pro rychlík Bezdrev nepodařilo najít vhodnou trasu,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD. Vytížení vlaku je opravdu malé, neboť většina cestujících využívá vlak pro přepravu spíše na kratší vzdálenosti. Jejich počet mimo vybrané dny odpovídá plnému obsazení motorového vozu ř. 842.

Ilustrační obrázek V současné době se, jak již bylo řečeno, jedná o zavádění nových spojů trase Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, vedených motorovou jednotkou řady 832 "Desiro". Tímto krokem dráhy zvolily strategii nahrazování jednoho vlaku větším množstvím nových, jezdících v pravidelném intervalu. O tom, zda tento krok bude správnou volbou, se přesvědčíme až v praxi. Počet rychlíků se však v celorepublikovém měřítku zvýšil. Například mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Prahou. I zde došlo k nárůstu počtu cestujících. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které na jejich provoz přispívá cca 4 miliardami ročně (úhrada tzv. prokazatelné ztráty).

Zdroje: Mostecký deník; Dopravní web K-Report, autor

Použité fotografie: galerie ŽelPage, archiv Jakuza, autor


Dominik Jaroš | 8.7.2008 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel nxau  mail  
09.07.2008 (11:32)  
J. Petrák: Aha! Díky za odkaz a bližší info, já jsem právě myslel, že BEM byl zrušený se zrušením jízdy přes naše území a naopak, že BATHORY i nadále jezdí Wa-Bp přes Čadcu jako ještě nedávno. Každopádně u BEMa už to není ta luxusní trasa Budapest - Zvolen - Bohumín - Szczecin jako kdysi, jel jsem to celou trasu a prostě úžasné šotoušské pokoukání, pro běžné cestující ale asi otrava taková oklika a dlouhá jízdní doba - proto ten škrt. Ale aspoň vlak zůstal zachován (i když mimo ČR) a je veden taktéž zajímavou trasou.
Teď, když to píšu, mě ještě napadla OLZA (Katowice - Cieszyn - Žilina), taky super šotojízda anebo kdysi dávno POLONIA v "brutální" trase Warszawa - Petrovice u K. - Č. Těšín - Žilina - Budapest (myslím, že jednu dobu jezdila přes odbočku mimo Žilinu). Ach, to byly časy...
Jinak na návrh nového JŘ jsem koukal (pokud máš na mysli ten z března). Nevím, až takové terno to nevidím, jezdí to všechno jako přes kopírák ve stejné trase a po hlavních tratích. Navíc počítám, že tento návrh se bude ještě podstatně lišit od toho skutečného. Snad ale více ku lepšímu...
09.07.2008 (10:55)  
nxau, no Báthory jezdil naposledy minulý rok, letos ne. Naopak Josef Bém letos jezdí, viz. http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=1738 Ale já bych se nestrachoval o budoucnost těchto a jiných jmen. Stačí se podívat, co se nám urodí v příštím JŘ :P a to bude jako hodně dobrý!
09.07.2008 (10:54)  
Kolik u nás ještě jezdí takových neobvykle vedených vlaků jako byl Bezdrav? Prostě těch jedinečných? Dříve jich bylo opravdu požehnaně, ale v současnosti bohužel je vytlačují taktovky...:-(
registrovaný uživatel nxau  mail  
09.07.2008 (10:51)  
J. Petrák: BEM si nejsem jistý jestli ještě jezdí, tuším že jezdí jenom BATHORY (právě Wa - Bp). Každopádně jestli jezdí, tak ani jeden už ne přes ČR a proto ten smutek, protože oba vlaky byly svou polohou, kudy jezdily, jedinečné.
09.07.2008 (10:06)  
nxau, ale Bem jezdí i letos, jestli se nepletu, tak mezi Varšavou a Budapeští.
registrovaný uživatel nxau  mail  
09.07.2008 (9:59)  
Oplakal jsem BEMa, oplakal jsem BATHORYho, holt budu muset oplakat i BEZDREVa :´-( Je to každopádně velká škoda, že něco tak tradičního musí skončit, a to z mnoha různých důvodů. Ale asi bohužel oprávněných.
registrovaný uživatel lwq  mail  
09.07.2008 (9:29)  
nova generace nastupuje ... uvidime - ale Bezdrevu je stejne skoda ... :-(
registrovaný uživatel Vladimír  mail  
09.07.2008 (9:07)  
Na Bezdrevu krom bardotek jezdili brejlovci a docela dlouho pilštici...
Souhlasím s A. B.: chtělo by to fotku z historie, fotku té 742+2*042 a taky fotku 842 co na tom pravidlně jezdí. A né jen 749 - to zavání ultra šotoušstvím :D ...
09.07.2008 (9:05)  
Také s Azamatem Bagatovem souhlasím...
09.07.2008 (9:05)  
S fotografiemi souhlasím. Slušelo by se sehnat i staré fotografie a aktuální pravidelné řazení.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko