..: První tranzitní koridor bude konečně tranzitní :..

Budoucí obraz EC Vindobona také na území ČR, foto Juraj StreberČeská republika - Již přes 15 let si modernizujeme železniční koridory, které nazýváme tranzitními. Co na tom, že například v trase IV. koridoru přes naši republiku žádný vlak netranzituje, to klíčové slovo se dá vyložit i ve významu "umožňující tranzitní dopravu". Kdo by ale hledal vlak, který bez přepřahu projede Českou republikou od hranice ke hranici, přijde na to, že žádný takový vlak neexistuje. Od počátku platnosti GVD 08/09 však bude situace zřejmě veselejší - díky mezistátnímu vlaku EC 173 "Vindobona" v relaci Hamburg - Wien.

Obecně platí, že pro skutečně tranzitní provoz po českých koridorech scházejí hnací vozidla. Samotné ČD mají zatím v třísystémovém provedení pouze Pendolino a ze zahraničních vozidel moderní elektrické trakce byl teprve v červnu schválen první typ. Realita na prvním koridoru je tedy taková, že mezistátní vlak EC přiveze z Drážďan do Prahy postarší lokomotiva řady 371 ČD (která prakticky není schopná dosáhnout s vlakem maximální rychlosti 160 km/h) a v Praze se přepřahá na ještě starší vozidlo řady 350 ZSSK, neboť ve stavu ČD není žádná dvousystémová lokomotiva (3 kV + 25 kV) na 160 km/h. Jede-li vlak do Vídně, přepřahá se ještě v Břeclavi na lokomotivu ÖBB. Nákladní vlak nezřídka přiveze kvůli vytížení řad 372 ČD Cargo a 180 DB z Bad Schandau do Děčína lokomotiva motorové trakce. Na další trase se obvykle první koridor nevyužívá, vlak jede zpravidla s lokomotivou řady 122/123 ČDC po pravobřežní trati do Kutné Hory, kde jej převezme jiná čtyřicátnice, lokomotiva řady 230 ČDC, a pokračuje přes Vysočinu. Na trasu prvního koridoru se vlak dostane až na výjezdu z Brna. V Břeclavi se potom přepřahá nejen ve směru na Vídeň, ale dosti často i ve směru na Bratislavu. Popsaná realita naprosto nesplňuje současné požadavky na interoperabilitu železniční dopravy, můžeme však věřit, že situace se brzy začne zlepšovat.

Nástup řady 1216.2 ÖBB na EC do Prahy

V červnu 2008 došlo k oficiálnímu schválení elektrických lokomotiv typu ES64U4C (řada 1216.2 ÖBB) pro provoz na síti SŽDC bez větších omezení, resp. na určitých tratích, které byly z tohoto hlediska přezkoumány. V této souvislosti se připravuje vedení značné části vlaků vyšší kvality v relaci Wien - Brno - Praha lokomotivami řady 1216 v celé trase. Rozsah provozu EC vlaků na tomto rameni bude rozšířen na 8 párů denně (stávající rychlíky Wien - Brno budou zrušeny), z nichž 2 páry budou tvořit jednotky řady 680 ČD (v ČR kategorie SC), 5 párů povezou Taurusy řady 1216 ÖBB a již jen jediný pár (EC 177/378) zůstane na českém úseku lokomotivám řady 350 ZSSK. Nástup moderní trakce bude velkým přínosem pro ČD, neboť přes 30 let staré lokomotivy řady 350 ZSSK, které si nyní musejí najímat, nejsou již příliš spolehlivé, a navíc si ÖBB za použití řady 1216 budou účtovat výrazně nižší částku než ZSSK za svou řadu 350. Ta samozřejmě zatím ještě zůstane na prvním koridoru na EC vlacích směrem na Slovensko a Maďarsko.

Další novinkou bude provoz lokomotiv řady 1216 ÖBB na jednom páru EC vlaků (EC 178/173) na rameni Praha - Dresden. To znamená, že na vlaku EC 173 pojede jedna lokomotiva v úseku Dresden Hbf - Wien Südbf, čili bez přepřahu přes celý první tranzitní koridor. Odtud také pramení název tohoto článku. Někteří možná namítnou, že v minulosti už jezdily přes naše území tranzitní vlaky bez přepřahu - ano, byly to různé motorové jednotky na prestižních expresech Vindobona a Hungaria. Je ale pozoruhodné, kolik let trvalo, než Vindobona bude moci projet přes ČR s jedním hnacím vozidlem elektrické trakce.

Více Taurusů i v jižních Čechách

Taurus na výjezdu z Českých Budějovic, foto Trainman

K určitému rozšíření provozu lokomotiv řady 1216.2 ÖBB dojde také na trati České Budějovice - Horní Dvořiště. Jedna lokomotiva bude nadále vozit mezistátní vlaky EC 100/101 Jože Plečnik a R 206/207 (předpokládané jméno Matthias Braun), díky změně trasování a časové polohy vlaků EC 100/101 vykoná oba obraty do Českých Budějovic jedna lokomotiva. Nově budou mít ale další dva Taurusy v obězích dohromady tři páry regionálních spojů z Linze do Českých Budějovic a zpět. Naproti tomu na trase druhého koridoru se s provozem řady 1216 ÖBB zatím nepočítá, překážkou je mimo jiné nutnost instalace radiostanice VS-47 (TRS) z důvodu dálkového řízení provozu na trati 330. Zde tedy nebude nadále využívána maximální traťová rychlost 160 km/h.

Můžeme očekávat, že Taurusy nezůstanou dlouho jedinými moderními vozidly elektrické trakce, kterými bude možné přes Českou republiku tranzitovat. Kromě nástupu elektrických lokomotiv řady 380 ČD zřejmě dojde také ke schválení typu ES64F4 (řada 189 DB). V tomto směru sice během minulých dvou let nedošlo prakticky k žádnému pokroku, neboť jediný potenciální zájemce o jeho provozování v ČR, DB Railion, neměl vůli náročný schvalovací proces podporovat (narozdíl od ÖBB se svou řadou 1216). Siemens však nyní schválením typu ES64U4C získal nové zkušenosti a novelizace normy otevírá nové možnosti. Podle výrobce proběhnou do konce července poslední měření, vznikne prototypová lokomotiva umožňující provoz (mj.) na SŽDC, a cílem je dosáhnout její homologace ještě do konce letošního roku. Situace provozu na našich hlavních tratích se tak pravděpodobně brzy skutečně změní.

zdroj: Železniční magazín


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 7.8.2008 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel taz 
07.08.2008 (14:11)  
Asi je něco někde špatně, kamiony "tranzitují" jedna radost...
registrovaný uživatel pekař 
07.08.2008 (14:07)  
Ta 330 mě hodně štve, zbytečných 160:( Ale za Taurusy jsem rád, ač by Venca Motyka jistě namítl, že je to vlastně krok zpět a že západní železnice jdou cestou přepřahání:)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko