..: První tranzitní koridor bude konečně tranzitní :..

Budoucí obraz EC Vindobona také na území ČR, foto Juraj StreberČeská republika - Již přes 15 let si modernizujeme železniční koridory, které nazýváme tranzitními. Co na tom, že například v trase IV. koridoru přes naši republiku žádný vlak netranzituje, to klíčové slovo se dá vyložit i ve významu "umožňující tranzitní dopravu". Kdo by ale hledal vlak, který bez přepřahu projede Českou republikou od hranice ke hranici, přijde na to, že žádný takový vlak neexistuje. Od počátku platnosti GVD 08/09 však bude situace zřejmě veselejší - díky mezistátnímu vlaku EC 173 "Vindobona" v relaci Hamburg - Wien.

Obecně platí, že pro skutečně tranzitní provoz po českých koridorech scházejí hnací vozidla. Samotné ČD mají zatím v třísystémovém provedení pouze Pendolino a ze zahraničních vozidel moderní elektrické trakce byl teprve v červnu schválen první typ. Realita na prvním koridoru je tedy taková, že mezistátní vlak EC přiveze z Drážďan do Prahy postarší lokomotiva řady 371 ČD (která prakticky není schopná dosáhnout s vlakem maximální rychlosti 160 km/h) a v Praze se přepřahá na ještě starší vozidlo řady 350 ZSSK, neboť ve stavu ČD není žádná dvousystémová lokomotiva (3 kV + 25 kV) na 160 km/h. Jede-li vlak do Vídně, přepřahá se ještě v Břeclavi na lokomotivu ÖBB. Nákladní vlak nezřídka přiveze kvůli vytížení řad 372 ČD Cargo a 180 DB z Bad Schandau do Děčína lokomotiva motorové trakce. Na další trase se obvykle první koridor nevyužívá, vlak jede zpravidla s lokomotivou řady 122/123 ČDC po pravobřežní trati do Kutné Hory, kde jej převezme jiná čtyřicátnice, lokomotiva řady 230 ČDC, a pokračuje přes Vysočinu. Na trasu prvního koridoru se vlak dostane až na výjezdu z Brna. V Břeclavi se potom přepřahá nejen ve směru na Vídeň, ale dosti často i ve směru na Bratislavu. Popsaná realita naprosto nesplňuje současné požadavky na interoperabilitu železniční dopravy, můžeme však věřit, že situace se brzy začne zlepšovat.

Nástup řady 1216.2 ÖBB na EC do Prahy

V červnu 2008 došlo k oficiálnímu schválení elektrických lokomotiv typu ES64U4C (řada 1216.2 ÖBB) pro provoz na síti SŽDC bez větších omezení, resp. na určitých tratích, které byly z tohoto hlediska přezkoumány. V této souvislosti se připravuje vedení značné části vlaků vyšší kvality v relaci Wien - Brno - Praha lokomotivami řady 1216 v celé trase. Rozsah provozu EC vlaků na tomto rameni bude rozšířen na 8 párů denně (stávající rychlíky Wien - Brno budou zrušeny), z nichž 2 páry budou tvořit jednotky řady 680 ČD (v ČR kategorie SC), 5 párů povezou Taurusy řady 1216 ÖBB a již jen jediný pár (EC 177/378) zůstane na českém úseku lokomotivám řady 350 ZSSK. Nástup moderní trakce bude velkým přínosem pro ČD, neboť přes 30 let staré lokomotivy řady 350 ZSSK, které si nyní musejí najímat, nejsou již příliš spolehlivé, a navíc si ÖBB za použití řady 1216 budou účtovat výrazně nižší částku než ZSSK za svou řadu 350. Ta samozřejmě zatím ještě zůstane na prvním koridoru na EC vlacích směrem na Slovensko a Maďarsko.

Další novinkou bude provoz lokomotiv řady 1216 ÖBB na jednom páru EC vlaků (EC 178/173) na rameni Praha - Dresden. To znamená, že na vlaku EC 173 pojede jedna lokomotiva v úseku Dresden Hbf - Wien Südbf, čili bez přepřahu přes celý první tranzitní koridor. Odtud také pramení název tohoto článku. Někteří možná namítnou, že v minulosti už jezdily přes naše území tranzitní vlaky bez přepřahu - ano, byly to různé motorové jednotky na prestižních expresech Vindobona a Hungaria. Je ale pozoruhodné, kolik let trvalo, než Vindobona bude moci projet přes ČR s jedním hnacím vozidlem elektrické trakce.

Více Taurusů i v jižních Čechách

Taurus na výjezdu z Českých Budějovic, foto Trainman

K určitému rozšíření provozu lokomotiv řady 1216.2 ÖBB dojde také na trati České Budějovice - Horní Dvořiště. Jedna lokomotiva bude nadále vozit mezistátní vlaky EC 100/101 Jože Plečnik a R 206/207 (předpokládané jméno Matthias Braun), díky změně trasování a časové polohy vlaků EC 100/101 vykoná oba obraty do Českých Budějovic jedna lokomotiva. Nově budou mít ale další dva Taurusy v obězích dohromady tři páry regionálních spojů z Linze do Českých Budějovic a zpět. Naproti tomu na trase druhého koridoru se s provozem řady 1216 ÖBB zatím nepočítá, překážkou je mimo jiné nutnost instalace radiostanice VS-47 (TRS) z důvodu dálkového řízení provozu na trati 330. Zde tedy nebude nadále využívána maximální traťová rychlost 160 km/h.

Můžeme očekávat, že Taurusy nezůstanou dlouho jedinými moderními vozidly elektrické trakce, kterými bude možné přes Českou republiku tranzitovat. Kromě nástupu elektrických lokomotiv řady 380 ČD zřejmě dojde také ke schválení typu ES64F4 (řada 189 DB). V tomto směru sice během minulých dvou let nedošlo prakticky k žádnému pokroku, neboť jediný potenciální zájemce o jeho provozování v ČR, DB Railion, neměl vůli náročný schvalovací proces podporovat (narozdíl od ÖBB se svou řadou 1216). Siemens však nyní schválením typu ES64U4C získal nové zkušenosti a novelizace normy otevírá nové možnosti. Podle výrobce proběhnou do konce července poslední měření, vznikne prototypová lokomotiva umožňující provoz (mj.) na SŽDC, a cílem je dosáhnout její homologace ještě do konce letošního roku. Situace provozu na našich hlavních tratích se tak pravděpodobně brzy skutečně změní.

zdroj: Železniční magazín


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 7.8.2008 (14:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ kraken 
18.08.2008 (11:19)  
konečně
11.08.2008 (11:32)  
Tož Taurus fajn ale radši bych tu viděl místo něho 380-ku
11.08.2008 (10:52)  
Chci upřesnit nákladní dopravu.Nyní se v K.Hoře přepřahá na řadu 230 nebo 240,ale většinou vše ve dvojčatech.To znamená 2x230 nebo 2x240.Přes Vysočinu jsou ušetřeny lokomotivy,které jezdily na postrcích.Takto vlak dojede do Brna Maloměřic,kde se znovu přepřahá na lok.řady 230 nebo 240 společnosti ŽSR Cargo.České lok 230 jezdí buď do Rajky(přechod s Maďarskem) nebo na Bratislavu východné.Slovenské 240 jezdí až do Štůrova.
registrovaný užívateľ vojtik 
09.08.2008 (21:56)  
No, Taurusy sou dost pomalý na startování, takže s těma stahovačkama bude sranda :-)
registrovaný užívateľ M 
08.08.2008 (15:03)  
stoupa, JOHNZ - myslel jsem to tak, ze je to jedno s druhym. Spis ze se na tom da pomerne pekne ilustrovat operativnost (i kdyz to neni klicova vec)
08.08.2008 (13:35)  
Já bych s argumentem vyšší spolehlivosti 1216 zatím počkal. Uvidíme, jak Tauruskům budou chutnat české stahovačky, které ve své domovině nemají.
08.08.2008 (11:43)  
No, myslím si, že gorily, budou jezdit v tom samém rozsahu u nás, jako loni. Taurusy povezou na rameni Pha - Břeclav... asi EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich, EC 76/77 Gustav Klimt, EC 172/173 Vindobonu.

Krysy odvezou: EC 170/171 Hungaria, EC 174/175 Jan Jesenius, EC 177 Johannes Brahms/ EC 378 Carl Maria von Weber, EC 272/273 Jaroslav Hašek, EC 274/275 Slovan // R 474/475 Jadran, EC 276/277 František Křižík, EC 344/345 Avala, dále si tipnu, že to bude i noční EN 476/477 Metropol, a možná i R 470/471 Amicus...

A docela by mě zajímalo co odveze EC 176/179 Alois Negrelli z Brna a do Brna, EC 379 Carl Maria von Weber do Brna a IC 570/571 Brněnský Drak.

Sečteno a podtrženo, myslím, že omezení provozu řady 350 nebude tak dramatické... Jelikož si myslím, že díky rozšíření relací nebude skoro vůbec... akorát se přestěhují více na Bratislavu.
registrovaný užívateľ Rail-2005  mail  
08.08.2008 (10:16)  
zirecek: Přesně tak, 1216 má vyšší výkon než 350, dále lepší řízení, takže má dokonalou dynamiku jízdy i s těžším vlakem. Takže, když máme dnes pro EC Praha-Brno jízdní čas 2h42, tak za použití 1216 to bude jízdní doba skutečně garantovaná (i v případě menšího zpozdění do 5 minut). Navíc zde vstupuje faktor výrazně vyšší spolehlivosti oproti 350, takže už by se neměla vyskytovat zpoždění typu 1h a více kvůli technickým problémům s lokomotivou (nyní čím dál častější záležitost).

Zkracování JD nemá zatím smysl, pokud mi tam budou jezdit vozidla různých charakteristik, protože by se mi pak rozhodil takt EC vlaků. Až budu moci na všechna EC Dresden - Praha - Brno - Břeclav - Wien (Budapest) nasadit pár 1216/380, tak mohu udělat v Praze zastavení pouhých 5 minut a v Břeclavi 2 minuty.
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
08.08.2008 (9:50)  
2 M:

preprahani neni problem. Obliba kamionu je v nepotrebe prekládání. Jaksi to moc stoji a levna nekvalifikovana pracovni sila neni k dispozici (houfuje se na pracaku), a to vsude ve stredni Evrope.
08.08.2008 (7:58)  
Důležité je taky, že Taurus má efektivnější řízení než Gorila, tudíž kopírování průběhů max. rychlosti je přesnější. Podobně při srovnání řady 151 a 162. I když řada 162 má o 20 km/h nižší max. rychlost, dokáže jet lépe než 151 na úsecích, kde se často mění rychlost, není mnoho úseků na 160 km/h.
I zde bych viděl zrychlení/stahování příp. zpoždění Taurusem oproti Gorile.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko