Česká republika - České dráhy se snaží pro tělesně postižené zákazníky vytvořit takové podmínky, aby pro ně bylo cestování vlakem stejně snadné jako pro cestující bez handicapu. Podmínky se České dráhy snaží vylepšovat především nákupem či rekonstrukcemi železničních vozidel uzpůsobených pro přepravu právě těchto osob. K vytváření přijatelných podmínek, především formou bezbariérových přístupů, dochází i při rekonstrukcích nádražních budov, nástupišť a sociálních zázemí stanic. Bezbariérová stavební řešení a nízkopodlažní vozidla, případně vlaky vybavené zvedací plošinou, ovšem nevítají pouze vozíčkáři, ale také například senioři, rodiče s malými dětmi a kočárky, osoby se zraněními dolních končetin apod.
Služby pro vozíčkáře včera a dnes
České dráhy patří v odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů mezi přední dopravce v Česku. Zřejmě jako vůbec první z veřejných dopravců uvedly v bývalém Československu do provozu speciální bezbariérové vagóny. V jizdním řádu 1991/92 se poprvé objevilo značení spojů, které nabízely bezbariérové vagóny. Nutno ovšem podotknout, že objem těchto spojů byl téměř zanedbatelný. Nabídka zahrnovala pouhých 16 dálkových spojů. A přepravu vozíčkáře bylo nutné objednat nejméně 7 dní před cestou. Bezbariérová přístupnost nádraží a nástupišť se v této době žádným zásadním způsobem neřešila. Handicapovaný cestující tak byl odkázán výlučně na asistenci personálu stanice.
V jizdním řádu na rok 2009 můžeme najít celkem 1 464 bezbariérových spojů, což je celkem o 402 spojů více než v loňském roce. Bezbariérové spoje tak tvoří přibližně jednu pětinu všech vlaků vypravených Českými drahami. Navýšení počtu spojů umožnil především nákup 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů. České dráhy provozují bezbaríérové spoje téměř na všech hlavních tazích. Díky nákupům jednotek CityElefant a rekonstrukcím řad 810 se tato přeprava čím dál více rozšiřuje i v rámci dopravy příměstské, resp. regionální. V loňském roce nechaly dráhy provést také desítky bezbariérových úprav při rekonstrukcích nádražních prostor. Příkladem může být nová schodišťová plošina v Domažlicích, přístup do nádražních hal v Pelhřimově, Luhačovicích, Hradci Králové, dále bezbariérově řešené toalety v Pardubicích, Borohrádku, Olomouci a v řadě dalších stanic. Celkem 84 vlakových stanic je vybaveno mobilními plošinami. Což je v globálním měřítku do jisté míry zanedbatelný počet. V oblasti služeb a informačního servisu se situace rovněž oproti létům minulým zlepšila. Veškeré potřebné informace může handicapovaný cestující najít na webu ČD. Mimo jiné je zde k dispozici seznam vlakových spojů vybavených zdvihací plošinou či spojů s vozy pro vozíčkáře.
Celkové zajištění služeb Českých drah, nabízené handicapovaným občanům, však není ideální. Jedním z velmi často se vyskytujících problémů je chybějící bezbariérová úprava staničních budov a nástupišť. Jedná se ve většině o hojně využívané stanice, které však ještě neprošly rekonstrukcemi. V těchto případech pak do jisté míry postrádá na významu nasazování i výše zmíněných vlaků, jelikož se k těmto vozidlům bez cizí pomoci handicapovaní ani nedostanou. Dalším z problémů, na které tito cestující často naráží, je chybějící zařazení vozu s úpravou pro cestující na vozíku přesto, že má být takový vůz pravidelně na spoji řazen a dopravce byl i vyrozuměn o záměru uskutečnění cesty. V mnoha stanicích rovněž chybí zvedací plošiny, které jsou jediným možným řešením problému s nástupem do vozidla v případě, že hodlá uskutečnit cestu spojem, který nemá ve svém řazení alespoň jeden nízkopodlažní vůz, případně vůz vybavený zvedací plošinou. Dle vyjádření Českých drah pro pořad Reportéři ČT se již o nákupu dalších zvedacích plošin pro hanicapované v režii ČD ani neuvažuje.
Jak na to
U vlaků s vozem pro vozíčkáře stačí přepravu nahlásit 24 hodin dopředu. To ovšem jen v tom případě, pokud vozíčkář vyžaduje asistenci ze strany zaměstnanců drah. Pokud cestující asistenci nevyžaduje, nemusí přepravu hlásit vůbec. Jestliže cestující hodlá realizovat přepravu v místech, kde je nutné mimořádně zařadit upravené bezbariérové vozidlo, musí nahlásit přepravu až 6 dní dopředu formou objednávky. Objednávku lze realizovat elektronickou cestou pomocí formuláře na stránkách dopravce. Objednávka však bude po přijetí drahami přezkoumána. Pokud nelze přepravu dle objednávky ve zvoleném vlaku nebo trase realizovat z provozních či technologických důvodů, je objednávka zamítnuta. O rozhodnutí je objednavatel vyrozuměn nejpozději dva dny před plánovanou cestou.
Cestující, kteří jsou držiteli průkazu ZTP, ZTP/P, mají nárok na zvláštní jízdné, které se přiznává pro cestování ve 2. vozové třídě všech vlaků. Dále má držitel těchto průkazů nárok na bezplatnou přepravu svého průvodce a bezplatnou přepravu vozíku pro invalidy. Rovněž i asistenční a vodící psi se přepravují zdarma. Pokud by chtěl držitel průkazu využít 1. třídy, zaplatí obyčejné jízdné nebo jízdné, na které prokáže nárok.
Vozy přizpůsobené pro vozíčkáře
Vozidlo | Počet míst | Dostupnost WC |
osobní vůz BDbmsee | 3 | ano |
RegioNova 814 | 2 | ano |
Pendolino 680 | 2 | ano |
451/452 | nást. prostor | ne |
osobní vůz BDbmrsee | 3 | ano |
843 | 2 | ano |
CityElefant 471 | 2 + nást. prostor | ano |
954 | 2 | ano |
* Dále je možné realizovat přepravu cestujících na vozíku dle provozních možností ve služebních oddílech.
Zdroje: České dráhy, Reportéři ČT
Vím, že ČD je bohužel v dnešní době kapitola sama pro sebe. Hlavně většina těch, kteří sedí na nábřeží... A proto se jich nechci zastávat, ale Vy tu nadáváte na služby ČD - chování a co všecko si ti ajznboňáci dovolují. Česká železnice dnes vypadá tak, jak vypadá. Jeden z důvodu je taky ten, že po mnohá léta se na drahách prakticky nic nědělalo jako projekty většího rozsahu = modernizace vozového parku, kolejí, nádraží, nástupišť atd. Dá se říci, že několik let, neřkuli desetiletí se prováděla jen údržba. A v dnešní době se to hlemýždím tempem snaží uvést alespoň na přijatelný stav (pokud to ale půjde tak rychle jako dnes, tak to půjde spíš do mínusu). Z čehož také vyvstává nedostatek všeho - bezbariérové vozy, nástupiště (v souvislosti s vozíčkáři a osoby s postižením). Jenže co by ste za těch pár kaček, které dá vláda a následně kraje, chtěl za zázraky. Nová vozidla u nás nejsou levnější než jinde v Evropě , stavby také ne a ty bývají mnohdy i dražší oproti západu. A pakliže se do toho připočítá "slavné" vedení s jejich platy a sponzoringem sportovních a nesportovních akcí, moc nám toho nezůstane. Ale abych se dostal tomu co jsem chtěl říci. Na drahách postiženými někdy opovrhují, ale jak psal mazuták: České dráhy mají alespoň snahu ale ať mi někdo ukáže jak přepravit vozíčkáře v linkovém/dálkovém/aurobuse.Leda tak na střeše. V životě jsem neviděl vozíčkáře v linkovém/dálkovém autobuse. A také jsem nikdy neviděl, že by média v problému tělesně postižených osob a jejich přepravou v hromadné dopravě někdy testovala třeba autobus společnosti ČSAD, SA a další (jak by je tam asi dostali, že). A o tom se nikde nepíše, proč??? Mě podobné reportáže (ad Farkač Karel a jeho link) připadají jako cílená kampaň proti ČD. Když podnikli s kamerou cestu vlakem, nebyl by problém jet také autobusem, ne? Pak by mohli udělat srovnání a vynést "verdikt" a bylo by velice zajímavé, jak by toto klání dopadlo... Takto to však vypadá, že nejhorším podnikem jsou jen dráhy. A k té hrubosti a neochotě personálu můžu říci jenom jedno: ,, Všude se najdou -promiňtě ten výraz- blbci. Jenže na drahách a ve veřejných slubách je to jaksi trochu víc vidět. A opět se dostáváme k mediální masáži o "inteligenci" pracovníků na dráze. Cílené? Jistě. V žádné reportáži týkající se ČD nezůstala na tomto podniku nit suchá a pokud se jednalo o zamce, každý po shlédnutí či přečtení si musí myslet, že tam pracují zvířata. Jediná věc, kterou si pamatuji, kde došlo k uznání práce člověka drah byl strojvedoucí ze Studékny. Jinak je to jen samá špína. Zato ale v soukromém sektoru, školství, zravotnictví pracují jen slušní, příjemní a velice ochotní zaměstnanci...Nebo že by né??? Nenajdou se tam také nepříjemní a arogantní individua??? Sice tam nejsou tolik vidět, ale s blbcem se dá potkat všude a nejen na drahách... .
Jedna povedená souprava, které můj kamarád říká jeden osobní a jedan nákladní je upravená pro vozíčkáře. 98% jízd však vykonává bez vozíčkářů a potom je v ní málo míst k sezení a příliš nevyužitelného prostoru.
A různá traumata? Obvykle přejdou. Můžu mít trauma a vyhýbat se autům a pak na mně na zastáce MHD spadne strom. Když se mi má něco stát, tak se mi to stane. Můžu jít v Mělníku po ulici a může mně omylem zastřelit policista.
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/
FRK
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.