..: Přístupnost osobní dopravy pro handicapované :..

výtahČeská republika - České dráhy se snaží pro tělesně postižené zákazníky vytvořit takové podmínky, aby pro ně bylo cestování vlakem stejně snadné jako pro cestující bez handicapu. Podmínky se České dráhy snaží vylepšovat především nákupem či rekonstrukcemi železničních vozidel uzpůsobených pro přepravu právě těchto osob. K vytváření přijatelných podmínek, především formou bezbariérových přístupů, dochází i při rekonstrukcích nádražních budov, nástupišť a sociálních zázemí stanic. Bezbariérová stavební řešení a nízkopodlažní vozidla, případně vlaky vybavené zvedací plošinou, ovšem nevítají pouze vozíčkáři, ale také například senioři, rodiče s malými dětmi a kočárky, osoby se zraněními dolních končetin apod.

Služby pro vozíčkáře včera a dnes

České dráhy patří v odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů mezi přední dopravce v Česku. Zřejmě jako vůbec první z veřejných dopravců uvedly v bývalém Československu do provozu speciální bezbariérové vagóny. V jizdním řádu 1991/92 se poprvé objevilo značení spojů, které nabízely bezbariérové vagóny. Nutno ovšem podotknout, že objem těchto spojů byl téměř zanedbatelný. Nabídka zahrnovala pouhých 16 dálkových spojů. A přepravu vozíčkáře bylo nutné objednat nejméně 7 dní před cestou. Bezbariérová přístupnost nádraží a nástupišť se v této době žádným zásadním způsobem neřešila. Handicapovaný cestující tak byl odkázán výlučně na asistenci personálu stanice.

V jizdním řádu na rok 2009 můžeme najít celkem 1 464 bezbariérových spojů, což je celkem o 402 spojů více než v loňském roce. Bezbariérové spoje tak tvoří přibližně jednu pětinu všech vlaků vypravených Českými drahami. Navýšení počtu spojů umožnil především nákup 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů. České dráhy provozují bezbaríérové spoje téměř na všech hlavních tazích. Díky nákupům jednotek CityElefant a rekonstrukcím řad 810 se tato přeprava čím dál více rozšiřuje i v rámci dopravy příměstské, resp. regionální. V loňském roce nechaly dráhy provést také desítky bezbariérových úprav při rekonstrukcích nádražních prostor. Příkladem může být nová schodišťová plošina v Domažlicích, přístup do nádražních hal v Pelhřimově, Luhačovicích, Hradci Králové, dále bezbariérově řešené toalety v Pardubicích, Borohrádku, Olomouci a v řadě dalších stanic. Celkem 84 vlakových stanic je vybaveno mobilními plošinami. Což je v globálním měřítku do jisté míry zanedbatelný počet. V oblasti služeb a informačního servisu se situace rovněž oproti létům minulým zlepšila. Veškeré potřebné informace může handicapovaný cestující najít na webu ČD. Mimo jiné je zde k dispozici seznam vlakových spojů vybavených zdvihací plošinou či spojů s vozy pro vozíčkáře.

Celkové zajištění služeb Českých drah, nabízené handicapovaným občanům, však není ideální. Jedním z velmi často se vyskytujících problémů je chybějící bezbariérová úprava staničních budov a nástupišť. Jedná se ve většině o hojně využívané stanice, které však ještě neprošly rekonstrukcemi. V těchto případech pak do jisté míry postrádá na významu nasazování i výše zmíněných vlaků, jelikož se k těmto vozidlům bez cizí pomoci handicapovaní ani nedostanou. Dalším z problémů, na které tito cestující často naráží, je chybějící zařazení vozu s úpravou pro cestující na vozíku přesto, že má být takový vůz pravidelně na spoji řazen a dopravce byl i vyrozuměn o záměru uskutečnění cesty. V mnoha stanicích rovněž chybí zvedací plošiny, které jsou jediným možným řešením problému s nástupem do vozidla v případě, že hodlá uskutečnit cestu spojem, který nemá ve svém řazení alespoň jeden nízkopodlažní vůz, případně vůz vybavený zvedací plošinou. Dle vyjádření Českých drah pro pořad Reportéři ČT se již o nákupu dalších zvedacích plošin pro hanicapované v režii ČD ani neuvažuje.

Jak na to

U vlaků s vozem pro vozíčkáře stačí přepravu nahlásit 24 hodin dopředu. To ovšem jen v tom případě, pokud vozíčkář vyžaduje asistenci ze strany zaměstnanců drah. Pokud cestující asistenci nevyžaduje, nemusí přepravu hlásit vůbec. Jestliže cestující hodlá realizovat přepravu v místech, kde je nutné mimořádně zařadit upravené bezbariérové vozidlo, musí nahlásit přepravu až 6 dní dopředu formou objednávky. Objednávku lze realizovat elektronickou cestou pomocí formuláře na stránkách dopravce. Objednávka však bude po přijetí drahami přezkoumána. Pokud nelze přepravu dle objednávky ve zvoleném vlaku nebo trase realizovat z provozních či technologických důvodů, je objednávka zamítnuta. O rozhodnutí je objednavatel vyrozuměn nejpozději dva dny před plánovanou cestou.

Cestující, kteří jsou držiteli průkazu ZTP, ZTP/P, mají nárok na zvláštní jízdné, které se přiznává pro cestování ve 2. vozové třídě všech vlaků. Dále má držitel těchto průkazů nárok na bezplatnou přepravu svého průvodce a bezplatnou přepravu vozíku pro invalidy. Rovněž i asistenční a vodící psi se přepravují zdarma. Pokud by chtěl držitel průkazu využít 1. třídy, zaplatí obyčejné jízdné nebo jízdné, na které prokáže nárok.

Vozy přizpůsobené pro vozíčkáře

VozidloPočet místDostupnost WC
osobní vůz BDbmsee3 ano
RegioNova 8142ano
Pendolino 6802ano
451/452nást. prostorne
osobní vůz BDbmrsee3 ano
8432ano
CityElefant 4712 + nást. prostorano
9542ano

* Dále je možné realizovat přepravu cestujících na vozíku dle provozních možností ve služebních oddílech.

Zdroje: České dráhy, Reportéři ČT


J.F. Poslat mail autorovi | 25.1.2009 (9:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel karosa  mail  
26.01.2009 (11:17)  
Nemůžu tady souhlasit s hláškami typu:" V životě jsem neviděl vozíčkáře v autobuse" a pod. To svědčí asi o tom, že pisatel toho zřejmě v životě ještě moc neviděl. Vozíčkáři totiž v linkových autobusech "běžně" jezdí. Pokud nemají svůj doprovod,který je scopen zajistit nakládku vozíku sám,pomůže jim s naložením řidič busu. Pravda,není to také ideální stav,vozíčkář se nakládá jen dveřmi,určenými pro výstup a musí se překonat dva schody, ale jde to. Hlavní roblém je ale v tom,že vozíčkář,ani vozík,není během jízdy nijak zajištěn proti pohybu vozíku(kromě brzdy na vozíku),a v případech potřeby, např. náhlého prudkého brzdění,to samozřejmě zvyšuje riziko zranění vozíčkáře během přepravy. Ovšem v nově dodávaných nízkopodlažních autobusech je i toto už vyřešeno a vozíčkář má v autobuse zajištěnu nejen výsuvnou plošinu(současně se při nakládání sníží světlost autobusu nad zemí),ale rovněž vyhrazené místo pro vozík,které je vybaveno bezpečnostními pásy. Je pravda,že takových autobusů,zejména v dálkové přepravě,zatím moc není,ale situace se postupně zlepšuje. Stejně,jako u ČD,nejde vše udělat naráz,hlavně z nedostatku financí.
registrovaný uživatel sAd 
26.01.2009 (0:41)  
860 003: Bezbariérové přístupy a nízkopodlažní vozy jsou nejen pro vozíčkáře, tak nechápu, proč je tady pořád omíláte. Tyto úpravy mají usnadnit cestování všem, kteří jsou v něčem znevýhodněni. Stačí i pitomá zlomená noha - zkuste se s ní drápat do schodů v B voze. Nebo takový kočárek. Případně starší člověk, který má problémy s kyčlemi. Všem byste dal auto? Kdo tady nakonec nepochopil problematiku?...
25.01.2009 (23:10)  
Mudr: líp bych to nenapsal :)
25.01.2009 (23:09)  
MuDr. : A už jste napsal panu Cibulkovi do ČT (ten se zabýval něčím podobným asi o týden dříve tuším v nějakém sobotním pořadu) nebo nějakému "spasiteli" lidu prostého z TV N@VA, aby se zabýval tím, jak umožňuje přepravu vozíčkářů třeba "žlutý pán" ve svých vozidlech ? Nebo třeba Radě ČT "dloubák", že se nezabývají i silniční dopravou.
registrovaný uživatel Seppe 
25.01.2009 (22:44)  
BDmsee? Není to náhodou BDbmsee?
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
25.01.2009 (22:34)  
Blažek:
Vím, že ČD je bohužel v dnešní době kapitola sama pro sebe. Hlavně většina těch, kteří sedí na nábřeží... A proto se jich nechci zastávat, ale Vy tu nadáváte na služby ČD - chování a co všecko si ti ajznboňáci dovolují. Česká železnice dnes vypadá tak, jak vypadá. Jeden z důvodu je taky ten, že po mnohá léta se na drahách prakticky nic nědělalo jako projekty většího rozsahu = modernizace vozového parku, kolejí, nádraží, nástupišť atd. Dá se říci, že několik let, neřkuli desetiletí se prováděla jen údržba. A v dnešní době se to hlemýždím tempem snaží uvést alespoň na přijatelný stav (pokud to ale půjde tak rychle jako dnes, tak to půjde spíš do mínusu). Z čehož také vyvstává nedostatek všeho - bezbariérové vozy, nástupiště (v souvislosti s vozíčkáři a osoby s postižením). Jenže co by ste za těch pár kaček, které dá vláda a následně kraje, chtěl za zázraky. Nová vozidla u nás nejsou levnější než jinde v Evropě , stavby také ne a ty bývají mnohdy i dražší oproti západu. A pakliže se do toho připočítá "slavné" vedení s jejich platy a sponzoringem sportovních a nesportovních akcí, moc nám toho nezůstane. Ale abych se dostal tomu co jsem chtěl říci. Na drahách postiženými někdy opovrhují, ale jak psal mazuták: České dráhy mají alespoň snahu ale ať mi někdo ukáže jak přepravit vozíčkáře v linkovém/dálkovém/aurobuse.Leda tak na střeše. V životě jsem neviděl vozíčkáře v linkovém/dálkovém autobuse. A také jsem nikdy neviděl, že by média v problému tělesně postižených osob a jejich přepravou v hromadné dopravě někdy testovala třeba autobus společnosti ČSAD, SA a další (jak by je tam asi dostali, že). A o tom se nikde nepíše, proč??? Mě podobné reportáže (ad Farkač Karel a jeho link) připadají jako cílená kampaň proti ČD. Když podnikli s kamerou cestu vlakem, nebyl by problém jet také autobusem, ne? Pak by mohli udělat srovnání a vynést "verdikt" a bylo by velice zajímavé, jak by toto klání dopadlo... Takto to však vypadá, že nejhorším podnikem jsou jen dráhy. A k té hrubosti a neochotě personálu můžu říci jenom jedno: ,, Všude se najdou -promiňtě ten výraz- blbci. Jenže na drahách a ve veřejných slubách je to jaksi trochu víc vidět. A opět se dostáváme k mediální masáži o "inteligenci" pracovníků na dráze. Cílené? Jistě. V žádné reportáži týkající se ČD nezůstala na tomto podniku nit suchá a pokud se jednalo o zamce, každý po shlédnutí či přečtení si musí myslet, že tam pracují zvířata. Jediná věc, kterou si pamatuji, kde došlo k uznání práce člověka drah byl strojvedoucí ze Studékny. Jinak je to jen samá špína. Zato ale v soukromém sektoru, školství, zravotnictví pracují jen slušní, příjemní a velice ochotní zaměstnanci...Nebo že by né??? Nenajdou se tam také nepříjemní a arogantní individua??? Sice tam nejsou tolik vidět, ale s blbcem se dá potkat všude a nejen na drahách... .
25.01.2009 (22:01)  
Jen to zamačkejte. Ortodoxní zastánci vlaků. Samozřejmě by se mi taky líbilo, kdyby bylo možné upravit všechno pro vozíčkáře. Před časem nějaký modroptáčník napsal že vlakům zbydou v budoucnosti jenom některé zvláštní přepravy. Já bych to obrátil-autům by měly zbýt zvláštní přepravy, v tomto případě vozíčkářů. Vozíčkář, pokud jeho nástupní a cílová stanice není na trase vlaku, má prostě smůlu. Jako příklad vemu žst Kralupy nad Vltavou. Běžné doby na přestup jsou tam 5 minut. Pokud bych chtěl vyjít vstříc vozíčkářům, musel bych je prodloužit na 15 minut. Ať už vozíčkář přestupuje nebo nepřestupuje, tak by druhý vlak mohl odjet 15 minut po příjezdu druhého. Co by tomu říkali cestující z Dolan do Chvatěrub? Asi by si vzali auto. Snad je lepší, když jeden vozíčkář pojede autem, než když s ním začne pravidelně jezdit 50 lidí. Nebo dojde k poruše ložiska na širé trati. Co s vozíčkářem? Sundají ho hasiči? Ono to vypadá hezky, uděláme všechno bezbariérové, ale za jakou cenu? Neměli by za tu cenu všichni vozíčkáři auta? Bezbariérové by měly být nemocnice, obchody možná i úřady, i když u nich v době internetu a elektronického podpisu to není tak nutné. Bezbariérovost by spočívala v tom, že by zajel autem do sklepa nebo na dvůr, kde by mohl pod střechou přestoupit do výtahu.
Jedna povedená souprava, které můj kamarád říká jeden osobní a jedan nákladní je upravená pro vozíčkáře. 98% jízd však vykonává bez vozíčkářů a potom je v ní málo míst k sezení a příliš nevyužitelného prostoru.
A různá traumata? Obvykle přejdou. Můžu mít trauma a vyhýbat se autům a pak na mně na zastáce MHD spadne strom. Když se mi má něco stát, tak se mi to stane. Můžu jít v Mělníku po ulici a může mně omylem zastřelit policista.
25.01.2009 (20:05)  
Podívejte se na poslední část pořadu ČT Reportéři ze dne 19.1. a tam uvidíte, jak firma ČD a.s. přepravuje invalidy. Viz:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/
FRK
registrovaný uživatel Semík  mail  
25.01.2009 (19:47)  
Příkladem může být nová schodišťová plošina v Domažlicích, přístup do nádražních hal v Pelhřimově, Luhačovicích,.... Takže v červenci 08 udělali bezbarierový přístup do nádražní haly v Luhačovicích a v prosinci 08 zrušili všechny vlaky pro přepravu vozíčkářů. Není třeba komentovat.
registrovaný uživatel brqo 
25.01.2009 (19:34)  
Miroslav Zikmund: Jen jsem chtěl upozornit na to, že z úrovňového nástupiště je mnohem jednoduší naložit vozíčkáře s vozíčkem do relativně nízký žabí tlamy (samozřejmě s nutnou pomocnou rukou), než do služebního oddílu vozu BDs, který má nakládací hranu určitě víc jak půl druhého metru nad zemí (resp. TK).
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko