Česká republika - České dráhy se snaží pro tělesně postižené zákazníky vytvořit takové podmínky, aby pro ně bylo cestování vlakem stejně snadné jako pro cestující bez handicapu. Podmínky se České dráhy snaží vylepšovat především nákupem či rekonstrukcemi železničních vozidel uzpůsobených pro přepravu právě těchto osob. K vytváření přijatelných podmínek, především formou bezbariérových přístupů, dochází i při rekonstrukcích nádražních budov, nástupišť a sociálních zázemí stanic. Bezbariérová stavební řešení a nízkopodlažní vozidla, případně vlaky vybavené zvedací plošinou, ovšem nevítají pouze vozíčkáři, ale také například senioři, rodiče s malými dětmi a kočárky, osoby se zraněními dolních končetin apod.
Služby pro vozíčkáře včera a dnes
České dráhy patří v odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů mezi přední dopravce v Česku. Zřejmě jako vůbec první z veřejných dopravců uvedly v bývalém Československu do provozu speciální bezbariérové vagóny. V jizdním řádu 1991/92 se poprvé objevilo značení spojů, které nabízely bezbariérové vagóny. Nutno ovšem podotknout, že objem těchto spojů byl téměř zanedbatelný. Nabídka zahrnovala pouhých 16 dálkových spojů. A přepravu vozíčkáře bylo nutné objednat nejméně 7 dní před cestou. Bezbariérová přístupnost nádraží a nástupišť se v této době žádným zásadním způsobem neřešila. Handicapovaný cestující tak byl odkázán výlučně na asistenci personálu stanice.
V jizdním řádu na rok 2009 můžeme najít celkem 1 464 bezbariérových spojů, což je celkem o 402 spojů více než v loňském roce. Bezbariérové spoje tak tvoří přibližně jednu pětinu všech vlaků vypravených Českými drahami. Navýšení počtu spojů umožnil především nákup 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů. České dráhy provozují bezbaríérové spoje téměř na všech hlavních tazích. Díky nákupům jednotek CityElefant a rekonstrukcím řad 810 se tato přeprava čím dál více rozšiřuje i v rámci dopravy příměstské, resp. regionální. V loňském roce nechaly dráhy provést také desítky bezbariérových úprav při rekonstrukcích nádražních prostor. Příkladem může být nová schodišťová plošina v Domažlicích, přístup do nádražních hal v Pelhřimově, Luhačovicích, Hradci Králové, dále bezbariérově řešené toalety v Pardubicích, Borohrádku, Olomouci a v řadě dalších stanic. Celkem 84 vlakových stanic je vybaveno mobilními plošinami. Což je v globálním měřítku do jisté míry zanedbatelný počet. V oblasti služeb a informačního servisu se situace rovněž oproti létům minulým zlepšila. Veškeré potřebné informace může handicapovaný cestující najít na webu ČD. Mimo jiné je zde k dispozici seznam vlakových spojů vybavených zdvihací plošinou či spojů s vozy pro vozíčkáře.
Celkové zajištění služeb Českých drah, nabízené handicapovaným občanům, však není ideální. Jedním z velmi často se vyskytujících problémů je chybějící bezbariérová úprava staničních budov a nástupišť. Jedná se ve většině o hojně využívané stanice, které však ještě neprošly rekonstrukcemi. V těchto případech pak do jisté míry postrádá na významu nasazování i výše zmíněných vlaků, jelikož se k těmto vozidlům bez cizí pomoci handicapovaní ani nedostanou. Dalším z problémů, na které tito cestující často naráží, je chybějící zařazení vozu s úpravou pro cestující na vozíku přesto, že má být takový vůz pravidelně na spoji řazen a dopravce byl i vyrozuměn o záměru uskutečnění cesty. V mnoha stanicích rovněž chybí zvedací plošiny, které jsou jediným možným řešením problému s nástupem do vozidla v případě, že hodlá uskutečnit cestu spojem, který nemá ve svém řazení alespoň jeden nízkopodlažní vůz, případně vůz vybavený zvedací plošinou. Dle vyjádření Českých drah pro pořad Reportéři ČT se již o nákupu dalších zvedacích plošin pro hanicapované v režii ČD ani neuvažuje.
Jak na to
U vlaků s vozem pro vozíčkáře stačí přepravu nahlásit 24 hodin dopředu. To ovšem jen v tom případě, pokud vozíčkář vyžaduje asistenci ze strany zaměstnanců drah. Pokud cestující asistenci nevyžaduje, nemusí přepravu hlásit vůbec. Jestliže cestující hodlá realizovat přepravu v místech, kde je nutné mimořádně zařadit upravené bezbariérové vozidlo, musí nahlásit přepravu až 6 dní dopředu formou objednávky. Objednávku lze realizovat elektronickou cestou pomocí formuláře na stránkách dopravce. Objednávka však bude po přijetí drahami přezkoumána. Pokud nelze přepravu dle objednávky ve zvoleném vlaku nebo trase realizovat z provozních či technologických důvodů, je objednávka zamítnuta. O rozhodnutí je objednavatel vyrozuměn nejpozději dva dny před plánovanou cestou.
Cestující, kteří jsou držiteli průkazu ZTP, ZTP/P, mají nárok na zvláštní jízdné, které se přiznává pro cestování ve 2. vozové třídě všech vlaků. Dále má držitel těchto průkazů nárok na bezplatnou přepravu svého průvodce a bezplatnou přepravu vozíku pro invalidy. Rovněž i asistenční a vodící psi se přepravují zdarma. Pokud by chtěl držitel průkazu využít 1. třídy, zaplatí obyčejné jízdné nebo jízdné, na které prokáže nárok.
Vozy přizpůsobené pro vozíčkáře
Vozidlo | Počet míst | Dostupnost WC |
osobní vůz BDbmsee | 3 | ano |
RegioNova 814 | 2 | ano |
Pendolino 680 | 2 | ano |
451/452 | nást. prostor | ne |
osobní vůz BDbmrsee | 3 | ano |
843 | 2 | ano |
CityElefant 471 | 2 + nást. prostor | ano |
954 | 2 | ano |
* Dále je možné realizovat přepravu cestujících na vozíku dle provozních možností ve služebních oddílech.
Zdroje: České dráhy, Reportéři ČT
Jestli měl vyjednanou cestu až do Trutnova, tak nepochybně součástí toho vyjednání muselo být i naložení do žabotlamu v Horních Počernicích. A to patrně nebylo - viz vaše výpomoc při nakládání, především proto, že "vyjednávač" ČD, který bere objednávku vozíčkáře nemá absolutně ponětí o tom, jak vypadají nástupiště jednotlivých stanic a zastávek, takže klidně může naslibovat, že se do "nízkopodlažního" žabotlamu dostane.
Podobně na Masaryčce, kde je nízkopodlažnost využitelná pouze na první koleji.
V Kolíně u čtvrtého nebo pátého peronu (už nevím přesně), je zase hrana nástupiště tak vysoko, že plošinu u hliníku nelze vytočit, protože narazí na hranu nástupiště.
V Německu, resp. ve výstupu z EJŘ HAFAS je u mnoha vlaků, kde je nízkopodlažní vozidlo (především patra) je poznámka o tom, že vozíčkář se musí omeldovat na uvedeném telefonním čísle aby byla zajištěna pomoc při nástupu / výstupu.
Podobně to je ve Švýcarsku, kde se vozíčkáři hlásí na call centrum v Brigu. Regionální vlaky totiž jezdí bez vlakové čety, mnoho souprav nemá vůbec nízkopodlažní vozidlo (elektrické jednotky staršího původu). Čili musí být někdo, kdo zajistí na zastávce nebo ve stanici naložení nebo vyložení vozíčkáře, resp. dělá mu doprovod během cesty.
Osobně nemá zkušenost s cestováním s vozíčkem(naštěstí) ale mám zkušenosti s cestování s kočárkem(ano je výrazně to snaží) ale kromě MHD a vlaků lze cestovat jen osobní automobilem.Meziměstké busy prostě kočárky neberou a vozíčky tudíž také ne.
Jak se myslelo na cestování osob se sníženou pobylivostí je krásně vidět třeba v Holešovicích stanice metra a nádraží jsou /- ze stejné doby.Nádraží je kompletně bezbariérové včetně ramp na nástupiště.stanice metra přístupná jen po schodech,"výtah" složitě a draze vybudován před pár lety(2-4).U staničních budov se objevuje problém s památkáři(samozdřejme u těch starší) kteří zdaleka nedovolí všechny nutné úpravy souvisejí s bezbarierovostí.
Pražské metro s relativně malým množstvý stanic,ale obrovským množstvím lidí se sníženou pohyblivostí,je stále plné bariér,typu jen schody nebo výtah použitelný jen s doprovodem osoby s průkazem na obsluhu výtahu.
AD chování ano ve spoustě případů je příšerné a neomluvitelné. Bohužel určitá averze vůči vozíčkářům vzniká na základě negativný zkušenosti s chováním právě vozíkaře.Osobně mám pár velmi negativní zkušenost z Holešovic " já musím jet služebním výtahem a né po rampě , jakto že kolem všichni neskáčete já prostě chci to a to, apod." Tím nechci házet vozíčkáře do jedno pytle většina je slušných a spoustu se ještě skoro stydí říci o pomoc,ale jako v celé společnosti pár jedinců to kazí všem.
Ano,trefil si na úrodnou půdu.Protože vím o čem mluvím.Mám v rodině ten případ kterej sem popsal.A mrzí mě,že to dost blbě komentuješ.Myslím to plácnutí a pak trauma z chůze.Nevíš o tom lautr nic.A taky sem neříkal,že maj ČD na něčem vinu.Pouze sem uvedl příklad.
Nicméně, jak jsem se dozvěděl, pro většinu vozíčkářů zůstává problém u nástupu do vlaku i v případě úrovňového nástupu (nízkopodlažní vůz - zvýšené nástupiště), protože mezera mezi hranou nástupiště a hranou nástupního prostoru ve voze je obvykle větší než průměr předního kolečka na vozíku. Takže buď se vozíčkář bez pomoci neobejde, nebo musí balancovat s vozíkem na těch dvou velkých kolech, což může snadno vést k převržení vozíku. Viz např. první díl pořadu České televize Experiment, kde vozíčkář měl sám cestovat vlakem z Benešova do Prahy.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.