Brno - Před časem jsem si na ŽelPage všiml článku o železnici v Pražské integrované dopravě, který ve mně podnítil myšlenku napsat podobný článek o příměstské železnici v okolí Brna. V tomto článku bych rád přiblížil, s jakými vozidly se v ,,ídéesku" můžeme setkat a na jakých tratích. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (dále jen IDSJMK) vznikl 1.1.2004 a již zahrnoval příměstská železnice, která v něm představuje páteřní dopravu. Podobně jako v Praze jsou vlakové linky označeny písmenem a S a číslem, které souvisí se zónami, jimiž je linka vedena (např. linka S2 projíždí převážně přes zóny 2xx, S31 přes 31x apod.).
S1 Brno-Slatina - Kuřim (trať 250)
Linka S1 je v provozu od počátku platnosti GVD 2007/2008 a je tudíž nejnovější linkou v IDSJMK. Můžeme se na ní svézt nezvyklými soupravami 210 + 2x Bdmtee, vzhledem k tomu, že o lince cestující nevědí, s čímž souvisí prozatímní velmi malá obsazenost, vystačil by zde pouze jeden vůz. Linka byla zavedena pro snadnější dojíždění do práce zaměstnanců firem v průmyslové oblasti Černovická terasa. Je v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů a to v hodinovém intervalu. V zastávce Brno-Židenice mohou cestující využít přípoj ze Skalice nad Svitavou.
S2 Letovice - Skalice nad Svitavou - Brno - Sokolnice-Telnice - Křenovice hor. n. (tratě 260 a 300)
,,Esdvojka" je jedna ze dvou linek, kde nás mohou svézt elektrické motorové jednotky 560. Ovšem vzhledem k jejich nízkému počtu (v Brně je dislokováno 9 jednotek) jsou běžné i klasické soupravy s lokomotivou - 242 + 5x Bdmtee. V pracovních dnech je v úseku Letovice - Křenovice na lince interval 60 minut, v úseku (Skalice nad Svitavou) - Rájec - Jestřebí - Sokolnice-Telnice 30 minut, o víkendech mezi Letovicemi a Brnem 60 minut a mezi Brnem a Křenovicemi 120 minut.
S3 (Břeclav) - Vranovice - Brno - Tišnov - Níhov (- Žďár nad Sázavou) (trať 250)
Soupravy na této lince jsou vesměs stejné jako na předchozí S2. V celé trase z Břeclavi do Ždáru (zaintegrován je pouze úsek Vranovice - Níhov) jezdí vlaky v pracovních dnech v intervalu jedné hodiny, o víkendech pak dvou, což by ale nedostačovalo, pročež byly mezi Vranovice a Tišnov vloženy další vlaky v intervalu 30 minut, resp. 60 minut o víkendech.
S4 Brno - Náměšť nad Oslavou (- Jihlava) (trať 240)
Mezi Brnem a Jihlavou se můžeme setkat jak s klasickými soupravami 754 + 4x Bdmtee, tak s motoráky řady 842, 850 a 854 s přívěšáky ř. 050 a 054. Bez zajímavosti jistě není fakt, že se zde můžeme svézt i soupravou 854 + 054 + 954. Trať není prozatím elektrifikovaná, avšak ,,zadrátování" se plánuje.
S41 Brno - Moravský Krumlov (- Hrušovany nad Jevišovkou), Moravské Bránice - Oslavany (trať 244)
,,Esjednačtyřicítka" je neobvyklá tím, že sestává z tratě a její kusé odbočky. V Moravských Bránicích se některé vlaky rozpojují, část jede do Oslavan, část do Hrušovan nebo do Bohutic, obdobně při jízdě zpět. Když už jsem zmínil Bohutice, jedná se o zastávku (nikoliv stanici), kde se obraty kvůli přejezdu musí konat asi kilometr za zastávkou. Můžeme se zde svézt heršpickými motoráky ř. 842 a 850 a přívěšáky ř. 050. Příznivci klasických souprav si zde přijdou na své jen na ranním páru vlaků Os 4400/Sp 1921 z Brna do Hrušovan a zpět ve složení 754 + 3x Bt.
S6 Brno - Bučovice (- Veselí nad Moravou) (trať 340)
Taktéž i na Vláře se můžeme setkat jak s motoráky, tak s klasickými soupravami s brejlovcem. Během GVD 2006/2007 po této trati jezdila v sobotu večer ,,osmsetdesítka" PJ Veselí nad Moravou na osobním vlaku Vlárský průsmyk - Brno, jejíž jízda trvala bezmála čtyři hodiny, a po nedlouhém pobytu v žst Brno hl.n. se vydala na cestu do Veselí Moravou, taktéž na osobním vlaku. V současné době 810 na této trati stále jezdí, ale do Brna se už nepodívají.
S21 Skalice nad Svitavou - Boskovice - Jevíčko (- Chornice) (trať 262)
Na trati 262 jezdí výhradně motoráky ř. 810 z PJ Česká Třebová, výjimečně s přívěšákem Btax. Dovolím si zmínit, že v úseku Skalice - Boskovice je neobvyklý interval 90 min. - 30 min. - 90 min. - 30 min. atd., který je zde díky vlakům jezdícím ze Skalice do Boskovic a zpět.
S22 Letovice - Březová nad Svitavou (- Česká Třebová) (trať 260)
Stejně jako na jihlavské trati, tak i zde se můžeme svézt jak klasickou soupravou s lokomotivou a vozy Bdmtee, tak i motoráky, jen s tím rozdílem, že soupravu táhne Eso (u žst. Svitavy je styk napětových soustav), vozy Bdmtee zde na některých vlacích jezdí jen tři a jako motoráky zde jezdí Regionovy z PJ Pardubice hl.n. Na Os 4765 jezdí nezvyklá souprava Regionova + ,,osmsetdesítka".
S31 Tišnov - Nedvědice (- Žďár nad Sázavou) (trať 251)
Na Tišnovce jezdí především soupravy vedené lokomotivou 714 PP Tišnov, kterou následují vozy Btax a BDtax v počtu 2 - 3. V sobotu ráno na Tišnovku zavítá z Brna brejlovec se třemi vozy Bdmtee. Souprava si během víkendu několikrát projede Tišnovku a v neděli večer se vrátí zpět do Brna. Obdobná souprava, avšak se čtyřmi vozy, jezdí i na jednom páru víkendových spěšných vlaků. V neděli večer se mezi Ždárem a Novým Městem na Moravě můžeme svézt motorákem 810 PJ Havlíčkův Brod.
Víkendové noční vlaky - tzv. flamendráky
K noční dopravě v okolí Brna patří bezesporu tzv. flamendráky, což jsou vlaky, které o víkendu v časech okolo 0:45 odjíždí z Brna do všech směrů (až na vyškovskou trať). ,,Flamendrák" do Skalice nad Svitavou zajišťuje motorák 810 PJ Česká Třebová jezdící na S21, do Tišnova se můžete svézt typickou soupravou pro Tišnovku 714 + Btax + BDtax a na ostatních nočních vlacích, tj. do Náměště nad Oslavou a do Nesovic, jezdí motoráky 850 PJ Brno-Horní Heršpice, do Vranovic pak heršpická ,,osmsetdvaačtyřicítka". Ve Střelicích má vlak do Náměště přípoj do Oslavan, zajišťovaný taktéž osmsetpadesátkou. Vlaky do Tišnova a Skalice mají na rozdíl od ostatních ještě druhý vlak do páru ve směru do Brna v čase před půlnocí. Nesovický ,,flamendrák" po přenocování v Nesovicích pokračuje jako Sv do další stanice Nemotice, bylo by tedy možné jej do této stanice teoreticky prodloužit.
1 2 | Zpráv na stránku: |
M 240+2xBlm asi z roku 1930, do M 240 jsme nesměli jako školní mládež, stará tlustá průvodčí nás vykázala do Blm kde byly sice kamna na uhlí ale nezatopené, M 240 bychom prý poškodili. Zdá se, že za minulého režimu jezdily všude staré a tlusté průvodčí.
Trať Střelice - Vídeň společnosti státní dráhy (StEG) byla postavena především pro přepravu zboží ze severu monarchie do Vídně. Obce kol trati stavebníka moc nezajímaly. (Miroslav 4km, MorKrumlov 3km, Ivančice 5km, Hrušovany/Šanov aspoň 2km). O menších obcích ani nemluvit. Kromě Silůvek a - Bohutic. To jsou obce, kterými trať prochází - a kde, i když nejsou z největších, je v současnosti (relativně) velký obrat cestujících. Takže vlaky jezdí ZATÍM do Bohutic; do Miroslavi do bude mít smysl, až tam bude vybudován přestupní terminál IDS JMK...
I kdyby teoreticky mohla stačit kapacita jednoho vozu není vyloučeno, že druhý vůz se tam musí dát z důvodu dosažení potřebných brzdících procent. Bdmtee jsou na 160, mají kotoučové brzdy, takže vysokou brzdící váhu.
Zvláštní je, že po příjezdu posledních večerních vlaků už v jízdním řádu není jejich odjezd, přitom zcela jistě odjíždí aspoň do Rakšic. Nebo do Miroslavi?
Čímž ovšem nepopírám, že o vozidla je nouze, důkazem jsou třeba soupravy na S1. Teď po dvou měsících už to tak prázdné nejezdí, třeba na ranním 7:08 z Kuřimi skoro 50% kapacity (pokud za max. kapacitu honekru považujeme 2 - 3 lidi na čtyřce, protože víc se jich tam nevejde).
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.