..: Přes Vysočinu s modrou dvouproudovkou :..

Atlasový obrázek dvouproudové lokomotivy, foto: Zdeněk ŠindlauerZpožděný ranní rumburský spěšný vlak zastavil u pátého nástupiště v Kolíně, dav se vyhrnul a lhostejně pospolitě zamířil k podchodu. Než i mne pohltilo schodiště, mimoděk jsem ještě pozdvihl hlavu, a hle – přesmykovou kolejí od Prahy v čele štrúdlu barevných vagónů majestátně proplouvala ta modrá elektrická lokomotiva. Opravdu tak krásně modrá, jako by právě vyjela z obrázku pana Janaty v ábíčkovém technickém atlasu. „Počkej mami,“ vyhrkl jsem zasažen střelou okamžiku, „jede dvouproudová lokomotiva!“ A jak jsme stáli na schodišti, čouhaly nad perónem jen naše hlavy, a všechno vůkol zaplnila ES 499.0 s patnácti vozy „Balt-Orient-expresu“. Já jsem tehdy strašně toužil přes Vysočinu jet vlakem s takovou lokomotivou. Jenže „Balt-Orient“ v Kolíně nezastavoval.

A nezastavoval ani vedle v Kutné Hoře. Ostatně, bylo snad těch pošetilých uspořených deset, dvanáct minut pobytu mezi stejnosměrnou a střídavou soustavou důvodem k tomu, že tolik lidí přemýšlelo, počítalo, vyvíjelo, vyrábělo, zkoušelo, předělávalo a znovu rozjíždělo něco tak úžasného – dvousystémovou elektrickou lokomotivu? Silnou, rychlou a k tomu všemu ještě krásnou? Kdepak, v tom muselo být něco mnohem vznešenějšího. Něco, co i mírně informovaného technického laika po bezmála půlstoletí dokáže ohromit. Vždyť už jen při vzpomínce na tabulku, začínající tím královským ES 499.0, běhá mráz po zádech.

Jízdní řád ČSD 1977-1978, foto: Zdeněk ŠindlauerJak noblesně vypadala v jízdním řádu ta dlouhatánská čára všemi projížděnými stanicemi včetně Kutné Hory a jak neuvěřitelně třeba u „Hungarie“ nebo „Slovenské strely“ proťala i Havlíčkův Brod, načež se ty vlaky z tabeláru tratě číslo 23 vytratily kamsi do neurčita, jako by bývaly odjely z Prahy a už nikde nikdy nezastavily! Jako by zanechaly poslední vznešenou stopu, když navzdory staženým sběračům té modrokrémové lokomotivy pluly vyvýšenými průjezdnými kolejemi kutnohorského nádraží! To vždycky všichni místní ajznboňáci i oprýskaný „hektor“ místní zálohy všeho nechali a neodvážili se rušit tu sváteční chvíli.

Na elektrizované místní dráze, foto: Zdeněk ŠindlauerNějak to s tou perspektivou na obrázku moc nevyšlo, nicméně čtrnáctivozový rychlík v půlkruhové serpentině u Golčova Jeníkova – to bylo panečku divadlo; a co teprve třeba osmnáctivozový Balt-Orient nebo Pannonia! Jen jsem se tak kochal jízdou, když tu za remízkem na protějším svahu úvozu někam bokem zčistajasna uháněla nějaká další dvouproudovka – a ona, to, holka, ta naše …

Podvozky svíjející se vagónové housenky zvučely sytými tóny a hlavy kolejnic skoro ve všech obloucích byly zvlnkovatělé od dvojkolí, jejichž kuželovitost nestačila vyrovnávat rozdíly v délce vnějších a vnitřních jízdních drah. A kdesi vpředu se nad traťovou sedmdesátkou ušklebovala modrokrémová gazela, kterou stvořili pro rychlosti z úplně jiné drážní galaxie. Tady v obloucích „dvoukolejné elektrizované lokálky“, jak jsem si tuhle trať pojmenoval, se bratislavská perla jen tak drbala za uchem, a přesto, když to bylo potřeba, dokázala oněch 74 kilometrů z Kolína do Brodu vystřihnout i za méně než hodinu.

Tunel na Vysočině, foto: Zdeněk ŠindlauerKýho výra – který je to tunel? Loučský, Lubenský, nebo snad Níhovský? Takhle přeci žádný tunel na nové trati mezi Tišnovem a Žďárem nevypadá! Ale - není to nakonec jedno? Vždyť přeci se ten vlak žene Vysočinou. Tedy – alespoň tou mojí Vysočinou, jak jsem si ji hned po první cestě na jaře roku 1979 doma nakreslil. Bez vzorů, bez předloh, bez nějakého dlouhého rozmýšlení. Než trasové, stavební a přírodní scenérie, spíše mi v hlavě zůstala dlouhé desítky minut ničím nerušená stokilometrová rychlost, s níž ta čtyřmegawattová klisnička běhala s kopečka do kopečka.

Dodnes věřím, že tam za Tišnovem směrem k Řikonínu, jak býval ten poctivý sklonovník s červenou sedmnáctkou, onehdy o letní noci měl devatenáctivozový „Meridian“ výjimku z fyzikálních zákonů. Anebo se snad dynamika a silová elektrotechnika navzájem nějak „vyrušily“, ačkoliv se mi to coby technikovi příčí takhle napsat.

Slovenská strela, foto: Zdeněk ŠindlauerSedmivozová „Slovenská strela“ možná byla výsměchem těmhle pyšným dvousystémovým aristokratkám. Ale když jsem celou cestu od Králova Pole až někam k Perknovu navzdory místence prostál na konci posledního vagónu, za nic na světě nehodlaje oželet tu pekelnou projížďku zasněženou Vysočinou, nechápal jsem, jak mohla být ta předválečná motorová a opravdová „Slovenská strela“ přes Českou Třebovou o tolik rychlejší. A naopak věřit tomu, že rychlonohé škodovácké atletky jednou budou jezdit přes Třebovou a že dokonce budou ještě rychlejší než ona prvorepubliková legenda – blázínku …

Jednou zase ranní rumburský rychlík zastaví u pátého nástupiště v Kolíně, dav se vyhrne a lhostějně pospolitě zamíří k podchodu. Než i mne pohltí schodiště, mimoděk ještě pozdvihnu hlavu, jestli přesmykovou kolejí od Prahy v čele štrúdlu barevných vagónů majestátně nepopluje ta modrá elektrická lokomotiva. Opravdu tak krásně modrá, jako by právě vyjela z vybledlého obrázku pana Janaty v ohmataném ábíčkovém technickém atlasu. „Počkejte,“ vyhrknu na vnuky, zasažen střelou okamžiku, „jede dvouproudová lokomotiva!“ A jak budeme stát na schodišti, budou čouhat nad perónem jen naše hlavy, a všechno vůkol zaplní třistapadesátka a patnáct vozů „Balt-Orient-expresu“. Já strašně toužím přes Vysočinu ještě jednou jet vlakem s takovou lokomotivou. Jenže - „Balt-Orient“ v Kolíně už nikdy nezastaví.

Možná už modrou dvouproudovku na Vysočině nikdy neuvidím.

No nic. Půjdeme. Při delším stání na schodech člověka začínají bolet nohy.

Autorský text.


Zdeněk Šindlauer | 22.3.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
22.03.2015 (16:23)  
Jinak pane Zdeňku, je jisté že modrou škodováckou mašinku na těhle vlacích v Kolíně uvidíte. Mašinfíra bude znuděně koukat jak mu to AVV šlape, indkátory výkonu někde maxmálně u 20-30ti% když tím obloukem kolem peronu poletí 100kmh,zrychlujíc na 120-140 nebo kolik je to za Kolínem, stihne šáhnout po houkačce, když uvidí "Nějaký malý kluky a plešatýho dědka co se tam motali u hrany peronu"....njn přeci jen ta dráha dělá....eee tentononc jo pokroky se to jmenuje, že ano.... Konečně, řekl bych, ale mačkám při tom slzu:-))Dík za počteníčko u kafíčka :-)
registrovaný uživatel JK ml. 
22.03.2015 (16:11)  
Na gorily pohříchu vzpomínky nemám, ale na banány....ježíšmarjá to už není pravda:-) :-)To "S" tam pravda chybělo, ale i tak :-)....ty brigády na ručním mytí v depu na masně...panebože ta plocha....a ruce ještě 14 dní po akci nalakovaný od toho sajrajtu, kterým se to pajcovalo po mytí nechutně ledovou vodou....Za celošichtovou rasovinu jsem obdržel od tatíka 200Kč...Nebo, nebo dva roky dojíždění Praha - Olomouc vlaky které tahaly právě hlavně tyhle stroje. Ale co, jezdil jsem tam kam mě srdce táhlo tak se to u smradlavého hajzlíku na jedné noze dalo celkem vydržet.... Byla ovšem i jiná poněkud i-legální varianta s pravděpodobností tak 1:100 a menší že vyjde (tátův turnus tou dobou zhruba 35 dní(!!!), leckteré neděle vypadávka = ty nedělní vlaky vycházely na fíru z příslušné TS tak třikrát za grafikon a možností, kdy to mohlo vyjít bylo z mé strany tak 20 do roka, takže matematici neberte mě za slovo :-)):

Prostě:
"Hele Tati a co ten Manažer....jezdíte to?" "Nee, bohumíňáci, jestli to pude takhle dál, tak ty naši odpornící pustěj i tyhle rychlíky.a budem vozit maximálně Hradce.Se jim to vozí 4 vozejky bez zastávky, nikdo tě na výlukách ani neškrábne..."

Dneska 3 roky od tátova odchodu do důchodu už to můžu napsat i - legálně, byla to moje jedna z pohříchu nemnohých ilegálních slev od čd při jízdě od mé milé z Prostějova.Zkrátka s tátou domů na "přerovském" rychlíku....:-)

Naše 12ti vozová Bečva (ale třeba to mohla klidně bejt patnáctnula dvojka nebo čtyřka) se právě kroutila v Chocni na brandýském zhlaví do své koleje a banán (jak se v Praze hezky říkávalo, =tedy v našem případe budiž=,"dvojka jedenáctka"), právě po čerstvé restauraci na vysokorychlostní verzi, se nadechoval k závěrečnému spurtu, aby náhodou v Pardubicích někoho nenapadlo rozvázat přípoje s vlaky na Hradec a potažmo Chrudim...:-)Ručička ampérmetru nesměle a rozechvěle nakukovala za hodnotu 1kA (ona by i víc, ale není to i takhle příliš Antone Pavloviči?:-)), mašina hučela jak piliňáky, tatíkova levačka na tlačítkem písečníku byla schopna v řádu stovek milisekund poskytnout proklouznuvšímu dvojkolí první pomoc, pokud možno dřív než to zmákne a zazdí protiskluzová ochrana,(= bo ta zaváhá o zlomeček vteřiny déle, musí ho totiž zaznamenat, posléze rychlostí světla provést booleovský výpočet,a až potom shodí výkon= fíra po 30 letech provozu prokluz cítí okamžitě, ....

(Poznámka autora: byl jsem na jedné z rodinných besed v Rynoltcích s tatíkovým bratrancem výpravčím upozorněn, že rozjezd na mezi adheze znamená, že hnané kolo po kolejnici právě prokluzuje jenže lehce...tak čert aby se v tom vyznal :-) :-))

.... Zanedlouho ten neuvěřitelně tichý nový tachometr oznámil, že 90kmh....někdy v tu dobu "kontroler" doběhnul na obligátních 55 a 5, následovalo 100kmh, 110 kmh 120kmh, pssst, rychloměr stihl v maximu "vokázat" ještě 123kmh, a pak už jen výběh...."To je tak všechno co můžem pro blaho cestujících Jiříku udělat.", pravil otec. "Dyť tady je to nový, tady snad můžem 140 nee?" "Můžem leda exkrement", významně mi otec předložil pod nos 6 traktorostránek rozkazu jenž obdržel v Olomouci....Hned zkraje na první stránce tiskárna vytlačila rezolutní a jednoznačnou větu, která ještě dlouhá léta poté na koridoru přiváděla generace mašinfírů v pátky a neděle k zoufalství a poměrně často i k odnětí premií po kontrole záznamu z rychloměru: "V Soupravě mimořádně řazeny posilové vozy 2x B250, Vmax vlaku omezena na 120kmh"..."Ses ptal na ten Manažer, tak vole, tady to vidíš, voni vozej pár kravaťáků... My jsme ložený na střechu stojíme všude, přípoje na všechno a odevšad a rozkopanej koridor, když už máš schopnou mašinu tak ti nakonec prdnou šrot a blechy....ještě že tyhle mašiny jsou takový držáky."

Takže tak....skoro mě až mrzí, že tyhle mašiny mám spojené se špínou a vlakem nacpaným k prasknutí....
22.03.2015 (13:33)  
Pěkné, ale mimochodem ten jízdní řád je zvláštní. To tehdy Hungaria nezastavila ani v Brně?
22.03.2015 (12:59)  
Hezká vzpomínka. Jen škoda, že Gorily jsou na havlíčkobrodské trati již minulostí. Všechny rychlíky (snad s výjimkou páru R 970/973) dnes vozí esa a větší mašiny (Taurus, Messerschmidt) se tu objeví jen na občasných odklonech.
registrovaný uživatel Gralle 
22.03.2015 (12:55)  
Nádhera,až slzy mi vyhrkly
registrovaný uživatel PepaN 
22.03.2015 (11:16)  
Jako vždy skvělé čtení :-)
22.03.2015 (10:08)  
Krásná vzpomínka na moje cesty vlakem na vysokou školu v Brně. Díky za ní. Kdyby byl na obrázku před tunelem ještě most, tak bych řekl, že jde o první portál tunelu od Tišnova na zrcadlově otočeném obrázku. Ale vyobrazený ráz krajiny, trať zařízlá v prudké stráni, prostě mám dojem, že jsem i tudy jel;-).
registrovaný uživatel Nechic  mail  
22.03.2015 (9:02)  
To chce počkat na správnou souhru mimořádností a s Gorilou Vysočinou se ještě svezeš :) Jen těch 15 a více vozů už asi navždy zůstane minulostí.
registrovaný uživatel MACHII73  mail  
22.03.2015 (8:39)  
Vít Burian-musím souhlasit,krásně napsané!
22.03.2015 (7:18)  
Moc hezký článek :-)
A nemá snad nějakou souvislost s tím, co se včera dělo v Brně? Neboť včera do Brna přijel, sice od jihu, nikoli severozápadu, maďarský „Pivo express“, na nêmž byly i modrokrémové vozy Pannonia. A v čele nestálo nic jiného, než 350.002. Sice ne modrokrémová, bez tabulky, ale musím uznat, že pěkná byla. Kdyby v předu byla modrokrémová, třeba by to s těmi stejně barevnými vozy ani neslušelo. Měl sice jen 9 vozů a nástupiště bylo plné přiopilých maďarských občanů, ale pohled to byl taky pěkný ;-)
Ještě jednou děkuji za moc pěkný článek...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko