..: Předvídat budoucnost železnice - toť přeci hračka! :..

perex, foto: zdenek sindlauer Ten, kdo prorokuje budoucnost, obvykle bývá buď pošetilým snílkem, nebo neškodným bláznem. Ačkoli – existují i lidé, kteří se prognózou věcí budoucích dokáží uživit, a pokud umějí rychle běhat, anebo všechno okecat, mohou to dotáhnout i velice daleko. Já sám sice dokážu okecat leccos, ale nijak špičkovým běžcem nejsem, pročež se v oblasti předpovídání budoucnosti sebekriticky řadím k pošetilým snílkům, občas inklinujícím k neškodným bláznům.

Tak či onak, coby týnejdžrovi, kreslícímu vlaky budoucnosti, mi to onehdá bylo dokonale šumafuk a nějakou serióznost mých smělých vizí jsem vůbec neřešil. To, co jinde celá léta s využitím špičkové techniky řešily týmy odborníků, vyřešil já obvykle během jednoho podvečera u psacího stolu, vybaven papírem, perem a několika tužkami či pastelkami. S odstupem času navíc mohu se zadostiučiněním konstatovat, že praktické využití výsledků jejich i mojí práce většinou bylo stejné, to jest žádné. K diskutabilní úrovni mého někdejšího věštění vlakové budoucnosti se tedy po více než třiceti letech mohu směle postavit čelem, neboť jsem mezitím nabyl zkušenosti, že jiní snílci a blázni vpodstatě všech oborů dopadli veskrze úplně stejně, ne-li hůře.

marianska skala, foto: zdenek sindlauerPro začátek si dáme prognózu, s níž jsem se z řetězu zase až tak strašně neurval. Roku 1982 spatřil světlo světa obrázek (tehdy) nepříliš vzdálené budoucnosti pod Mariánskou skálou v Ústí nad Labem. Jak vidno, trať již prodělala jakousi koridorizaci, a zatímco o těžký rychlík od Prahy pečuje stará dobrá T 478.4, od Děčína již do děje nastupuje nadějné motorové mládí – „kyklop“ s nějakým určitě věhlasnějším rychlíkem (jak se na tak silnou a rychlou lokomotivu sluší a patří). Nu což, provoz na pražsko-děčínské trati dnes vypadá podstatně jinak a Mariánské skále bych ani dnes ani zítra takové betonové orgie opravdu nepřál.

harmanec, foto: zdenek sindlauer Tenhle obrázek vznikl plus mínus v době, kdy jsem si v Železničáři přečetl o zahájení elektrizačních prací na trati Vrútky – Martin (dokončena v listopadu 1982), a pražské „krysy“ s rychlíkem „Detvan“ do Zvolena končívaly v Žilině. Kolegové snílci z kanceláří ministerstva dopravy básnili o tom, že prodloužení drátů přes Banskou Bystrici do Zvolena je jenom otázkou jedné, dvou, tří, přinejhorším několika málo pětiletek, a tak není divu, že jeden kolega snílek od stolu v České Lípě k tomu pohotově předpověděl, jak E 499.2070 (jaký to optimismus!) sjíždí s patnáctivozovým (snílek nebyl žádný troškař) „Detvanem“ dolinami někde u všelijakých těch Harmanců. Pravda, českolipský snílek tehdy na onu horskou dráhu ještě neráčil zavítat a tak nemohl tušit, že široko daleko od Harmance neexistuje tak dlouhý úsek přímé tratě, aby se na něj vešel patnáctivozový rychlík i s lokomotivou.

nosice, foto: zdenek sindlauer Ačkoli to na to moc nevypadá, i tudy mohl jezdívat „Detvan“. Obyčejné „čtyřicítkové“ výhybky v Púchově, jimiž zde začínala dvoukolejka do Hranic, se mi „akosi nepozdávali“, a tak jsem odbočení od povážské magistrály navrhl podstatně velkoryseji. Přemohutným mostem v popředí uhání k Hranicím expres směr Praha (s něčím zřejmě mnohem fajnovějším, než bývaly pražské E 499.2), kdežto rychlík od Bratislavy (vlevo dole) pílí k Žilině po bůhvíproč mamutím náspu podle vodní nádrže Nosice. Seřazovací nádraží se sice z Púchova přesunulo směrem k Milochovu, nicméně dopravní, stavební a drátařská looby řádily tak, že obyvatelé Nosic a Milochova by mi za takovéhle „odbočení“ asi pěkně poděkovali. Za povšimnutí také stojí, že zatímco mnohé okolo kolejí je na obrázku propracováno tak říkajíc do šroubku, dálnice na protějším vážském břehu se musí spokojit s několika neurčitými tahy perem a mizernými pěti autičky. Hnědé fleky v rozích (stejně jako na některých dalších dnešních obrázcích) jsou zbytky izolepy, neb mladistvého umělce kdysi dávno nenapadlo nic lepšího, než těmito a mnoha jinými obrázky oblepit dětský pokoj.

havlickuv brod, foto: zdenek sindlauer Kdo nevěří, ať tam běží! Kam? No přeci do Havlíčkova Brodu! Trošku vylepšená „gorila“ se tam s pražským rychlíkem právě rozjíždí obloukem o poloměru deset kilometrů (ale i tak přemohutně převýšeným, jak prozrazuje náklon vlaku). Což o to, samotná mašina jeví se celkem k světu; to by ale obyvatelstvu v panelácích vzadu asi ke štěstí moc nestačilo. Však si tu idylku představte: přímo pod okny máte vysokorychlostní trať, protihluková stěna není veškerá žádná (v roce 1982, kdy jsem tohle kreslil, nebyly ještě ani v plenkách), a jako zlepšovák k tomu všemu vám ještě do lodžie hulí komíny jakési fabriky či snad přímo teplárny. Těžko říci, zda ambiciózní most nad kolejemi má něco společného se silnicí číslo 38, zato je nabíledni, že elegantně se přiklánějící jednokolejkou v popředí se co nevidět přižene vlak od Humpolce a nebude muset čekat u vjezdu.

rhein, foto: zdenek sindlauer Abychom se nerochnili stále jen v tom našem česko-slovenském písečku, tak nabízím alespoň jedno zahraniční proroctví. S ohledem na řvavé barvy supersonického vlaku vpředu to vypadá na Německo, dokonce by to snad mělo být někde podél Rýna. To víte, roku 1981 se třeba do Koblenze nedalo zajet jen tak o víkendu, jako dnes; což budiž omluvou za nesmlouvavou brutalitu dopravní infrastruktury podél řeky. Však oni Germáni dobře věděli, proč v devadesátých letech rychlodráhu z Frankfurtu do Kolína vedli úplně jinudy, než po břehu Rýna pod rheinfelským hradem. Modrobílou „stotrojku“ s rychlíkem na protějším břehu by snad Spolková dráha ještě nějak skousla, zato technické a bezpečnostní normy by nad provedením rychlovlaku v popředí nejspíš zešílely. Ale ruku na srdce – není tohle záživnější, než dyzajnově celkem nudné jednotky ICE 1 nebo ICE 2? Už jenom to mnohoslibné „křidélko“ na střeše strojvůdcovského stanoviště …

moravsky pisek, foto: zdenek sindlauerTenhle vlak pro změnu kypí jásavě slovanskými barvami (byť původní modrá ve spodní části skříně se pětatřicetiletým bojem se světlem a časem totálně vyčerpala), tudíž o jeho působišti nemusí být příliš pochyb. Co znamená „A4“, to netuším, nicméně, jednak jsem už roku 1979 prorokoval, že na „ferdinandce“ u Moravského Písku jednou bude pravostranný provoz, a druhak marně vzpomínám, koho že ze studénecké Vagónky jsem kdysi hostil v mém pokoji. Asi se mu izolepou ofáčovaná fixová malůvka moc líbila – a pak už stačilo jen trochu přimhouřit oči, kapku předělat pluh a spodek bočnice, napasovat do skříně druhé patro a … ale možná se mi to jen v pošetilé pýše zdá, a – ve skutečnosti jenom zase jedna železniční prognóza tak úplně nevyšla.

slovenska strela, foto: zdenek sindlauer A konečně, ani opravdová „Sloveská strela“ se nám do dneška neráčila vzbudit z dlouholeté předsmrtné agónie, ba, i ocelové haly pražského hlavního nádraží na svůj facelift čekají a čekají, až se asi učekají (pokud tedy zatím nespadnou). Po pravdě řečeno, roku 1979 jsem byl skálopevně přesvědčen, že přijdou časy, kdy tatrovácká kráska zase zazáří nejen na pražském hlaváku, ale vůbec všude na starých dobrých kolejích mezi Prahou a Bratislavou. Roku 2014 už ani nejsem přesvědčen, že se toho někdy dožiju. Nějak se mi ta skálopevně pevná skála rozdrobila na písek tak jemný, že stačí lehký poryv větru – a je fuč.

Dříve se říkávalo, že věštění budoucnosti nemá zlaté dno. No jo, dnes už neříkáme, že věštíme. Říkáme, že plánujeme, projektujeme, prognózujeme, vyvíjíme, analyzujeme, sondujeme, realizujeme studie a koncepty – a co já vím, co všecko. Že to nemá zlaté dno? Milí zlatí, z toho se dá vytřískat zlata – raději ani nechtějte vědět kolik. Ovšem čest a sláva budiž přána těm, díky jejichž umu nějakou tu představu nebo inspiraci do budoucna vůbec máme.

Ale mezi námi – co bych já s tolika zlatem dělal? Kdepak, nechci. Mně stačí vzpomínat nad těmito pošetilými obrázky a nabídnout trochu toho potěšení i vám.

Autorský text.


Zdeněk Šindlauer | 25.1.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
25.01.2014 (23:02)  
PROST: spíš byly ovlivněny hodně nenereálným socialismem. Takovéto obrázky a knížky vycházely v NADASu mládeži představovaly vysokorychlostní budoucnost v podobném scénickém stylu, zatímco realitou ČSD bylo žití z podstaty s rychlíky na hlavní trati s průměrnou rychlostí 60 km/h, špinavými, olezlými, bez vody...

Já když se chci podívat, jak to u nás může vypadat za 30 let, jdu se podívat do Německa. Jako vize dobrý, jako plán to bude vyžadovat ještě kus práce a asi i pochopení, že k úspěchu a přežití dráhy potřebujete i silnici...
registrovaný uživatel Honza  mail  
25.01.2014 (20:03)  
krásný článek, obrázek 4 i když vůbec nevím, jak to vypadá v reálu, návrh se mi moc líbí. Stejně tak obrázek 6.
A4, aneb první typ ešusu :-)

Ty izolepy tenkrát fakt stály za houby, jednu takovou socialistickou jsem měl možnost poznat. Připomíná to spíše mucholapku. Je to hnědé a teče z toho lepidlo :-)
registrovaný uživatel SYN 
25.01.2014 (16:19)  
Když si zafantazíruju: Na vlak budeme chodit podle mobilního telefonu, telefon totiž bude vědět jak daleko to máme na zastávku a také bude mít k dispozici aktuální polohu vlaků.

Tak to jsem si říkal zrovna předevčírem že toto už by pomalu bylo realizovatelné, i když v tu chvíli jsem myslel spíš na MHD, motivován úvahou - přijede mi spoj dřív na zastávku A nebo B, kam mám jít?
25.01.2014 (13:46)  
PROST: Taková odbočka k euročemusi. Euro to je, ale myslíte, že vládnutí kapitalistů vypadá tak, že sami sobě napaří 75% daň, přičemž v dalším kroku kapitalisté připravují možnost, aby mohla být kapitalistovi firma odebrána a předána dělníkům (reálně: odborářům)? Mě teda tohle ze všeho nejvíc připomíná nástup tvrdého socialismu.
Věci fungující (atomová elektrárna) jsou nahrazovány věcmi ideologicky správnými (solární el.) za každou cenu. A v rámci boje proti emisím CO2 jsou ve velkém stavěny uhelné elektrárny, což je podáváno jako obrovských úspěch v zemích EU* a bráno jako odstrašující příklad jinde**.

*) např. v geologicky stabilním (narozíl od Japonska) Německu
**) a udělovány za totéž sankce ... Japonsku.

Tudíž předvídat co bude a jak bude je těžké, neboť hrozí, že o tom bude rozhodováno jinak než na základě rozumu a dohody mezi tím kdo nabízí a kupujícím. Doufejme tedy, že se vyhneme tomu, aby vlaky vozily "zdarma" lidi tam, kam chce vláda, ale ne tam, kam lidi sami chtějí.
Švýcaři dostavějí své nové tratě na 300 km/h v příštích 50 letech, neboť jsou relativně chudí a tak si nemohou dovolit každých 30 let přestavovat, raději jednou za 100-150 let postaví znovu. Pohyb zboží a osob přes Švýcarsko neustane, vždyť bez obchodu by švýcaři museli "jíst kamení". Švýcarům se podaří oddělit kolejovou dopravu různých typů (příměsto vs nákladní, těžká a pomalá nákladní od nejrychlejší osobní) tak, aby si vlaky nepřekážely. Nákladní železniční obchvat města v tunelu pro ně nebude nic neznámého, Rakušáci v Insbruku to již mají. (V Brně bude toto odědělení, bohužel, zrušeno).
Když si zafantazíruju: Na vlak budeme chodit podle mobilního telefonu, telefon totiž bude vědět jak daleko to máme na zastávku a také bude mít k dispozici aktuální polohu vlaků. Jelikož stále více lidí pracuje na internetu, tak s internetem ve vlaku bude cestovní doba zároveň dobou pracovní, což přiláká do vlaku ty, co dnes na služebky jezdí autem a víc než notebook nevozí. To se již děje, trend bude pokračovat.
Soukromé společnosti v nákladní dopravě (nebudou-li znárodněny) budou tlačit správce infrastrutury k tomu, aby byl pro vybrané trasy zaveden mezinárodní provoz řízený v angličtině, popřípadě v němčině, francouzi budou stávkovat proti. Což teda není nic nového. Účelem bude dovézt třeba rajčata ze Španělska do střední evropy za polovinu času. Nákladní vlak s chladícími kontejnery může jet 120 km/h a prakticky nosnstop. Tím pádem se rajčata nebudou muset sklízet ještě nazelenalá. Například.
registrovaný uživatel koyot 
25.01.2014 (12:41)  
No ten ešus říznutej pendolinem se opravdu povedl... :)
registrovaný uživatel Komín  mail  
25.01.2014 (11:34)  
Moc hezkej článek :-). A ta ocelová kostrukce nad nástupišti by se měla rekonstrukce brzo dočkat, SŽDC chce vyčerpat dotační fondy EU: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/doprava/clanek.phtml?id=793121
25.01.2014 (11:20)  
Hezké ráno a děkuju za pěknej článek. Tak jste mi připomněl, že bych se taky už zase jednou mohl zasnít. ty konverzace pod mými články mě nutí myslet ekonomicky, realisticky a já nevím jak ještě a zapomínám na tu správnou, šotoušskou radost, když se přižene něco famózního.

Když každoročně jezdím do Humpolce, tak od teď si vybavím váš obrázek a budu porovnávat. Obyčejný eso vyměním za vaši krysu a budu se koukat, jak RegioSpider se šine od Humpolce...
registrovaný uživatel PROST  mail  
25.01.2014 (11:05)  
Vidím, že Vaše vize byl poznamenány jednak tehdejším reálným socializmem (hranaté tvary, samý beton, předlouhé vlaky), ale taky tehdy vyspělým kapitalizmem (jednotka alá Šikanzen). A tak si myslím, že by nebylo naškodu vytvořit pár vizí současného eurokapitalizmu do horizontu tak 30 ti let, jak že to se železnicí nakonec dopadne. Klidně bych ji zveřejnil už nyní (zajímavé by byly reakce) a kdo se dožije, může si ji v čase vyhodnotit. U jednotky A4 vidím, že designer ze Studénky u Vás na návštěvě asi opravdu byl... (ovšem ta vize čtyř pantografů je jasně říznutá tehdejdšími technickými zvyklostmi).
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko