Štrba - "Elektrifikáciou k socializmu" hlásal tehdy hrdý nápis na čele ověnčených E499.001 a 004, které právě zahajovaly dopravu v závislé trakci v úseku Poprad - Spišská Nová Ves, tedy na známé "Štrbskej rampe". V letošním roce si připomínáme již padesáté výročí od tohoto významného kroku v dějinách ČSD (ŽSR), který je dodnes zapsán zlatým písmem v kronikách těchto železničních správ.
Každý, kdo uslyší pojem Štrbská rampa a železnice mu není úplně cizí, ihned si vybaví krásně zasněžené vrcholky Vysokých Tater a pod nimi v dáli mizící dvě stužky stříbrných kolejnic. A právě před padesáti lety se do tohoto překrásného obrazu navěky vryla jejich nerozlučná sestra - trakční vedení.
Prvním elektrifikovaným traťovým úsekem byla trasa Liptovský Mikuláš - Kráľova Lehota, která byla jako plně elektrifikovaná uvedena do provozu již 15.4.1955. Úsek o celkové délce 16 km měl dvě mezilehlá hradla - Okoličné a Podtureň. Prvním strojem, který v závislé trakci projel vlastní silou tento úsek, byla výše zachycená lokomotiva E499.004 (140.004). Druhý den se i E499.001 vydala na první cestu do Kráľovej Lehoty na postrku nákladního vlaku, aby se pak obě již spojené vydaly na zpáteční cestu do Liptovského Mikuláše a dosáhly tak rychlosti až 120 km/h. Nebyly zdaleka poslední, velké množství hnacích vozidel vykonalo v tomto úseku TBZ.
Jako druhý byl do zkušebního provozu předán úsek Kráľova Lehota - Štrba - Poprad, otevřený již 1.7.1955. S otevřením tohoto úseku se na trati objevily i lokomotivy E499.002, 005 a 007. Malou perličkou je, že tyto stroje, které samozřejmě potřebovaly občasnou údržbu, měly svou údržbářskou základnu na koleji 5a ve staré "zetce", odstavené v Popradu.
Stavební práce ve třetí etapě - z Popradu do Spišskej Novej Vsi se zpožďovaly z důvodu nutné úpravy dvojkolejného tunelu u Spišského Štiavniku. 158 m dlouhý tunel nevyhovoval podmínkám pro elektrický provoz (výška mezi temenem kolejnice a TV nevyhovovala normám ČSN) a proto bylo rozhodnuto o jeho přestavbě. Byla snížena nivelita koleje a na základě vyjímky ČSN zde byla povolena rychlost maximálně 80 km/h. Tato vyjímka ostatně platí dodnes, ale traťová rychlost se zde díky dalším úpravám nivelity v osmdesátých letech zvýšila na 100 km/h. Na základě této vyjímky musí vlaky s PLM nebo v minulosti rychlíky "Slovakia" a "Dukla" se zařazenými vozy RŽD a UŽ s profilem 1-VM projíždět v úseku Vydrník - Poprad po nesprávné traťové koleji. Tento úsek byl tedy po výše zmíněných obtížích otevřen koncem září 1955, tedy právě před padesáti lety. V té době se počet provozních elektrických lokomotiv E499.0 zvýšil již na 15 kusů a údržba byla přesunuta do Spišskej Novej Vsi.
V roce 1956 se průběžně dokončovala elektrifikace celé trati od Žiliny po Spišskou Novou Ves, na které započal pravidelný železniční provoz 25.2.1956 a sice lokomotivou E499.002 se zvláštním vlakem. Parní lokomotivy 556.0, které ještě donedávna dopravovaly prakticky všechny nákladní vlaky (s lokomotivami E499.0 na postrku) měly své dny již definitivně sečteny. Ještě v roce 1956 byla v RD Spišská Nová Ves vytvořena čtyřčlenná turnusová skupina lokomotiv E499.0, které jezdily na přípřeži parních lokomotiv s rychlíky, ale štokry a ostatní parní krasavice pěly pod Tatrami svou labutí píseň. Počátkem šedesátých let přišly z Vršovic do RD Spišská Nová Ves první dvě lokomotivy řady E669.1 a v blízké době přebírá toto RD dalších 18 strojů této řady. Ty začaly společně s E499.0 psát novodobou historii Štrbské rampy.
Je třeba dodat, že v žst. Kráľova Lehota bylo instalováno reléové zabezpečovací zařízení od firmy Ericsson - jediné svého druhu na území Slovenska. Tato stanice byla vybrána proto, že její klimatické podmínky často připomínaly podnebí ve Švédsku (na území dnešní ČR byl jeden prototyp též nainstalován a to v žst. Chrást u Chrudimi, kde by mělo být toho SZZ v nejbližší dobře zrušeno).
Dnešní osobní doprava je spojena především s lokomotivami řad 162, 163, 350 a 363 stejně jako šestikoláky (182, 183) a dvojičkami (131) v nákladní dopravě. Po Štrbské rampě se prohánějí rychlíky zvučných jmen. Pro příklad uvedu Zemplín, Gerlach, Považan, Tatran, Chopok, Liptov, Dargov, ale i vlaky důvěrně známé z českého území mířící do Košic, jako Košičan, Excelsior, Laborec či Cassovia.











rád bych se vám všem omluvil, za gramatické ústřelky, kterých jsem se dopustil v tomto článku. Únava udělala svoje... Slibuji, že příště udělám vše pro to, abych se podobných chyb vyvaroval...
"blížké době přebírá toto RD dalších 18 stojů"




Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
