..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
26.04.2009 (18:13)  
karosa: To věřím, také mám podobnou zkušenost s přestupem v Lysé. :-(
registrovaný uživatel Marconi  mail  
26.04.2009 (17:47)  
Pavel Ch: doomlukas mel asi na mysli jednu z techto variant http://www.k-report.net/koridory/dalsi4.htm
registrovaný uživatel DJ 
26.04.2009 (17:34)  
doomlukas: Jsem realista a je mi jasné, že při "rychlosti" realizací železničních (ale i silničních) staveb se na onen sporný 5. koridor jen tak nedostane, jestli vůbec někdy (nehledě na spornost celé stavby v poměru cena/užitek a to, co by tam vlastně mělo jezdit za ty náklady).
A jestli za několik desítek let opravdu k té stavbě dojde, tak už stejně bude potřeba dělat optimalizaci toho úseku z Prahy do Lysé znovu, tak co. :-)
26.04.2009 (17:29)  
Pavel Ch.: Tak se nazývá spojení Praha - Liberec přes Lysou nad Labem, Milovice, dále novostavba napojující se na trať 071 a potom po tratích 070 a 030 do Liberce.
26.04.2009 (17:20)  
doomlukas : jaký pátý koridor o tom nic nevím? kdy došlo k tomuto návrhu?
26.04.2009 (17:14)  
DJ: To by nebylo nic zbytečného. Dvě koleje tam snadno nebudou stačit, obzvlášť když tam ještě povede pátý koridor. Vedle osobní dopravy se tam musí vejít ještě nákladní...
26.04.2009 (16:28)  
Ono je otazka, co se vlastne chce dosahnout. Jestli lepsich parametru dalkovych spojeni, tak toho se da dosahnout i bez te dalsi koleje (obchvat Oseka,zvyseni Vmax - zejmena alarmujici jsou useky, kde tomu chybi jen prenos kodu...). Casove by se to pak dalo dostat i citelne pod autobusy.

Kapitolu sama pro sebe je pak vyber dopravce - idealne nejakeho, ktery pouziva atraktivnejsi vozidla nez je rada B. ..
registrovaný uživatel karosa  mail  
26.04.2009 (16:23)  
Dj: Zaplaťpánbů, že ke zrušení zastavování rychlíků od Hradce v Lysé nedošlo. Nedovedu si představit, že by se např. na Mělník nebo do Litoměřic muselo např. z Chlumce jezdit až do Vysočan a potom zpět do Všetat a dál. Vím, namítneš, že by stačil přestup v Nymburce na osobák do Lysé a odtud dál, ale to by se musely překopat jízdní neřády, aby byla aspon jakás takás návaznost. Ono i v dnešní době to není v Lysé s přestupem nic světoborného. Pokud má rychlík od Hradce jen 2-3 minutky sekeru, tak je (díky vypravování vlaku směr Všetaty vlakovým doprovodem) pouze pro trénované borce, ale v žádném případě není pro starší nebo hůře se pohybující lidi. Mluvím teď z vlastní zkušenosti, když už několikrát se mi stalo, že přípoj prostě odjel, aniž počkal na to, až cestující z rychlíku přejdou podchodem na nástupiště u budovy.
registrovaný uživatel DJ 
26.04.2009 (15:57)  
doomlukas: Přidání další koleje by znamenalo zbytečně velké finanční náklady.
Větší zvýšení rychlosti by mohlo znamenat i faktické snížení propustnosti, když by tudy jezdily rychlíky velmi rychle, ale osobní vlaky by se na tu maximální rychlost téměř ani nedostaly vzhledem k častým zastávkám.
Daleko rozumnějším krokem pro ušetření několika minut jízdní doby mezi Prahou a Hradcem by byla stavba té spojky z Libic k odbočce Kanín, tedy aby se jezdilo mimo Velký Osek.
Anebo by se daly nějaké dvě tři minutky ušetřit projížděním Lysé. V roce 2006 už byla taková věc v návrhu, ale na rozdíl od Velkého Oseka k projíždění Lysé nedošlo.
26.04.2009 (15:44)  
Hm, takže přidání třetí (nebo dokonce čtvrté) koleje a "koridorizace" spojená se zvýšením rychlosti se nekoná... :-/ A Hradec Králové bude mít kvalitní spojení s Prahou asi jen po dálnici.
  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko